Creative släpper Sound Blaster Core 3D

Permalänk
Melding Plague

Creative släpper Sound Blaster Core 3D

Creative Technology har inte glömt sitt ursprung utan släpper en ny generation Sound Blaster med den fyrkärniga ljudprocessorn Sound Core 3D.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul!

Dock vet ja inte hur man får in ett instickskort i en konsol /:|

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Vad är det för TDP på den rackaren då

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fixar de inte sina totalt värdelösa drivrutiner så spelar det inte så stor roll att de släpper nya grejor.

Permalänk
Medlem

USB versionen verkar intressant då de är hörlursförstärkare i den samt att den inte kräver drivrutiner. Creative har ju inte varit bäst i världen på att ha stabila sådana precis.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Creative... usch.

Permalänk
Medlem

Fatal1ty var snygg, trist bara att den snygga sidan blir neråt, finns inget syfte med den då.

Permalänk
Medlem

Kör digitalt inget behov för externt ljudkort.
HDMI 1.4 till förstärkaren från ena GTX 460 för att få ut DTS-Master.
Samma med min PS3. Aldrig att jag går tillbaka till komprimerat ljud.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Separata ljudkort är värdelöst. Vill man ha bra ljud har man separat dac kopplad via toslink. De enda som behöver separata ljudkort är musiker, men då bör det köpa ljudkort lämpade åt ljudinspelning.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Tycker Creatives kort är väldigt snygga och detta kommer definitivt att tittas på inför nästa datorköp.

Permalänk

jasså, inga extreme super mega gaming namn på produkterna längre? har jag missat något?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

I/O panelen till Fatal1ty är något jag har svårt att släppa, blir det något liknande till denna för ett inte alltför upptrissad pris blir det intressant.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

tycker det skulle funnits fler svarsalternativ "ja, självklart" valde jag. Men hade det inte varit för att jag håller på med musik så hade det inte varit så självklart?! Tycker för övrigt externt ljudkort är överflödigt för vanligt hemmabruk. Framförallt när grafikkorten kan skicka ljudet den vägen. Osäker dock på hur bra ljud man får ut den vägen... men säkert tillräckligt antar jag?! någon som har synpunkter om detta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

extern DA-omvandlare med stereo/hörlursförstärkare någon..?

Permalänk
Medlem

Är det gratis drivrutinsuppdatering på de kortet?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd

ingen som reagerade på att den var fyrkärnig?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast

Någon som vet om det är något sämre ljud genom att använda USB dosan jämfört med PCI-E versionen? Jag kan tänka mig att köpa den.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

extern DA-omvandlare med stereo/hörlursförstärkare någon..?

Självklart! Du är inte ensam!

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |

Permalänk
Medlem

Kör ett Xonar STX som sen får mata en bra hörlursförstärkare, ljudkortet är beprövat har stabila drivrutiner och framförallt den har en bra DAC och det hela låter riktigt bra.

Visst man kan ha en separat DAC via USB med eller utan hörlursförstärkare, men en sådan kombination som låter lite bättre än STX är ganska dyrt
en bra DAC 3000+ och hörlursförstärkare lika mycket ungefär, men faktiskt helst lite mer på bägge

Att som en del gör köra via HDMI och sen till en förstärkare nja jo till högtalarbruk är det ju ett alternativ, men för hörlurar nej knappast då hörlursuttaget på dom flesta förstärkare (mainstreem) lämnar mycket att önska i ljudkvalitet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fixar de inte sina totalt värdelösa drivrutiner så spelar det inte så stor roll att de släpper nya grejor.

Bojkottar redan allt som det står Creative på (utom om det är integrerat på moderkortet) sedan deras drivrutins-bluff när Vista kom. För den intresserade; goola på: Daniel_k.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Creative, sämre grejer får man leta riktigt länge efter!

Rekommenderar starkt ljudkort från annan tillverkare än creative och auzentech, auzentech använder creative komponenter och creatives drivare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kör också på ett Xonar Essence STX som driver ett par PC 350. Sanslöst vilken skillnad det blev på lurarna i jämförelse med när de drevs av moderkortets integrerade ljudkrets. Jag ser ingen större anledning till ytterligare en hörlursförstärkare då den som sitter i STX klarar av att driva lurar med en impedans uppemot 600Ω.

Har hört mycket om att ljudkort är överflödigt i dagsläget men jag har svårt att svälja det argumentet då skillnaden gentemot "onboard sound" är total. Passar även utmärkt i spel som får en helt ny dimension när ljudbilden förstärks.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Kanske har bra funktioner men, ser det inte ut att vara mindre hårdvara än den äldre X-FI för 620:-

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Att som en del gör köra via HDMI och sen till en förstärkare nja jo till högtalarbruk är det ju ett alternativ

Det beror ju på vad man har för förstärkare också...

Om man tänker sig att ens högtalare är ganska lättdrivna behöver man inte så mycket kraft. Hemmabioförstärkare med mindre kraft är oftast de billigare och då är även D/A-omvandlare och liknande komponenter däri billigare. Då skulle ju ett schysst ljudkort inte va helt fel, tänker typ xonar D2X (eller va det heter) eller HDAV1.3. För stereo är ju xonar STX skitbra. Tydligen är D/A-omvandlarna på de feta xonar-korten lika bra som de som sitter i hemmabioförstärkare för typ 10k och upp, dvs stora monster.

Eller om man helt enkelt inte har stöd för DD/DTS eller även nyare DTS-HD/DD-HD. Orka köpa ny förstärkare bara för att en ny hdmi-standard kommit ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Kanske har bra funktioner men, ser det inte ut att vara mindre hårdvara än den äldre X-FI för 620:-

http://s3.pji.nu/product/standard/800/345480.jpg

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/09/01/3.jpg?t=origi...

mer grejer sitter nog på chipet, samt att det är en quadcore ljudkrets som säkert kan vara bra...eller nått?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Förstår inte allas hat mot creative, dom gör enligt mej bra grejer och drivrutinerna har aldrig strulat. Asus ljudkort har på något sätt sämre ljud och är enligt mej en rip-off på creative. hata mej inte nu bara för att jag gillar creative.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk

Mmm, tänk när "scout mode" freakar. Öm i öronen kanske

Skrivet av MightyKLARA:

Förstår inte allas hat mot creative, dom gör enligt mej bra grejer och drivrutinerna har aldrig strulat. Asus ljudkort har på något sätt sämre ljud och är enligt mej en rip-off på creative. hata mej inte nu bara för att jag gillar creative.

Du hade obviously inte ett Audigy när Vista var nytt
Anledningen till att Creative "låter bättre" är samma som varför Coca-Cola smakar bäst. (Obs allmän åsikt)

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Förstår inte allas hat mot creative, dom gör enligt mej bra grejer och drivrutinerna har aldrig strulat. Asus ljudkort har på något sätt sämre ljud och är enligt mej en rip-off på creative.

Det där var det dummaste jag läst på länge.

Permalänk

Beställde ett Sound Blaster X-FI Titanium HD igår. Varför jag valde den istället för det bättre STX från Asus är att man slipper extra ström till kortet. Säkert dumt men, man är för lat när väl lyckats få till kabel dragningen i chassit... (samt man var begränsad till PCI kort).

Ska bli intressant och se tester på kortet. Om det är bättre än de äldre ljudkorten från Creative eller om det bara är en "Z-906".

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Creative är grymma och kreativa!!!