Permalänk

Okej, det 'r skit dyrt och surt, men det är ändå upp till dig att hålla koll på prylarna och om du surfar på wifi eller 3G, att ringa och snyfta hos tele2 gör dig bara till en värre GAM än vad dom är...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Kan man inte hålla koll på sådant är det bättre med ett kontantkort. Sorry, men det är ju du som har failat. Du kan inte klaga på att Tele2 inte kör goodwill på ditt ärende.. Goodwill är en bonus som de ibland tar i, men tyvärr inte i ditt fall.

Ta lärdom och gör bättre nästa gång. Jag själv har ringt dem och spärrat sufr utomlands, då man aldrig vet vad telefonen gör nuförtiden. Surfen här hemma har jag ett datapaket till. Och då inte ett sådant där det kostar extra när maxgränsen är uppnådd, utan att hastigheten stryps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallabaz:

Kan man inte hålla koll på sådant är det bättre med ett kontantkort. Sorry, men det är ju du som har failat. Du kan inte klaga på att Tele2 inte kör goodwill på ditt ärende.. Goodwill är en bonus som de ibland tar i, men tyvärr inte i ditt fall.

Ta lärdom och gör bättre nästa gång. Jag själv har ringt dem och spärrat sufr utomlands, då man aldrig vet vad telefonen gör nuförtiden. Surfen här hemma har jag ett datapaket till. Och då inte ett sådant där det kostar extra när maxgränsen är uppnådd, utan att hastigheten stryps.

Dom har 500 max kostnad för surf om man vill ha det fattar jag det som. När man har det aktivt så har dom en fördröjning på 24h så man kan surfa för 1700kr endå.

Det borde väll gälla kontant surf också eller? nej nej nej, inte ett öre mer kan du surfa tills det tar tvärstopp. Där gäller tydligen inte 24h fördröjningen helt enkelt,, varför fan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Dom har 500 max kostnad för surf om man vill ha det fattar jag det som. När man har det aktivt så har dom en fördröjning på 24h så man kan surfa för 1700kr endå.

Det borde väll gälla kontant surf också eller? nej nej nej, inte ett öre mer kan du surfa tills det tar tvärstopp. Där gäller tydligen inte 24h fördröjningen helt enkelt,, varför fan då?

Kan tyckas vara idiotiskt men denna information om saldotak ger de på tele2.se

Du som har mobilabonnemang har möjlighet att sätta ett saldotak på ditt abonnemang. Det finns tre olika alternativ att välja mellan (200 kr, 300 kr och 500 kr). Om du sätter saldotaket till exempelvis 500 kr kommer ditt abonnemang spärras för utgående trafik när du ringt för cirka 500 kr. Även trafik som är gratis, exempelvis 3000 fria SMS inom Tele2s nät på Kompis-abonnemang, kommer att spärras. Tänk också på att det kan dröja upp till 24 timmar innan saldotaket slår in efter att du nått ditt valda saldotak. Sätt ditt saldotak genom att ringa 233 och följa instruktionerna. Om du vill fortsätta använda telefonen till annat än att ta emot samtal och meddelanden måste saldotaket tas bort och det gör du genom att ringa kortnummer 233, trycka 2 och följa instruktionerna (detta kortnummer fungerar trots att abonnemanget är spärrat enligt önskat saldotak). När saldotaket är nått kan du ta emot samtal, SMS och MMS om du befinner dig i Sverige. Abonnemangsavgift, eventuella månads- eller engångsavgifter för tjänster och avgifter för eventuella prenumerationer ingår inte i saldot och kommer därför tillkomma utöver det saldotak du angett.

Samtal, SMS, MMS och GPRS utanför Sverige, samt innehållstjänster, så kan saldokontrollen bli fördröjd, varför du eventuellt fortfarande kan ringa även om saldotaket är nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Dom har 500 max kostnad för surf om man vill ha det fattar jag det som. När man har det aktivt så har dom en fördröjning på 24h så man kan surfa för 1700kr endå.

Det borde väll gälla kontant surf också eller? nej nej nej, inte ett öre mer kan du surfa tills det tar tvärstopp. Där gäller tydligen inte 24h fördröjningen helt enkelt,, varför fan då?

Nej kontant är ju att du betalar kontant. Du kan ju inte surfa för mer än du betalt in..

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Dom har 500 max kostnad för surf om man vill ha det fattar jag det som. När man har det aktivt så har dom en fördröjning på 24h så man kan surfa för 1700kr endå.

Det borde väll gälla kontant surf också eller? nej nej nej, inte ett öre mer kan du surfa tills det tar tvärstopp. Där gäller tydligen inte 24h fördröjningen helt enkelt,, varför fan då?

Troligen har inte trådskaparen aktiverat denna funktion (ej aktiverad som standard troligen, iaf inte på gamla abonnemang). SMSet han fick var en varning som gick ut ändå. Eftersom han inte har någon spärr har de heller inte strypt trafiken.

