Stölder på dreamhack?

Permalänk
Medlem

Skulle jag fara på DHw/s skulle jag ta en laptop så man kan packa med sig allting när man går någonstans.
På varje jag har varit har kompisar blivit av med saker. (DH ske)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag sitter inte med någon statistik, men jag tror inte att det är barn som stjäl mest. Dom vågar inte stjäla lika mycket som äldre män. Jag tror en stor del av stölderna sker utav studenter som inte har så mycket pengar. Barn får ganska ofta sina datorgrejor betalda av sina föräldrar, så dom är inte i behov att stjäla dator tillbehör. Men studenter ska betala hyra, böcker, mat, el, vatten och då har man inte mycket pengar kvar till datorer.
Jag har ingen statistik som backar upp det jag säger, som sagt, men jag har en ganska bra koll på hur barn och studenter har det.

I frölunda där jag bor är dom som rånar/stjäl sätter eld på bilar o liknande till största delen runt 15 års åldern. Så jag tror faktist det mest är dom yngre som stjäl, själv så snattade man ju i butiker när man var yngre men inget jag någonsin skulle göra i dagens läge hur dåligt ställt jag än må ha. Dom yngre stjäl oftast inte för att tjäna pengar eller liknande mer för att vara cool inför sina polare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

I frölunda där jag bor är dom som rånar/stjäl sätter eld på bilar o liknande till största delen runt 15 års åldern. Så jag tror faktist det mest är dom yngre som stjäl, själv så snattade man ju i butiker när man var yngre men inget jag någonsin skulle göra i dagens läge hur dåligt ställt jag än må ha. Dom yngre stjäl oftast inte för att tjäna pengar eller liknande mer för att vara cool inför sina polare.

Det är ju skillnad om man lever rövare ute på gatorna i skydd av mörkret än om man stjäl på DH. Sedan så tror jag inte att det är barn som står för den mesta av förstörelsen ute på gatorna, huliganer är ganska duktiga på att vandalisera dom med och då snackar vi vuxna människor. Men det är ju bara vad jag tror, som sagt.

Sedan så vet väl du att det är pensionärer som snattar mest? Inte barn som man kanske tror.

Men det spelar ingen roll, för vi snackar om DH. Jag tror inte barn vågar stjäla i lika stor utsträckning som lite äldre ungdomar som måste sköta sin ekonomi helt själva, men det är ju som sagt vad jag tror. Sedan så är det p12: or vi snackar, inte 15 åringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det är ju skillnad om man lever rövare ute på gatorna i skydd av mörkret än om man stjäl på DH. Sedan så tror jag inte att det är barn som står för den mesta av förstörelsen ute på gatorna, huliganer är ganska duktiga på att vandalisera dom med och då snackar vi vuxna människor. Men det är ju bara vad jag tror, som sagt.

Sedan så vet väl du att det är pensionärer som snattar mest? Inte barn som man kanske tror.

Men det spelar ingen roll, för vi snackar om DH. Jag tror inte barn vågar stjäla i lika stor utsträckning som lite äldre ungdomar som måste sköta sin ekonomi helt själva, men det är ju som sagt vad jag tror. Sedan så är det p12: or vi snackar, inte 15 åringar.

Barn i dagens läge har inte samma uppfattning om respekt som för kanske 20 år sedan och dom är ofta även fullt medvetna om att dom inte är straffmyndiga vilket tar bort en mycket stor del av rädslan att åka fast. Och när folk säger p12 så är det väll inte särskilt ofta personerna som kallas för p12a faktist är 12 år Jag vet ju inte hur det är på DH men jag vet hur det är i förorten där jag bor, alla små menlösa stölder och större delen av förstörelsen görs utav sketungar eller fulla mäniskor. Dom äldre är ju dom som hellre slår in en ruta o stjäl en dator än att hota någon med kniv för o komma över ett par hundringar. Man var ju själv inget änglabarn när man var i den åldern så man hör ju från kompisars barn/småsyskon o deras polare om vem som gjort vad då det är väldigt häftigt att skryta om att man snott något. Jävligt synd att folk håller på med sån skit och som tur är växer dom flesta ifrån det när dom blir äldre, iaf gjorde större delen av mina föredetta vänner det. Nä nu blev det väldigt ot, sorry.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Så de sitter allså fast där nu? Du tänkte aldrig byta mus? Eller trollade du bara och hoppades att någon skulle vara dum nog att limma fast en mus i ett moderkort?

