Dags för nya hörlurar, men vilka?

Permalänk
Medlem

Dags för nya hörlurar, men vilka?

Hej,

Efter mycket sökande har jag fått ner det till 4st alternativ, men känner mig fortfarande inte säker på vilka jag vill ha.

Jag har väldigt höga kvar på lurarna jag tänker köpa, de ska fungera bra till film, musik och spel. Vill inte behöva köpa ett par nya om ett par år.

1) AKG K 702
2) AKG K 701
^ ingen större skillnad på dem två och verkar kosta ungefär lika mycket.
3) Sennheiser HD598
4) Sennheiser PC360

Skrev dem i den ordning jag själv rankar dem, men hur stor skillnad är det egentligen mellan de olika lurarna? AKG verkar inte finnas i eller nära Helsingborg, så kommer inte kunna åka iväg och provlyssna om jag inte tar tåget ner till Malmö.

Utöver detta, mitt ljudkort, Asus Xonar DX, frågan är om man kanske ska passa på att uppgradera den också när man ändå är igång? Jag är beredd at ge en större slant för att få ordentligt bra ljud, men självklart inte hur mycket som helst. Sitter oftast med lurar på så högtalare är inte något jag är ute efter.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Asus xonar essence borde du köpa hem.

Permalänk
Medlem

Har själv PC360 (fick av bruden i julklapp.. nördigt ) och dom är grymt bra, verkligen grym kvalité. Volymkontrollen sitter även på den högra luren och inte på sladden som de annars brukar göra. Vet inte om det beror på det men andra lurar med volymkontrollen på sladden har en tendens att gå sönder just där (glappig volymkontroll etc).

Dom sitter helt runt öronen men du hör ändå rätt bra ut då ventilationen är god. Är väl både för och nackdelar med det. Fördelarna är att du inte blir varm och svettig efter att ha på dig dom länge, ljudet blir heller inte "instängt" och låter väldigt naturligt. Nackdelarna är väl om du vistas i bullriga miljöer som på LAN osv.

Nåväl, har väl försökt sammanfatta lurarna så bra jag kan. Hade PC350 innan dessa och de här är definitivt bättre, är otroligt nöjd. Hoppas du blir nöjd, vilka du nu än beställer!

Permalänk
Medlem

Förresten, du nämnde att du inte kunde hitta några AKG-lurar i Helsingborg. Bor där själv och vet att de finns på Halméns (musikaffären vid stadsteatern). http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar/akg

Scrolla längst ner så finner du 702'an i alla fall!

Permalänk

AKG K 701 tror jag är riktigt trevliga! Du blir nog inte missnöjd!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sennheiser HD598 och jag avgudar det. De fickavlösa mina gamla HD555 som tjänat i flera år. Och dessa är helt klart bättreän de gamla. Det är även avtagbar sladd något som är nice då man ofta misshandlar sladen med stolen. Iallfall om man är jag.
Dock så var det inte problem med HD555, måste ha kört över den sladden x antal tusen gånger utan några som helst problem. Fett bra grejer.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahzu:

Förresten, du nämnde att du inte kunde hitta några AKG-lurar i Helsingborg. Bor där själv och vet att de finns på Halméns (musikaffären vid stadsteatern). http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar/akg

Scrolla längst ner så finner du 702'an i alla fall!

Tack! Skulle vara utmärkt att kunna prova alla lurar själv.

Permalänk
Medlem

EFtersom du redan själv tittat på akg k 701, gör jag som jag brukar i trådar om hörlurar: länkar till Thomann.

http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm?sid=489c4979b0d52764b93...

Kostar c:a 1k mindre än från billigaste butik i Sverige som iaf jag litar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahzu:

Har själv PC360 (fick av bruden i julklapp.. nördigt ) och dom är grymt bra, verkligen grym kvalité. Volymkontrollen sitter även på den högra luren och inte på sladden som de annars brukar göra. Vet inte om det beror på det men andra lurar med volymkontrollen på sladden har en tendens att gå sönder just där (glappig volymkontroll etc).

