Gigabyte GTX 560 TI OC SLI i Dustin PC

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 560 TI OC SLI i Dustin PC

Tjena,

Nu var det jäkligt länge sedan jag var på detta forum, jag har gått och blivit med stationär dator igen efter en massa år.
Förut var jag oftast insatt i vad som gällde i fråga om hårdvara i datorer, dock inte nu.
Därför köpte jag en Dustin PC som jag satt ihop själv. Rättare sagt så utgick jag från detta paket: http://www.dustinhome.se/dustin-datorpaket-intel-i7-2600k-8gb-120gb-ssd-1tb-gtx-560-ti-oc-sli/product/5010586578
Jag valde en i5 istället för i7 och en annan SSD men annars är datorn lika.

Nu till mitt problem:
Det verkar som att grafikkorten går på tok för hett vid t.ex. 3Dmark11 eller Furmark, jag har sett 95 grader som högst sedan hänger sig hela datorn. Någon gång har jag sett att nVidia drivrutinen har krashat men lyckats återstarta.

Jag har inte lyckats köra igenom ett enda 3DMark11

Man kunde ju tro att om man köper ett system som Dustin själva har valt komponenterna så ska fungera.
Någon fler som har problem med denna konfiguration eller själva grafikkortet?

Tacksam för svar då jag överväger att skicka hem skiten till Dustin.

Permalänk

Jag har ungefär samma dator som du, men med endast ett 560 ti. När jag kör furmark i 1280x1024 får jag också ca 95 grader. Kör jag däremot 1920x1200 med 8xAA så sjunker tempen till ca 72-73 (med lägre varvtal på fläkten också). I spel får jag också de lägre temperaturerna (alltså 72-73 grader). Så jag skulle också gärna vilja veta om det är ett normalt beteende för detta kortet.

Att dina kort kraschar tyder annars på att du kör för hög klockning eller för låg spänning. Har hört något om att de fabriksöverklockade korten inte alltid klarar de inställningar de levereras med, så test att sänka klocken lite så borde det funka (höjer du spänningen så höjs tempen ännu mer).

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Börjar med å säga jag inte själv har någon erfarenhet av dessa kort men det låter som du har dålig ventilation i burken men en sak du kan provar är, antar g-korten sitter i "plats" 1 och 2 prova med 1 och 3 så de är mer mellanrum mellan korten vilket ökar cirkulation av luft..annars är de nog bara å sätta in fler fläktar ser de ingick 2st vilket känns lite klent tycker jag

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

har ett 560, skall kolla ikväll vad jag har för temp på kortet när jag kör igenom... Vet att när jag spelar Age of Conan samt Crysis 2 ligger det på ca 60 grader.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag har lite "liknande" setup och det gäller som sagt att du har optimerat luft flöde genom burken och mellan grafikkorten för att få de längre temperaturerna....

Jag har 9 (11 med vattenkylningen för CPUN) extra fläktar i min burk och jag kör efter principen suga in luft fram och blåsa ut bak/i toppen...

Sedan har jag satt 2 fläktar inne i chassit som i praktiken tar och forslar vidare kall luft som sugs in i fronten vidare bort över mot och i mellan grafikkorten.. Och grafikkorten suger in den luften och kyler med, och skickar sedan ut den bak.

Sedan har jag en sluten del i chassits under kant där all disk sitter så det blir som inge värme från dem i den överdelen. Sedan har jag ett nätaggregat som tar luft underifrån och skjuter ut luft bak så den påverkar inte heller temperaturen i burken..

Men detta ger mig i alla fall ett "så bra luft flöde som möjligt", med det jag har.

Tempen idel:

Tempen på gpu:n på full load ligger på typ 55-60 grader.

/mvh soyd

Permalänk
Avstängd

Ett ljuddämpat chassi är alltid varmt.
Silencio saknar också fläktplats på sidopanelen afaik.

Problemet är att 2x gigabyte windforce pumpar ut all varmluft innuti chassit och det kommer inte ut.
Eftersom det redan är ett varmt chassi så behövs mer kylning helt enkelt.
Tyvär saknas ju sidofläkt plats nu dock.

Så ja, förbättra kylningen så gått de går typ ;O
Inte mycket annat att göra.

Permalänk
Medlem

OK, Ja det verkar inte bättre att det är dålig genomströmning av luft, funderar på att sätta i 1 eller 2 st "PCI-kortsfläktar" borde funka va?
Ett under varje graffakort?

Permalänk
Medlem

jo som en nämnde är de ingen sidofläkt på burken..själv har jag två fram en sidan två i taket å en bak just bara för att få bra luftflöde igenom burken in med kallt fram å från sidan å ut med skiten i taket

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte tycker att 95 grader är extremt varmt för en gpu som stressas till max? Jag kör själv GTX 560Ti SLI (880Mhz), och efter 10-15 min i Furmark (Extreme Burning Mode) ligger mina temps på 95-100 grader, och det är inget jag oroar mig över, en gpu tål mycket mer än vad gemene man verkar tro.

Att korten kraschar beror antagligen på för hög klock, sänk klocken eller höj spänningen, men som SuperZnake sa så leder höjd spänning också till ännu högre temperaturer

Permalänk
Medlem

Tempen är lungt. Anledningen till att det chashar är antagligen ett av/båda korten som är ostabila. Gigabytes 560ti är rätt så kända för att vara ostabilt klockade. Värst vad den första SOC som var klockad till 1ghz men som inte säljs längre. OC-modellen har också dragits med stabilitetsproblem men inte lika mycket som SOC var.

Testa med ett kort åt gången så att du ser vilket kort som är osabilt eller om det är båda. Skicka tillbaks dom och hoppas på att få ett par stabila eller något från någon annan tillverkare. Jag bytte mitt mot ett asus.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2