Permalänk
Skrivet av marcus_hbg:

Tack för påpekandet om att HDMI sätter begränsningen i det fallet "TheNisse"!

Men vad säger ni om vilket 4GB-minne jag ska köpa till för att komma billigt undan utan att varken under- eller over- do it?

Och vilken SDD eller prisnivå på den samma ska man lägga sig på? Är "Samsung 470 Series MZ-5PA128 128GB" ett vettigt alternativ (ca11kr/GB)? E det värt att lägga några hundralappar extra för en "Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB " (ca 14kr/GB)? Och räcker 120GB till storleksmässigt för att använda den till både operativsystem/program och som arbetsyta för videoredigering? Har en extern USB-disk för lagring.

Blir det ens drägligt att arbeta med den datorn inom videoredigering (HD-kvalitet)? Den uppfyller minimumkraven för videoredigeringsprogram idag, men inte mycket mer...

Angående minnet så kan jag rekommendera denna på 4GB:
http://www.inet.se/recensioner/5302561/a-data-4gb-sodimm-1333...

Installerade den i veckan på min U36SD och den fungerade perfekt, man känner skillnaden direkt med totalt 8GB RAM så man är jättenöjd.

Permalänk

Jag har precis fått hem min Asus U36SD-RX002V från Dustin Home, kanske var det jag som köpte sista innan de plockade bort den från sajten? Köpte den trehundra kr billigare versionen eftersom jag ändå hade tänkt sätta i min SSD disk jag hade från min stationära. Byte av hårddisken som gick skapligt lätt, förutom att de dära rekommenderade gröna plastpinnarna från Kjell vart värdelösa. Tyckte en tejpad normalstor spårmejsel funkade betydligt bättre. Stort tack till er som länkat och förklarat hur öppning av datorn gick till!
Efter en ny ren Windows installation kan jag säga att jag är mer än nöjd med datorn, dock är det väl lite småsaker man alltid stör sig på och frågor man undrar.
Till att börja med så förstår jag inte hur tvåfingerscrollen kan vara så dålig som den är, hoppas det beror på drivrutiner. Men min förra sambos gamla samsung budget netbook klarade det så mycket bättre, vilket är irriterande. Nåja, jag har en del frågor som ni kanske hade lust att hjälpa mig med.

1. När det kommer till bluetooth drivrutinerna som nu dykt upp på ASUS support sida, så undrar jag vilka det egentligen är man skall installera, finns ju några olika där nu, se:
http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=U36SD
2st olika Intel BlueTooth driver
2st olika Azurewave BlueTooth driver
Jag råkade installera samtliga fyra, men insåg att det blev dubbelt upp så att säga. Dubbla "skicka till..." val i högerklicksmenyn, dessutom blåskärm vi anslutning av ny enhet.
Så äre Intel eller Azureware som skall köras, och i så fall båda två?

2. Enhetshanteraren säger att jag har ett "Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter" under Nätverkskort, som har ett utropstecken på. Vad är det och vart hittar jag drivrutiner? Kör man via Windows Update så hittar den enbart en overifierad utgivare.

3. Det ser ut att sitta en LED lampa även jämte Power4Gear knappen på vänster sida, en exakt spegelvänd version av standby knappen. När lyser den egentligen, min lyser inte alls...

4. Finns det någon möjlighet att ändra FN knapparnas funktioner? Jag skulle t ex vilja att Play, Pause etc. knapparna kunde styra iTunes. Dessutom skulle jag vilja att LifeFrame knappen kanske istället kunde öppna något fotoprogram eller Bilder katalogen.

5. Nu har jag kommit till sista punkten för den här gången och det gäller uppgraderingsgrejer inför framtiden, vill egentligen bara få bekräftat av nån att de funkar bra med datorn:

Minne http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532354
Nätverkskort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935830 (många verkar prata om Intel 6230 här, men borde inte 6300 vara bättre? Om man ändå bara behöver lägga till en hundring... så länge man inte förlorar några funktioner osv)
Kom gärna med andra förslag om ni så vill

Stort tack på förhand och igen, tack till alla som redan hjälpt till så mycket!

PS. Jag vet att jag i princip skrev en mindre novell som första inlägg, men men...

Permalänk
Medlem

Hallå,
Jag har ett par funderingar kring denna dator.