Dom sitter helt runt öronen men du hör ändå rätt bra ut då ventilationen är god. Är väl både för och nackdelar med det. Fördelarna är att du inte blir varm och svettig efter att ha på dig dom länge, ljudet blir heller inte "instängt" och låter väldigt naturligt. Nackdelarna är väl om du vistas i bullriga miljöer som på LAN osv.

Nåväl, har väl försökt sammanfatta lurarna så bra jag kan. Hade PC350 innan dessa och de här är definitivt bättre, är otroligt nöjd. Hoppas du blir nöjd, vilka du nu än beställer!

Det är ett bra val om man vill ha ett headset ja, men inte hörlurar med så bra ljud som möjligt. Men jag kan ha fel, har bara PC350 själv.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Rekordmedlem

Ta du akg, jag har själv ett par 701 och de är mycket bra för att vara så billiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

EFtersom du redan själv tittat på akg k 701, gör jag som jag brukar i trådar om hörlurar: länkar till Thomann.

http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm?sid=489c4979b0d52764b93...

Kostar c:a 1k mindre än från billigaste butik i Sverige som iaf jag litar på.

Galen skillnad på priset, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggiie87:

Galen skillnad på priset, tack för tipset!

Brukar kunna sitta rätt skönt faktiskt;)

Värt att notera är att 702 dock verkar vara dyrare just där... så helt plötsligt blir 701 ännu mera prisvärd. Jag skulle inte lägga de tusenlapparna på den lilla skillnaden i ljudet.

Permalänk
Medlem

Sennheiser lurar kostar lite mer men ger renare ljud. HD lurarna har klart bäst ljud men kostar därefter och så ingår det ej mick. PC360 har jag skaffat själv. Väldigt bra lurar.

en recension av dem hittas här: http://www.hardwareheaven.com/reviews/968/pg5/sennheiser-pc-3...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Jag personligen skulle kunna köpa AKGarna olyssnade.

Lite mer än neutral bas - AKG 701/2, Senn 650

Neutralt - Senn 600, AKG 601

Jag personligen skulle ditcha alla Asuskort för ljud. Och köpa riktiga studiogrejer istället, ESI Juli@ eller Maya, RME, vissa EMU, Lynx och absolut inga M-audio (problemskit), självklart pci eller pci-e. Så behöver du någon slags mixer eller hörlursförstärkare till det. Då tar du ett steg upp. Annars kan du lika gärna ha kvar det ljudkortet du har. Du kan ju kolla själv vad det kostar, troligtvis inte så lockande.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag personligen skulle kunna köpa AKGarna olyssnade.

Lite mer än neutral bas - AKG 701/2, Senn 650

Neutralt - Senn 600, AKG 601

Jag personligen skulle ditcha alla Asuskort för ljud. Och köpa riktiga studiogrejer istället, ESI Juli@ eller Maya, RME, vissa EMU, Lynx och absolut inga M-audio (problemskit), självklart pci eller pci-e. Så behöver du någon slags mixer eller hörlursförstärkare till det. Då tar du ett steg upp. Annars kan du lika gärna ha kvar det ljudkortet du har. Du kan ju kolla själv vad det kostar, troligtvis inte så lockande.

Vad menar du med basen i 601 vs 701 ? kan du utveckla det lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har hört av mina vänner och folk från nätet som producerar saker att 601 ska vara mer neutrala och 701/2 ska vara mer basiga. Och jag litar på deras omdöme.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem

Nja, basnivån är högre i 601orna, men 701 går djupare och har lägre nivå, 701an är mer neutral än 601, men om man har en hörlursförstärkare med hög utimpedans så kan det kanske bli problem med frekvensgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är ju svårt att rekommendera hörlurar när du inte har skrivit vilken musik du lyssnar på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Det är ju svårt att rekommendera hörlurar när du inte har skrivit vilken musik du lyssnar på!

Majoriteten Dubstep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag personligen skulle ditcha alla Asuskort för ljud. Och köpa riktiga studiogrejer istället, ESI Juli@ eller Maya, RME, vissa EMU, Lynx och absolut inga M-audio (problemskit), självklart pci eller pci-e. Så behöver du någon slags mixer eller hörlursförstärkare till det. Då tar du ett steg upp. Annars kan du lika gärna ha kvar det ljudkortet du har. Du kan ju kolla själv vad det kostar, troligtvis inte så lockande.

Har du något exempel möjligtvis? Kollar runt lite själv nu med och ja, det kan potentiellt bli ganska dyrt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Guldkrull:

Det är ju svårt att rekommendera hörlurar när du inte har skrivit vilken musik du lyssnar på!

Nä, bra lurar spelar allt, luren vet inte vad den ska återge, den ska bara göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nä, bra lurar spelar allt, luren vet inte vad den ska återge, den ska bara göra det.

Dock kan man föredra lurar med lite kraftigare basåtergivning om man lyssnar på musik som har en kraftig bas.

Själv skulle jag rekommendera Denon AH-D1100 och Denon AH-D2000. Bara knata in på närmaste HiFi-klubben och testa.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan alltid färga en neutral lur, men det är nästan omöjligt att rätta till en felaktig lur, det diskuterades för nån vecka sedan, o jag håller inte med om att en färgad lur någonsin kan vara bättre än en neutral.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Oggiie87:

Har du något exempel möjligtvis? Kollar runt lite själv nu med och ja, det kan potentiellt bli ganska dyrt.

Ja på topp ligger pci Lynx kostar ca 5-7000 för ett 2in 2ut beroende på var du köper. RME går på ca 5000. Ett ESI/EMU är mycket billigare men dessa kort saknar även de hörlursutgångar, eller förresten Kanske RME har det på breakoutkabel, kanske Lynx också, kommer inte ihåg. Maya har hörlursutgång ser jag nu, jag ser den dock inte på bild! Ja jag skulle rekommendera dig att köpa ett ESI Maya.

Ett sånt kort kostar max 1500, troligtvis mycket mycket mindre.

Det finns en del som menar att även fast ett visst kort presterar bättre siffror i mätningar så låter "sämre" kort bättre, vad bättre nu än är. Jag har själv råkat ut för det ett par gånger. Allt har sett jättebra ut mätmässigt men det låter skit ändå. Men dom förslagen jag gett över, det finns ingen som tycker dom låter skit!

Men det är inte säkert att du behöver uppgradera. Köp först lurarna och sen kopplar du in dom och lyssnar, låter det bra så behöver du inget bättre eller hur.

Personligen tycker jag det är smidigare med ett vanligt 2-kanalskort och sen kopplar man in något i det, något som independent kan ge signal till lurar och högtalare, typ en behringer mixer eller nåt. En sån Xenyx för runt 1000 eller mindre fungerar säkert bra.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan alltid färga en neutral lur, men det är nästan omöjligt att rätta till en felaktig lur, det diskuterades för nån vecka sedan, o jag håller inte med om att en färgad lur någonsin kan vara bättre än en neutral.

Men alla är inte purister utan de flesta har speciella preferenser vilket alltså gör att de föredrar hörlurar A över hörlur B och inte alltid väljer en "neutral"-hörlur.

Om du trådskaparen i fråga gillar dubstep så är chansen stor att en stark bas är något som önskas t.ex. från hörlurar som Ultrasone pro 900, Sony MDR-XB500/700/1000, Denon AH-D2000 eller kanske Beyerdynamic DT770/880/990 PRO.

Det är i stort sett omöjligt att veta vad trådskaparen tycker låter bäst, vi kan bara rekommendera bra hörlurar och sen får han prova sig fram själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Men alla är inte purister utan de flesta har speciella preferenser vilket alltså gör att de föredrar hörlurar A över hörlur B och inte alltid väljer en "neutral"-hörlur.

Om du trådskaparen i fråga gillar dubstep så är chansen stor att en stark bas är något som önskas t.ex. från hörlurar som Ultrasone pro 900, Sony MDR-XB500/700/1000, Denon AH-D2000 eller kanske Beyerdynamic DT770/880/990 PRO.

Det är i stort sett omöjligt att veta vad trådskaparen tycker låter bäst, vi kan bara rekommendera bra hörlurar och sen får han prova sig fram själv.

Basen i dubstep är väl redan tillräcklig så varför ska man bloata upp basen ännu mera med basiga lurar?

Permalänk
Medlem

Börjar få en bra överblick på vilka lurar jag vill testa nu och vart jag kan hitta dem i närheten av vart jag bor. Ni har alla varit till otroligt stor hjälp i denna tråden så långt.

Har lokaliserat vart jag kan prova följande lurar:
Beyerdynamic DT770
Denon AH-D2000
AKG K 701

och det är väl framför allt dem det står emellan. Ska inte bestämma något förrän jag provat alla. Jag var tydligen ganska snabb med att stryka Sennheiser lurarna.

Även stort tack till dig, bigmac pro. Ser ut som jag kommer behöva något som kan ge lite mer tryck ut i lurarna men lämnar det på is tills jag fått hem dem och kunnat prova själv, har inte brottom.

Åter igen, tack alla som hjälpt till i denna tråden!

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Basen i dubstep är väl redan tillräcklig så varför ska man bloata upp basen ännu mera med basiga lurar?

Helt enkelt för att vissa föredrar det. Dessutom har alla hörlurar egna ljudsignaturer så rent tekniskt sett är inga lurar fullständigt "neutrala"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan alltid färga en neutral lur, men det är nästan omöjligt att rätta till en felaktig lur, det diskuterades för nån vecka sedan, o jag håller inte med om att en färgad lur någonsin kan vara bättre än en neutral.

Inte den här diskussionen igen.

Javisst, du kan färga neutrala hörlurar men om vi tar tex att personen tycker att basen är helt för klent. Han kan då dra på bas från eq men det garanterar inte att han får en lika bra och snabb bas som med hörlurar som är mer koncentrerade på det. Han kan även få distortationer om inte elementen klarar av att spela frekvenserna så högt (dock för det får man nog dra på riktigt rejält).

Sedan om du går till head-fi och läser vad folk där rekommenderar till dubstep så är det väldigt sällan som neutrala hörlurar som K701 dyker upp.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Saken med neutrala lurar är att dom spelar allt som det ska låta. Vet inte hur jag ska förklara det tydligare men det borde vara huvudsyftet med att lyssna på musiken, dvs höra hur den låter. eller?

Idag har jag spelar högt som fan i mina grymma HD650 och för första gången så tyckte jag det hade varit fint med ett par dB mindre bas. Men om jag spelar lägre så tycker jag det är bra.

Till TS jag kollade lite på det där mayakortet och från början trodde jag att var 1 balanserad stereo in och 1 ut pga dom stora kontakterna men det är 2 in och 2 ut så jag tror man kan köra dom så att man har ett par utgångar alltid kopplade till förstärkare och en utgång till lurarna. Det verkar så i a f. Troligtvis kan man köra ut 2 stereosignaler så man kan dj-a med kortet.

Man kan troligtvis göra lite sköna grejer med det kortet också som man inte kan med ett Asus

en sak som kan vara trevlig är ju att ha snabbåtkomliga hardware-kontroller för volymen till lurarna och högtalarna.
Men då behöver du antingen ett usb-kort, eller ett kort med en separat låda till. Eller en liten mixer eller nåt liknande.

http://www.behringer.com/EN/Category/Mixers.aspx?s=A100

själv har jag bl a denna en NI AK1, det blir lite som en mixer och ett ljudkort i ett, men mer basic, och kanske sämre på vissa saker

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=150321

Om du är intresserad av dom där 701/2 och vill lägga dom pengarna så kanske du ska kolla lite på Sennheiser HD600 också.

Länkar

http://www.ixbt.com/proaudio/esi-maya44.shtml
http://www.ixbt.com/proaudio/esi-maya-44e.shtml
Nu har du även chansen att lära dig ryska!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.