Permalänk
Medlem

Athlon2 X4 631 - Llano utan GPU

Med bulldozers tråkiga siffror ute och en asmatisk PIIx2 på skrivbordet så snubblade jag in på denna CPU:

AMD Athlon X4 631

Det är alltså en 32nm Llano utan GPU. Är det någon här som vet/hört nått om den? Har försökt söka lite men kan inte hitta något utförligt test från pålitlig källa än.

Det enda som dykt upp är en kinesisk site som testat den Här och kommit fram till en del intressanta resultat. Till exempel verkar dom, trots låst multipel, lyckas klämma upp den från 2.6 till 4.4ghz på luft och utan att öka spänningen. Detta med "Lab Burst Mode", något som jag också måste erkänna är nytt för mig.

Så kort och gott, någon som har lite mer kött på benen ang denna cpu?

Permalänk
Skrivet av omghax:

Med bulldozers tråkiga siffror ute och en asmatisk PIIx2 på skrivbordet så snubblade jag in på denna CPU:

AMD Athlon X4 631

Det är alltså en 32nm Llano till utan GPU. Är det någon här som vet/hört nått om den? Har försökt söka lite men kan inte hitta något utförligt test från pålitlig källa än.

Det enda som dykt upp är en kinesisk site som testat den Här och kommit fram till en del intressanta resultat. Till exempel verkar dom, trots låst multipel, lyckas klämma upp den från 2.6 till 4.4ghz på luft och utan att öka spänningen. Detta med "Lab Burst Mode", något som jag också måste erkänna är nytt för mig.

Så kort och gott, någon som har lite mer kött på benen ang denna cpu?

Jag har också forskat kring denna prollen. Kan ju vara vår räddning från misstaget med Bulldozer. Jag har sökt utan att hitta tester men om jag hittar något kommer jag återkomma till denna tråden. Tack för länken till ditt test!

EDIT: Förutsatt att testerna på den kinesiska sidan stämmer överens med Sweclockers tester kommer denna prollen skrämmande nära i5 2500K när den är överklockad.

Om dessa testsviterna stämmer överens är detta spännande!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De pratar ju lite om den på Toms Hardwares: Best Gaming CPUs For The Money: September 2011 http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-sandy-bridge-cpu,3... (scrolla ner lite)

AMD also has a couple of new SKUs at retail: the A4-3400 and Athlon II X4 631. Of course, neither is based on the Zambezi core for which we've been waiting. The A4-3400 is a dual-core 2.7 GHz Llano-based part with integrated Radeon HD 6410D graphics, including 160 Radeon cores at 600 MHz. At $80, this is an interesting starting point for a budget system with moderate 3D. Serious gamers need not apply, though. As for the 2.6 GHz Athlon II X4 631, this is one of the strangest processors we've ever seen. It's not a Socket AM3 CPU. Instead, it's a Llano-based Socket F1 chip. Essentially, the 631 is an A6-3650 with the graphics cores shut off. Frankly the existence of this $90 processor makes little sense, and we can only assume that it was created to make money from re-badged A6- and A8-series APUs that suffer from defective graphics silicon. After all, we have heard the rumors that AMD is struggling with yield issues right now.

Så det verkar vara Llano-CPU:s där grafikkdelen inte fungerar tillfredställande som de ändå ser en möjlighet att sälja. Toms Hardware kallar ju den "one of the strangest processors we've ever seen" (men det var väl innan Bulldozer släpptes ) men till det priset får man ju rätt mycket ändå, moderkorten till socket FM1 är ju också ganska billiga överlag. Så kör man med nåt grafikort för typ 1000-1500:- till får man nog rätt mycket "bang-for-the-buck"

Permalänk
Medlem

Ja, jag såg också folk spekulera i kring hurvida det är en A6-3650(?) där grafikdelen är defekt/avstängd.

