Permalänk
Medlem

Intel Core i5 2500k Temperatur

Tjena!
Bestämde mig för att klocka upp min i5:a till 4.3 GHz, dock så blev jag lite orolig över temperaturerna på den.
Jag ligger på 75 grader i Prime 95, och när jag kör BF3 betan så ligger jag på ungefär 70-73.

Är 75 grader något att oroa sig över eller går det fin fint att köra på det?

System specs:
i5 2500k 4.3 Ghz
Asus P8P67 Pro B3
Corsair 2x4GB Ram
GTX 570
Cooler Master Hyper 212
Corsair HX 750w

Permalänk
Medlem

Enligt Intels specifikation så är den högsta rekommenderade temperaturen 72.6C. Processorn tål 100c, den klockar ner sig när den blir för varm så den svalnar.

Kan tänka mig att 72.6C är en temperaturen processorn klarar av att vara vid under hela garantitiden. Alltså om det vore vid den temperaturen konstant. Vilket den inte är då man inte spelar 24/7?

Jag skulle säga att det är ko-lugnt, schysst temp för den klocken! Kör du med fläkten som följde med kylaren eller har du bytt ut den? Flera här på forumet har fått upp till 5-10c bättre temperatur när de bytt till Scythe GT fläktar.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Enligt Intels specifikation så är den högsta rekommenderade temperaturen 72.6C. Processorn tål 100c, den klockar ner sig när den blir för varm så den svalnar.

Kan tänka mig att 72.6C är en temperaturen processorn klarar av att vara vid under hela garantitiden. Alltså om det vore vid den temperaturen konstant. Vilket den inte är då man inte spelar 24/7?

Jag skulle säga att det är ko-lugnt, schysst temp för den klocken! Kör du med fläkten som följde med kylaren eller har du bytt ut den? Flera här på forumet har fått upp till 5-10c bättre temperatur när de bytt till Scythe GT fläktar.

Njae, 72,6C är tCase max dvs själva CPU höljet.
Max safe temp på cores är 98 grader och den börjar throttla runt 92-93 grader.
Så 75 i coretemp i Prime95 är inget att ens tänka på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Njae, 72,6C är tCase max dvs själva CPU höljet.
Max safe temp på cores är 98 grader och den börjar throttla runt 92-93 grader.
Så 75 i coretemp i Prime95 är inget att ens tänka på.

http://www.techreaction.net/2009/10/14/guide-to-understanding...

Citat:

Tcase: Technically this refers to the temperature that you can measure using a thermocouple embedded in the centre of the heat spreader, but this is only done in the factory by Intel or by users willing to drill their heat spreaders open to insert a thermocouple. Therefore Intel provided a diode between and below the cores with a reading calibrated by the BIOS which can be used instead. This reading can vary greatly when the BIOS version is changed, but will not necessarily change if the BIOS calibrations were not altered between versions.
Software supplied by motherboard manufacturers typically reads only this sensor, not the DTS. It is often labelled “CPU.” SpeedFan usually labels this as “CPU” as well.

Tcase Max and Thermal Specification: Can be found on the Intel Processor Spec Finder. This is often confused by users as the maximum temperature for the cores, but in actual fact it refers to the maximum temperature that should be reached by the Tcase sensor. This specification is rounded to a relatively precise 0.1 C.
The only exceptions are mobile CPUs which do not have a heat spreader, where Thermal Specification refers to Tjunction Max instead and is rounded to the nearest 5 degrees.

Kanske är temperatur sensorn som tar stryk vid den temperaturen vid längre drift i den värmen?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Enligt Intels specifikation så är den högsta rekommenderade temperaturen 72.6C. Processorn tål 100c, den klockar ner sig när den blir för varm så den svalnar.

Kan tänka mig att 72.6C är en temperaturen processorn klarar av att vara vid under hela garantitiden. Alltså om det vore vid den temperaturen konstant. Vilket den inte är då man inte spelar 24/7?

Jag skulle säga att det är ko-lugnt, schysst temp för den klocken! Kör du med fläkten som följde med kylaren eller har du bytt ut den? Flera här på forumet har fått upp till 5-10c bättre temperatur när de bytt till Scythe GT fläktar.

Härligt! Japp, jag bytte ut den man fick med och kör nu med en Scythe GT fläkt

Tack för svar!