Permalänk

ETT JÄVLA PIPANDE!

Något på moderkortet piper, låter som om jag har tinnitus! Så jävla irriterande. VAD OCH VARFÖR!? Någon som har någon aning

Solved: CPUN! Jag kör Small FFT på prime95 Och det blir tyst! När jag stoppar testet börjar fanskapet pipa igen! Fyfan

Permalänk
Medlem

tror det är samma som jag har det piper lågt men störande åta bara helvet*, pipet slutar när jag startar vlc media player sen börjar det igen när jag stänger av det..

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk

Coilwhine?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prova och stäng av strömsparfunktionerna för cpun i bios.

Permalänk
Medlem

Tror jag har haft något liknande, efter att jag hade spelat ett tag och gick ur till skrivbordet (dvs. CPU:n gick ner i varv) så började det pipa.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

Asså jag slår sönder datorn snart ^^

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator...? Specs?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det är inte CPUn som tjuter, det som låter är Coilwhine och kan komma från många ställen, men det är inte din CPU som tjuter..

Kan vara agget som tjuter

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Det är inte CPU utan snarare ex nätagg eller grafikkort. När du belastar CPU så sker det ändringar i många komponenter.

Med tanke på att det slutar låta när du bara belastar processorn gissar jag på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Det är med all sannolikhet coilwhine från moderkortet som uppstår när CPUn använder funktionen för att "varva ner" och spara ström. Om så är fallet (vilket det var för mig) kan du stänga av den funktionen i bios. Att det upphör när du stressar CPUn med prime95 tyder också på det. Det är dock lite svårt att veta när du inte har skrivit upp dina specs

Visa signatur

MSI P67A-GD65 REV B3 | i7 2600k @ 4.4 | 2 x MSI Radeon HD 6950 2Gb | 16GB Corsair 1600MHz VENGEANCE | Intel SSD 320 80GB + 1TB Western Digital RE4 | Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Klassiker vid sådana problem:

Prova clasohlson.se
Sök på "hörselkåpor".

heuheuheuehuehue

Permalänk
Medlem

Gissar också på nätagget. Va glad att inte nätagget tjuter när datorn är avstängd x)
så blev det på mitt ex burk. Fick alltid stänga av på strömbrytaren bak. Testa att stänga av eist/speedstep i bios, kanske löser problemet tillfälligt iaf?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

i5 2500k, Msi p67a GD-65, Gtx 580, C-vengeance 8g. Agget är ett 900W Antec HCG

Jag ska ändå clocka fanskapet om ett tag och då ryker väl strömsparningen så får väl stå ut en månad, Det är väl inte ohälsosamt för någon komponent?

Permalänk
Medlem

Hade PRECIS samma problem med mitt nya bygge, in i bios och av med strömsparningen.. ljudet försvinner direkt. Inte hört det alls sedan jag stängde av strömsparningen

EDIT: Jag har kanske inte samma mobo som du, kan absolut bero på något annat.. testa dock.. stäng av C-states
"Go ahead & disable C-States & see if that helps. No danger to your system by doing that. If no change, it can always be enabled again with no worries."
Från MSI:s forum angående coilwhine

Visa signatur

Dota 2!