Att operatörerna kan ta betydligt mer humana priser för flatrate-abonnemangen är troligen för att de där har tillräckligt många som använder mindre än de betalar för. Att det kostar betydligt mer är då troligen för att de vill att man skaffar en data-tjänst istället. Det bör man också göra om man har en smartphone. De kräver nästan det för att kunna utnyttjas till fullo.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Att de tar 15kr/mb är helt enkelt för att man inte ska surfa på det abbet.. Det går dock om det absolut skulle behövas.

Att köra en smartphone på ett sådant abb är ren gambling, o då kan det gå på tok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

tele2

Det kanske är lätt att undvika detta, men det kan även vara lätt att glömma bort det. De förlorar ju mer pengar på det i längden så varför? Varför inte ha ett tak? Varför inte informera kunderna bättre? Varför vara idioter?

*Fast det är ju kunden som är idioten när den tycker att den skall få saker gratis när den gör ett misstag. Och tycker att det är företagets fel att kunden gör fel.
Vet man om att det kostar 15:-/MB(vilket man förhoppningsvis gör om det nu gör det, annars ska man använda burktelefon) och inte tycker att datatrafik är värt det så ser man för fan till att itne använda sig av tjänsten. De tillhandahåller en tjänst med ett givet pris. Det är inget lurendrejeri, det är så världen fungerar.

Om du är på semester och har två vattenkranar bredvid varandra. En där vattnet ingår i hotellhyran och en där vattnet kostar 1500:-/l. Ser du då inte till att vara jävligt noga med att inte dricka från fel kran?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

*Fast det är ju kunden som är idioten när den tycker att den skall få saker gratis när den gör ett misstag. Och tycker att det är företagets fel att kunden gör fel.
Vet man om att det kostar 15:-/MB(vilket man förhoppningsvis gör om det nu gör det, annars ska man använda burktelefon) och inte tycker att datatrafik är värt det så ser man för fan till att itne använda sig av tjänsten. De tillhandahåller en tjänst med ett givet pris. Det är inget lurendrejeri, det är så världen fungerar.

Om du är på semester och har två vattenkranar bredvid varandra. En där vattnet ingår i hotellhyran och en där vattnet kostar 1500:-/l. Ser du då inte till att vara jävligt noga med att inte dricka från fel kran?

Du är på semester och har en vattenkran i rummet. Vattnet ingår i hotellhyran om du stänger av lamporna annars kostar det 1500:-/l. I de andra rummen på hotellen ingår vattnet även om du har lamporna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Du är på semester och har en vattenkran i rummet. Vattnet ingår i hotellhyran om du stänger av lamporna annars kostar det 1500:-/l. I de andra rummen på hotellen ingår vattnet även om du har lamporna på.

Då får man va noga med att stänga av lamporna eller också betala lite drygt 1kr extra per dag för att få ett annat rum.

Permalänk
Medlem

Nu kanske du lär dig att vara lite uppmärksam, en lärdom som lätt är värd 1700 kr.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Trist att ditt misstag kanske kostar dig 1700kr =(
Som många andra sagt, ring och prata snällt med dem om du kan göra en deal. Lägre belopp (kanske 500?), teckna om abonnemanget etc.

Förklaring till varför smset laggar:
Olika kunder ligger på olika platformar hos operatörerna beroende på vad man har för abonnemang. Vissa skickar inte underlag till billing systemen hela tiden utan gör dessa en gång om dagen eller liknande. Varför? För att de inte måste! Du har ju ändå skrivit på att du lovar betala för det du använder.

Kontant kort är så klart annorlunda, då du inte lovat betala. Då måste de kolla att du redan har betalat.

Du kan jämför detta med VISA/VISA Electron. Electron måste få ett okej från din banken för att genomföra köpet medans VISA bara kräver okej från inlösaren. Vilket ofta resulterar i att det tar längre tid att betala med ett VISA Electron kort än ett VISA kort.

Tips på att köra icke surf abb på samrtphones:
ta bort APN för surf! då kan du inte surfa hur mycket du råkar klicka fel. (Ge fan i att ändra till ett felaktigt APN, det hatar din operatör. Tro mig)

Varför det kostar 15kr/MB:
Förr så var datatrafik dyrt för operatörer. Denna prissättning kommer från när GPRS kom med sina ~50kbit/s. Det är skillnad nu när de flesta telefoner ger 7.2+Mbit/s. Det finns folk som har sådana abonnemang än idag och det lever kvar i vissa former verkar det som hos visa operatörer.

Permalänk
Medlem

Om inte kostnaderna är för höga, orimliga eller hemska för att ni ska kunna teckna avtal kan ni inte hävda att de är för hemska för att betala - ens moraliskt.

