Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fyra processorer ur AMD FX-serien på Prisjakt

Permalänk
Medlem

så SweC,, när kommer vi få se prestandatester?!

AMD har väl inte glömt bort er, att få ut några prollar till er?

Permalänk
Hjälpsam

Bulldoozer släpps den 12e, så det blir då vi får se tester

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hoppas verkligen du har rätt, men börsens dom har varit extremt hårt mot AMD på senare tid så där tror man på en nattsvart framtid för AMD

Dom ligger ju lite bättre till på grafiksidan, och nu börjar dom med kringutrustning oxå, Minnen, Vätskekylare mm.
Den som lever får väl se

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den fundamentala delen för att något ska ses som en "CPU" av OSet är att det finns en registerbank som är helt oberoende. Så både Intel och AMD duplicerar alla CPU register i respektive implementation av HT. Vidare är "HT" bara Intels benämning på sin implementation av något som kallas SMT (Simultaneous Multi Threading). "Riktig" multicore kallas CMT (Chip Multi Threading). En bulldozer modul är (precis som två HT på Intel) SMT, inte CMT.

Du har blandat ihop det lite. Bulldozer är absolut inte SMT. AMD Själva Beskriver det som Cluster Based Multithreading, CMT. Här är en gammal slide från planeringsstadiet av Bulldozer: http://data5.blog.de/media/732/3663732_9bc35365d1_l.png

Det är också väldigt stor skillnad i implementationen. Intel hävdar 5% mer kisel och 30% mer prestanda med HT. AMD hävdar 50% mer kisel och 80% mer prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Nu kan man snart bygga en riktigt bra dator till vänner som inte vill lägga allt för mycket pengar på hårdvaran!

Ser med framemot tester här på Swec

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har ju 2500K och 2600K funnits ute väldigt länge så jag förstår inte hur du tänker riktigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Nu har ju 2500K och 2600K funnits ute väldigt länge så jag förstår inte hur du tänker riktigt..

Han vill väl inte bygga intel-datorer till sina vänner.....
AMD är vännen i livet

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD_PERA:

Han vill väl inte bygga intel-datorer till sina vänner.....
AMD är vännen i livet

Haha jo jag antar det, är man förblindad av hat så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nu vet vi förstås inget om prestandan än, men om testerna som läckt har rätt, så ligger priset alldeles för högt för att vara ett alternativ till SB.

De första testerna som kommer ut är säkerligen inte helt rättvisande. När det börjar att dyka upp lite patchar som tar tillvara de utökade möjligheter som BF har så bör man kunna se mer rättvisande tester.

Annars har vi de jämförelser som gjordes förr på grafikkorten mot 3DFX. Alla övriga hade enbart directx i sina kort och det gick urdåligt. 3DFX hade glide och då gick de flesta program bra. Men våra ärade testare förstod aldrig vad de egentligen testade så alla tester redovisade enbart resultat från directx och idag sitter alla med grafikkort som är ganska dåliga. Dessutom gjordes det en hel del reklam för den dåliga directx:en också, kunderna får vad dom förtjänar.
Får hoppas att de tester som görs framöver blir lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Rent krasst, det hjälper inte/duger inte som förklaring att det är en ny arkitektur. Det kommer ta lång tid, år, innan det i så fall besannas. För alla normala användare med normala program som beter sig som de spel, pi-uträkningar etc som används kommer ju inte ha nytta av att den "kan" saker som inte utnyttjas. Programmen som ska köras går inte att byta ut över en natt.

För massmarknaden är det helt och fullt ointressant hur fina trix som går att göra. Går programmen långsamt så går de, och rätt som det är kommer nästa iNTEL-processor liksom.

Det är risk att INTEL:s nya processor inte är bättre än föregångaren. Får diverse fel i uppstarter om den startar, diverse buggar som kan slå ut den, hårdvara som inte finns att köpa som passar osv. Inget bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Såg en kille i dag med processorn på Webhallen så det känns som om det närmar sig nu. Kakburken var fin

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Den fundamentala delen för att något ska ses som en "CPU" av OSet är att det finns en registerbank som är helt oberoende. Så både Intel och AMD duplicerar alla CPU register i respektive implementation av HT. Vidare är "HT" bara Intels benämning på sin implementation av något som kallas SMT (Simultaneous Multi Threading). "Riktig" multicore kallas CMT (Chip Multi Threading). En bulldozer modul är (precis som två HT på Intel) SMT, inte CMT.

Båda trådarna i både Bulldozer (BD) och Sandy Bridge (SNB) delar decode, prefetch, L2 cache, L1I samt FPU.
Båda trådarna i SNB delar även ALU enheter, medan BD duplicerar ALU enheter för heltal samt en L1D cache (på endast 16kB).

