asus geforce gtx 580 coil whine

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mock:

Det är skumt, för jag får ett missljud på endel spel, men bara i menyn på spelet!

oftast i menyn så brukar man få mer fps, tex left 4 dead 2, 299fps i menyn men 150+ i spelet andra spel kan man få 2000+ fps

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av mock:

Det är skumt, för jag får ett missljud på endel spel, men bara i menyn på spelet!

slå på fraps / msi afterburner så kommer du se att du har 1000fps i menyerna...

Permalänk
Medlem

Rätt intressant att referensmodellerna till GTX580 är riktigt bra Har inte hört så mycket om coilwhine från dem och jag har inte upplevt något alls med mitt AMP!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag har precis samma problem. Skickade kortet på rma och fick ett nytt. Men de var precis samma problem på de nya... Så jävla trist så de hette duga.. Finns de någon lösning på detta? Jobbigt att skicka tillbaka även de här kortet eftersom de tog 2 veckor allt som allt.

Någon som har mailat asus å hört vad dom säger? Köpte mitt kort på komplett föresten

Permalänk
Medlem

Får coilwhine när jag belastar systemet, coilwhine kommer från mitt OCZ PSU :S sjukt jobbigt, skall nog byta ut det. Har gjort detta en gång innan och då lät det också. Det som ja bytte innan var OCZ av samma modell.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

Märkte att både mitt nätagg och grafikkort har coilwhine. KUNG!

Permalänk
Skrivet av Xinfinity:

Märkte att både mitt nätagg och grafikkort har coilwhine. KUNG!

Kan de vara så att det är moder kortet som gör så det tjuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinfinity:

Kan de vara så att det är moder kortet som gör så det tjuter?

är combon på gpu + moderkort + nättagg = ljudet. byt märke/modell på dessa tills ljudet försvinner...

provade själv 5st moderkort tills jag hittade ett som ljudet var knappt hörbart. provade i olika datorer och rma gpun 1ggr...

Permalänk
Medlem

Va tvungen att googla å märkte då att sånt har de låtit från min burk de senaste 3 åren Tur att man börjar bli gammal å grå å hörseln därefter Har beställt ett ASUS GTX 570 DirectCU II - får se om detta har samma ljud, om inte kanske de blir lite vilset

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Har ni problem med kort som inte funkar, gör som jag: Köp ett nytt och skicka tillbaka det gamla samtidigt på RMA.
Seriöst så anser jag att ni bör testa era agg tillsammans med andra moderkort och samma grafikkort.
Var riktigt lustigt, körde två olika agg på 750W respektive 1250W med fyra grafikkort. Endast med 6950windforce så lät aggen så man antar ju att felet ligger i kortet. Skickar in det till Inet, Inet byter ut det, får hem mitt nya. Startar upp och har samma problem så då insåg jag att felet låg i kombinationen av delarna men framförallt i mitt 1250 agg som led oerhört av Coilwhine.
Jag bestämde mig för att ha på musik...

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mock:

Det är skumt, för jag får ett missljud på endel spel, men bara i menyn på spelet!

Slå upp ordet resonans.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Jag hade detta på ett av mina 4890 när jag köpte det för några år sedan. Det lät dock mest när spel läste in banor tex. Dock lät det hela tiden så pass mycket att det överröstade både chassits fläktar och även 4890's högljudda fläktar.
Komplett tog in detta på garantin och jag fick ett nytt som enbart lät lite lite grann i laddtiderna, ingenting i övrigt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Hur fan kan dom ens tillverka komponenterna så det ens kan bli coilwhine? Fy fan efter de här strulet så kommer jag aldrig köpa en ny dator igen... Om man betalar 15k för en ny dator och anpassar den för ett ljudlöst rigg så är det inte acceptabelt att det ska låta som en el central.. Iaf så har jag ansök om rma på nätagget och se hur långt man kommer på de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinfinity:

Hur fan kan dom ens tillverka komponenterna så det ens kan bli coilwhine? Fy fan efter de här strulet så kommer jag aldrig köpa en ny dator igen... Om man betalar 15k för en ny dator och anpassar den för ett ljudlöst rigg så är det inte acceptabelt att det ska låta som en el central.. Iaf så har jag ansök om rma på nätagget och se hur långt man kommer på de...

helst när problemet har funnits i 5år... pinsamt iallafall...

tror inte ati/nvidia kommer ändra sin gpu lösning(om det går?), så frågan är när moderkorts/psu- tillverkarna ändrar sitt konsept så ljudet försvinner? men varför skulle dom när det inte är deras problem?

Permalänk
Medlem

Märkligt har aldrig haft detta problem sedan 8800GTX. Nu kör jag två GTX 580 DCII, öppnade precis burken o det hörs ingeting i diverse spel. Kör detta på ett EVGA SR-2 med en 1500W Silverstone strider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabel:

Hoppas verkligen detta jag med, i min burk har jag nu 2x200mm och 2x140mm fläktar. Allt överröstades av whinet trots max RPM på fläktarna. Var ganska säker på att ljdet kom ifrån grafikkortet, men ska väl inte vara helt säker. Återstår väl att se.
Återkommer till tråden när jag testat nästa kort.

Nytt kort kom hem från komplett idag. Coil Whine är det, men dock mindre än förra. Mer som ett surrande nu istället för tjut. Får stå ut med detta tills jag kan ta mig råd att byta moderkort o agg.

Permalänk
Skrivet av Sabel:

Nytt kort kom hem från komplett idag. Coil Whine är det, men dock mindre än förra. Mer som ett surrande nu istället för tjut. Får stå ut med detta tills jag kan ta mig råd att byta moderkort o agg.

Samma sak vare för mig, har skickat in mitt nätagg nu. Om inte de löser de så skickar jag in moderkortet å. Ska fan rensa hela deras jävla lager tills de inte låter. Har man köpt en dator för 15k som är helt ljudlös förövrigt så ska de tamefan inte låta som en elcentral

Permalänk
Medlem

Fick mindre wine sedan jag gick från gtx 275 till gtx 580. Misstänker agget. Låter enbart när man startar spelet. Aldrig annars så det är inga probbs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |