Fyra processorer ur AMD FX-serien på Prisjakt

Permalänk
Melding Plague

Fyra processorer ur AMD FX-serien på Prisjakt

Inför lanseringen av AMD FX-serien "Bulldozer" lägger allt fler återförsäljare in de nya processorerna i sortimenten: modeller med fyra, sex och åtta kärnor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som rätt skapliga priser.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot testerna.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ja vad kul skall nog köpa den värsta med ett bra moderkort då blir det amd rätt igenom för första gången har inte haft en AMD processor sedan athlon 64 3500+

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Nu känner man att det närmar sig

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Avstängd

när kan man vänta sig prestanda tester tidigast?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Alltså, kommer alla i denna FX-Serie att vara upplåsta? Att jag inte missförstått något
Ge oss prestandatester! Skall bli spännande att se.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

Ja vad kul skall nog köpa den värsta med ett bra moderkort då blir det amd rätt igenom för första gången har inte haft en AMD processor sedan athlon 64 3500+

Själv har jag svårt att välja mellan Asus sabertooth och Gigabytes UD7... :-\
Välkommen i klubben.
Saknas bara Radeon-minnen:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14320-amd-borjar-salja-radeo...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

tappar snart räkningen på kärnorna, 6st känns som att det räcker och blir över

Permalänk

Bra pris i alla fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Kan knappt vänta

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Bra pris i alla fall.

tror även att priset faktiskt kommer sjunka lite i pris också så att bulldozer flaggskeppet ligger på ungefär samma nivå som 2600k så det kan bli riktigt fint(förutsatt att prestandan håller klass).

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Montalva:

när kan man vänta sig prestanda tester tidigast?

Tror att NDA upphävs den 12:e, så om jag minns rätt så blir det på onsdag!

(Jag kanske bör nämna att jag inte skriver det här som officiell info från SweClockers, förresten.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har läst en del tester och stämmer dom har amd failat uber hårt. Hoppas verkligen att dom inte stämmer och skulle dom göra det så har jag läst att MS jobbar på någon patch som skulle öka prestandan med 10-20%. Sålde ju mitt LGA 1366 och 950 för BD så nu får den fan prestera.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nu kan man snart bygga en riktigt bra dator till vänner som inte vill lägga allt för mycket pengar på hårdvaran!

Ser med framemot tester här på Swec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Har läst en del tester och stämmer dom har amd failat uber hårt. Hoppas verkligen att dom inte stämmer och skulle dom göra det så har jag läst att MS jobbar på någon patch som skulle öka prestandan med 10-20%. Sålde ju mitt LGA 1366 och 950 för BD så nu får den fan prestera.

bara jag som inte tycker det är fail? phenom II till bulldozer är ju ett ganska stort hopp! dom har ju gjort allt själva, det är ju inte som att intel har hjälpt dom skulle nog vara som när intel gick från core2 till i7.. typ

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Kommer de bara "ikapp" Intel hyfsat så är jag nöjd, varför ska man ha krav att det ska "köra ner Sandy Bridge i marken" och såna onödigheter.
Som sagts många gånger tidigare, de tjänar pengar på server och billiga arbetsstationer. Dessutom innebär ju det här att de har ett mycket mindre steg inför 2012 för att matcha Ivy Bridge, så jag är inte värst orolig. Jag slaktade min huvud-PC i helgen och satte moderkort+CPU i sovrumsdatorn, nu fattas bara ett moderkort, nytt minne och en FX-8150

Skrivet av Thomaseron:

Själv har jag svårt att välja mellan Asus sabertooth och Gigabytes UD7... :-\
Välkommen i klubben.
Saknas bara Radeon-minnen:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14320-amd-borjar-salja-radeo...

Med tanke på att Sabertooth kostar dryga 1400kr bara och UD7 är närmare 2000 liksom Crosshair V, så lär jag ta ett Sabertooth Gillar robustheten och lär inte använda de extra funktionerna som ROG som CHV har. Sen klockade det ju lika bra eller bättre när de testade med en Thuban

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

tror även att priset faktiskt kommer sjunka lite i pris också så att bulldozer flaggskeppet ligger på ungefär samma nivå som 2600k så det kan bli riktigt fint(förutsatt att prestandan håller klass).

Ska man köpa 2600K så kostar det just nu som minst 2444 på cdon om man vill handla från ett etablerat företag. Alltså är 8150 redan billigare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Tror att NDA upphävs den 12:e, så om jag minns rätt så blir det på onsdag!

(Jag kanske bör nämna att jag inte skriver det här som officiell info från SweClockers, förresten.)

tackar tackar

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Sålde ju mitt LGA 1366 och 950 för BD så nu får den fan prestera.