Haha, you got me. Men ärligt talat är det en bra idé! Limma fast och sedan efter lanet åk hem, fixa en värmepistol, smält limmet och rengör porten.

Visa signatur

”How fast light ever travels - Darkness is already there waiting for it” - Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Chunt:

Haha, you got me. Men ärligt talat är det en bra idé! Limma fast och sedan efter lanet åk hem, fixa en värmepistol, smält limmet och rengör porten.

Jag tänker i alla fall inte testa!

Permalänk
Medlem

På senare DH så har jag varit med om en del stölder.
Första 3-4 åren va lugna men nu har det verkligen eskalerat!
Min polare blev av med mus, musmatta och headset, en annan kompis som också satt bredvid mig blev av med musmatta, tangentbord och hörlurar senaste DH.
Nypris runt 2-3000kr..

Detta skedde trotts att kablarna va låsta med hänglås, sladdarna klipptes av och hänglåset satt kvar. Antar att tjuven får löda ihop skiten igen. Numera har jag ett bra gömställe för mina prylar och en usbhub för att snabbt kunna plugga in och ut sakerna mellan varje gång jag lämnar platsen obevakad.

Tråkigt att det blivit såhär på senaste tiden...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Va på dhw förra året, en dude på samma rad som mig hade köpt ett http://store.razerzone.com/store/razerusa/en_US/pd/productID.... och blivit av med det! kanske inte så kul med tanke på priset dessutom!

Visa signatur

Nej.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade cash vid datorn en gång. Ingen som tog nåt. Folk hade respekt för mig!!

Permalänk
Skrivet av knaz:

Barn i dagens läge har inte samma uppfattning om respekt som för kanske 20 år sedan och dom är ofta även fullt medvetna om att dom inte är straffmyndiga vilket tar bort en mycket stor del av rädslan att åka fast. Och när folk säger p12 så är det väll inte särskilt ofta personerna som kallas för p12a faktist är 12 år Jag vet ju inte hur det är på DH men jag vet hur det är i förorten där jag bor, alla små menlösa stölder och större delen av förstörelsen görs utav sketungar eller fulla mäniskor. Dom äldre är ju dom som hellre slår in en ruta o stjäl en dator än att hota någon med kniv för o komma över ett par hundringar. Man var ju själv inget änglabarn när man var i den åldern så man hör ju från kompisars barn/småsyskon o deras polare om vem som gjort vad då det är väldigt häftigt att skryta om att man snott något. Jävligt synd att folk håller på med sån skit och som tur är växer dom flesta ifrån det när dom blir äldre, iaf gjorde större delen av mina föredetta vänner det. Nä nu blev det väldigt ot, sorry.

Att barn har mindre respekt idag än förr kan man debattera.

Min far brukar alltid säga att barn är så ordentliga nu för tiden jämfört med hans uppväxt (70-talet) då alla ungdomar rökte på och var allmänt rebelliska(ok, inte "alla" men enligt min far så var det ganska stökigt under hans uppväxt). Han är också imponerad att barn får lära sig så mycket idag.

Så att barn har mindre respekt idag än förr i tiden håller jag inte med om.

Många äldre säger att barnen visade mer respekt mot vuxna förr i tiden, men det har de äldre sagt i tusentals år, då borde ungdomen gått under för länge sedan om det är sant att barn tappar respekt för varje generation?

Platon sa för många hundra år sedan att ungdomen tappat respekten för äldre. Men kan det inte vara så att äldre ibland inbillar sig att det var bättre förr? Dom kanske har förträngt alla bus dom gjorde när dom själva var unga och livliga?

Det kan vara så att dagens ungdomar är mindre respektfulla, men det är svårt att mäta.
I det stora hela så har nog respektnivån legat stabil under de senaste årtusenden som människan funnits, sedan förekommer det såklart variationer under korta perioder.

