Svartskärm men datorn fortf. igång. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Svartskärm men datorn fortf. igång. Hjälp!

Byggde ihop mitt nyinköpta system igår och har stött på en del småfel under vägen men nu har jag kommit till ett som jag inte kan lösa.

När jag startar datorn så glider allt på utan problem dvs. W7 startas och allt verkar lugnt. När jag sedan ska köra något program så hinner jag köra i några minuter för att sedan få svartskärm som jag inte kan gå ut ur. Kan inte den korrekta termen men datorn och skärmen är fortfarande igång så det är inte BSOD just i detta fallet.
Vad som är mystiskt med detta är dock att om man väntar några minuter går plötsligt denna svarta bild in i skärmsläckare och om jag då rör på musen så fungerar allt igen. Någon idé på vad detta kan vara?

Sen har jag även problem med BSOD. Detta sker också när jag kör program, typ skype. Hinner ha på datorn och skype i kanske 15min och sen blir det blått.
Jag kunde till viss del förstå att problemet låg i hårdvaran så efter en liten titt så märkte jag att jag kopplat in min 3gb/s SSD i 6gb/s SATA uttaget i MOBO't. Jag trodde att detta skulle lösa problemet men icke. Första bygget förövrigt så nybörjarfel är inte uteslutet. Om någon skulle kunna komma på vad problemet kan vara så hade det varit supermysigt. Tack på förhand!

Komponenter:

Asus P8P67 PRO REV B3
Intel SSD 320 120GB OEM (W7 installerat)
2TB Western Digital Caviar Green
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC
Corsair HX 650W 80+
Optiarc AD-7280S Svart SATA, OEM
Fractal Design Define XL, Svart

Skärmen är en BenQ TFT 24" XL2410T 120hz om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Jag går med i tråden, eftersom jag har liknande problem.

Nytt i5 2500k system idag med Asus p8z68 , samt Crucial SSD 128gb.
Precis fått ihop bygget kopplat in min nya Dell skärm så är allt bara kolsvart - men dator och dess fläktar surrar, alltså skärmen är helt död som om den var urkopplad - men kopplar jag den till min laptop så fungerar den prima. ( Har provat ALLA uttag med ALLA kablar via skärm och desktop )

vad kan det vara som spökar?

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anilzor:

Jag går med i tråden, eftersom jag har liknande problem.

Nytt i5 2500k system idag med Asus p8z68 , samt Crucial SSD 128gb.
Precis fått ihop bygget kopplat in min nya Dell skärm så är allt bara kolsvart - men dator och dess fläktar surrar, alltså skärmen är helt död som om den var urkopplad - men kopplar jag den till min laptop så fungerar den prima. ( Har provat ALLA uttag med ALLA kablar via skärm och desktop )

vad kan det vara som spökar?

Den kanske jag kan svara på. Du menar att du inte ens kan komma upp i BIOS? Det problemet hade nämligen jag tidigare. Öppna burken och se om du har en lampa som lyser rött på moderkortet. Kolla vad den heter i instruktionsboken och återvänd här sen

Permalänk
Medlem

ooloong:
Du glömde väll inte att installera om Windows EFTER att du byggde färdigt datorn.

anilzor:
Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet, minnen, kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex blå platsen närmast processorn eller plats nr 1.

Ibland kan man en pryl, kabel eller kontakten de sitter i blockera starten innan datorn ens hinner få bild. Ta bort ALL kringutrustning, tangentbord, mus, ALLA SATA/IDE kablar, hårddiskar, DVD osv. Så länge som du inte får bild så är allt sånt totalt onödiga.

Kablarna (Knapparna) som går från chassit till moderkortet sitta på fel plats eller vara trasiga. Den enda du behöver just nu är den som startar datorn (Power SW eller liknande). Egentligen kan man ta bort kabeln till power knappen också och istället använda en skruvmejsel för att starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooloong:

Den kanske jag kan svara på. Du menar att du inte ens kan komma upp i BIOS? Det problemet hade nämligen jag tidigare. Öppna burken och se om du har en lampa som lyser rött på moderkortet. Kolla vad den heter i instruktionsboken och återvänd här sen

Oj nu återfick jag hopppet!
Det finns en röd "lampa" som ser ut som en strömbrytare till moderkortet. Dvs det är en knapp som lyser.
Vidare sker något annat märkligt - Vid första uppstart drar allt igång i 5 sekunder, sen slocknar datorn helt i 3 sek. Därefter startar den av sig själv och står och surrar med fläktar och lampor stabilt hur länge som helst, men fortf. svart skärm.

