Permalänk
Medlem

Dåligt ADLS - Surfa på 4G?

Hej,

Bor i ett 70-tals hus. Har alltid haft dåligt internet.

Detta är absolut i bästa förhållande, bättre än så här blir inte ett test. Har 8mbit lina via Telejacket. Har haft 24mbit en period, men gav inte bättre resultat.

I verkligheten har jag alltid ungefär 100 ping i spel eller mer och när man tankar från torrenter, Http's osv får jag ut MAX 540 kb/s.
Har haft flera olika leverantörer, BBB, Telia och nu Tele2. Har frågat alla varför jag har sådan dålig hastighet, alla har sagt, "dålig kabel eller långt till telestationen."

Om så är fallet, är det möjligt att köra på 4G till hela hushållet så fort som 4G har byggts ut i mitt område?
Jag tror 4G ska komma om cirka 1 eller 2 månader och jag vet att jag bor precis under 1km i från masten.

Skulle det 4G ge bättre resultat i både spel, ping-mässigt och hastighet?
Att det kostar mer gör inget.

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon aning?

Permalänk
Medlem

Om du, som du säger, har bra täckning till 4G så slår det dåligt ADSL alla gånger. Men du borde kontakta din ISP först och kolla lite med de först och se så att din täckning verkligen kommer bli bra.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Avstängd

Har 4/0,8 så vi sitter i samma båt Vårt hus är dock byggt i slutet av 80-talet Vi har fiber nära till så om farsan skulle orka pröjsa 10k skulle vi få 100/100 1ping...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Gamla hus och dåliga kablar är inget roligt, speciellt om man lever ute på landet... Vet inte hur det är med 4g men 3g nätet har rätt höga pingtider. Men kanske det är bättre med 4g.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Jag har testat att köra på 3G och det var en smula bättre än mitt ADSL. Dock så satt 3G modemet i datorn bakom väggar och tak. Om jag skaffar 4G till hela hushållet kommer jag ju stoppa modemet i ett "3g-router" och som kommer i så fall sitta i ett fönster som har nästan helt ostörd signal från masten.

Men kommer nog köra på 4G så fort Tele2 eller Telia smäller upp det här.

Permalänk
Medlem

Tänk på att alla 4g alternativ har en cap... även fast det står fritt... kolla avtalet innan om du använder nätet mycke.

Permalänk
Medlem

Tele2's abonnemang för 399 kr i månaden ingick "20 gånger mer datatrafik än vad medel använder, cirka 50gb". Det kanske räcker.

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig förlita sig på mobila bredband och fasta signaler.. vet själv att trådlösa saker och spel har sina skiljsmässor ibland.. då det finns många stör moment.. men som du själv säger du har ju dåligt med adsl så det är väl värt att testa men få inte upp förhoppningarna

Permalänk

Pingen på 4g är nice den ligger på 10-20ms lan pingen de är för att 4g funkar ungefär som ett WLAN fast lite starkare =P man kan tex inte prata i mobiltelefon över 4g utan då måste man använda VOIP som tex skype 4g. Dock får vi ju hoppas att de kommer en vettig 4g router så man kan nyttja de för kopplar man de i en 3g router så kommer de ju bara gå på 3g vilket gör att du får 100-300ping