- När kom den senaste versionen av denna dator ut?
- Är det någon påläst person som vet om ASUS planerar att släppa en ny/uppgraderad version inom en snar framtid (nu i höst)?
- Hur fungerar det att köra t.ex. en ubuntu dist. på datorn? Tänkte då mest om det finns drivare till multitouch, nätverk etc.

Tack på förhand!
/ P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimpalompa:

Jag har precis fått hem min Asus U36SD-RX002V från Dustin Home, kanske var det jag som köpte sista innan de plockade bort den från sajten? Köpte den trehundra kr billigare versionen eftersom jag ändå hade tänkt sätta i min SSD disk jag hade från min stationära. Byte av hårddisken som gick skapligt lätt, förutom att de dära rekommenderade gröna plastpinnarna från Kjell vart värdelösa. Tyckte en tejpad normalstor spårmejsel funkade betydligt bättre. Stort tack till er som länkat och förklarat hur öppning av datorn gick till!
Efter en ny ren Windows installation kan jag säga att jag är mer än nöjd med datorn, dock är det väl lite småsaker man alltid stör sig på och frågor man undrar.
Till att börja med så förstår jag inte hur tvåfingerscrollen kan vara så dålig som den är, hoppas det beror på drivrutiner. Men min förra sambos gamla samsung budget netbook klarade det så mycket bättre, vilket är irriterande. Nåja, jag har en del frågor som ni kanske hade lust att hjälpa mig med.

1. När det kommer till bluetooth drivrutinerna som nu dykt upp på ASUS support sida, så undrar jag vilka det egentligen är man skall installera, finns ju några olika där nu, se:
http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=U36SD
2st olika Intel BlueTooth driver
2st olika Azurewave BlueTooth driver
Jag råkade installera samtliga fyra, men insåg att det blev dubbelt upp så att säga. Dubbla "skicka till..." val i högerklicksmenyn, dessutom blåskärm vi anslutning av ny enhet.
Så äre Intel eller Azureware som skall köras, och i så fall båda två?

2. Enhetshanteraren säger att jag har ett "Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter" under Nätverkskort, som har ett utropstecken på. Vad är det och vart hittar jag drivrutiner? Kör man via Windows Update så hittar den enbart en overifierad utgivare.

3. Det ser ut att sitta en LED lampa även jämte Power4Gear knappen på vänster sida, en exakt spegelvänd version av standby knappen. När lyser den egentligen, min lyser inte alls...

4. Finns det någon möjlighet att ändra FN knapparnas funktioner? Jag skulle t ex vilja att Play, Pause etc. knapparna kunde styra iTunes. Dessutom skulle jag vilja att LifeFrame knappen kanske istället kunde öppna något fotoprogram eller Bilder katalogen.

5. Nu har jag kommit till sista punkten för den här gången och det gäller uppgraderingsgrejer inför framtiden, vill egentligen bara få bekräftat av nån att de funkar bra med datorn:

Minne http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532354
Nätverkskort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935830 (många verkar prata om Intel 6230 här, men borde inte 6300 vara bättre? Om man ändå bara behöver lägga till en hundring... så länge man inte förlorar några funktioner osv)
Kom gärna med andra förslag om ni så vill

Stort tack på förhand och igen, tack till alla som redan hjälpt till så mycket!

PS. Jag vet att jag i princip skrev en mindre novell som första inlägg, men men...

1. Ingen av dem, blåtanden och wlan är integrerat på samma Atheros-kort. Drivrutinerna finns inte på hemsidan, kanske måste användas från skivan?
2. Låter som något med det ovanstående. Testa att släng på drivarna därifrån och se om det löser sig.
3. Gissar på att det är något som ärvts av när knappen var meningen att användas till expressgate, något som inte finns på dessa modeller.
4. Går säkert göra med AHK eller liknande, tror inte det skiljer sig från andra asusmodeller så borde gå att googla fram.
5. Minne: Alla SO-DIMM 1333MHz funkar fint. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rparams=l=s76183647
Nätverkskort: Nej, 6300 fungerar inte eftersom U36SD bara har två antenner.

Skrivet av patrikt:

Hallå,
Jag har ett par funderingar kring denna dator.

- När kom den senaste versionen av denna dator ut?
- Är det någon påläst person som vet om ASUS planerar att släppa en ny/uppgraderad version inom en snar framtid (nu i höst)?
- Hur fungerar det att köra t.ex. en ubuntu dist. på datorn? Tänkte då mest om det finns drivare till multitouch, nätverk etc.

Tack på förhand!
/ P

U36SD började leveras i början på augusti. Nya submodeller brukar Asus släppa då och då, men det brukar bara mindre justeringar av komponenterna (Minnersstorlek, hårddiskstorlek, batterikapacitet) så det är inget man behöver vänta på. Har inte kommit några nyheter om några andra uppdateringar i denna serie. UX-maskinerna kommer ju dock i höst/vinter, men då får man räkna med sämre prestanda mot lägre vikt.
Flera personer rapporterar i tråden att de köra olika Linux-distar utan problem.

Permalänk

Tänkte att jag skulle skriva några rader nu när jag haft datorn ett tag och använt den dagligen.

Först, den är en perfekt skoldator för min del, fixar hittils allt jag kastat på den, inklusive Autodesk Alias, Matlab 2011b och Catia. Lirar enklare spel och film och är precis lagom storlek och vikt för att inte bli klumpig att släpa med sig.

Batteritiden som anges verkar stämma rätt bra, har fått ut lite drygt åtta timmar med blandad slösurf, lite youtubande och skärmen på 60%. Klart godkänt för en heldag i skolan.

Det negativa är framför allt skärmen. Blank som satan och halvt omöjlig ibland, mycket irriterande även i ett ljust rum. Kan någon rekommendera en bra matt film man kan lägga på?
Touchpaden duger för vanlig användning, men multitouchen är helt värdelös. Blir förbannad varje gång jag försöker använda den. Någon som har tips på inställningar?
Högtalarna(högtalaren?) är också bland det sämsta jag varit med om. Sämre högtalaren på en iPhone 4, så då förstår ni hur illa det låter.

In alles, en trevlig liten skoldator, pigg och glad men med hemskt blank skärm och högtalare under all kritik.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

1. Ingen av dem, blåtanden och wlan är integrerat på samma Atheros-kort. Drivrutinerna finns inte på hemsidan, kanske måste användas från skivan?
2. Låter som något med det ovanstående. Testa att släng på drivarna därifrån och se om det löser sig.
3. Gissar på att det är något som ärvts av när knappen var meningen att användas till expressgate, något som inte finns på dessa modeller.
4. Går säkert göra med AHK eller liknande, tror inte det skiljer sig från andra asusmodeller så borde gå att googla fram.
5. Minne: Alla SO-DIMM 1333MHz funkar fint. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rparams=l=s76183647
Nätverkskort: Nej, 6300 fungerar inte eftersom U36SD bara har två antenner.

U36SD började leveras i början på augusti. Nya submodeller brukar Asus släppa då och då, men det brukar bara mindre justeringar av komponenterna (Minnersstorlek, hårddiskstorlek, batterikapacitet) så det är inget man behöver vänta på. Har inte kommit några nyheter om några andra uppdateringar i denna serie. UX-maskinerna kommer ju dock i höst/vinter, men då får man räkna med sämre prestanda mot lägre vikt.
Flera personer rapporterar i tråden att de köra olika Linux-distar utan problem.

Jag köpte ett Intel 6300-kort o de funkar för min del! Räckviden blev bättre oså men har en känsla av att drivrutinen jag använder iinte optimal :/
Förslag på de? Du har dock rätt i att de bara finns 2 antenner men e väl bara o lämna den sista sloten, lr?

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

På tal om att mata en extern skärm. Nån som vet om det funkar att mata 2 externa skärmar?
Med tex. en sån här: http://www.sweclockers.com/nyhet/14308-zotac-forvandlar-displ...

Med största sannolikhet inte! Den gör om en displayport till två hdmi, och då U36SD:an saknar displayport så....

Visa signatur
Permalänk

Har en U36sd där jag bytt hårddisken till en Intel 320 och en helt clean installation av Win7. Har lagt in ett flertal drivers, bland annat Keyboard device filter och ATK, men har fortfarande inte full funktionalitet på tangentbordet. Tab, CTRL, ALT och ALTGR fungerar inte vilket börjar bli väldigt frustrerande. Någon som vet vad problemet kan vara? Drivarna är tagna från Asus egna supportsida. Har testat att installera om dem men det har inte hjälpt.