Det här med omstarten, är inte det ett tecken på ett el-fel? Så tänker jag som lekman, att den startar om när något säkring eller så går?
Jag har en khuler 620 installerad som har kännt lite på "kylklossen" men den är inte spec. varm, 40-50 grader bedömt.

Är det möjligt att grafikkortet ( asus gtx570 direct cu) är trasigt eller sitter fel?

Jag är så ledsen att den inte fungerar! mycket tacksam för lite tips och råd.

Mvh Jon

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

ooloong:
Du glömde väll inte att installera om Windows EFTER att du byggde färdigt datorn.

anilzor:
Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet, minnen, kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex blå platsen närmast processorn eller plats nr 1.

Ibland kan man en pryl, kabel eller kontakten de sitter i blockera starten innan datorn ens hinner få bild. Ta bort ALL kringutrustning, tangentbord, mus, ALLA SATA/IDE kablar, hårddiskar, DVD osv. Så länge som du inte får bild så är allt sånt totalt onödiga.

Kablarna (Knapparna) som går från chassit till moderkortet sitta på fel plats eller vara trasiga. Den enda du behöver just nu är den som startar datorn (Power SW eller liknande). Egentligen kan man ta bort kabeln till power knappen också och istället använda en skruvmejsel för att starta datorn.

Tack för ett långt svar.
Ja, distanserna mellan moderkort och chassi är bortglömda! vilken jubelidiot jag är. - Kanske blir ett el-fel pga detta? (dvs kortslutning.)

Jag har 2x4gb internminne, tog bort det ena och har provat alla platser utan resultat.

Även prövat utan HDD's och utan mus och tangentbord. ( som för övrigt inte vaknar alls via sin usb koppling. )

Jaha, då får jag plocka ut moderkort och installera distanserna. - Kan det vara så att jag nu har kortslutit mitt system och förstört moderkort etc?

tack för grymma tips och snabbt svar.
Återkommer efter åtgärd.

Mvh Jon

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anilzor:

Tack för ett långt svar.
Ja, distanserna mellan moderkort och chassi är bortglömda! vilken jubelidiot jag är. - Kanske blir ett el-fel pga detta? (dvs kortslutning.)
......
Jaha, då får jag plocka ut moderkort och installera distanserna. - Kan det vara så att jag nu har kortslutit mitt system och förstört moderkort etc?
......

Ja
Ja
För många räckte det att sätt ditt distanserna på rätt plaster.
Många andra var dock tvingen att köpa nytt moderkort också.

Permalänk
Rekordmedlem

Åhhhh. Ännu en klassisk jag har tydligen glömt moderkortsdistansena....
Har du tur har inget gått sönder, men många gånger kortsluts så mycket att någon komponent går sönder, så även om datorn går i gång efter rep så kör testprogram o kolla minnen och att den är stabil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

ooloong:
Du glömde väll inte att installera om Windows EFTER att du byggde färdigt datorn.

Jag installerade först Windows på SSD'n samtidigt som jag hade hårddisken inkopplad. Tänkte att detta kunde vara problemet så jag formaterade om alltihop, drog ut sladdarna till hårddisken och installerade sen om allt igen, denna gången med bara SSD'n inkopplad. När detta var klart satta jag sen in hårddisken separat. Naturligtvis var allt övrigt färdigbyggt innan jag började med att installera OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anilzor:

Tack för ett långt svar.
Ja, distanserna mellan moderkort och chassi är bortglömda! vilken jubelidiot jag är. - Kanske blir ett el-fel pga detta? (dvs kortslutning.)

Jag har 2x4gb internminne, tog bort det ena och har provat alla platser utan resultat.

Även prövat utan HDD's och utan mus och tangentbord. ( som för övrigt inte vaknar alls via sin usb koppling. )

Jaha, då får jag plocka ut moderkort och installera distanserna. - Kan det vara så att jag nu har kortslutit mitt system och förstört moderkort etc?

tack för grymma tips och snabbt svar.
Återkommer efter åtgärd.

