Permalänk
Medlem

tinnitus ljud på bestämd tid?

tja! har ett ganska litet fast mycket störande problem.
det är så att vid en speciell tid så ger min dator ifrån sig ett tinnitus ljud ca kl 1:04- 1:07. det händer inte varje kväll utan bara ibland. dock blev jag förvänad då det tjöt när jag sov och datorn var avstängd? och samma tid 1:06.

misstänker nätagget men det borde väl endå tjuta olika tider isf?

jag tackar för hjälpen

MVH

Permalänk

Hej,

Har du hört samma ljud när du laddar hem saker från webben eller steam tex? Mitt moderkort tjuter när jag tankar hem saker över 10 Mb/sek. Ett svagt vinande som antagligen beror på kondensatorerna på moderkortet. Kan det vara att windows hämtar hem uppdateringar just vid den tiden tror du? Hm, ser nu du skrev det tjuter när datorn är avstängd med? Inget jag varit med om, låter riktigt skumt, säker det är från datorn???

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem

Vissa nätagg låter i standby, exempelvis ett av de ax1200 jag returnerade... Kanske något annat i huset kopplat till elnätet som är boven?

Permalänk
Medlem

tack för alla svar och nej det låter inget när jag laddar ner, och det är 100% datorn då den tjöt när jag var och lanade. har en kompis som har samma problem, men dock så har han just köpt ett nytt nätagg. det jobbiga är väl att det går inte att lyssna på vars det kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Varför det tjuter är för att det finns elmätare i huset som kommunicerar med en basstation, därför hör du ljudet samma tid varje natt.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Varför det tjuter är för att det finns elmätare i huset som kommunicerar med en basstation, därför hör du ljudet samma tid varje natt.

okej, men dock så skrev jag att det inte är varje natt utan bara kanske varannan / 3:e/4:e dag

Permalänk
Skrivet av Erko4:

okej, men dock så skrev jag att det inte är varje natt utan bara kanske varannan / 3:e/4:e dag

Kan även vara så att dessa mätare kollar var 3e/4e natt

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Allright. Två sätt att lösa detta är att antingen skaffa en UPS. Denna lösning är lite dyrare men du skyddar datorn även från andra störningar i elnätet och dessutom kan du få lite tid att spara och avsluta saker på datorn vid strömavbrott.

Det andra alternativet är att skaffa dig en billig timer som du sätter direkt i vägguttaget och ställer in denna på att slå av strömmen helt till din dator under den kvart då oljudet förekommer. Billigt, men du kommer då inte kunna använda datorn denna kvart på dygnet då strömmen är helt kapad under tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Kan även vara så att dessa mätare kollar var 3e/4e natt

haha sant ;P och de om att lösa problemet lät mindre kul jag står hellre ut med ljudet än att datorn ska stängas av? tänkte mer om det är nått som håller på att gå sönder eller nått sånt

Permalänk
Medlem

du kan ju ha en skarvsladd med slå på/slå av knapp och när du ska lägga dig och stängt av datorn för natten så är det bara slå av strömbrytarn på skarvdosan

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eriksson(X):

du kan ju ha en skarvsladd med slå på/slå av knapp och när du ska lägga dig och stängt av datorn för natten så är det bara slå av strömbrytarn på skarvdosan

+1

Har själv så, funkar utmärkt att bara trampa på dosan för att slå av strömmen till allt. Inga fler nätter då man störs av standby-lampan från skärmen.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Det finns ju spänningsutjämnare för 200kr på clas ohlsson, kanske kan vara något?
Tänkte själv skaffa sådan när mitt agg lät, men bytte till anant märke av agget ock det vart knäpptyst.