Det enda som inte går ihop för mig spontant är att processorn bibehåller sin TDP på 100W trots att den inte har någon grafikdel. Man tycker ju att det borde ha gått ner lite från "vanliga" A6-3650.

Permalänk

Llano cpun är juh den starkaste processorn AMD har (När det kommer till prestanda för klockfrekvens)

Och en avstängd grafikdel som inte skapar värme vid överklockning, tror jag på att man med ansträngande överklocka till 4.8GHz om inte 5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omghax:

Ja, jag såg också folk spekulera i kring hurvida det är en A6-3650(?) där grafikdelen är defekt/avstängd.

Det enda som inte går ihop för mig spontant är att processorn bibehåller sin TDP på 100W trots att den inte har någon grafikdel. Man tycker ju att det borde ha gått ner lite från "vanliga" A6-3650.

Ja det är väl väldigt sannolikt att det är just det, precis som när "defekta" PhenomX4 blir X2 istället (man kanske kan "unlocka" grafikdelen med )

Men TDP värdet är ju onekligen lite märkligt, det borde ju vara lägre, typ 65-70W eller nåt ? Eller så har de bara "råkat" behålla TDP-värdet från samma APU med aktiv grafikdel... AMD har ju smugit ut den här CPU...

Permalänk
Medlem

Låter mäkta intressant till det priset!

Permalänk
Medlem

Finns andra forum där de diskuterar precis samma sak med: http://hardforum.com/showthread.php?t=1643127

Permalänk
Medlem

Vore kul om man kunde få lite mer info om den, 1000kr billigare än i5 2500k och den är i princip lika bra (överklockad)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillow:

Vore kul om man kunde få lite mer info om den, 1000kr billigare än i5 2500k och den är i princip lika bra (överklockad)?

Den är inte ens lika bra i testerna ovan, och det är bara två specialprogram. Finns inget att dra den slutsatsen på.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Den är inte ens lika bra i testerna ovan, och det är bara två specialprogram. Finns inget att dra den slutsatsen på.

AMD also has a couple of new SKUs at retail: the A4-3400 and Athlon II X4 631. Of course, neither is based on the Zambezi core for which we've been waiting. The A4-3400 is a dual-core 2.7 GHz Llano-based part with integrated Radeon HD 6410D graphics, including 160 Radeon cores at 600 MHz. At $80, this is an interesting starting point for a budget system with moderate 3D. Serious gamers need not apply, though. As for the 2.6 GHz Athlon II X4 631, this is one of the strangest processors we've ever seen.

vad menar dom med det? Jag ligger på en hård budget, ska jag ta denna eller phenom II x4 955?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillow:

AMD also has a couple of new SKUs at retail: the A4-3400 and Athlon II X4 631. Of course, neither is based on the Zambezi core for which we've been waiting. The A4-3400 is a dual-core 2.7 GHz Llano-based part with integrated Radeon HD 6410D graphics, including 160 Radeon cores at 600 MHz. At $80, this is an interesting starting point for a budget system with moderate 3D. Serious gamers need not apply, though. As for the 2.6 GHz Athlon II X4 631, this is one of the strangest processors we've ever seen.

vad menar dom med det? Jag ligger på en hård budget, ska jag ta denna eller phenom II x4 955?

Det kanske är en i3 2100 du ska ta, bättre för ungefär samma pris enligt testet du hänvisar till.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det kanske är en i3 2100 du ska ta, bättre för ungefär samma pris enligt testet du själv länkade ovanför.

Athlon II X4 631 eller Phenom II x4 955 var det frågan om, inte nån i3a med 2 cores.
Kan någon komma med ett seriöst svar? Hur funkar 631:an i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillow:

Athlon II X4 631 eller Phenom II x4 955 var det frågan om, inte nån i3a med 2 cores.

Det är ett seriöst svar: http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=289

Den har hyperthreading vilket ger fyra trådar, ungefär som fyra bulldozerkärnor...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det är ett seriöst svar: http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=289

Den har hyperthreading vilket ger fyra trådar, ungefär som fyra bulldozerkärnor...

