Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Hur fan kan en intresseorganisation hålla på med sånt här skit?
Jävla idioter...

Så sant, så sant.

Jag tycker att det är helt jäkla sjukt att förslaget gick igenom.
Så jäkla patetiska CopySwede är att det nästan inte är sant!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ja vad kostar de då? Jag köpte 5st 32gb i den lokala databutiken för 79 sek styck.

Ska det vara så svårt att berätta _var_ du köpte minnena?
Billigaste på prisjakt är 249:-, så 79:- är lockande för många av oss.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men det är ju inget nytt. Folk har ju betalat samma avgift på kassettband och vhsband tidigare. Det är ju inga sjuka summor det handlar om direkt, 1 krona plus moms. Det är ju produkter som ständigt dyker i pris.

Permalänk
Medlem

5399 personer har röstat att de kommer undvika denna avgift, á 100kr betyder det att upphovsmännen förlorar 431920 kr och staten 107980 kr (mervärdesskatt).

Bra jobbat! Känns skönt att veta man är en av dem. Hoppas fler följer efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRampage:

Som sagt, såvitt jag förstår är privatkopiering tillåtet enligt lag på grund av denna avgiften?

Att kopiera till ngn som inte räknas som privat, dvs piratkopiera, har inte med detta att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig pratat om piratkopiering, så jag förstår inte vart du får det ifrån? Privatkopiering är sedan tidigare laglig, och har "inget" med den här avgiften att göra. Det är snarare så att USB-minnen och dylikt beläggs med denna avgift för att täcka upp de potentiella förluster som den redan lagliga privatkopieringen innebär.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319360
vs
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319360

Says it all. Faen om jeg betaler noe som helst extra för lagring.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319360
vs
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319360

Says it all. Faen om jeg betaler noe som helst extra för lagring.

Helt jädra otroligt vilken diff... Inte undra på att det privatimporteras!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6 Gb Patriot Viper DDR3 12800/1600 Mhz, BFG GTX 295 1792 Mb, Western Digital Velociraptor 150 Gb, Western Digital Velociraptor 300 Gb, 5 * Seagate Barracuda 7200.11 1,5 Tb (RAID 5), Noctua NH-U12P, Zalman ZM-MFC2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Ska det vara så svårt att berätta _var_ du köpte minnena?
Billigaste på prisjakt är 249:-, så 79:- är lockande för många av oss.

Jag köpte minnena på Alina Systems i Uppsala. Det roliga är att jag bad om att få 5st 32gb, fick 5st 32gb men på kvittot står det 5 * 8 gb. Så jag borde ha betalt mer och där med stämmer inte min tidigare uträkning riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319360
vs
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319360

Says it all. Faen om jeg betaler noe som helst extra för lagring.

Åh va fan, 290 spänn för den norska och 750 för svenska?! :S

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319360
vs
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319360

Says it all. Faen om jeg betaler noe som helst extra för lagring.

Finns ju betydligt billigare om man importerar. Spela roll om man får betala en liten avgift för matrialet.
Det viktigaste är att Copyswede inte får del av det. Sambeställer man dessutom så blir det ännu billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copysw...
Ifrån CopySweden's redovisning 2010 som någon länkade här...

Not 6 Löner och ersättningar
2010 2009
Lön och andra ersättningar
För samtliga anställda 7 840 081 7 097 674
Varav till VD och styrelse 1 064 406 1 125 590
Sociala avgifter (varav pensionskostnader)
För samtliga anställda 4 131 895 3 599 758
(1 380 152) (1 137 252)
Varav till VD och styrelse 614 764 611 123
(225 596) (207 197)

Dom är 17 anställda och får tillsammans 7 840 081 i Lön. Så enkelt uträkning (Otroligt enkel, vissa äckel får ju mycker mer)
7 840 081 / 17 = ca 461 181 kr per skalle..

Räknas konsulter in i det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grizzok:

Pengarna går till intresseorganisationer, som går till produktionsbolag, som går till artister så som jag förstått det. Inte alla artister utan de artister (eller rättare sagt deras produktionsbolag) som skrivit avtal med Swedcopy om att de vill företrädas av dom, vilket verkar vara de allra flesta. Vet inte hur det funkar individuellt, dvs om en mindre indie-musiker utan prod. bolag vill vara med, de får väl skriva med sig själva eller nått kanske. Vore intressant att höra av någon mindre musiker och höra hur mycket om något de får ut av detta, de har ju redan vart igång ett tag nu med mp3 spelare och dvd/cd skriver så det borde ju gå att se redan nu tycker man.

Tanken verkar väl vara att du som rättighetsinnehavare kontaktar dom och säger att du vill företrädas av dom och därför få ut din del av kakan. Tänk... i extremt grova termer, andra "föreningar" elller vad man ska kalla dom, Hyresrättsföreningen eller facken, stora föreningar som för talan för de som är med.
Copyswede verkar funka på ungefär samma sätt, fast att de då tagit de rättigheter som en förening får, som arbetare kämpat och dött för, och sen utnyttjat den som ett kryphål för företag att utnyttja sina kunder... det är den delen som stör mig i det här saken. Skiter fullständigt i hundralappen extra man betalar, har köpt 2st externa HDDs i mitt liv så det är inga enorma summor direkt. När de skydd våra förfäder kämpat, blött och dött för, utnyttjas för nån här skit... och ingen bryr sig då de bara tar dessa rättigheter som självklarheter ändå, då blir jag lite ledsen.

Aja, då hänger jag med.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk

Här är billigaste 32gb som jag hittade på en random tysk nätbutik, jag vet inte om butiken eller stickan är bra men billigare än sverige.

http://www.acom-pc.de/product_info.php?info=p50862_Verbatim-S...

billigaste på komplett ligger vid 450 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

det absolut värsta med denna skiten är att Copyswede har sagt att ALLT! ALLT!! som de drar in på detta ska gå ut till artister mm mm.
hur i hela helvete kan det då vara så att denna "intresseorganisation" får visa plus-resultat i bokföring/bokslut?!!!!!!

Jag kan ha missat det, men jag tror ingen har svarat på det här. Missförstå mig rätt. Jag tänker beställa mina USB minnen och externa diskar samma väg som jag beställt optiska media osv tidigare, via ett bolag, som slipper avgiften. Men så här är det. CopySwede är en intresse organisation, som ägs, och drivs med pengar från:

Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (www.bus.se ) (BUS)
Föreningen Svenska Tecknare (www.svenskatecknare.se)
Föreningen Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare (www.kro.se) (KIF)
Nordisk Copyright Bureau (www.stim.se) (NCB)
Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation (www.sami.se) (SAMI)
Svenska Fotografers Förbund (www.sfoto.se) (SFFot)
Svenska Journalistförbundet (www.sjf.se)
Svenska Musikerförbundet (www.musikerforbundet.se)
Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå (www.stim.se) (STIM)
Sveriges Dramatikerförbund (www.dramatiker.se)
Sveriges Författarförbund (www.forfattarforbundet.se)
Sveriges Läromedelförfattares Förbund (www.slff.se) (SLFF)
Sveriges Yrkesmusikerförbund (www.symf.se) (Symf)
Teaterförbundet (www.teaterforbundet.se) (TF)

Att de går med plus är alltså inte ett problem, det är "avgifterna" de drar in från sina intresseorganisationer, för att tillvara ta deras intressen, som ger plussiffror. Sen fular man lite, och sitter på "privatkopieringsavgiften" i tre år, och gör sig en slant på räntan, som inte heller går till artisterna, utan är "vinst".

Skrivet av zillio:

EXAKT just det här som är grejen. Hur fick dom igenom förslaget med privatkopiering när inte ens 5% i sverige privatkopierar.
Jag känner inte en enda person som privatkopierar till andra personer.

Privatkopiering är för eget bruk, alltså inte till andra. Det är skivan du kopierar till dig själv, som polaren senare lånar, gör en egen kopia av, och lämnar till baka din kopia på...

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det roliga är att alla skriker så mkt men ingen gör nått åt saken. Skulle man starta någon form av grupp som jobbar emot detta skulle bara 10% av alla som beklagar sig om detta engagera sig i gruppen. Finns en grupp på facebook, som bara har ca 450 medlemmar. Om man inte gör nått åt saken kanske man ska sluta klaga.