Annars måste jag säga att det är en grym dator! Allt förutom skärmen håller riktigt bra standard. Älskar känslan i tangentbordet och att datorn är sågott som ljudlöst när man kör i energisparläge och har SSD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsker:

Jag köpte ett Intel 6300-kort o de funkar för min del! Räckviden blev bättre oså men har en känsla av att drivrutinen jag använder iinte optimal :/
Förslag på de? Du har dock rätt i att de bara finns 2 antenner men e väl bara o lämna den sista sloten, lr?

Fast skillnaden mellan 6300 och 6230 är ju att 6300 har tre streams, och om man då inte utnyttjar den tredje så är det ju meningslöst, och är snarare en felkälla.
Det är väl bara att köra den senaste drivaren från Intel? http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Permalänk
Medlem

funderar allvarligt å byta blåtand/wifi på den här... Hackar som tusan när man lyssnar på musik via blåtanden i stereon... Å Så blir det avbrott ibland på wifin...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Scottet:

Med största sannolikhet inte! Den gör om en displayport till två hdmi, och då U36SD:an saknar displayport så....

Mmm.. men jag menar själva principen, lär ju finnas nåt liknande för hdmi. Men om jag ställer frågan såhär då: Går det att mata 2 externa skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Mmm.. men jag menar själva principen, lär ju finnas nåt liknande för hdmi. Men om jag ställer frågan såhär då: Går det att mata 2 externa skärmar?

Du kan köra två skärmar samtidigt, exempelvis VGA+HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Fast skillnaden mellan 6300 och 6230 är ju att 6300 har tre streams, och om man då inte utnyttjar den tredje så är det ju meningslöst, och är snarare en felkälla.
Det är väl bara att köra den senaste drivaren från Intel? http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Jag förstår men jaf orkade inte vänta på en 6230 så de blev en 6300 som hade lite bättre WiFi. Men som sagt så har den ju tre antenner och U36SD bara 2.
Så nu undrar jag om nån vet var man kan få tag på en tredje? Vet att de blir svårt o få upp den i skärmen dit de andra två leder men bättre än inget antar jag...

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem

seriöst? Bara jag som har skum bluetooth???

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av TheNisse:

1. Ingen av dem, blåtanden och wlan är integrerat på samma Atheros-kort. Drivrutinerna finns inte på hemsidan, kanske måste användas från skivan?
2. Låter som något med det ovanstående. Testa att släng på drivarna därifrån och se om det löser sig.
3. Gissar på att det är något som ärvts av när knappen var meningen att användas till expressgate, något som inte finns på dessa modeller.
4. Går säkert göra med AHK eller liknande, tror inte det skiljer sig från andra asusmodeller så borde gå att googla fram.
5. Minne: Alla SO-DIMM 1333MHz funkar fint. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rparams=l=s76183647
Nätverkskort: Nej, 6300 fungerar inte eftersom U36SD bara har två antenner.

1, 2. Joddå, drivrutinerna finns på hemsidan, under Wireless och BlueTooth. Det är samma där som ligger på medföljande skiva. Nu när jag förstått att det är ett Atheros-kort så är det ju bara välja rätt. Jag hade ju installerat BÅDE Intels och Atheros. För bluetoothen är det den som heter Version V7.2.0.65 Azurewave BlueTooth driver i skrivande stund.
3. Låter tråkigt, stör mig på sånna där smådetaljer. Nu känns ju som att lampan är sönder, bara för man aldrig får se den lysa Ingen annan som vet om den lampan hår någon funktion överhuvudtaget på RX002V?
4. Ok då vet jag, tackar!
5. Då kör jag på dem minnena jag länkade till först, vill hellre köra samma par en två olika.
Nätverkskort: Då känns det ju onödigt att köpa det hundra kr dyrare kortet om det ändå bara är funktioner som inte ens går att använda på en U36:a

Thx again Nisse, tusen tack för din feedback!

I övrigt kan jag bara säga att jag är nöjd med datorn, sett till priset. Enda sakerna jag stört mig på är det som folk redan innan skrivit om:
Skärmen har otroligt dålig betraktningsvinkel, men då är jag van vid dyrare fristående skärm till stationär dator som inte går att jämför med en bärbar dator för sju papp. Musplattans tvåfinger- samt vanliga scroll är ju ICKE bra där alltså. Det trådlösa kortet som följde med är inte heller tipp topp, tur man bara behöver lägga tvåhundra spänn för att få det man vill ha. Visst, det hade varit sjukt najs med bakgrundsbelyst tangentbord, men då är vi där igen, man får vad man betalar för. Dock tycker jag ASUS kunde designat så man slapp öppna upp hela datorn för att byta hårddisk...

