Permalänk
Medlem

Dags för vatten kyling, lite frågor

ja då var det dags för lite mer seriös vattenkylning än min h100. Chassit är ett Corsaid 800D och det som ska kylas är en 2600k stock kommer klockas.
sen kommer jag även att byta upp mig till antingen gtx580 sli eller vänta lite till motsvarande i 600 serien kommer.
så till och börja med så är det enbart processorn som kommer kylas och det jag funderar på är att sätta en 360 rad i toppen och en 140 bak. kommer jag behöva köra 2 loopar/ tjänar man mer på att köra 2 temp messigt eller går det lika bra att köra 360rad - res - pump - grafik - 140rad - cpu - 360 rad eller omvänt kanske är mer optimalt?

En annan fråga jag klurat lite på är hur stor reservoar behövs egentligen har ju sett allt från bara en slang till hb dunk men kikat på 1x5.25 för 1 loop alt 1x5x25 för 2 loop.
En annan sak jag inte riktigt blivit klock på är vad man bör köra för vätska endel säger glykol andra säger att de inte e bra för metallen blir iaf inget med färg.
En sak till vad är det för skillnad på tex nickel block och koppar har nickel bättre värmeledningsförmåga? eller vad betalar man mer för?

detta är vad jag funderar på

EK-D5 X-TOP G1/4 Rev.2, topp för La

EK-CoolStream RAD-XT (360), G1/4

EK-Supreme HF Intel + AMD - Acetal

Masterkleer PVC 13/10mm UV-active b

10mm (3/8) hose adaptor to G1/4 inn

EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Black 37 kr

Alphacool VPP655 - motor only, sing

EK-LGA115x TRUE Backplate

från indomo. Jag vet att det inte är med någon reservoir eller 140rad men det är för jag inte bestämt mig än samt lite funderingar på hur loopen bör se ut.

hur ser detta ut är jag helt ute och cyklar eller behöver jag läsa och tänka till ytterligare en gång? vad är era tankar och förslag?

/P-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-A:

ja då var det dags för lite mer seriös vattenkylning än min h100. Chassit är ett Corsaid 800D och det som ska kylas är en 2600k stock kommer klockas.
sen kommer jag även att byta upp mig till antingen gtx580 sli eller vänta lite till motsvarande i 600 serien kommer.
så till och börja med så är det enbart processorn som kommer kylas och det jag funderar på är att sätta en 360 rad i toppen och en 140 bak. kommer jag behöva köra 2 loopar/ tjänar man mer på att köra 2 temp messigt eller går det lika bra att köra 360rad - res - pump - grafik - 140rad - cpu - 360 rad eller omvänt kanske är mer optimalt?

En annan fråga jag klurat lite på är hur stor reservoar behövs egentligen har ju sett allt från bara en slang till hb dunk men kikat på 1x5.25 för 1 loop alt 1x5x25 för 2 loop.
En annan sak jag inte riktigt blivit klock på är vad man bör köra för vätska endel säger glykol andra säger att de inte e bra för metallen blir iaf inget med färg.
En sak till vad är det för skillnad på tex nickel block och koppar har nickel bättre värmeledningsförmåga? eller vad betalar man mer för?

detta är vad jag funderar på

EK-D5 X-TOP G1/4 Rev.2, topp för La

EK-CoolStream RAD-XT (360), G1/4

EK-Supreme HF Intel + AMD - Acetal

Masterkleer PVC 13/10mm UV-active b

10mm (3/8) hose adaptor to G1/4 inn

EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Black 37 kr

Alphacool VPP655 - motor only, sing

EK-LGA115x TRUE Backplate

från indomo. Jag vet att det inte är med någon reservoir eller 140rad men det är för jag inte bestämt mig än samt lite funderingar på hur loopen bör se ut.

hur ser detta ut är jag helt ute och cyklar eller behöver jag läsa och tänka till ytterligare en gång? vad är era tankar och förslag?

/P-A

Ja, det finns ju mycket man skulle kunna säga om vattenkylning, men jag börjar iaf med några synpunkter:
1. En 360 radiator för att kyla en 2600k är lite overkill (= bra ), men lägger du till två st 580 GTX så ligger vi plötsligt i en helt annan liga. Då kommer en 360 + 140 att vara i underkant och fläktarna får nog gå hårt. 2 x 360 vore lämpligare för den lasten.
2. Jag skulle ta 16/10 slangar istället för 13/10. Tjockväggigare slang ger mindre risk för veckning i böjarna. Tänk på att kompressionsanslutningarna också måste bytas då.
3. Storleken på reservoaren spelar egentligen ingen roll. Dess huvudsakliga funktion är att underlätta fyllning och luftning av systemet. Det och möjligtvis att se fin ut.
4. Jag skulle inte bry mig om att krångla med två loopar. Det blir två pumpar som kostar pengar och för oväsen och dubbelt så mycket fyllande och luftande. En fördel med två loopar skulle väl vara att du kan underdimensionera GPU loopen och nöja dig med halvbra temperaturer där, medan du kan ha bra kylkapacitet på CPU loopen och därmed få bra överklockningsutrymme på CPU utan att GPU värmen "förstör". Bäst allround tycker jag dock är en loop med tillräcklig kylkapacitet för att klara CPU+GPU. En D5 pump är dessutom rätt kraftfull så flödet kommer inte att vara något problem.
5. Nickelblock använder man för att det ser snyggare ut när det inte "ärgar" som koppar annars gör. (Jämför den gröna färgen som man brukar se på koppartak). Att det ärgar eller släpper lite koppar till vattnet är inget problem, men det ser kanske lite tråkigt ut om man har plexiglastop på sina block.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

"Ja, det finns ju mycket man skulle kunna säga om vattenkylning, men jag börjar iaf med några synpunkter:
1. En 360 radiator för att kyla en 2600k är lite overkill (= bra ), men lägger du till två st 580 GTX så ligger vi plötsligt i en helt annan liga. Då kommer en 360 + 140 att vara i underkant och fläktarna får nog gå hårt. 2 x 360 vore lämpligare för den lasten. 2"

Jag skulle bara vilja tillägga att det är fullt möjligt att kyla 1st CPU ( 100W) + 2st GPU (á 250W styck) med "bara" en 360 radiator. Temperaturen kommer verkligen INTE att ligga på några 40 grader...men väl under alla gränser för överhettning. Detta kommer du kunna göra utan att ha ett RPM-tal på dina fläktar som gör dig döv. Men det beror ju på vad man vill uppnå. Kallast möjliga CPU, tystast möjliga kylning eller så många fläktar som möjligt i chassit.. Jag vill inte säga att något är bra eller dåligt, bara att man tänker på vad det är man vill UPPNÅ med sin vattenkylning.

Jag har sett att fler och fler sätter in i mitt tycke alldeles för många/stora radiatorer i onödan. Jag hävdar att det inte spelar någon stor roll för systemets hållbarhet om CPU/GPU körs på 65 grader i stället för 45 grader under kraftig belastning. Ju högre vattentemperatur desto effektivare radiator. Jag föreslår denna eminenta tabell från Skinnee Labs där ett mycket utförligt test gjorts. Kolla gärna på övriga mätningar som han gjorde på radiatorerna för att bilda er en uppfattning om hur ni ska kunna optimera ert vattenkylningssystem för att kunna uppnå era mål.

Torsdagshälsningar /Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)