Jag kan ialf säga att på min gamla skola så var det min generation som var stökigast, dom yngre barnen som efterträde oss var betydligt lugnare ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av robie76:

Jag lämnade cash vid datorn en gång. Ingen som tog nåt. Folk hade respekt för mig!!

i lol'd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man har en bärbar finns det larm program http://www.syfer.nl/ t.e.x. Kombinera det med vajer lås så borde man vara hyffsat säker.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Om du är rädd för att bli av med saker ska du fan inte åka.
Om ni inte är typ 5 eller fler, så lär ni någon gång alla försvinna från datorerna, och då finns alltid risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Barn i dagens läge har inte samma uppfattning om respekt som för kanske 20 år sedan och dom är ofta även fullt medvetna om att dom inte är straffmyndiga vilket tar bort en mycket stor del av rädslan att åka fast. Och när folk säger p12 så är det väll inte särskilt ofta personerna som kallas för p12a faktist är 12 år Jag vet ju inte hur det är på DH men jag vet hur det är i förorten där jag bor, alla små menlösa stölder och större delen av förstörelsen görs utav sketungar eller fulla mäniskor. Dom äldre är ju dom som hellre slår in en ruta o stjäl en dator än att hota någon med kniv för o komma över ett par hundringar. Man var ju själv inget änglabarn när man var i den åldern så man hör ju från kompisars barn/småsyskon o deras polare om vem som gjort vad då det är väldigt häftigt att skryta om att man snott något. Jävligt synd att folk håller på med sån skit och som tur är växer dom flesta ifrån det när dom blir äldre, iaf gjorde större delen av mina föredetta vänner det. Nä nu blev det väldigt ot, sorry.

nu visar du en väldigt fel bild av ungdomarna i frölunda. dom flesta rån begås av folk i 17-19 års åldern i frölunda. sen så ör det väldigt mycket lögner där dom yngre säger att dom gorde de bara för att låta coola. likadant i nästan alla förorter i göteborg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja
jag funderar på att dra på DHW och ta med ett Ps3 och dataskärm/TV, hur låser man fast ett Ps3?
Det har den optimala formen för att låsas fast? Och måsta man sova i salarna eller kan man sova på "tangentbordet" om man vill?
Är det många som kör med konsol på DH?
Tacksam för svar!

/ ille

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför ska du ha med PS3an? Visst, bygg om chassit så konsollen får plats där^^

Permalänk
Skrivet av Mr_Johan1995:

Tjena, jag ska till dh winter 2011 förstagången och jag undrar om någon har varit med om några stölder där? Om man kan lämna datorn med tangentbord och mus framme eller om man ska ta med sig det? //Johan

nej för fan, du får låsa hela skiten... de händer att möss o tangentbord blir stulna, ibland blir även datorpselarn stulen när han/hon sover o vaknar upp i en låda 3 dar senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför ska du ha med PS3an? Visst, bygg om chassit så konsollen får plats där^^

1. Jag har ingen riktigt bra dator.
2. Det vore kul bara
3. de flesta av mina polare lirar ps3

Sen kan man ju alltid ta med sig en laptop oxå.
Men vad vore bästa sättet tror ni? Kedja med hänglås kanske

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TokigaSmurfeN:

nej för fan, du får låsa hela skiten... de händer att möss o tangentbord blir stulna, ibland blir även datorpselarn stulen när han/hon sover o vaknar upp i en låda 3 dar senare

haha:D

Skrivet av Itzille:

1. Jag har ingen riktigt bra dator.
2. Det vore kul bara
3. de flesta av mina polare lirar ps3

Sen kan man ju alltid ta med sig en laptop oxå.
Men vad vore bästa sättet tror ni? Kedja med hänglås kanske

Nu vet inte jag om konsollen har sådana säkerhetsfunktioner men man kanske kan låsa fast den på nåt sätt, datorn kan man ju alltid modifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

De där stålvajrarna ni snackar om klipps av med en sidavbitare på en sekund, tro mig, jag har provat ett gäng pga stölder i en butik jag jobbar i och vi ville se hur säkra de där vajrarna är..de är inte värda mer än för syns skull, tänk på det!
Butiken blev av med 2 laptops på detta vis, pga övertro på de fina dyra vajrarna, plus att det ofta är simpelt att bryta loss dem tydligen från vissa laptops också

Skyddar mot impulstjyvar. En laptop med uppbrutet kensington-fäste är lite misstänksamt att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

haha:D

Nu vet inte jag om konsollen har sådana säkerhetsfunktioner men man kanske kan låsa fast den på nåt sätt, datorn kan man ju alltid modifiera.

Tack för svar
jag ska kolla vidare lite för att se om jag hittar en lösning

Permalänk
Medlem

När jag var där såg jag en Intel SSD sitta externt i ett Cooler Master 912? Huuur enkelt som helst att stjäla, bara att rycka ur och gå därifrån.

Var vid kebab-kön i D också. Ingen hade någonsin märkt det.. the perfect crime...

Permalänk
Avstängd

Ta med en laptop, när du drar från bordet ta med sig laptopen. lätt som en plätt.

Själv har aldrig vart där, kommer aldrig dra dit. Hört att det var som ett mellanstadie disco i skolan typ.

Permalänk
Medlem

BIOS User pass : kräver lösenord vid start av datorn, inget kan ändras/startas utan detta lösen såvida man inte reset'ar cmos

Bunta/lås fast allting så att det syns att det är fast. Någon kanske börjar dra i sladdarna tills de går sönder

Är säkert någon idiot som går runt med virus på USB sticka som utnyttjar Windows automatiska installation av USB minnets drivrutiner. Inga usb portar fram på datorn om man är nojjig.

Ta musmattan med dig när du lämnar datorn.

Mycket smidigt och skönt om man har trådlös mus samt headset, men glömmer man det och en idiot som inte tänker på att dem är bundna till mottagarna tar dem så sitter man där.

Har varit på DH 3 ggr och aldrig blivit av med något, har glömt plånboken framme någon gång utan att blivit av med det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

När jag var där såg jag en Intel SSD sitta externt i ett Cooler Master 912? Huuur enkelt som helst att stjäla, bara att rycka ur och gå därifrån.

Var vid kebab-kön i D också. Ingen hade någonsin märkt det.. the perfect crime...

Tror jag också såg det, var ingen vid datorn och den var avstängd. Var ingen som var vid dom 2 närmaste datorerna heller har jag för mig.

Men vi var 3 pers på DHS2011 och vi satt buntband på alla våra kablar och vi gick från datorn många gånger alla tre utan att något försvann. Han bredvid mig verkade dock rätt schysst så han kanske hade koll på mina prylar, han bad mig iaf att hålla koll på hans prylar när han gick iväg så han kanske var snäll tillbaka.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk

Fick min bärbara dator stulen, hade iaf låst fast strömkabeln med min kompis kabel, så jäveln fick inte med sig den:P Han tog inte heller headsetet. Nu i vinter ska vi alltid ha en som vaktar. Men när du ska sova ta med dina värdesaker i en väska och lägg i väskan i din sovsäck eller lås fast den vid din sovsäck elr nån annan kreativ lösning:P Som sagt tillfället gör tjuven. Man tycker ju att "tattare" inte borde kunna åka till DH om dom är så fattiga så att dom måste stjäla, men det finns väl också ickefattiga personer som själ.

Om man har bärbar tror jag att man kan skaffa nåt program så webkameran kan aktiveras och att man kan spåra vart datorn finns nånstans och ta fast tjuven xD

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem

Länge sedan man var på DH nu, men förr så fanns det organiserade grupper av brottslingar som utnyttjade detta ställe. De hade stenkoll på vilka DH crew som gick runt i lokalen och när. Sedan gick de in en grupp och tog så mycket de kunde innan de drog iväg i ett gäng bilar. Detta var ju möjligt för att dagspass för att besöka stället finns. Stölder förekommer och jag tror de flesta nog sker utmed gångarna där det är lättare att komma åt något snabbt.

De som satt detta i system är säkert så slipade att de i pricnip kan bära ut en hel stationär dator om de vill. Fast det är nog enklare att sälja stulna laptops eller så. Samtidigt som det är smidigare att sno och gömma under täckjackan på vintern.

Tror det är väldigt många stölder av småsaker som inte rapporteras ens en gång.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

typ ha med dig en sidoväska så du kan bära runt på keyboard, mus och headset och kedja fast datorn och skärmen så de absolut inte går att flytta eller öppna för den delen heller.

Permalänk
Medlem

lås skärm, lås din datalåda just in case, Använd kensingtonlås, buntaihop mus och tangenbord. När jag lämnade DH la jag en tidning eller något över sakerna så det blir extra tydligt om någon rotar vid sakerna. Använd dina bordsgrannar så brukar mycket lösa sig också.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Sätt på ett Hells Angels-klistermärke på burken...