BD kan maximal köra upp till fyra instruktioner per cykel per MODUL. SNB kan också köra upp till fyra instruktioner per cykel per fysisk kärna. Så båda kan köra upp till 4 instruktioner vare sig en eller två CPU trådar används. Det är naturligtvis mer sannolikt att man faktiskt når 4 instruktioner i en och samma klockcykel om båda CPU trådarna har något att göra.

Varje tråd i BD har 4 st exekveringsportar som till viss del överlappar i vad de kan användas till. Totalt sett 8 exekveringsportar, illustration här.

Varje SNB kärna har 6 st exekveringsportar med relativt specifikt användningsområde. Båda HT kan köra SAMTIDIGT under samma cykel förutsatt att de använder olika exekveringsportar, illustration i detta PDF-dokument.

Så det är fel att kalla de två trådarna i en BD modul för HT, men det är också fel att kalla dem för "riktiga" kärnor (CMT). Både BD och SNB implementerar SMT och skillnaden i hur dessa fungerar är mindre än jag tror AMD vill erkänna.

Det sagt så är jag ändå riktigt intresserad att se hur bra/dåligt AMDs implementation av SMT fungerar. Implementationen i SNB fungerar riktigt bra om båda trådarna kör en blandning av helttal/flyttal. Kör båda kod som är relativt liten (får plats i cache) och bara köra heltalsberäkningar så ger HT väldigt liten effekt, här får man anta anta att BD SMT implementation kommer att fungera bättre.

Jepp! Som sagt min var en förenklad beskrivning. Och gissa varför AMD har utökat cash minnet. Poängen är att många av dagen program som är flertrådig är gjorda för att göra många beräkninga och ligga kvar under tiden uppe i cashen. Sedan flyttas ner i ramminnet och en ny serie av instruktioner/beräkningar går upp i cashen. Åter igen förenklat: 4x8=32 instruktioner per cyckeln om det är "rätt" instruktioner. Ren teoretiskt så skulle man kunna kör windows 3.11 i cashen och använda ramminet som hårdisk. DVS rent teoretiskt skulle man kunna kör W3.11 500-1000 gånger snabbare än då tidens datorer. Ok lite omprogramering av dos kärnan kanske skulle behövs eller?

Men bäst av allt: länken till det 52 sidors dokumentet är Intels förenklade version av Sandy bridge
detta

Skrivet av Yoshman:

Hoppas verkligen du har rätt, men börsens dom har varit extremt hårt mot AMD på senare tid så där tror man på en nattsvart framtid för AMD

Inget att bry sig om. Börsen har konstanta PMS-störningar. Om BD blir någorlunda så kommer fm HP och en del andra elefanter ett ge AMD en rejäl beställning. Om inget annat så för ge Intel ett tjuvnyp. Och börsen ger AMD aktien ett hypat överpris.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Amd Har Fysisk "HT" altså 2 fysiska beräkningsenheter per modul, intels "HT" är mjukvarubaserad där du mergar 2 trådar per kärna och får operativsystemet att tro att de har 8 fysiska beräkningsenheter, medans En AMD processor verkligen har 8 beräkningsenheter...

Skrivet av Hardware guy:

1 modul består av 2 st heltalskärnor med egen L1 data cache.

Wikipedia
A module consists of two tightly coupled, "conventional" x86 out-of-order processing engines. The processing engine shares the early pipeline stages (eg. instruction fetch, decode), the FPUs, and the L2 cache with the sibling in the module.

Each module has the following independent hardware resources [9][10]:
up to 2048 kB L2 cache per module (shared between the cores in a module)

16 kB four-way L1 data cache (way-predicted) per core and two-way 64 kB L1 instruction cache per module, one way for each of the two cores[11][12][13]

Two dedicated integer cores
- each consists of two ALU and two AGU which are capable for total of 4 independent arithmetic and memory operations per clock per core
- duplicating integer schedulers and execution pipelines offers dedicated hardware to each of two threads which significantly increase performance in multithreaded integer applications
- second integer core increases Bulldozer module die by around 12%, which at chip level adds about 5% of total die space[14]

Two symmetrical 128-bit FMAC (fused multiply–add capability) floating-point pipelines per module that can be unified into one large 256-bit-wide unit if one of integer cores dispatch AVX instruction and two symmetrical x87/MMX/SSE capable FPPs for backward compatibility with SSE2 non-optimized software

Skrivet av Luxor ABC80:

Därför att det är 8 st kärnor. Att man sedan av tillverknings tekniska skäl tillverkar dem i moduler om 2 kärnor. Intel´s Hyper Threding är en annan sak. Förenklat är HT fråga om dubbla kanaler från cash minnet in till kärnan. Lika många in som ut. Men det är bara en kärna som utför beräkningarna. Att sedan windows uppfattar HT som dubbla är en helt annan historia.

Att Amd väljer att utveckla och tillverka i block om 2 kärnor tyder på AMD anser att det inte finnes någon marknad för 1 kärninga CPU. Och jag håller med! Till o med den sämsta netbooken har 2 kärnor idag. Smartphones verkar få 2 kärnor som standard inom kort.

Tack för lite teknisk info, lite sent att föröka förstå sig på allt nu. Men ja det ser ju onekligen ut från det ni svarat som att det är 8 fysiska kärnor. Ska läsa mer imorgon, eller ja senare idag rättare sagt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

bulldozer kommer ut samma dag som jag gör uppkörningen
går den åt helvete så har man ju en CPU som väntar

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Funderar på om inte den fyrkärniga blir perfekt för en budget spelrigg..ser fram emot tester!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Funderar på om inte den fyrkärniga blir perfekt för en budget spelrigg..ser fram emot tester!

Jag med, hoppas den fungerar bättre än phenom skickade precis tillbaka min AMD Phenom II 955 3,2GHz till inet för AMD-4100

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Såg en kille i dag med processorn på Webhallen så det känns som om det närmar sig nu. Kakburken var fin

Hm, releasedagen är morgon, men det är knappt någon välrenommerad återförsäljare som har den listad på Prisjakt. Anar oråd. Vad med Komplett och Inet till exempel? Bara JME av de någorlunda stora som har den (tur man bor i Malmö )

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Röven också

Efter det att mitt Asus P5B Deluxe tvärdog efter failat bios-flash tidigare idag var jag nödd och tvungen att beställa nya grejer. Beställde Phenom II, och så kommer denna nya prolle nu? Känns som om man kanske skulle satsat på quad'en i FX'serien ist?

Murphy hates me..

Synd att inte en fyrkärnig modell testades i http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...
Aja, skulle gissa på att prestandan mellan t.ex. en klockad Phenom II X4 965 och FX-4100 borde vara fullt jämförbar. Verkar inte vara värt att vänta en vecka+ på i vart fall när man är utan dator.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsingummi:

Efter det att mitt Asus P5B Deluxe tvärdog efter failat bios-flash tidigare idag var jag nödd och tvungen att beställa nya grejer. Beställde Phenom II, och så kommer denna nya prolle nu? Känns som om man kanske skulle satsat på quad'en i FX'serien ist?

Murphy hates me..

Synd att inte en fyrkärnig modell testades i http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...
Aja, skulle gissa på att prestandan mellan t.ex. en klockad Phenom II X4 965 och FX-4100 borde vara fullt jämförbar. Verkar inte vara värt att vänta en vecka+ på i vart fall när man är utan dator.

Undrar samma sak skickade tillbaka min AMD Phenom II X4 955.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsingummi:

Efter det att mitt Asus P5B Deluxe tvärdog efter failat bios-flash tidigare idag var jag nödd och tvungen att beställa nya grejer. Beställde Phenom II, och så kommer denna nya prolle nu? Känns som om man kanske skulle satsat på quad'en i FX'serien ist?

Murphy hates me..

Synd att inte en fyrkärnig modell testades i http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...
Aja, skulle gissa på att prestandan mellan t.ex. en klockad Phenom II X4 965 och FX-4100 borde vara fullt jämförbar. Verkar inte vara värt att vänta en vecka+ på i vart fall när man är utan dator.

http://hardforum.com/showthread.php?p=1037871455 ajajajaj dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Tack Cappe, nu känns känslan i magen när jag vaknade till sms'et att 965'an skickats bättre
Undrar vad AMD håller på med... Hoppas verkligen att de har råd med denna strategi, det måste finnas två stora ftg på marknaden...

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsingummi:

Tack Cappe, nu känns känslan i magen när jag vaknade till sms'et att 965'an skickats bättre
Undrar vad AMD håller på med... Hoppas verkligen att de har råd med denna strategi, det måste finnas två stora ftg på marknaden...

Jag ska själv köpa en 1055t

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hjälpsam

Beställde en x6 1090T nyss, det blir en fin uppgradering i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beställde en x6 1090T nyss, det blir en fin uppgradering i alla fall.

Varför inte 1055t?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Jag ska själv köpa en 1055t

Skickades från m.sweclockers.com

Var inne på den först, men kändes omotiverat med två kärnor extra som inte gör nämnvärt för prestandan i de flesta spel. Spelprestanda/krona fick vinna för mig då jag pluggar nu.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cappe:

Varför inte 1055t?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, inga speciella skäl, lite högre klocka på 1090 och jag såg att CDon säljer den ganska billigt (1359kr), så det blev den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |