köpte h80 vattenkylare men den håller 36grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Så dina cores ligger på ca 13-16 grader vid en rumstemp på 20c det är vad jag kallar spännande

Nu vet jag inte vad du sitter på för rig men det är en känd bug inom Phenom II x6 processorerna att Core-temperaturerna är åt skogen, och därför räknas man Coretemperaturer + 7-10c för att få reda på CPUtemperaturen.

Detta är bekräftat av AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Nu vet jag inte vad du sitter på för rig men det är en känd bug inom Phenom II x6 processorerna att Core-temperaturerna är åt skogen, och därför räknas man Coretemperaturer + 7-10c för att få reda på CPUtemperaturen.

Detta är bekräftat av AMD

Sitter på en 955BE och har faktiskt inte testat 6kärniga personligen.

Skulle nog ha haft ett frågetecken efter min fråga
Visar din coretemp 13-16 grader ?
Har hört om problemen men aldrig att den visar upp till 8 grader under rumstemp, därav frågan.

Är själv inne på att köpa en, vet inte hur mycket prestandavinst det gör men lär inte bli sämre.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Sitter på en 955BE och har faktiskt inte testat 6kärniga personligen.

Skulle nog ha haft ett frågetecken efter min fråga
Visar din coretemp 13-16 grader ?
Har hört om problemen men aldrig att den visar upp till 8 grader under rumstemp, därav frågan.

Är själv inne på att köpa en, vet inte hur mycket prestandavinst det gör men lär inte bli sämre.

Just nu sitter jag med Chrome, MSN, Skype, Musik och Adobe Premiere och har en CPUtemp på 31c. Just nu gör jag inget förutom att ha musik i bakgrunden och skriver detta inlägg, så det blir ju nästan som "idle".

Mina coretemps är 22c nu medan min CPUtemp är 31c.

Om det är värt att fixa en x6 istället för x4 beror mest på vad du gör med din dator.
Jag hade väntat till Bulldozer då de är runt hörnet och förmodlingen bättre!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

1250 RPM? o_O

Mina går på 700RPM när jag Idlar och i Full Load går de på runt 900-950 har jag för mig.

Märkligt att du har så hög temp med fläktar som snurrar så snabbt, och ditt chassi har tillochmed fler fläktar än mitt.

Vad blir din temp om du stresstestar din CPU?

Jag föreslår en om-montering av kylaren och så hoppas på det bästa då

Ja, det känns väl lite som att det har någonting med värmeövergången från CPU till heatsink att göra, så fläkt RPM spelar ingen roll.
Har tidigare kommit upp i 67C med Prime95, kom efter en minikörning nyss bara upp i 63C.

Men ska montera om, får återkomma med resultatet
Kör du med medföljande pasta förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Just nu sitter jag med Chrome, MSN, Skype, Musik och Adobe Premiere och har en CPUtemp på 31c. Just nu gör jag inget förutom att ha musik i bakgrunden och skriver detta inlägg, så det blir ju nästan som "idle".

Mina coretemps är 22c nu medan min CPUtemp är 31c.

Om det är värt att fixa en x6 istället för x4 beror mest på vad du gör med din dator.
Jag hade väntat till Bulldozer då de är runt hörnet och förmodlingen bättre!

ok

Skall se om mitt moderkort stödjer bulldozer när dom kommer samt att se hur dom presterar först
Men en 6kärnig kan man väll få för ett hyfsat pris utan moderkortsbyte

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, det känns väl lite som att det har någonting med värmeövergången från CPU till heatsink att göra, så fläkt RPM spelar ingen roll.
Har tidigare kommit upp i 67C med Prime95, kom efter en minikörning nyss bara upp i 63C.

Men ska montera om, får återkomma med resultatet
Kör du med medföljande pasta förresten?

Ja gör så, men jag kan inte garantera att det hjälper! Vad är din idletemp?

Yes jag kör med den medföljande och den fungerar bra vad jag har märkt, haha

Skrivet av Kristerj:

ok

Skall se om mitt moderkort stödjer bulldozer när dom kommer samt att se hur dom presterar först
Men en 6kärnig kan man väll få för ett hyfsat pris utan moderkortsbyte

Jadå, och när Bulldozer kommer kommer folk antagligen sälja loss sina AM3 riggar så då kan du hitta det begagnat ganska snabbt gissar jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Kollar självklart på CPUtemp Coretemp visar ca 7-10c lägre.

Hmm?
Min CPU temp visar 24 grader medan min coretemp pendlar mellan 34-40 (sitter dock på en 2500k och har ingen aning om tempen i rummet och bryr mig inte så mycket heller)
Men som sagt så är idle temp rent sagt ointressant om den inte ligger på 50+ vilket skulle innebära ett allvarligt fel med kylningen

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad brukar du ligga på i idle?
Vad får du vid belastning?

(Blandar mig inte in i diskussionen om x temp är möjlig vid x rumstemp, bara intresserad då jag har samma kylare.)

Och vid belastning?

Kärnorna visar nu 40-45 grader efter 20 min med 16 trådar i prime95 vid samma rumstemp.
19*166mhz@1.07v, drar bara ca 200w vid väggen.

ca 10 grader mer vid 19*200mhz@1.2v

Jag använder inte någon låda så där tjänar jag nog några grader.

Uploaded with ImageShack.us

edit. Det är kanske bäst att lägga till en bild

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Ja gör så, men jag kan inte garantera att det hjälper! Vad är din idletemp?

Yes jag kör med den medföljande och den fungerar bra vad jag har märkt, haha

Självklart inte, men känns ju som att det är det skon klämmer.
Idlar 30-40C.
Och visst kan man köra med T-sprit för att ta bort gammal pasta?

Skrivet av jonaz_81a:

Kärnorna visar nu 40-45 grader efter 20 min med 16 trådar i prime95 vid samma rumstemp.
19*166mhz@1.07v, drar bara ca 200w vid väggen.

ca 10 grader mer vid 19*200mhz@1.2v

Jag använder inte någon låda så där tjänar jag nog några grader.

http://img832.imageshack.us/img832/1717/jonaz81aprime95.jpg

Uploaded with ImageShack.us

edit. Det är kanske bäst att lägga till en bild

Trevligt, ska försöka kämpa mig ner dit också

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 32grader i idle, 38-42 i load med 2500k och H80 med två Noctua fläktar ist för stock. Helt ljudlös och bra temps. Är supernöjd!

Visa signatur

| CPU: Intel i5 2500k @ 4.0 Ghz | Mobo: Asus Sabertooth P67 | Ram: 8Gb Corsair Vengence 1600Mhz Cl8 | GFX: Geforce GTX 470 + Zalman vf3000 | SSD: Intel 124GB | HDD: WD Caviar Black 1TB | Chassi: Corsair Carbide 400R | PSU: Seasonic 700W | CPU Cooler: Corsair H80 |