Hjälp! Hur får jag en Photoshopmonstermaskin?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Hur får jag en Photoshopmonstermaskin?

Hej!

Jag har inte haft Pc förr. Jag är för väluppfostrad för att säga vad jag haft istället
och så sluter vi oss till att jag ska ha pc nu...!

Min utgångspunkt är at ni vet vad dethär handlar om, och jag vet inte.

Så. Jag är illustratör och vill göra ENORMA posters i Photoshop.
Med detta på hjärtat gick jag till några experter som erbjöd att bygga en arbetsstation åt mig sammansatt på ett sätt så att Adobe själva garanterar att det är "rätt" för en professionell på deras CS5 svit -

Moderkort - Asus P8P67 (B3) s1155 (Såg på Techradar.com att Maximus IV Extreme vore löjligt mycket bättre??)
Processor - Intel i7 2600 3.4GHz 8MB s1155
RAM - 16GB (4x4GB) DDR3 1600MHz
Hårddisk - Corsair Force 3 120GM, 3x500GB RAID0 (Borde jag inte be om RAID10?)
Grafik - GTX 570 OC 1.28GB (CS5 Certifierat, tydligen funkar ganska få grafikkort med Photoshop?)
Processorfläkt - Noctua NH-D14 140/120mm
och alltihop på Windows 7 Home Premium 64bit

Tre års garanti skulle de ge.
Ja, sen var det också
Chassi - Fractal Define R3, Sea Sonic Passiv ATX
Ljudkort - surround realtek HD Audio
Nätverkskort - Gigabit LAN
Övrigt - 1 Firewire, 6 st USB 2.0, och 2 USB 3.0

Det kostar snudd på 20.000 kr (inkl. moms) och jag
undrar nu...

Är erbjudandet shysst eller blir jag blåst eller liksom mittemellan?

Jag har googlat omkring och hittat de flesta komponenterna. Fick ihop
moderkort - processor - processorfläkt - ram - hårddisk - ATX - chassi - grafikkort till ganska exakt 9000 kr.
Men det är ju ett himla arbete också att sätta samman delarna, samt att jag inte hittade priserna på allt i specifikationen (ljuddkort, nätverkskort, exakt vilka tre 500GB hårddiskar som ska användas vet jag inte)

Läste också att "Radeon HD 6900-serien" ska komma? Vet verkligen inte vad det innebär, men det verkar som att grafikkortet jag köper idag snart är utklassat?

Detta bör väl också vara sagt - jag vill jobba med filer som är ca 150x150 cm och minst 300 dpi förstås.
Samtidigt vill jag screencasta alltihop för jag visar i princip alltid upp mitt arbete som speed paint videos.
Sååå... den ska orka allt utan att gnälla. 20.000 kan jag gå med på, tänkte bara kolla med folk som vet först.

Tjaa...
... Det var nog allt.
Med vänlig hälsning//Charlotte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beomene:

Hej!

Jag har inte haft Pc förr. Jag är för väluppfostrad för att säga vad jag haft istället
och så sluter vi oss till att jag ska ha pc nu...!

Min utgångspunkt är at ni vet vad dethär handlar om, och jag vet inte.

Så. Jag är illustratör och vill göra ENORMA posters i Photoshop.
Med detta på hjärtat gick jag till några experter som erbjöd att bygga en arbetsstation åt mig sammansatt på ett sätt så att Adobe själva garanterar att det är "rätt" för en professionell på deras CS5 svit -

Moderkort - Asus P8P67 (B3) s1155 (Såg på Techradar.com att Maximus IV Extreme vore löjligt mycket bättre??)
Processor - Intel i7 2600 3.4GHz 8MB s1155
RAM - 16GB (4x4GB) DDR3 1600MHz
Hårddisk - Corsair Force 3 120GM, 3x500GB RAID0 (Borde jag inte be om RAID10?)
Grafik - GTX 570 OC 1.28GB (CS5 Certifierat, tydligen funkar ganska få grafikkort med Photoshop?)
Processorfläkt - Noctua NH-D14 140/120mm
och alltihop på Windows 7 Home Premium 64bit

Tre års garanti skulle de ge.
Ja, sen var det också
Chassi - Fractal Define R3, Sea Sonic Passiv ATX
Ljudkort - surround realtek HD Audio
Nätverkskort - Gigabit LAN
Övrigt - 1 Firewire, 6 st USB 2.0, och 2 USB 3.0

Det kostar snudd på 20.000 kr (inkl. moms) och jag
undrar nu...

Är erbjudandet shysst eller blir jag blåst eller liksom mittemellan?

Jag har googlat omkring och hittat de flesta komponenterna. Fick ihop
moderkort - processor - processorfläkt - ram - hårddisk - ATX - chassi - grafikkort till ganska exakt 9000 kr.
Men det är ju ett himla arbete också att sätta samman delarna, samt att jag inte hittade priserna på allt i specifikationen (ljuddkort, nätverkskort, exakt vilka tre 500GB hårddiskar som ska användas vet jag inte)

Läste också att "Radeon HD 6900-serien" ska komma? Vet verkligen inte vad det innebär, men det verkar som att grafikkortet jag köper idag snart är utklassat?

Detta bör väl också vara sagt - jag vill jobba med filer som är ca 150x150 cm och minst 300 dpi förstås.
Samtidigt vill jag screencasta alltihop för jag visar i princip alltid upp mitt arbete som speed paint videos.
Sååå... den ska orka allt utan att gnälla. 20.000 kan jag gå med på, tänkte bara kolla med folk som vet först.

Tjaa...
... Det var nog allt.
Med vänlig hälsning//Charlotte

Jag tror att i princip alla nya "spelgrafikkort" stödjer CS5, tror inte det var något speciellt med det gtx 570 du hittade.
hd 6990 finns redan, men 7000-serien kommer strax efter nyår förmodligen.

Iaf, sätt ihop delarna du vill ha på inet eller komplett, så lägger du till montering där för ca 800kr, det är egentligen inte så svårt men om du är ovan så kan det vara riskfyllt med processorn och lite krångligt med alla powerkontakter från chassit till moderkortet.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beomene:

Hej!

Jag har inte haft Pc förr. Jag är för väluppfostrad för att säga vad jag haft istället
och så sluter vi oss till att jag ska ha pc nu...!

Min utgångspunkt är at ni vet vad dethär handlar om, och jag vet inte.

Så. Jag är illustratör och vill göra ENORMA posters i Photoshop.
Med detta på hjärtat gick jag till några experter som erbjöd att bygga en arbetsstation åt mig sammansatt på ett sätt så att Adobe själva garanterar att det är "rätt" för en professionell på deras CS5 svit -

Moderkort - Asus P8P67 (B3) s1155 (Såg på Techradar.com att Maximus IV Extreme vore löjligt mycket bättre??)
Processor - Intel i7 2600 3.4GHz 8MB s1155
RAM - 16GB (4x4GB) DDR3 1600MHz
Hårddisk - Corsair Force 3 120GM, 3x500GB RAID0 (Borde jag inte be om RAID10?)
Grafik - GTX 570 OC 1.28GB (CS5 Certifierat, tydligen funkar ganska få grafikkort med Photoshop?)
Processorfläkt - Noctua NH-D14 140/120mm
och alltihop på Windows 7 Home Premium 64bit

Tre års garanti skulle de ge.
Ja, sen var det också
Chassi - Fractal Define R3, Sea Sonic Passiv ATX
Ljudkort - surround realtek HD Audio
Nätverkskort - Gigabit LAN
Övrigt - 1 Firewire, 6 st USB 2.0, och 2 USB 3.0

Det kostar snudd på 20.000 kr (inkl. moms) och jag
undrar nu...

Är erbjudandet shysst eller blir jag blåst eller liksom mittemellan?

Jag har googlat omkring och hittat de flesta komponenterna. Fick ihop
moderkort - processor - processorfläkt - ram - hårddisk - ATX - chassi - grafikkort till ganska exakt 9000 kr.
Men det är ju ett himla arbete också att sätta samman delarna, samt att jag inte hittade priserna på allt i specifikationen (ljuddkort, nätverkskort, exakt vilka tre 500GB hårddiskar som ska användas vet jag inte)

Läste också att "Radeon HD 6900-serien" ska komma? Vet verkligen inte vad det innebär, men det verkar som att grafikkortet jag köper idag snart är utklassat?

Detta bör väl också vara sagt - jag vill jobba med filer som är ca 150x150 cm och minst 300 dpi förstås.
Samtidigt vill jag screencasta alltihop för jag visar i princip alltid upp mitt arbete som speed paint videos.
Sååå... den ska orka allt utan att gnälla. 20.000 kan jag gå med på, tänkte bara kolla med folk som vet först.

Tjaa...
... Det var nog allt.
Med vänlig hälsning//Charlotte

Jag tycker att du ska gå in på http://www.inet.se/ och sedan klickar du på fliken datorkomponenter, där kan du välja alla delarna du vill ha och sedan välja till montering och operativsystem. Det blir billigare och du kan nog tjäna några tusen (i jämförelse mot ditt andra erbjudande).

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Moderkortet då?

Hej igen.
Tack för råden.
Inet.com verkar jättebra.

Vad jag däremot undrar - vad tar jag för risker i att köpa ett annat moderkort än det som ursprungligen var stoppat i sin photoshop-cocktailen?
Borde det inte enbart vara bättre att börja med en Maximus IV Extreme istället för P8P67 B3?
Maximus verkar kallas för P8:as storebror, och det låter ju... bra.

Man kan säga att jag inte vet vilka delar jag vill ha. Grafikkortet exempelvis - ska jag ta ett 6990, vänta på 7000 eller bara vara nöjd med GTX 570? Det är ju inte 3D som gäller för mig, aldrig spel (tyvärr, har inte tid) utan bara jobba i 2D.

Och hur gör jag med de tre hårddiskarna som just nu är RAID0 kopplade? Behålla, antar jag. Men hur ordnar jag RAID10? Är det bara att be Inet om hjälp med det?
Jag menar, det är jättebra att öka prestandan och så, men det är ju också viktigt att jag får nån form av säkert sparande av all data.

Permalänk

Du behöver 4 diskar för raid10.

Raid0 = snabb läs och skriv, men INGEN redundans (dvs går 1 disk sönder tappar du ALL data på alla 4 diskarna)
Raid 10 = snabb läs, och redundans på data (dvs går 1 disk sönder tappar du ingen data, du kan tom klara din data med 2st diskar som går sönder beroende på vilka av dom som går sönder)
moderkortet du kollar på stödjer raid10 (i hårdvaran), ellerdu kan även skapa raiden i OS:et. Det kan dock ändå vara ide att kolla på ett externt raidkort med cache om du vill ha max performance till diskarna. Dom kostar tyvärr en hel del.

Eller så kombinerar du och tar 2 diskar till en Raid0, och 2 till en Raid1. Då får du en volym som e snabb även på skriv, men utan redundans (typ som scratch / temp etc) och en med redundans som inte e lika snabb att skriva till.

Permalänk

RAID10 kan du säkert få om du lägger till en ytterligare hårddisk (totalt 4) och ber om det när du lägger beställningen. Nackdelen är att du helst bör ha SSDn kopplad till någon av SATAII-portarna (SATAII-portarna är överlag av bättre kvalitet än SATAIII-portarna) och att de flesta moderkort inte har fler än 4 SATAII-portar. Ett alternativ är att köpa något större diskar och använda 1 av de 3 diskarna som intern backup (dvs 2 stycken i RAID0 och 1 singel).

I valet av moderkort skulle du kunna utgå från vad Du behöver. Det finns dyrare moderkort men om du vill ha valuta för pengarna (annat än skrytfaktor) skulle du kunna kolla upp om det är något du faktiskt behöver där. Har du t.ex. behov av utgångar såsom eSATA, Firewire 400, Firewire 800, Seriell, Parallell, IDE/PATA, etc...

När det gäller grafikkortet hade jag nog stannat på GTX 570, om det nu är ett grafikkort Adobe själva rekommenderar. I spel går det bra att välja mellan AMD och nVidia hur man vill, men Adobe använder gärna funktioner som är specifika för en tillverkare (AMD och nVidia har ett gäng funktioner som är konkurrerande och inte kompatibla med varandra, AMDs heter Stream, nVidias heter CUDA, har du program som använder CUDA kommer du inte vara så glad om du kommer på att du köpt ett grafikkort med Stream, och vice versa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beomene:

Hej igen.
Tack för råden.
Inet.com verkar jättebra.

Vad jag däremot undrar - vad tar jag för risker i att köpa ett annat moderkort än det som ursprungligen var stoppat i sin photoshop-cocktailen?
Borde det inte enbart vara bättre att börja med en Maximus IV Extreme istället för P8P67 B3?
Maximus verkar kallas för P8:as storebror, och det låter ju... bra.

Man kan säga att jag inte vet vilka delar jag vill ha. Grafikkortet exempelvis - ska jag ta ett 6990, vänta på 7000 eller bara vara nöjd med GTX 570? Det är ju inte 3D som gäller för mig, aldrig spel (tyvärr, har inte tid) utan bara jobba i 2D.

Och hur gör jag med de tre hårddiskarna som just nu är RAID0 kopplade? Behålla, antar jag. Men hur ordnar jag RAID10? Är det bara att be Inet om hjälp med det?
Jag menar, det är jättebra att öka prestandan och så, men det är ju också viktigt att jag får nån form av säkert sparande av all data.

I ditt fall där du inte kommer överklocka eller stoppa i dubbla grafikkort. Välj det moderkort med de funktionerna du behöver. Ta ett gtx 570 om det är photoshop du ska arbeta i. Nvidia har bättre stöd. För raid 1+0 så ska det vara fyra diskar. Samsung Spinpoint F3 är populära diskar. Vill du ha dem raidade så pratar du med Inet efter du lagt din beställning. Glöm heller inte att ta backup på dina filer du arbetar med. Raid 1 är inte backup men skyddar till viss del.

Slängde ihop en kundvagn så du ser priset http://www.inet.se/kundvagn/visa/786162/2011-08-26

Permalänk
Medlem

OBS

GTX 570 för CS5?
Nej, det verkar inte stämma.
För CS4 ja, men inget GTX kort är "certifierat" att fungera åt CS5.
http://kb2.adobe.com/cps/831/cpsid_83117.html

Så vad i hela fridens namn ska jag ha då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beomene:

OBS

GTX 570 för CS5?
Nej, det verkar inte stämma.
För CS4 ja, men inget GTX kort är "certifierat" att fungera åt CS5.
http://kb2.adobe.com/cps/831/cpsid_83117.html

Så vad i hela fridens namn ska jag ha då?

Saken är att Nvidias kort har CUDA vilket gör att grafikkortet kan användas till beräkningar som annars bara processorn kan utföra vilket ger en rejäl skjuts! Vilket grafikkort du sen väljer spelar ingen roll. (Om det inte är riktigt billigt och sunkigt)

Permalänk
Medlem

Tack. Då vet jag det om grafikkort.

1. Jag kanske inte borde vara på dethär forumet. Jag har ju ingen avsikt att overclocka. Jag kom hit för jag tänkte att dethär måste vara folket som fattar datorer bäst, när de dessutom kan trimma dem.
2. Det jag skriver nedan kan nog verka snudd på "bara gnäll". Men jag vill verkligen ha råd, jag försöker förklara situationen.
Vill köpa så absolut snart som möjligt.

Så.
Jag har förklarat mitt behov precis likadant varje gång och
Elgigant-Jens säger att jag inte behöver mer än en SSD 60GB,
Superstore-Markus säger att jag behöver en SSD 120GB men inte mer än så,
och min mycket kunniga vän Ola som inte har något att varken tjäna eller förlora på affären eftersom han hjälper mig gratis-
rekommenderar mig att ha TVÅ SSD 120GB

Jag är inte arg för att det blir dyrare och dyrare, det är lugnt!
Jag får ordna pengarna, men jag är så fantastisk less på alla som uttalar sig tvärsäkert...!
För det gör verkligen alla...!
Jag vill bara lita på någon, och just nu vill jag lita på tre som säger tre olika ting.

Kan det vara såhär - Ingen vet? För ingen jag frågat har erfarenhet av att arbeta i Photoshop, utom Ola då, som kom med 24K lösningen?

http://www.dustin.se/Favorites.aspx?list=2c2cba97ab5e4375bcc6...

Jag har erbjudits lösningar på allt från 15K till 24K (inkl. moms)
Den för 24K verkar vara den enda där experten tänkt på -allt-, ända ned till åskskyddet.
De andra två då? Vad för slags nit hade jag gått på om jag köpt dem? Blir typ helt kall - köper ju inte datorn för nöje eller dylikt, utan för att överleva som professionell.
Är de bara vana vid att bara sätta ihop spelmaskiner och underskattar vad Photoshop med många lager och hastigt arbetstempo kräver?
För jag menar - jag tror inte någon sätter ihop ett datorförslag åt mig medvetna om att det det är fel.

Vad jag varje gång sagt - Jag vill köra photoshop med filer som är oerhört stora, mellan 6 och 25 GB, jag vill filma det jag gör med 2-4 frames/s samtidigt.
Ändå så många olika bud!!
Jag hoppas på att hitta en rekommendation fort, det är bråttom för mig att få rätt dator.

Med vänlig hälsning//Charlotte

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt egen erfarenhet av proffesionell hantering av Photoshop men jag har en gammal barndomskompis som har det

http://www.laj.se/

Han använder Mac Pro för sina jobb i Photoshop och två st burkar för 3D och animeringar som är eget hopplock dvs vanliga PC maskiner.

När det gäller Photoshop så har han och jag kommit fram till att mängden RAM har en stor inverkan på arbetet och hyffsat snabba lagringsdiskar, SSD faller tyvärr bort, ja inte för annat än OS isåfall men för att spara jobb filerna så duger vanliga 7200rpm diskar. Grafikkort spelar inte så stor roll i slutändan.

I den senaste Mac Pro burken sitter det ett enkelt ATI 5870 med 1GB minne och han använder Apples egen 30" skärm som har några år på nacken, vidare så använder han sig av dubbla 2,4GHz quadcore processorer i den maskinen och 12GB RAM, mer än så har han inte tyckts sig behöva...

Dock kostar ju en sådan maskin nästan 50k...

Permalänk
Medlem

Design ska vara på apple, även om jag är lite av en h8r mot dom så är det bara så :x

http://store.apple.com/se/configure/MC814S/A?select=select&pr... om du har nog mycket pengar, som milla sa så gör ram minne stor skillnad och kan vara värt att ta med om du då skulle köpa dig en Mac

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Kan säga hur det blev, min dator kommer nämligen imorgon.

Jag bestämde mig för att kunna hantera mer än bara 2D målning som jag först hade tänkt.
Jag tar en CAD-stark maskin istället, så det blir ett Nvidia Cuadro 2000 istället för GTX 570.

Ja, här är specifikationerna ifall någon annan stackare letar dator i samma syfte som jag, någon dag snart:

Ett lite enklare moderkort av Asus - P8P67 (B3)
med Intel i7 2600 3.4GHz 8MB
16 MB i RAM tillsvidare - 1600MHz
Min SSD är Corsair Force 3 120GB där jag enbart lägger Photoshop och mitt OS, resten pekar jag åt Photoshop att använda som scratchutrymme

Sen lite skal och fläkt och sånt på det.

Det blev 22K inklusive en extern 2TB hårddisk USB 3.0

Men hörrni... vad är dethär?

Tittar i specifikationen och ser att jag har en RAID 10 på 3x1 TB?!?
Whuuut?
... Det fattar jag inte, det skulle ju vara fyra hårddiskar avsatta för Raid 10? Det skulle bli totalt 2 TB i effektivt diskutrymme,
så han kan ju inte på nått sätt använda SSD'n. Den sa han ju skulle vara fri, så att säga...

Vah?! Raid 10 på tre diskar???

Ps. Att design/bildhantering "SKA" vara på Mac...
Jo. Jag har hört det med. Och det har jag sagt till folk själv.

Jag växte upp med mac, så efter ett decennium av enbart glittrande galax-bakgrunder och användarvänligt interface som aldrig kräver att jag förstår dosprompt eller begriper vad datorn har på insidan
och det var framförallt ett viruslöst decennium.
Så är det klart att jag är orolig, kommer ha massvis av värdefull information som det vore katastrof att förlora.
Ett halvår av arbete kommer ligga på hårddiskar, som jag nu fått höra kan gå sönder av "allt".

Men jag tror faktiskt på att det ska gå dethär...
Jag vågar vägra Mac, det känns som att jag för mina pengar ger mig själv större inflytande och mer prestanda. Lite risky, men när man inte kan köpa Mac's största burkar så är PC en (farligare) genväg som jag tycker är spännande att testa.
Ds.
//Charlotte Winroth

Permalänk
Skrivet av Beomene:

Tack för svaren!

Men hörrni... vad är dethär?

Tittar i specifikationen och ser att jag har en RAID 10 på 3x1 TB?!?
Whuuut?
... Det fattar jag inte, det skulle ju vara fyra hårddiskar avsatta för Raid 10? Det skulle bli totalt 2 TB i effektivt diskutrymme,
så han kan ju inte på nått sätt använda SSD'n. Den sa han ju skulle vara fri, så att säga...

Vah?! Raid 10 på tre diskar???

Precis, det måste vara 4st diskar för att skapa en Raid1+0