Inte bättre att vänta på tester innan man säljer? Dessutom presterar i7 950 väldigt bra, så anledning till att uppgradera bör vara specifika behov av prestanda, undantaget om man gillar att uppgradera och har pengar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Inte bättre att vänta på tester innan man säljer? Dessutom presterar i7 950 väldigt bra, så anledning till att uppgradera bör vara specifika behov av prestanda, undantaget om man gillar att uppgradera och har pengar till det.

Ja, det finner då jag logiskt.
Håller själv på att uppgradera och ska se vad benchmarks och recensioner säger om AMDs nya processorer jämt emot Intels. Pris och prestanda avgör.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Med tanke på att Sabertooth kostar dryga 1400kr bara och UD7 är närmare 2000 liksom Crosshair V, så lär jag ta ett Sabertooth Gillar robustheten och lär inte använda de extra funktionerna som ROG som CHV har. Sen klockade det ju lika bra eller bättre när de testade med en Thuban

Ok, då kanske det är mer värt att köra på ST till BD.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Inte bättre att vänta på tester innan man säljer? Dessutom presterar i7 950 väldigt bra, så anledning till att uppgradera bör vara specifika behov av prestanda, undantaget om man gillar att uppgradera och har pengar till det.

Det är kul att uppgradera Skiter i om det går sideways men jag blir lite ledsen om det blir sämre än innan

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Antigen presterar den bättre än vissa rykten eller så är det nyhetens behag. Eller båda. Men priset kommer att sjunka! Det fixar Intel med SB-E. Tänker kolla priset kring den 25.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Ursäkta för lite offtopic men jag undrar varför det kallas 8-kärniga processorer när det handlar om 4 BD-moduler som AMD "räknar på sitt egna lilla sätt" till 8 kärnor, det är ju som att säga att HT från i7 räknas som kärnor och om man kan räkna så, har det ju funnits 8-kärniga processorer ute ett bra tag.

Menar inget illa tycket bara det är dålig stil att "räkna på ett eget sätt" som AMD gör i detta fall och sen skriva att det är 8 kärnor när det ju faktiskt handlar om 4 fysiska kärnor.

Jag kan ju givetvis ha missuppfattat det hela tokfel. Om jag nu har det kan ni gärna upplysa mig om varför AMD ska ha rätten att kalla det för 8-kärniga processorer.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Hoppas FX-8100 kommer snart bara då. Över 95W TDP vågar jag inte sträcka mig om jag ska behålla datorn knäpptyst...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har läst en del tester och stämmer dom har amd failat uber hårt. Hoppas verkligen att dom inte stämmer och skulle dom göra det så har jag läst att MS jobbar på någon patch som skulle öka prestandan med 10-20%. Sålde ju mitt LGA 1366 och 950 för BD så nu får den fan prestera.

Och ändå verkar dem klocka som gudar.. Som sagt, förhoppningsvis får vi se mer konkreta resultat på onsdag. Att ta dem "testerna" som cirkulerar nu är ju ungefär som att jämföra BF3 Betan med det färdiga spelet..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av chipsfingers:

tror även att priset faktiskt kommer sjunka lite i pris också så att bulldozer flaggskeppet ligger på ungefär samma nivå som 2600k så det kan bli riktigt fint(förutsatt att prestandan håller klass).

Jo det är klart men enligt förhandstesterna håller inte prestandan klass.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det blev ingen bra kakburk den har ju ett stort hål i sidan Så jag tror jag tar o väntar och ser hur nästa generation bulldozer blir.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Ursäkta för lite offtopic men jag undrar varför det kallas 8-kärniga processorer när det handlar om 4 BD-moduler som AMD "räknar på sitt egna lilla sätt" till 8 kärnor, det är ju som att säga att HT från i7 räknas som kärnor och om man kan räkna så, har det ju funnits 8-kärniga processorer ute ett bra tag.

Menar inget illa tycket bara det är dålig stil att "räkna på ett eget sätt" som AMD gör i detta fall och sen skriva att det är 8 kärnor när det ju faktiskt handlar om 4 fysiska kärnor.

Jag kan ju givetvis ha missuppfattat det hela tokfel. Om jag nu har det kan ni gärna upplysa mig om varför AMD ska ha rätten att kalla det för 8-kärniga processorer.

Amd Har Fysisk "HT" altså 2 fysiska beräkningsenheter per modul, intels "HT" är mjukvarubaserad där du mergar 2 trådar per kärna och får operativsystemet att tro att de har 8 fysiska beräkningsenheter, medans En AMD processor verkligen har 8 beräkningsenheter...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"