Säger ni okej till något och ångrar er när ni har använt upp detta något är det synd om er, gott folk.
Varför ska tele2/telia/3/aftonbladet/ebba grön eller vem ni nu har som leverantör betala något som helt och hållet enbart endast i all mening till hundra procent bara är ert fel?

...skulle dom göra det skulle det förövrigt innebära vinstbortfall som måste tas igen på konsumenter som sköter sig.
Kan du inte betala kostnaden så gör inte köpet!

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på Telia i 6 år och har suttit med många reklamationer gällande mobil data som gått överstyr.

Jag tycker personligen att det är orimligt att man ska få en räkning på 1700 sek när det finns man kan betala typ 200kr i månaden (jag bor inte längre i Sverige och är inte uppdaterad på vad det kostar nuförtiden) och surfa fritt.

Problemet är att du pratar med kundtjänst, de är ganska hårdnackade och ofta är det mer jobb att börja en utredning än att försöka avsluta samtalet. Vad du måste göra är att eskalera ditt ärende till en reklamationshandläggare, de agerar mer professionellt och de brukar göra goodwill i sådanna här ärenden, det är iaf hur det går till på Telia.

Det är viktigt att du vet vilka knappar du ska trycka på, vad du ska spela på är att kundtjänst sagt till dig när du beställde abonnemanget att det var en spärr på 500kr och att du kan känna dig trygg eftersom det aldrig kommer att överstiga det. Även om detta skulle vara en lögn så finns det inget vis som de kan bevisa någoting, det finns loggar efter varje kundsamtal, men ofta är kundtjänst personal slarviga med dessa loggar och vissa orkar inte ens logga alls. Spelar du på detta kort kan jag garantera att de kommer att kreditera ner det till 500kr, ibland är de snälla och krediterar hela beloppet.

Vad du ska säga är att du är väldigt besviken att du blivigt lovad att det aldrig skulle överstiga 500kr och var inte rädd för att fråga om att få prata med chefen heller det är ofta en motiverande faktor för ktj och reklamation eftersom det inte ser bra ut ifall någon har för många "samtal till chefen". I Sverige har du rätt att prata med ansvarig de kan inte neka dig det, ifall de gör det är det tjänstefel.

Jag bor i Australien och min flickvän översteg hennes mobila bredband här och fick en räkning på 300 dollar vilket är runt 2000 sek. Jag ringde Optus och efter ett par samtal krediterade de hela räkningen. Vad sa till dem att vi blivigt lovad att när man överstiger sin datamängd så skulle tjänsten stoppas istället för att de börjar debitera en per kb efter det, vilket var en lögn eftersom de hade inte ens diskuterat detta. Över om de skulle spela in alla samtal och avslöja min lögn så finns det inget de kan göra. Jag har varit med om många som dragit rövare och det enda vi gjort är att kontakta kunden och förklara att vi tyvärr inte kommer att ge någon kompensation.

Jag ser absolut inga moralska problem med att dra en rövare i en situation som denna, eftersom jag tycker att det är fult av telekomföretag att debitera folk vilt på detta vis och lura dem att det finns spärrar som inte fungerar i praktiken. Det hade varit helt okey om vi säger att man använt säg 5gb att man skulle få betala samma pris som det skulle varit att köpa 5gb, men inte när de debiterar flera kronor per megabyte, det är orimligt och jävligt fult!

Så lycka till!! Du ska inte behöva betala mer än 500kr! Om du använt säg 3GB så kan du säga att du kan tänka dig att betala vad en 3gb prisplan skulle kostat vilket kommer vara mindre än 500.

Det gäller att vara lugn, trevlig, diplomatisk och målmedveten när du ringer tele2!!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt många som hängt upp sig på det här med "spärr". Men om ni tänker efter så är det väl bra gjort av Tele2 att ha den där "spärren" för vad hade annars kostnaden varit för TS? 1700:- på 2 dagar. Vad blir det på 2-4 veckor om det nu skulle ta så lång tid fram till nästa räkning?

Jag tycker oxå synd om TS men i det här fallet kan man inte säga att Tele2 gjort fel. Tyvärr. Hoppas ändå det löser sig på nåt sätt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag kan ju absolut hålla med om att det är sjukt att mb/gb per krona är helt sjukt hög, därför jag skaffade telenor som har fri surf. Men det är fortfarande TS´s fel eftersom han har skrivit på avtalet. Ja, absolut det är sjukt dyrt men TS har ju fortfarande gått me på avtalet.
Allt handlar om handling och konsekvens. Förstår verkligen inte hur folk vägrar att ta ansvar för sina handlingar. Börjar bli löjligt när jag läser inlägg i stil ned "gå till skvallerpressen och gråt ut".
Man kan ju såklart ringa och föklara sin situation och försöka finna nån kompromiss, enligt min erfarenhet så brukar det inte vara en omöjlighet.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP