Windows 8 tar Ribbon till filhanteraren, öppnar och monterar ISO

Permalänk
Medlem

Äntligen, det här kommer att göra användandet lättare för mina föräldrar och verkar ha trevliga funktioner även för min del.

Skrivet av Buio:

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

Jag hade inte gillat paneler på sidorna men har själv inget problem med upplösningen, sitter med 1920x1200 på både min stationära och laptop och kommer troligtvis köra 16:10 även på nästa skärm. Kan dock förstå att det skulle vara önskvärt att kunna swappa om man sitter på en mindre laptop/surfplatta med ~1280x720.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

I second that. Jag är kanske gammaldags men tanken med Ribbon™ är för mig obegriplig. Där saker förr låg i en jämn rad ligger de nu i olika blockhöjder, med texten antingen vid sidan eller direkt under. Jag får stirrglo i 10 sekunder innan jag upptäcker att det jag letar efter ligger under en annan flik.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa behöva installera extra program för att få denna funktionen.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Det är ju sjysst, undrar varför det tagit sådan tid dock.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

OMG i had no idea!!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Var det inte nån som nämnde att det även kommer finnas stöd för pdf filer.. hmm tror det, hursom bra funktioner.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Då kanske man äntligen kan lura securom XD

Edit: för att slippa ha skiva hela tiden och inget annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nae....detta gillar jag inte, låt ribbon va kvar i office!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Blir lite störd på att minimala skillnader som att montera en iso-fil måste släppas i ett nytt os. Borde vara en självklarhet att fixa i Xp, Vista och 7 med en simpel uppdatering. Gillar inte stora ikoner som lyser i ögat i varenda fönster heller, tror Win8 kommer kännas som en sminkad version av 7. Skall dock sägas att jag höll kvar i XP rätt länge med.

Jag vill inte starta en Mac vs PC tråd nu!
Men jag tycker att Apple heller inte gör stora skillnader mellan sina katter.
Ja, jag vet vad jag snackar om, jag har använt OS X10.3 - 10.6, sen sålde jag Mac:en.

Skrivet av Superlight:

Är nästan aldrig inne i utforskaren (bara rensar temp filer) Låt Ribbon vara kvar i Office paketet.

Tack för den kommentaren, jag trode det är bara jag som tycker att Ribbon är helt onödigt krångligt.
Gamla goda: Högerklick och du har det mesta är perfekt!

Permalänk
Medlem

Äntligen.

Daemontools är bland det första jag installerar efter en nyinstallation.

Sedan skulle jag uppskatta någon variant av gamla NortonCommander eller TotalCommander som jag inte heller kan vara utan för filhantering.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

En klar förbättring, speciellt om man kan konfigurera det som man vill. Och för nya användare av windows eller lite mindre vana användare, så blir detta säkert väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Här är litet demo för er, ni får tycka vad ni vill men enligt mig är detta ett steg åt helt fel riktning.

Så än så länge har de,
Dummat ner Explorer
Laggt till mount options för filer (något som Mac och Linux och FreeBSD haft sen urminnes tider)
Laggt till onödigt tablet UI till desktop versionen av Windows.

Copy funktionen vilket är bara säga "finaly"

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Äntligen.

Daemontools är bland det första jag installerar efter en nyinstallation.

Mjo, samma här. Även om det inte används speciellt ofta >_> Mest för att kopieringsskydd äntligen slutat klaga på att det ens finns installerat, tidigare så ville ju var och vartannat att det skulle avinstalleras för att spelet ens skulle installeras. Men men, ju färre extraprogram som behöver köras, ju bättre

Ribbon klarar jag mig utan dock, men det låter ju som att det går att konfigurera bort. Återstår bara att se om det ens är värt att uppdatera till 8:an från 7:an

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Är det inte extremt sent att börja kunna montera ISO-filer först nu? Manuell montering av filsystem är en grundläggande självklarhet i ett användbart OS.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag kör fortfarande Vista Det har faktiskt aldrig vållat mig några problem alls under det snart 3 åren jag har haft. Har ännu inte gjort en ominstallation ens. Varför laga något som funkar liksom?

Jo, vist efter två tusen patcher funkar det säker hyfsat nu. Dock kräver den mer resurser än Win 7:) Inget som du bry dig om tydligen (dock är win 7 som vista skulle varit, alltså ett serverpack mer än ett nytt OS):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3ider:

Om man läser hela inlägget så märker så märker man att man faktiskt får in fler rader pga att listen längst ned är borta[/I]

Du menar den panelen längst ner som går att stänga av så den inte syns? Fast i och för sig kan man gömma ribbon interfacet också. Men överlag tycker jag att det är ett klumpigt interface, de borde kunna ha optimerat det utrymmesmässigt betydligt mer. T.ex. ha ett alternativt "small" utseende som bara tar hälften så mycket plats.

Permalänk
Medlem

jag och mina kollegor ser explorer i win8 som ett grymt lyft. nya explorer är mer än bara ett nytt verktygsfält och montering av iso.
jobbar man mycket med explorer så kommer man nog inte bli besviken, sen är hanteringen av vhd också grymt.

däremot så är det kanske inte så mycket att hurra för med tanke på hemanvändaren.
nej men beta nu så att man kan börja...

"When considering the ribbon UI, we knew we had to be conscious of one of the primary customer concerns we hear about: screen real estate. As we looked at ways to mitigate this issue"

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Äntligen.

Daemontools är bland det första jag installerar efter en nyinstallation.

Sedan skulle jag uppskatta någon variant av gamla NortonCommander eller TotalCommander som jag inte heller kan vara utan för filhantering.

i win 7 finns mutering till skiva (dock tror jag inte det är som Daemontools). Tror inte win 8 kommer häller ha ett program som Daemontools. Utan en kvarleva från win 7.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

i win 7 finns mutering till skiva (dock tror jag inte det är som Daemontools). Tror inte win 8 kommer häller ha ett program som Daemontools. Utan en kvarleva från win 7.

Jag har inte hittat något sätt att montera isos i win7 så det får du gärna dela med dig om hur.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Att wide-screen är dominerande kanske stämmer för privatpersoner, men däremot företag och liknande kör fortfarande rätt mycket på mindre windescreen format.

Jo, men på dessa företag är det också fortfarande väldigt många som kör Windows XP. Windows 7 och widescreen-skärmar har största marknaden bland privatpersoner än så länge vad jag känner till. Nu finns i och för sig ribbon i Office 2007 vilket jag tror många företag uppgraderat till.

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att det blir smidigare att hantera men jag tror risken är stor att explorer fylls upp med en massa onödigt skräp när man är inne och letar bland filer osv.

Det behövs betydliga förbättringar och effektiviseringar om man skall vilja slänga ut pengar på ytterligare ett nytt os.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jag har inte hittat något sätt att montera isos i win7 så det får du gärna dela med dig om hur.

Tar man en iso fil (kan högerklicka och tryck på "bränn skivavbildning"). Men är det som dom har förbättrat i win 8 att göra en virtuell dvd (skulle vara ett litet lyft). Men är osäker om dom vågar konkurrera på det sättet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hoppas vi inte det är lika kasst som Windows andra inbyggda funktioner/program, t.ex. Internet Explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Den mest optimala filhanteraren jag använt är fortfarande DM2...

Jag gillar och gillade DOPUS. Fortfarande det ända som "duger" för att kallas filhanterare.

On topic ser man klart och tydligt, redan på deras personal och videos som släpps för att få igång köpsuget på w8.. rä och kommer alltid förbli sämmre än Apples marknadsföring. Det betyder inte att man för den skull har en sämmre produkt, även fast jag tycker det är ganska solklart.

Som flera andra sagt så ser det inte ett dugg imponerande ut, nyskapande, innovativt eller ens intressant är inte att tala om heller. Hoppas nån annan gillar w8 bättre än jag gör hittils

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte såg någonting av var hur bra den hanterar kopiering där det kan finnas problem i form av låsningar etc. Det är rätt uselt i Windows 7, jag kör Teracopy om jag ska kopiera många filer och katalogstrukturer. I blog-artikeln står det lite om just detta, men de bortförklarar problemet litegrann med att enbart 0,45% använder extratillägg för kopiering och att de då inte behöver lägga till sådant utan överlåter det till 3dje part precis som nu.

Permalänk

Ribbon ser så trist ut. Annars låter det helt okej. Licenskostnaderna är dock alldeles för dyra. Tur man börjat använda Linux och Ubuntu!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tar man en iso fil (kan högerklicka och tryck på "bränn skivavbildning"). Men är det som dom har förbättrat i win 8 att göra en virtuell dvd (skulle vara ett litet lyft). Men är osäker om dom vågar konkurrera på det sättet.

Aha, jag har missuppfattat det hela då, så det går altså inte att montera en iso i windows8?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Windows 8 ser ut att bli grymt, självklart finns det vissa Linuxanvändare som kommer att gnälla men det är inte till dom man utvecklar operativet. Folk som klagar över ribbonsystemet kan nog bara inte använda det. Visst det tar lite tid att lära sig men när det sitter så är det mycket smartare och effektivt, tummen upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Windows 8 ser ut att bli grymt, självklart finns det vissa Linuxanvändare som kommer att gnälla men det är inte till dom man utvecklar operativet. Folk som klagar över ribbonsystemet kan nog bara inte använda det. Visst det tar lite tid att lära sig men när det sitter så är det mycket smartare och effektivt, tummen upp!

Att röra en mus till Copy Del och New Folder istället för Ctrl C/V Del eller F W F med alt inne?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Aha, jag har missuppfattat det hela då, så det går altså inte att montera en iso i windows8?

Du kan se på deras youtube kanal där de visar hur man mountar genom att dubbelklicka på iso filen och då hamnar den som en CDROM/DVDROM och tar bort genom en STOR eject knapp på Ribon.

Men en sak skall vara säker den kommer inte ha samma stöd som daemon-tools för copy protection etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.