Dumt o köpa 2 kärniga cpuer i dagens läge (om man inte BARA surfar). Bättre med 4 kärnor om man ska spela spel. Tex om man funderar på Battlefield 3, då är 4 kärnor nästan ett måste!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hm. Jag som deppade ihop i går och beställde en till Gigabyte AM3+ bräda på kompletts fyndhörna, för att köra en x2 555BE, som dummar sig lite vid upplåsning med ASUS, ville pröva på en Gigabyte också.
FM1 det är ju intressant, verkar vara bra processorer även fast dom har inbyggd grafik.
Jag har ju varit så insnöad på Bulldoozer & AM3+ så jag, och säkert många flera har missat socket FM1.
Någom som har provat än?
Ska man våga lämna in en beställning på inet?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Varför ens tänka på Llano när de är spel ni vill komma fram till? Phenom II är de bästa valet ur amds sortiment. En athlon, som saknar L3 cashe kommer sunka ner varenda spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eparaggare:

Varför ens tänka på Llano när de är spel ni vill komma fram till? Phenom II är de bästa valet ur amds sortiment. En athlon, som saknar L3 cashe kommer sunka ner varenda spel.

Fast hela grejen med den här CPUn är väl att den presterar lika bra eller bättre än en Phenom2 trots avsaknaden av L3 cache. AMD har gjort optimeringar på annat håll. Det har inte gått att nå samma klockfrekvenser som Phenom2 tidigare, men nu med 4,5-4,6GHz blir saken en helt annan. Sen för just spel så är det inte så noga med stark CPU, bara den har minst 3 kärnor och lagom hög klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Dumt o köpa 2 kärniga cpuer i dagens läge (om man inte BARA surfar). Bättre med 4 kärnor om man ska spela spel. Tex om man funderar på Battlefield 3, då är 4 kärnor nästan ett måste!

Det betyder inte att den inte är bättre än en 955 på BF3. På EAs Battlefield 3-forum säger man att i3 2100 är bättre än X4 955. Men har du tester som visar på motsatsen så länka gärna.

Här klår en i3 2100 en X4 980 BE i H264-kodning: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/07/01/intel-core-i...

Och den klår både X6 1100T och X4 980 på det mesta utom CineBench...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Om man börjar läsa tester, som det finns gott om, ser man snabbt från resultaten att en Core i3 2100 är snabbare i spel än de flesta Phenom II x4.
Det är även känt bland personer som läser dessa tester.

Det är inte så svårt att förstå siffror.

http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/07/01/intel-core-i...

Jag föreslår att flera här, istället för att berätta påhittade sagor, sätter sig in i de processortester som finns.

Permalänk
Medlem

Här har dom lyckats skrämma upp en A8 3850 till 5 ghz.
(v 1,47), Samt 4,7 på default volten!

Imponerande.

http://translate.google.se/translate?sl=zh-CN&tl=en&js=n&prev...

MSI A75MA-G55 verkar vara brädan att ha om man vill överklocka Lianos.

Det kanske finns hopp för AMD ändå.

/Jacozz

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Hm. Jag som deppade ihop i går och beställde en till Gigabyte AM3+ bräda på kompletts fyndhörna, för att köra en x2 555BE, som dummar sig lite vid upplåsning med ASUS, ville pröva på en Gigabyte också.
FM1 det är ju intressant, verkar vara bra processorer även fast dom har inbyggd grafik.
Jag har ju varit så insnöad på Bulldoozer & AM3+ så jag, och säkert många flera har missat socket FM1.
Någom som har provat än?
Ska man våga lämna in en beställning på inet?

Att inte du som brukar köra på deviserna "AMD kanske inte är bäst, men bra nog" och "man får mycket för pengarna med AMD" inte har koll på Llano är ju lite förvånande, för man får ju onekligen väldigt mycket för pengarna med Llano och FM1. Det känns ju som att det är det perfekta valet om man skall bygga en dator till sina föräldrar eller ha billig surf/media-dator som man ändå kan spela lite granna på.

Det jag tycker är den stora nackdelen med Llano är väl att grafikdelen inte är tillräckligt kraftfull för nyare spel på högre inställningar så man måste ändå köpa ett separat grafikkort och då känns det ju lite som att själva poängen går förlorad och att man betalar för grafiken två gånger (då kan man ju likaväl köpa en Phenom2). Det är därför jag tycker den här något märkliga skapelsen Athlon X4 631 är så pass intressant, för den blir ju väldigt billig, ca 7-800 kr för en 4-kärning 32Nm CPU och med moderkort som ligger runt 700 och uppåt kan man ju få både mobo+CPU för typ 1500kr. Man får ju väldigt mycket på FM1-moderkorten till en ganska liten peng, typ 5-6 SATAIII portar (vilket man iofs kanske inte har nån användning för ändå) och flera USB3 portar, ofta med en eller två interna headers med. Asus och en del andra tillverkare har ju UEIF-Bios med.

Så länge den "gamla" sanningen stämmer att det är grafikkortet som flaskar i högre upplösningar (1920x1080) med ögongodis på och att man ofta får samma FPS oavsett CPU är ju Llano intressant. Detta går ju att se i Sweclockers tester av text BF2:BC där AMD A8 X4 3850 2,9GHz hänger med lika bra som nån annan CPU tex http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx... (Bulldozer någon )

Sen är väl inte allt guld och gröna skogar, i Sweclockers recension http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850... överklockar ju Llano bra, men om man läser NordicHardwares test av sex FM1-mobos http://www.nordichardware.se/testlabb/30-motherboards/43773-s... har de ju rätt mycket negativ att säga om överklockningen. (USB3 portar som slutar fungera bland annat)

Men det känns ju som att Llano (med eller utan integrerad grafik) har stor potential i budgetsortimentet, och överklockningsproblemen borde väl rimligtvis vara lättare för AMD att relativt omgående ordna till än att "fixa" Bulldozer. Får de (eller är väl GlobalFoundries) ordning på sin tillverkning borde ju priserna kunna falla lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Att inte du som brukar köra på deviserna "AMD kanske inte är bäst, men bra nog" och "man får mycket för pengarna med AMD" inte har koll på Llano är ju lite förvånande, för man får ju onekligen väldigt mycket för pengarna med Llano och FM1. Det känns ju som att det är det perfekta valet om man skall bygga en dator till sina föräldrar eller ha billig surf/media-dator som man ändå kan spela lite granna på.

Det jag tycker är den stora nackdelen med Llano är väl att grafikdelen inte är tillräckligt kraftfull för nyare spel på högre inställningar så man måste ändå köpa ett separat grafikkort och då känns det ju lite som att själva poängen går förlorad och att man betalar för grafiken två gånger (då kan man ju likaväl köpa en Phenom2). Det är därför jag tycker den här något märkliga skapelsen Athlon X4 631 är så pass intressant, för den blir ju väldigt billig, ca 7-800 kr för en 4-kärning 32Nm CPU och med moderkort som ligger runt 700 och uppåt kan man ju få både mobo+CPU för typ 1500kr. Man får ju väldigt mycket på FM1-moderkorten till en ganska liten peng, typ 5-6 SATAIII portar (vilket man iofs kanske inte har nån användning för ändå) och flera USB3 portar, ofta med en eller två interna headers med. Asus och en del andra tillverkare har ju UEIF-Bios med.

Så länge den "gamla" sanningen stämmer att det är grafikkortet som flaskar i högre upplösningar (1920x1080) med ögongodis på och att man ofta får samma FPS oavsett CPU är ju Llano intressant. Detta går ju att se i Sweclockers tester av text BF2:BC där AMD A8 X4 3850 2,9GHz hänger med lika bra som nån annan CPU tex http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx... (Bulldozer någon )

Sen är väl inte allt guld och gröna skogar, i Sweclockers recension http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850... överklockar ju Llano bra, men om man läser NordicHardwares test av sex FM1-mobos http://www.nordichardware.se/testlabb/30-motherboards/43773-s... har de ju rätt mycket negativ att säga om överklockningen. (USB3 portar som slutar fungera bland annat)

Men det känns ju som att Llano (med eller utan integrerad grafik) har stor potential i budgetsortimentet, och överklockningsproblemen borde väl rimligtvis vara lättare för AMD att relativt omgående ordna till än att "fixa" Bulldozer. Får de (eller är väl GlobalFoundries) ordning på sin tillverkning borde ju priserna kunna falla lite till.

Jag har 7st AMD AM3 & 2st AM3+ Moderkort i olika klasser, samt 9 AM3 processorer.
Dom kan jag blanda hur som helst med processoerena.
Tänkte fylla på med Bulldoozer på de bästa moderkorten samt flytta ner de sämsta processorerna till mina överblivna AM2+ moderkort.
Då tycker jag inte att det är så roligt att blanda in en sockel till.
Nu kan det ju bli så att jag köper en FM1 oxå men då blir man låst till en bräda & processor.
Fördelen med AM3 har ju varit att allt passar hur som helst.
Det har varit så mycket fokus på att AM3 kan hysa Bulldoozer med en biosuppdatering, att FM1 inte har varit aktuellt.
Men ASUS F1A75-V EVO, Socket-FM1 eller Gigabyte GA-A75-UD4H, Socket-FM1 tillsammans med Athlon II X4 631 kan ju bli rätt roligt att prova att klocka med bra kylning.
Sedan så har jag köpt en del moderkort med inbyggd grafik Typ 890GX, 785G osv. där har moderkorten vari bra och billiga, men grafiken har inte varit särskillt viktig, bra visserligen om man ska felsöka, eller om man inte har något grafikkort ledigt för tillfället.
Man eftersom Llano har haft inbyggd grafik och en annan sockel (FM1) så föll det bort, men nu kan det bli aktuellt i gen.
Ja, Ja, Det blir nog bra när det blir färdigt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ja det resonemanget förstår jag

Men det hade varit intressant och se lite test på AMD Athlon X4 631 som inte var på kinesiska Som en av forumets "AMD-ambassadörer" kanske du ändå känner dig lite lockad? Ser i ditt galleri att du har tillgång till en massa olika fläktlösningar...

Permalänk
Medlem

Det hade inte varit något problem att skaffa en FM1 nu, men det kommer en vinter om ett par veckor och nya vinterdäck behövs
Det komer att gå löst på minst 6-7000:- men till nästa lön kan det bli dax, och fram i november har det kanske klarnat med Bulldoozer lite

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Om man börjar läsa tester, som det finns gott om, ser man snabbt från resultaten att en Core i3 2100 är snabbare i spel än de flesta Phenom II x4.
Det är även känt bland personer som läser dessa tester.

Det är inte så svårt att förstå siffror.

http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/07/01/intel-core-i...

Jag föreslår att flera här, istället för att berätta påhittade sagor, sätter sig in i de processortester som finns.

Din tes skulle bli mer trovärdig om du inte hänvisade till jättegamla tester med GTX280 och endast 1650x1080. Spelar du på högre upplösning än 1080P så är det inte lika sannolikt att i3 är något bra val men visst, hänvisa till spel där det inte krävs något av datorn.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Din tes skulle bli mer trovärdig om du inte hänvisade till jättegamla tester med GTX280 och endast 1650x1080. Spelar du på högre upplösning än 1080P så är det inte lika sannolikt att i3 är något bra val men visst, hänvisa till spel där det inte krävs något av datorn.

Fast å andra sidan är det ju så att ju lägre upplösning, desto mindre last på grafikkortet och desto mindre risk att grafikkortet maskerar eventuella prestandaskillnader hos CPU. I högre upplösning, särskilt då med ett i sammanhanget blygsamt grafikkort är det större risk att grafikkortet begränsar prestandan så mycket att alla processorer i testet i princip presterar likadant. Det är ju lätt att se i detta Sweclockerstest:
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

När upplösningen är låg är belastningen på grafikkortet lägre och därmed begränsar inte grafikkortet prestandan lika mycket som i fallet med hög upplösning. När upplösningen höjs, får grafikkortet det tungt och efterfrågar inte data i lika rask takt från processorn, vilket leder till att prestandaskillnaderna mellan processorerna utjämnas (spelet kräver ju inte längre lika mycket av processorn).
Så följdaktligen bör inte en högre upplkösning inverka menligt på en i3:as prestanda. Det är snarare när spelen är bra trådade och kan utnyttja mer än två-tre kärnor (och dessutom är hyfsat processorkrävande) som en i3:a kan få det tungt.

En i3 2120 är nästan alltid bättre i spel än en Phenom II x4 955 (om man inte kör i så hög upplösning och med ett klent grafikkort att skillnaden utjämnas av grafikkortet) och presterar bättre än Phenom II 970 och 1090T i spel som är optimerade för två kärnor. Men en i3:a kan inte klockas och en överklockad Phenom II x4:a presterar för det mesta bättre än i3 2120 i spel som är optimerade för fyra kärnor eller mer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Fast å andra sidan är det ju så att ju lägre upplösning, desto mindre last på grafikkortet och desto mindre risk att grafikkortet maskerar eventuella prestandaskillnader hos CPU. I högre upplösning, särskilt då med ett i sammanhanget blygsamt grafikkort är det större risk att grafikkortet begränsar prestandan så mycket att alla processorer i testet i princip presterar likadant. Det är ju lätt att se i detta Sweclockerstest:
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

När upplösningen är låg är belastningen på grafikkortet lägre och därmed begränsar inte grafikkortet prestandan lika mycket som i fallet med hög upplösning. När upplösningen höjs, får grafikkortet det tungt och efterfrågar inte data i lika rask takt från processorn, vilket leder till att prestandaskillnaderna mellan processorerna utjämnas (spelet kräver ju inte längre lika mycket av processorn).
Så följdaktligen bör inte en högre upplkösning inverka menligt på en i3:as prestanda. Det är snarare när spelen är bra trådade och kan utnyttja mer än två-tre kärnor (och dessutom är hyfsat processorkrävande) som en i3:a kan få det tungt.

En i3 2120 är nästan alltid bättre i spel än en Phenom II x4 955 (om man inte kör i så hög upplösning och med ett klent grafikkort att skillnaden utjämnas av grafikkortet) och presterar bättre än Phenom II 970 och 1090T i spel som är optimerade för två kärnor. Men en i3:a kan inte klockas och en överklockad Phenom II x4:a presterar för det mesta bättre än i3 2120 i spel som är optimerade för fyra kärnor eller mer.

GTA 4 håller nog inte med och det är ju naivt att tro att flertrådade spel i framtiden kommer minska, skulle vilja hävda att en 775 quad eller Phenom II X4 är bättre för spel om man ser till helhetsbilden och inte bara pga att flera mjukvarutillverkare är inkompetenta idag. Tycker faktiskt en i3 är ett nästan lika dåligt köp som en FX 8150 till speldatorn.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag tycker denna prollen är grymt intressant! Den baseras ju på Llano som är AMD bästa prestanda/klock arkitektur just nu. Kan man då skrämma upp den en bra bit över 4Ghz är detta ett jätteintressant köp för de som vill ha en speldator till ett rimligt pris.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kan folket som sett denna tråd tipsa redaktionen?
Jag vill väldigt gärna se prestanda-tester, men framförallt överklockning!

Så många tips som mjligt ger en större möjlighet till test!

Visa signatur

Krusidullen är stulen