Mvh Jon

Om problemet fortfarande kvarstår efter att du satt in distanserna så kom tillbaka hit. Du nämnde nämligen att det lös rött men distanserna är helt klart ett mer rimligt alternativ till varför du har problem.

Permalänk
Medlem

ooloong:
Testa att ställa in minnenas timming och volt i bios. Ibland klarar inte datorn av det själv. Corsair har detaljer. Ibland står detaljer också på vissa butikers hemsidor.

Permalänk
Medlem

Har funnit problemet - tror jag.

Prövade att flytta runt mina minnen i alla möjliga kombinationer. Med resultatet att jag bara kan nå "post" med 1st 4gb vengance 160mzh i SLOT 4 , dvs 2b. Kopplar jag in mitt andra 4gb kort så får jag DRAM error, lol? MEN båda minnena fungerar varförsig i 2b/plats 4 ?

Jag fattar inte ett skit, enligt instruktionerna ska man installera i 2a och 2b samtidigt om man kör 2 ramminnen parallelt.
Nu hittar jag inte min HDD , men det är en annan historia.

hmm

Hur ska man koppla HDDn egentligen? Enligt vad jag förstår i instruktionerna skall den kopplas i en SATA 3gb/s port på moderkortet, och få ström ur samma kabel som SSDn med liknande munstycke. HDDn klarar jag mig utan ett tag, men att jag får DRAM fail när jag installerar 2 ramminnen förstår jag inte oO.

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk
Medlem

anilzor:
Hårddisken är det bara att koppla. 1 SATA kabel från moderkortet och 1 ström kabel från nätagget.

Är det en lagrings disk som det redan är grejer på?
Har man Vista eller Win 7 så måste man ibland första gången disken kopplas in i diskhanteraren för att ge den en enhets bokstav eller välja mount (montera). XP klarar av det här själv.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Kommer du in i bios så att du kan ställa in minnenas timming och volt som jag också bad ooloong att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

anilzor:
Hårddisken är det bara att koppla. 1 SATA kabel från moderkortet och 1 ström kabel från nätagget.

Är det en lagrings disk som det redan är grejer på?
Har man Vista eller Win 7 så måste man ibland första gången disken kopplas in i diskhanteraren för att ge den en enhets bokstav eller välja mount (montera). XP klarar av det här själv.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Kommer du in i bios så att du kan ställa in minnenas timming och volt som jag också bad ooloong att göra?

Ok, nice - nu är disken formaterad.

Ja jag har installerat windows och allt flyter smooth, sjukt nöjd med hela bygget förutom att jag inte kan köra 8gb ram :/
Måste man trixa i bios för att få igång resterande ram?

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anilzor:

Måste man trixa i bios för att få igång resterande ram?

Bara om man har problem med minnena som du uppenbarligen har.

I värsta fall har du köpt minnen som inte funkar helt med moderkortet. Folk bruka vara urdåliga på att kolla upp om minne, moderkortet och processor funkar tillsammans INNAN de köper dom. Bara för att man kan sätta ihop dom så betyder det inte att de funkar ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Bara om man har problem med minnena som du uppenbarligen har.

I värsta fall har du köpt minnen som inte funkar helt med moderkortet. Folk bruka vara urdåliga på att kolla upp om minne, moderkortet och processor funkar tillsammans INNAN de köper dom. Bara för att man kan sätta ihop dom så betyder det inte att de funkar ihop.

Har löst allt nu verkar det som. Hade aldrig gått utan er på forumet, tack verkligen.
Tydligen skulle mina ram minnen sitta dikt ann. I manualen står det varannan slot...

Fan vad burken går fint, som en dröm!

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk
Medlem

Även jag har nog lyckats lösa mina fel. Eller egentligen var det inga fel, bara jag som var lite dum när jag kopplade SSD till 6bg/s porten. Skrev dock tråden precis innan jag lyckades lösa det men ville inte bräka ut mig att allt fungerade innan jag hade provat det ett litet tag. I alla fall, tack så hemskt mycket alla som tog sig tid att försöka hjälpa mig och Anilzor.

Anilzor: Lite roligt när jag läste om ditt hårddiskproblem då jag också hade detta. Verkar som vi har legat lite i fas med snarlika problem på allt det du har nämnt . Antar att du till sist hittade hårddisken också, precis som Panpo98 beskrev att man skulle göra, i annat fall så är det ju bara att höra av sig.

Tack alla en gång till
MVH Ooloong