Jag har jobbat på Telia i 6 år och har suttit med många reklamationer gällande mobil data som gått överstyr.
Jag tycker personligen att det är orimligt att man ska få en räkning på 1700 sek när det finns man kan betala typ 200kr i månaden (jag bor inte längre i Sverige och är inte uppdaterad på vad det kostar nuförtiden) och surfa fritt.
Problemet är att du pratar med kundtjänst, de är ganska hårdnackade och ofta är det mer jobb att börja en utredning än att försöka avsluta samtalet. Vad du måste göra är att eskalera ditt ärende till en reklamationshandläggare, de agerar mer professionellt och de brukar göra goodwill i sådanna här ärenden, det är iaf hur det går till på Telia.
Det är viktigt att du vet vilka knappar du ska trycka på, vad du ska spela på är att kundtjänst sagt till dig när du beställde abonnemanget att det var en spärr på 500kr och att du kan känna dig trygg eftersom det aldrig kommer att överstiga det. Även om detta skulle vara en lögn så finns det inget vis som de kan bevisa någoting, det finns loggar efter varje kundsamtal, men ofta är kundtjänst personal slarviga med dessa loggar och vissa orkar inte ens logga alls. Spelar du på detta kort kan jag garantera att de kommer att kreditera ner det till 500kr, ibland är de snälla och krediterar hela beloppet.
Vad du ska säga är att du är väldigt besviken att du blivigt lovad att det aldrig skulle överstiga 500kr och var inte rädd för att fråga om att få prata med chefen heller det är ofta en motiverande faktor för ktj och reklamation eftersom det inte ser bra ut ifall någon har för många "samtal till chefen". I Sverige har du rätt att prata med ansvarig de kan inte neka dig det, ifall de gör det är det tjänstefel.
Jag bor i Australien och min flickvän översteg hennes mobila bredband här och fick en räkning på 300 dollar vilket är runt 2000 sek. Jag ringde Optus och efter ett par samtal krediterade de hela räkningen. Vad sa till dem att vi blivigt lovad att när man överstiger sin datamängd så skulle tjänsten stoppas istället för att de börjar debitera en per kb efter det, vilket var en lögn eftersom de hade inte ens diskuterat detta. Över om de skulle spela in alla samtal och avslöja min lögn så finns det inget de kan göra. Jag har varit med om många som dragit rövare och det enda vi gjort är att kontakta kunden och förklara att vi tyvärr inte kommer att ge någon kompensation.
Jag ser absolut inga moralska problem med att dra en rövare i en situation som denna, eftersom jag tycker att det är fult av telekomföretag att debitera folk vilt på detta vis och lura dem att det finns spärrar som inte fungerar i praktiken. Det hade varit helt okey om vi säger att man använt säg 5gb att man skulle få betala samma pris som det skulle varit att köpa 5gb, men inte när de debiterar flera kronor per megabyte, det är orimligt och jävligt fult!
Så lycka till!! Du ska inte behöva betala mer än 500kr! Om du använt säg 3GB så kan du säga att du kan tänka dig att betala vad en 3gb prisplan skulle kostat vilket kommer vara mindre än 500.
Det gäller att vara lugn, trevlig, diplomatisk och målmedveten när du ringer tele2!!