Permalänk
Medlem

Problem att installera OS i 64bit

Sha Alla på SweC!

Jag har fått något av de konstigaste problemen jag någonsin varit med om.
När Jag försöker installera Win7 x64 så får jag helt random bluescreens, ibland så lyckas det att installeras men då så kommer det slupartade bluescreens efter ca 5 min vad man än gör på datorn. sedan blir det bara värre och värre, efter ett litet tag så kan man inte starta datorn utan att man får en bluescreen. datorn fungerar varken i failsafe eller vanligt läge.

men nu till den konstigaste biten...
när man kör datorn i x86 så fungerar den helt klockrent. inga problem över huvudtaget och all funktioner i datorn går använda. då kan ske ni undrar varför jag inte bara kör den i x86 istället... anledning till det är att jag har 6gb ram och quad core vilket gör att de känns väldigt onödigt att använda 32bits när man inte kan få ut full kraft från sin hårdvara. nu senast när jag försökte kolla lite mer på datorn och se ifall jag kunde lösa problemet så gick de fortfarande inte installera 64bit på något sätt så jag tänkte att jag skulle slänga in 32bit igen så länge, men då gick det helt plötsligt inte ens installera det igen. så nu sitter jag med en dator som man inte kan lägga in ngt OS på. har testa med 3 olika hårddiskar så detta kan inte vara problemet eftersom alla diskar fungerar korrekt i vanliga fall.

mina specs är:

LGA1156 i5 760 2,8ghz
6Gb Corsair XMS 1333mhz DDR3 (3x 2gb)
650 watt Corsair nätagg
ASUS P7P55D LE MoBo
Nvidia Geforce XFX 260 GTX
Maxtor 160 gb HDD

här är bilder på de vanligaste Bluescreensen...

Får även upp Memory_Management BSODs men har inga bilder på dessa...

om någon kan Plz Help me!

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt mycket som fel på ramminnet. Anledningen till att du inte får fel i x86 är för att OSet inte kan adressera den felaktiga minnesmodulen.

Kör memtest med en sticka i taget och se om du får några fel då.

Permalänk
Medlem

Om det fungerar med en 32bitars windows men inte med 64bitars så är det lite konstigt..

Kan vara att minnet strular. Använd memtest86+ för att testa. Är windows skivan kanske skadad?

Permalänk
Medlem

Testa att kör med endast en minnes-sticka i taget. Funkar inte den första, testa en till. Funkar det så lägg till en till osv.

3x2GB är väl inte heller att rekommendera i ett system som kör dual-channel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sagt så är det nog fel på någon av minnesmodulerna. Kör memtest för att avgöra vilken

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

han kan bara köra memtest om han har en annan dator o testa det i
har du det? perfekt (: har du inte det, testa starta en i tagen som sagt här ovan!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

FAIL:

Skrivet av Kardizz:

han kan bara köra memtest om han har en annan dator o testa det i
har du det? perfekt (: har du inte det, testa starta en i tagen som sagt här ovan!

Man kan köra memtest direkt från bootbar cd el bootbar USB-sticka min vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

FAIL:

Man kan köra memtest direkt från bootbar cd el bootbar USB-sticka min vän.

ser man på! varje dag lär man sig ngt nytt )

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

körde 8 timmar memtest86+ men fick inga error koder alls men måste jag alltså köra dem en och en?

Btw glömde skriva det i förklaringen men alla delar har garanti kvar utom Graffekortet

Permalänk
Medlem

Kan du på moderkortet (BIOS/UEFI) ställa in HPET-mode till 64-bit?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Kan du på moderkortet (BIOS/UEFI) ställa in HPET-mode till 64-bit?

Inte vad jag vet, har kollat runt men hittar ingenstans där det går att göra :S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är "Helt Mål Lös... " över rubriksättningen.

§3.1 säger följande: "Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

*Trådrubrik ändrad till något beskrivande som gäller ämnet*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sorry, my bad där med rubriken, men då vet jag det till nästa gång

Permalänk
Medlem

Update!