Men som sagt, det är en riktigt fin dator. Har inte hunnit bära runt den så mycket, utan den har mest stått på fast ställe. Varje gång jag tar med den därifrån så förundras jag över hur extremt lätt och smidig den är, helt sjukt. Ja, helt sjukt att min snusdosa är tjockare än vad datorn är!

På tal om det, fanns det ett tunnare batteri på nätet att köpa? Så datorn blir helt platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimpalompa:

1, 2. Joddå, drivrutinerna finns på hemsidan, under Wireless och BlueTooth. Det är samma där som ligger på medföljande skiva. Nu när jag förstått att det är ett Atheros-kort så är det ju bara välja rätt. Jag hade ju installerat BÅDE Intels och Atheros. För bluetoothen är det den som heter Version V7.2.0.65 Azurewave BlueTooth driver i skrivande stund.

På tal om det, fanns det ett tunnare batteri på nätet att köpa? Så datorn blir helt platt

Då kanske du har ett annat kort än mig? Azurewave och Atheros är två olika tillverkare...

Batterier borde gå att köpa löst, U36-serien säljs ju med både 4 och 6 cell utöver 8 som SD säljs med här i Sverige.

Permalänk
Skrivet av fläsklägg:

Har en U36sd där jag bytt hårddisken till en Intel 320 och en helt clean installation av Win7. Har lagt in ett flertal drivers, bland annat Keyboard device filter och ATK, men har fortfarande inte full funktionalitet på tangentbordet. Tab, CTRL, ALT och ALTGR fungerar inte vilket börjar bli väldigt frustrerande. Någon som vet vad problemet kan vara? Drivarna är tagna från Asus egna supportsida. Har testat att installera om dem men det har inte hjälpt.

Annars måste jag säga att det är en grym dator! Allt förutom skärmen håller riktigt bra standard. Älskar känslan i tangentbordet och att datorn är sågott som ljudlöst när man kör i energisparläge och har SSD!

Bumpar mig själv då det är ett väldigt störande problem. Börjar nästan bli orolig att det var något som gick snett när jag monterade den nya SSDn. Kan det vara tangentbordskabeln som ligger snett i kontakten? Tyckte det var ruskigt pilligt att lyckas få tillbaka moderkortskabeln i kontakten när man stängde så öppnar inte gärna chassiet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Bumpar mig själv då det är ett väldigt störande problem. Börjar nästan bli orolig att det var något som gick snett när jag monterade den nya SSDn. Kan det vara tangentbordskabeln som ligger snett i kontakten? Tyckte det var ruskigt pilligt att lyckas få tillbaka moderkortskabeln i kontakten när man stängde så öppnar inte gärna chassiet igen.

Låter högst troligt att det är kabeln. Det där är ju knappar som används innan OS laddas, så det vore ruggigt konstigt om de behövde drivrutiner. Testa att boota upp exempelvis Ubuntu på en USB-sticka, om det inte funkar då så är det ju helt klart något med hårdvaran som är fel.

Permalänk

Bra tips! Vet inte hur jag ska göra det i praktiken bara då jag är utomlands och har kasst internet. Vänsterpil och caps lock fungerar inte heller btw...

Permalänk
Medlem

Testa om knapparna fungerar i BIOS?

Permalänk
Skrivet av TheNisse:

Då kanske du har ett annat kort än mig? Azurewave och Atheros är två olika tillverkare...

Batterier borde gå att köpa löst, U36-serien säljs ju med både 4 och 6 cell utöver 8 som SD säljs med här i Sverige.

Nej, jag har inte annat kort. ASUS har skrivit Azurewave på sidan och kallar zip filen det samma (AW). Men när du installerar den länken jag skrev så står det Atheros som utgivare. Den andra (fjärde, om man räknar med Intel) länken som fanns på ASUS sida var till Broadcom, och även den kallades Azurewave. Dom kanske bara tillhandahåller drivrutiner och mjukvaran till Atheros, eller så har ASUS skrivit helt fel, vem vet

Tips på vart man köper originalbatterier till U36an? Antar att ju färre celler, ju plattare blir batteriet, men även klenare så klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Asus har tidigare svarat i tråden att det bara är den svarta som är aktuell för Sverige.

Asus Sverige (på Facebook) bekräftar att en vit variant kommer innan jul =D weehoo! Den ska jag ha!

