Permalänk
Medlem

Skärmen slocknar efter kort frysning

Ny dator med setupen enligt sign. När jag sitter och spelar så helt random 'fryser' ljuder (som att ljudet fastnar på ett konstant ljud) i ca en halv sekund, sen slocknar skärmen. Ljudet och allt fortsätter som vanligt, men jag har ingen bild. Hände nu när jag körde WoW, och jag måste då starta om datorn genom att döda strömmen.

Vad fanken kan detta vara? Datorn är ominstallerad och alla drivers installerade på korrekt vis.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kanske låter som ett dumt förslag men har du testat dra ut skärm kabeln från datorn och sätta in den igen?
(Du kan även testa om grafikkortet sitter i ordentligt)

Permalänk
Medlem

Kan det vara nått SLI problem?
Kan ett,båda korten vara dåliga,trasiga,överhettade?
Testa att bara köra ett kort om det trots det blir samma sak skifta det aktiva kortet till det andra och testa igen.

Överklockar du nånting cpu,minne,grafik?
Om ja testa och dra ner heller köra orginal fart ett tag.
Temp på allt?

Hur är skärmen,skärmar kopplade displayport,hdmi,dvi,vga?
Provat någon annan koppling för att se om det blir bättre?
Testat annan kabel? den kan ju vara dålig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Misstänker lite att det har med SLI och WoW i DX11 att göra. Ett kort i taget fungerar utmärkt (tänkte lite som dig Grizzly666). Ska trycka in det andra kortet igen idag och köra i DX9 för WoW istället. Temp har jag inte koll på atm faktiskt (sitter på jobb och kan inte kontrollera), men jag misstänker att den 'borde' vara ok. Kör med 2 fläktar i front, en från sidorplåten i princip direkt blåsande på korten, och en där bak. Det tycker jag bör räcka. Har visserligen inga fläktar i taket, men det borde inte orsaka överhettning tycker jag. Tack för svar!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

En annan grej jag tänkte på förresten! Kör med Asus p8p67 moderbrädan, och den ställde in PCI portarna till 103 i BIOS, istället för 'standard' 100. Ändrade manuellt över till 100, och multipel till 33 för 3.3ghz (försiktig med cpu klock då jag kör stock-kylaren). Detta är väl korrekt inställt?

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

En annan grej jag tänkte på förresten! Kör med Asus p8p67 moderbrädan, och den ställde in PCI portarna till 103 i BIOS, istället för 'standard' 100. Ändrade manuellt över till 100, och multipel till 33 för 3.3ghz (försiktig med cpu klock då jag kör stock-kylaren). Detta är väl korrekt inställt?

Svar: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Klockrent!

Undrar varför den som standard ställde in sig på 103 bara :S Aja!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Testat med SLI nu igen och ställt om till DX9 i WoW, och när jag försöker provocera fram felet så räcker det med att jag slår igång Xfire och joinar en random BG, och poff! Ljuder hackar till en halv sekund, och skärmen tappar kontakt med grafikkorten och det blir svart. Till tidigare inlägg om att reseata kabeln så hjälper inte det.

Börjar lessna på detta nu!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tror mig lyckats fixa det nu. Inte testat jättemycket, men efter att ha disablat SLI för WoW och lämnat det igång för övriga applikationer så ser det ut att funka. Att slå av SLI helt gjorde ingen skillnad konstigt nog. Aja, återkommer det så skriver jag väl en rad Tack folket för råd, nu ser vi fram emot Battlefield 3 så vi kan spela något som inte är uttjatat och tråkigt!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Var tar du ut ljudet hdmi,optisk,3,5 analog?
Om det är hdmi testa med vanliga 3,5 analog o se om det hjälper (om det återkommer).
Hdmi har ju DRM:( inbyggt så det kan ju vara nåt med det som "skyddar" dig från att göra nåt olagligt

Annars finns det ju inställningar till ljudkort o sånt om du går in på kontrollpanelen/ljud/kommunikation så finns det "gör detta vid kommunikation" sätt till gör inget.
Sen finns kontrollpanelen/ljud dubbelklicka på den enhet du spelar upp med och gå till avancerat och exklusivt läge "tillåt prg att ta kontroll" samt "ge prg som kräver exklusivt läge prio" båda borde vara i bockade.

Sen kan du ju alltid prova att bocka ur heller ändra sampling och se om det blir bättre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!