Körde minnena Ett och Ett vilket jag inte gjort innan utan bara kört dem tillsammans i MemTest.
Då visade det sig att ett utav minnena var sönder så berodde troligt vis på detta. så förhoppnings vis är detta problemet och isf löser det sig inom en vecka eller 2 när jag får de ny minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezcent:

Update!

Körde minnena Ett och Ett vilket jag inte gjort innan utan bara kört dem tillsammans i MemTest.
Då visade det sig att ett utav minnena var sönder så berodde troligt vis på detta. så förhoppnings vis är detta problemet och isf löser det sig inom en vecka eller 2 när jag får de ny minnena

trodde faktiskt inte heller att ett ensamt minne kunde ge fel när de i par klarade 8h. Alltid lär man sig något

Permalänk
Hedersmedlem

Maxtor 160GB låter inte som det nyaste och snabbaste på marknaden?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Maxtor 160GB låter inte som det nyaste och snabbaste på marknaden?!

haha

ne de kan man juh inte säga att det är, tror min e ifrån 2005 ngn gång men fungerar fortfarande så har inte fått tummen ur att uppgradera ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ezcent:

haha

ne de kan man juh inte säga att det är, tror min e ifrån 2005 ngn gång men fungerar fortfarande så har inte fått tummen ur att uppgradera ^^

Ha ha...:) Man kan inte låta bli att le när man ser dylika ting.:) Man ler precis som när man ser en person har en gammal analog telefon med snurrskiva på.:)

OnT: Skönt att det löste sig för dig.:D Är du riktigt "snål" så utnyttjar du den (livstids?)garanti som många RAM-tillverkare tillämpar.;) Men jag hade nog uppgraderat stickorna.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezcent:

haha

ne de kan man juh inte säga att det är, tror min e ifrån 2005 ngn gång men fungerar fortfarande så har inte fått tummen ur att uppgradera ^^

"Btw glömde skriva det i förklaringen men alla delar har garanti kvar utom Graffekortet "

har/hade maxtor 7 års garanti?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

"Btw glömde skriva det i förklaringen men alla delar har garanti kvar utom Graffekortet "

har/hade maxtor 7 års garanti?

Fo3

haha jaja, detalier detalier... tänkte inte på den ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ha ha...:) Man kan inte låta bli att le när man ser dylika ting.:) Man ler precis som när man ser en person har en gammal analog telefon med snurrskiva på.:)

OnT: Skönt att det löste sig för dig.:D Är du riktigt "snål" så utnyttjar du den (livstids?)garanti som många RAM-tillverkare tillämpar.;) Men jag hade nog uppgraderat stickorna.^^

haha ska byta dem men har inte tänkta att ha dem "super länge". har tänkt att byta upp alla delar typ (då även din fint på pekade skivsnurrande maskin xD ), men ska vänta tills Sandybridge E kommer i vår ^^

Permalänk
Medlem

En orsak att han inte upptäckte felet vid dubbla minnen är att memtest inte alltid testar ALLT minne. Har sett par ggr när man kört typ 8 GB i minen å sparkat igång metest så testar den bara 4-6GB. Man får du confa programmet till att testa Allt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

löste sig 64bit?

Hej har nästan samma setup som dig, får inte heller 64bitars och funka, löste det sig med ram byte?

Permalänk
Medlem

blää

nepp rambyte hjälpte ej mig iaf samma fel ff, nu har jag bara moderkortet kvar och byta.. allt annat testat

Permalänk
Medlem

Testa med bara 2 minnen, tror inte i5 kan köra trippel så kanske Windows vill köra dual men inte kan de då det saknas ett eller ett för mycket för det.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

tack för svaret peter men testat det mesta.. såg nu att ja inte alls körde samma setup jag har:

asus p5p43td pro
Intel core 2 quad 2,83ghz
6Gb Corsair XMS 1333mhz DDR3 (2x 2gb)(2x 1gb)
ATI Radion HD 5700 serien
80 gb HDD (ide)
250gb HDD (sata)