/dar

Permalänk

Är hyfast nöjd med denna dator (batteriet). Dock har jag stött på en del problem:

1. Hur får jag mediaknapparna att funka i något (tex spotify? Det enda som händer nu är att ¤#%¤ windows media center startar när jag tycker på play/pause. Har försökt googla men fruktlöst...

2. Hur får jag aktivitetsfältet att sluta försvinna i battery saving mode? Funkar ju att ändra på det gamla vanliga sättet men varenda gång jag byter mode fram och tillbaka så resettas denna inställning. Tycker det är en bra idé med ett strömsparsläge men jag vill ha aktivitetsfältet synligt.

3. Detta kan ni förmodligen inte hjälpa med så jag tänkte bara klaga lite. Av och till lägger ljudet av helt och hållet trots att jag installerat senaste drivsen.

Permalänk
Medlem

Jag upplever exakt samma ljudproblem som en del andra i tråden nämner. Ljudet försvinner till och från, men allt ser okej ut i enhetshanterare. Får tillochmed ljudindikering i volymkontroll när jag spelar en ljudfil eller motsvarande. Ska försöka lägga in nya drivare från realtec. Bör nämnas att jag formaterade och ominstallerade win7 så fort jag öppnat kartongen..

Någon lösning so far?

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overactive:

Är hyfast nöjd med denna dator (batteriet). Dock har jag stött på en del problem:

1. Hur får jag mediaknapparna att funka i något (tex spotify? Det enda som händer nu är att ¤#%¤ windows media center startar när jag tycker på play/pause. Har försökt googla men fruktlöst...

2. Hur får jag aktivitetsfältet att sluta försvinna i battery saving mode? Funkar ju att ändra på det gamla vanliga sättet men varenda gång jag byter mode fram och tillbaka så resettas denna inställning. Tycker det är en bra idé med ett strömsparsläge men jag vill ha aktivitetsfältet synligt.

3. Detta kan ni förmodligen inte hjälpa med så jag tänkte bara klaga lite. Av och till lägger ljudet av helt och hållet trots att jag installerat senaste drivsen.

1. Finns flera olika program för det där. Googla på remap multimedia keys.

2. Verkar tyvärr inte gå att ändra specifika inställningar för "battery saving desktop".

3. Har du laddat ner senaste drivaren direkt från realtek?

Skrivet av fraze86:

Jag upplever exakt samma ljudproblem som en del andra i tråden nämner. Ljudet försvinner till och från, men allt ser okej ut i enhetshanterare. Får tillochmed ljudindikering i volymkontroll när jag spelar en ljudfil eller motsvarande. Ska försöka lägga in nya drivare från realtec. Bör nämnas att jag formaterade och ominstallerade win7 så fort jag öppnat kartongen..

Någon lösning so far?

Flera har sagt att det hjälpte med senaste från realtek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fraze86:

Jag upplever exakt samma ljudproblem som en del andra i tråden nämner. Ljudet försvinner till och från, men allt ser okej ut i enhetshanterare. Får tillochmed ljudindikering i volymkontroll när jag spelar en ljudfil eller motsvarande. Ska försöka lägga in nya drivare från realtec. Bör nämnas att jag formaterade och ominstallerade win7 så fort jag öppnat kartongen..

Någon lösning so far?

För mig så läste det sig när jag uppdaterade drivrutinerna, länk finns postad tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Ni som kör med linux på denna. Vad har ni gjort för att få ut så mycket batteritid som möjligt, och hur mycket får ni ut? Har installerat ubuntu på denna samt installerat bumblebee, men tror den visade 4timmars batteritid eller så.

Permalänk
Medlem

Hello,

Sorry for writting in English, my Swedish is not very good yet.

I am interested in buying the U36SD but I was wondering if it could be possible to find it with an English keyboard here in Sweden. If not does anybody know where I could order from UK? I have only seen it in ebay.com from USA but the customs frees makes it very expensive...

Thanks

Permalänk
Medlem

Jag installerade senaste ljuddrivarna för att råda bot på ludproblemet. Problem kvarstår dock. Ibland funkar ljudet, ibland inte.

Kan det bero på att jag la in en ren installation av win7? Lite trist med en splitter ny laptop för 7 papp.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

har själv gjort en ren istallation och för mig funkare problemfritt (FWY, Jag använder drivrutinerna från asus hemsida)

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop