Permalänk
Medlem

Köpa dator från Blocket?

Hej, jag har tidigare skrivet en tråd om en dator från Komplett, till lönen den 25 letar jag efter förslag.

Hittade denna dator på blocket
Länk: http://www.blocket.se/malmo/Stationar_data_Intel_Core_i7_Skar...

Jag kolla upp delarna och priset hamnar på ca 10000kr, då räknar jag inte med skärmen, tangentbordet och datormusen.
Om jag prutar ner priset till ca 7000kr, tror ni att det är en bra dator då?

Citat:

Hej säljer min underbara kraftfulla stationära data!!!!.... chassin hittar ni på http://www.nzxt.com/new/products/crafted_series/tempest .... datan innehåller
-Intel Core i7-930 (2.80GHz) 8MB, S1366, BOX
-DDR3 1600 4GB XMS3 DHX TwinX 4x2GB Corsair.... (8GB)
-Moderkort .....Gigabyte GA-EX58-UD3R
-ATI HD4890 1GB DDR5 PCI-E (Powercolor)
-SATA2 1.0TB 7200RPM 32MB NCQ Samsung Spinpoin
-Nätaggregat Corsair 750W PFC V2.2 120mm TX
-Zalman CPU Cooler CNPS-9900 LED
-Windows 7 Home Premium 64-Bit Svensk
-Skärm Samsung Syncmaster 2232BW (2ms)
-mus och tangenbord tillkommer också ...

Datan är nästan ny har inte använt den så mycket säljer den jätte billigt ...

Fråga 1, kan man sätta ett till ATI HD4890 om ca 1år? För att utöka kraften
Fråga 2, Om ni hade 12000kr budget, hade ni sparat in ett par tusen och köpt en på blocket, om inte, varför?

Permalänk
Medlem

Bygg ihop en dator på inet. Köp inte på blocket då du inte kan lite på vad du får. Defekter osv. Har du en budget på 12k kan du få en mycket bättre dator.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

1. Kan kan man säkert, men man tjänar knappast på det. Bättre att lägga pengarna på moderna kort från början, och inte köpa förrförra serien.
2. Knappast. Dels vill jag ha garanti på mina grejer, dels så är i stort sett samtliga datorer på blocket rena lurendrejerier. PÅ varje annons läser man att datorn klarar "Alla spelen på högsta", vilket i 99% av fallen är en ren lögn. Man får skit för överpriser, med andra ord. Annonsen du länkade till till exempel ger dig utdaterade komponenter till överpris, och man kan sätta ihop en betydligt snabbare burk för det priset.

Ska man köpa datorgrejer begagnat, så gör det i Sweclockers marknadsdel. Där håller medlemmar med stenkoll på begagnat-priserna koll så att ingen blir lurad eller blåst.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekh:

Hej, jag har tidigare skrivet en tråd om en dator från Komplett, till lönen den 25 letar jag efter förslag.

Hittade denna dator på blocket
Länk: http://www.blocket.se/malmo/Stationar_data_Intel_Core_i7_Skar...

Jag kolla upp delarna och priset hamnar på ca 10000kr, då räknar jag inte med skärmen, tangentbordet och datormusen.
Om jag prutar ner priset till ca 7000kr, tror ni att det är en bra dator då?

Fråga 1, kan man sätta ett till ATI HD4890 om ca 1år? För att utöka kraften
Fråga 2, Om ni hade 12000kr budget, hade ni sparat in ett par tusen och köpt en på blocket, om inte, varför?

Köp inte den där! Dålig dator för det priset. Skulle aldrig köpa en dator på blocket då det alltid är överpriser.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Blocket är jag försiktig med. Även om inte alla är skojare så är det inte lätt att veta vilka prylar som är ok och vilka som inte är det.
Men om du ska handla på Blocket så ta någon säljare i närheten så du kan testköra sakerna och betala i samband med köpet.
Tänk också på att det du köper ska vara rejält mycket billigare än vad motsvarande prylar kostar NYA.
Vad en dator kostade ny för 2 år sedan är ju inte så intressant för dig, eller hur?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

HD4890 är rätt gammalt, säger som de andra, satsa på ngt mer nytt för den datorn är inte prisvärd.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

finns ju endel fynd på blocket och klart man ska våga köpa där om det är till ett bra pris

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Försäljaren stavar som en kratta så jag avråder från köp. Om Inet sålde en "stationära data" skulle det inte heller ge intrycket av ett pålitligt företag.

Permalänk

Du får en bra mycket bättre dator helt ny på inet för både 9 och 12k!
nej, du kan inte sätta in ett till 4890 eftersom det inte finns att köpa längre. Hittade bara ett på någon tysk sida, och det kostade 2k. För 2k får du nog bättre prestanda om du köper ett nytt kort i stället. Som fixar dx11 osv också.