Det roligaste i sammanhanget är väll att du ser startandet av gruppen som att man "gör" något åt saken. Ironin i det är kanske bortslösad på dig, man jag tyckte det var det roligaste jag läst på hela dagen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

en svensk tiger?

Hade det inte varit bättre för oss alla om vi hade svarat att vi skulle betala avgiften?
Är det inte bättre att gjuta lite olja på vågorna & lugna paniknissarna??
Vad blir nästa åtgärd/avgift??? Kunde vi inte låtsat att detta var en jätteeffektiv
åtgärd som verkligen angrep ett problem & gav upprättelse till upphovsmännen/kvinnorna????
Påminner om de som sitter & skrävlar om sina brott på krogen, men de är för det mesta
påverkade...Här är det EGOT som svämmar över förståndet....
HÖNA av en FJÄDER, javisst kanske - ge mig ett motargument till att det är "bra att tala
om sitt fiffel", för det är ju helt lagligt med de alternativa metoderna som föreslås.
Det finns civil olydnad & vanlig dumhet, man kan ju också fråga sig vem
som tyckte det var en bra idé att ha denna frågeställningen på siten....
det är ju inte precis "ett slutet sällskap", här sniffas nog en hel del &
efter detta lär det ju inte minska.

För egen del har jag aldrig gjort något olagligt och jag varken svär eller ljuger!

Visa signatur

//the Hawk
__________________________________________________________
ASUS Sabertooth P67 - i5 2500K - Corsair Vengeance 4GB 1600MHz x4
MSI GTX560 Ti TwinFrozrII x2 - OCZ 1000W 80+ Gold
OCZ Vertex3 MAX IOPS SSD SATAIII - Cooler Master HAF X nVidia edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av icx98:

Enligt mig är detta faktiskt en riktigt bra idé, då får vi åtminstone reda på om copyswede kan svara seriöst på våra frågor eller om de bara kommer med någon bortförklaring

Jupp var en bra idé men då Copyswede redan "svarat" här http://www.sweclockers.com/nyhet/14385-copyswede-svarar-kompl... och mest trollar (vilket var väntat) så lägger jag inte ner någon tid mer. Jag önskar elektronikbranschen all lycka till i domstolen och hoppas att denna lilla orättvisa kan bekämpas. Finns så mycket man vill kommentera, som att lagen från 2005 är teknikneutral och flexibel, den är nu sex år gammal och knappast flexibel om man "redan nu" ska börja bötfälla användandet av usb minnen. Vi blir straffade för att kunna utföra privatkopiering som inte existerar då nästan all media är kopieringsskyddad.

"Det faktum att produkter också kan användas till andra saker innebär emellertid inte att de ska undantas privatkopieringsersättning" Med den motiveringen kan allting som används till något som kan vara både lagligt och olagligt bötfällas i förväg, för vem vet vad som kan ske?

Nej slopa privatkopieringen och gör den olaglig och lägg ner Copyswede så får kulturen tjäna pengar som alla andra istället, eller få bidrag från staten, men inte genom någon sorts maffiainsamling som man inte kommer ifrån.

Självklart att UMA drar sig ur, jag skulle också dra sig ur om någon skickade krav på pengar för något jag inte gjort mig skyldig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

...

Det roligaste i sammanhanget är väll att du ser startandet av gruppen som att man "gör" något åt saken. Ironin i det är kanske bortslösad på dig, man jag tyckte det var det roligaste jag läst på hela dagen...
B!

Vad är din definition på att "man gör något åt saken" då? Tycker personligen din kommentar va det roligaste jag läst på hela dagen, så det är ju tur att vi lyckas underhålla varandra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För att "göra något åt saken" bör du åtminstone göra en aktiv handling som riktas mot att motverka CopySwedes ohämmade inflytande. Att starta en grupp på Facebook är lika effektivt som att knyta handen i fickan, och mumla lite surt, eftersom det rent effektivt är vad man gör. Skriv ett brev till ditt partis lokala representanter, skriv en insändare i tidningen, osv. Du kommer inte lyckas med något på egen hand, och där i kan kanske, dock bara kanske Facebook vara ett verktyg för att nå likasinnade, men att starta, eller gå med i en grupp på Facebook är i sig själv fullständigt verkningslöst. I sammanhanget är civil olydnad klart effektivare, med andra ord, sitt hemma, knyt näven i fickan, och beställ media från utlandet där du slipper straffavgiften. Det kräver lite extra arbete eftersom många europeiska handlare säljer så stor volym att de blir skyldiga att betala svensk moms, och därmed registreras försäljningen så de även blir tvingade att betala den svenska avgiften till CopySwede. Och i slutändan kommer det antagligen kosta mer att beställa varorna på det viset, men du gör faktiskt något aktivt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Woods:

Det är helt klart att det rör sig om en krets satanister i höga positioner som har tvingat fram den här avgiften...

Nu lugnar vi oss, religionsfrihet

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Skrivet av Woods:

Det är helt klart att det rör sig om en krets satanister i höga positioner som har tvingat fram den här avgiften...

Skulle fan inte förvåna mig.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

lol....köpar online i utlandet enddå.....

Visa signatur

sabrethooth 990FX/samsung 850 EVO/AMD FX8320/RADEON HD6570 X 2/plexiglas chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om det inte finns något kopieringsskydd bryter du inte mot någon annan lag ifall du privatkopierar. Det beror säkert på skivbolag och kanske också på vilken typ av musik det gäller, men jag har knappt sett tillstymmelsen till kopieringsskydd på senare års inköpta skivor.

Jag köper visserligen en hel del klassisk musik som nedladdningsbara flac-filer och på så sätt kan säker Copyswede argumentera för att jag är helt rätt "kund" för deras avgift. Å andra sidan tycks inte Copyswede direkt få ut några pengar till skapande artister, och jag är helt säker på att artisterna bakom de inköp jag gjort inte har och aldrig kommer att få en krona från Copyswede, som egentligen inte tycks fylla någon kreativ funktion annat än att parasitera en marknad för att finansiera den egna verksamheten. Hur Copyswede än vänder argumenten tycks det drivet av en ovanligt meningslösa affärsidé.

De kunde ju åtminstone sätta upp någon typ av konsumentstyrt sponsringsprogram för artister, där pengar går direkt till förslagna artister. Oavsett hur höga tankar någon har om grupper som U2 eller Coldplay behöver de inga allmosor ifrån Copyswede.

Tror inte att utländska artister får vare sig privatkopieringspengar eller stim-pengar.
Har för mig att stim delar ut till drygt 100 personer per år så antar att Björn U t.ex. borde få en hel del hoppas att du gillar honom så att du inte behöver må så illa, jag gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, hur stor omfattningen är i praktiken tänker jag inte yttra mig om, men förmodligen har många kämpat för att vi skall ha den här rätten i lag. Kanske hade det dock som sagt varit mera rationellt att skrota än att uppdatera?

Lagen är väl dock äldre än internet och det här är väl inte den första gången den moderniseras*?

*Med reservation för att jag kanske ljuger.

Skrivet av Elgot:

Man kan naturligtvis hitta exempel på nästan allt, men betvivlar du verkligen att skivor står för en mindre andel av privatkopieringen idag än när lagen senast reviderades?

Senaste revideringen av lagen skedde i år. se betänkande http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GY01...
Förmodligen har privatkopieringen avtagit en hel del och flyttats över till stream-tjänster. Det vill man nog inte erkänna på copyswede då det skulle göra deras berättigande mindre. Sen att vi ska ha privata avgifter på lagringsmedia som i huvudsak används för andra ändamål än privatkopiering ligger egentligen utanför lagen som vi har idag. Sen om UMA skulle vinna striden som ev kommer till domstol vet jag inte då i allmänhet dömer åtminstone tingsrätten i upphovsrättshavrens intressen. Skulle UMA vinna så står en mångmiljardindustri med många förgreningar i olika politiska led och kommer att kräva att lagen ändras. Tänk på t.ex. sony som höll på att få sina kasettbandsfabriker jämnade med marken bara för att det gick att kopiera ljud. Sen fick vi kasettavgiften och det vill förmodligen ingen uppleva igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det är ju verkligen lagringsmedium speciellt framtagna för att lagra film och musik på. De tänker inte på att flertalet personer kanske har dokument och privata tillhörigheter på dessa.
Tur att jag skaffa ett USB-minne på 16GB för att bla använda till att mellanlagra lite ISO-filer och större filer på istället för att släpa med min 2,5" HDD på 160GB.

Blir det riktigt illa får man väl börja använda disketter igen

1 diskett a ca 1,44 MB.
16.000/1.44 ger drygt 11.000 disketter, det krävs nog några lådor för att ta med sig det "USB-minnet" för att inte tala om den tid det tar att flytta på filerna.
Fast har man inget annat för sig så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRampage:

Observera att jag på inget sätt stödjer Copyswede men tänk gärna till lite innan ni kommenterar

....

...

Relativt säker? Källa?
Återigen, skilj på pirat och privat...

Såvitt jag kan förstå är det lagligt med privatkopiering just för att vi tvingas betala denna extra avgift.

Personligen stör jag mig extremt på detta då jag varken kopierar "privat eller pirat".

Att använda Copyswede(hur usla de än är) som ursäkt för att pirata är dessutom den sämsta av ursäkter. Det drabbar knappast Copyswede eller andra intresseorganisationer utan det drabbar enbart musikern, filmskaparen ochspelskaparen. Om något så stärks dessa lobbyorganisationer av allt piratande...

Att artisten eller konstnären som kopieras får en väldigt liten del skulle jag vilja säga.
Först kommer staten och tar 20 kr av hundralappen.
Sen tar copyswede ca 8 kr.
Sen tar nästa organisation som ska fördela pengarna vidare förmodligen 7.50.
Kvar av hundralappen har vi då 100 - 20 - 8 - 7.50 = 64.50 (om det inte minskar i flera led via t.ex. något skivbolag)

De 64.50 som artisterna ska få går förmodligen enbart till svenska artister, dvs inte de som kopieras. (Det är en princip som gäller t.ex. bibliotek)
Så Björn Ulvaeus som bor i sverige får antagligen en del men då ska man också komma ihåg att hans pengar inte betalas ut till honom utan hans bolag i ett skatteparadis där rättigheterna finns. På så sätt blir det åtminstone inte en extra skatt på inkomsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

1 diskett a ca 1,44 MB.
16.000/1.44 ger drygt 11.000 disketter, det krävs nog några lådor för att ta med sig det "USB-minnet" för att inte tala om den tid det tar att flytta på filerna.
Fast har man inget annat för sig så.

Haha ja det får vi verkligen hoppas att det inte slår in. Har inte använt disketter på väldigt länge iaf.
Iof så hittade jag en för ett tag sedan men kastade den sen efter att jag tömt den på en annan dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Tror inte att utländska artister får vare sig privatkopieringspengar eller stim-pengar.
Har för mig att stim delar ut till drygt 100 personer per år så antar att Björn U t.ex. borde få en hel del hoppas att du gillar honom så att du inte behöver må så illa, jag gör det inte.

Du har helt rätt och mina exempel är inte relevanta. STIM har jag mindre problem med, än om organisationen tycks ganska misskött, eftersom det faktiskt går att relatera till verklig lyssning. Copyswede kan egentligen inte bestyrka sina krav med mer än antaganden, och i så fall hade jag hellre sett att vi som vet vad vi använder hårddiskarna till åtminstone hade kunna påverka till vilka dessa pengar betalas ut.

Permalänk
Medlem

Swedish Copy paket
Haha de har redan börjat gardera sig

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Swedish Copy paket
Haha de har redan börjat gardera sig

Perfekt:)

Men undrar hur lång tid det tar innan dom inför avgift på vanliga 3,5 tums diskar...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Tyvärr har vi också haft en sådan avgift i Finland sedan Januari 2011. Jag lider med er

De kan fast hellre lägga en piratkopieringsavgift på internetanslutningarna och låta alla ladda ner fritt i stället när de nu är så efter i utvecklingen...