Hemnätverket nere, behöver hjälp (amatör)

Permalänk
Medlem

Hemnätverket nere, behöver hjälp (amatör)

Hej och Hallå!

Igår dog vårat internet och jag skulle nu behöva lite hjälp med att fixa det.

I huset har vi en D-Link ADSL-modem ansluten till en Linkseys Router. Har gjort det mest basig och startat om båda två men detta resulterade i nada.
Normalt sett är det min käre bror som sköter nätverket hemma då jag är riktigt ursulet på detta, men nu är han utomlands och jag har inget val.

Efter at ha konsulterat tele2 och kommit fram till att det inte rör sig om en driftstörning så har jag nu i samråd med tele2's support kommit fram till att jag behöver ange användarnamnet och lösenord för vårat internet igen. Problemet är att jag inte har en aning om hur man göra detta.

Har försökt att ta mig in i routern med IP-addressen 192.168.1.0, har även prövat diverse variationer på 0 och 1 utan framgång, men minns jag rätt ska jag inte behöva ta mig in till routern för att göra detta?

För er som undrar jag har iaf anslutit mig till modemet och routern på alla sätt som går, trådat, trådlöst, via router, direkt med tråd till modem etc.

För att förtydliga, när man skaffar en bredbandsanslutning får man ett användarnamn och ett lösenord som man skall ange någonstans för att få tillgång till internet. Det är detta "någonstans" jag vill åt.

All hjälp uppskattas och bonuspoäng till dem som förklar på enklast möjliga sätt

Permalänk
Medlem

http://login.tele2.se i valfri webläsare.. (detta förusätter att ditt modem faktiskt får kontakt med nätet)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis så brukar man ange det via webbrowsern?

Kollat det fysiska så att kabeln till telejacket sitter i?

Permalänk
Medlem

När man kör med Tele2 som ISP och dessa inte äger "nätet" så sker inloggningen med PPPoE, dvs med avändarnamn och lösen. Detta kan vissa modem göra åt en ifall dessa stödjer PPPoE annars så låter man router sköta inloggningen.

För att hitta rätt ip-adress för att administrera routern så trycker man "windowsflagga + R" skriver CMD och trycker enter.
Sedan skriver man ipconfig följt av enter.

Efter standardgateway står den adress som du ska ange för att logga in på routern.

Login och lösen för Internet finner du på det dokument du fick hemskickat till dig vid tecknandet av abbonemanget.
Login och lösen till routern kan man ändra själv så det får du nog klura på. Eventuellt så är lösen admin och användarnamnet tomt/inget/nada...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

http://login.tele2.se i valfri webläsare.. (detta förusätter att ditt modem faktiskt får kontakt med nätet)

Tror tyvärr inte den får det, står "ansluten till lokalt nätverk´, ingen internetanslutning"

Skrivet av Pewtah:

Vanligtvis så brukar man ange det via webbrowsern?

Kollat det fysiska så att kabeln till telejacket sitter i?

Alla kablar, nätverkskablar osv är dubbel, trippel och quadra-kollade så det är inte det som är problemet, sååå dålig är jag inte

Skrivet av foppson:

När man kör med Tele2 som ISP och dessa inte äger "nätet" så sker inloggningen med PPPoE, dvs med avändarnamn och lösen. Detta kan vissa modem göra åt en ifall dessa stödjer PPPoE annars så låter man router sköta inloggningen.

För att hitta rätt ip-adress för att administrera routern så trycker man "windowsflagga + R" skriver CMD och trycker enter.
Sedan skriver man ipconfig följt av enter.

Efter standardgateway står den adress som du ska ange för att logga in på routern.

Login och lösen för Internet finner du på det dokument du fick hemskickat till dig vid tecknandet av abbonemanget.
Login och lösen till routern kan man ändra själv så det får du nog klura på. Eventuellt så är lösen admin och användarnamnet tomt/inget/nada...

Detdär låter som det jag är ute efter! Måste jag ha trådad asnlutning till modemet eller räcker det med det jag har nu, tråd via switch till router till modem?

EDIT: Problemet löst, tackar alla, framförallt foppson för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Tror tyvärr inte den får det, står "ansluten till lokalt nätverk´, ingen internetanslutning"

Alla kablar, nätverkskablar osv är dubbel, trippel och quadra-kollade så det är inte det som är problemet, sååå dålig är jag inte

Detdär låter som det jag är ute efter! Måste jag ha trådad asnlutning till modemet eller räcker det med det jag har nu, tråd via switch till router till modem?

EDIT: Problemet löst, tackar alla, framförallt foppson för hjälpen

Bara roligt att kunna hjälpa, när jag läser vad jag skrivit så gjorde du det bra som fattade något, ser att det ser mera ut som stödanteckningar än en bra beskrivning...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"