Uppgradering för att mata ett GTX 560ti

Permalänk

Uppgradering för att mata ett GTX 560ti

Hej!
Jag måste medge att jag inte hängt med de senaste åren på hårdvaruutvecklingen så jag behöver lite tips för hur jag ska spendera pengarna för en framtida uppgradering av min spelmaskin.

Jag sitter idag på följande system:
Asus P5N-D nForce-750i Socket 775
Intel E8400 3.0 GHz (stock kylare)
8 GB Corsair DDR2 (PC6400)
Asus Geforce GTX 560ti TOP
150 GB Raptor HDD
500 GB Caviar Green HDD
SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty
Corsair 650W PSU (80+)

E8400 har ju vad jag läst fina överklockningsmöjligheter men med tanke på att det är en så pass gammal CPU så gissar jag att Moores-lag har gjort sitt för att sänka den rejält i prestanda jämförelser med aktuella CPU:er.

Några tips på vad jag ska sikta in mig på för att mitt GTX 560ti inte ska behöva dra all last i moderna spel?
Intel eller AMD på CPU?

Jag är ute efter bang for the bucks då min budget inte är jätte stor, säg 3-4000.
Intentionen är att bygga i mitt Antec chassi som jag trivs med.

Kommer nog inte uppgradera föränn efter årskiften, är det något generationsskifte på gång i CPU-marknaden som man kan utnyttja för att få dagens top-prylar till fyndpris?

Permalänk

Köp typ detta:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116

Eller om du kan hitta motsvarande billigare någon annanstans. Här har du i5-2500k(grym cpu för pengarna), 8gb minne(smått overkill, men det är ändå så billigt) och möjlighet till CF/SLI. Lätt att överklocka också. Bara positivt att säga.

Inte så mycket mer att tänka på. Kolla min signatur för en bra variant. Inte dyrt, men väldigt kraftfullt. Funkar jättebra till BF3 i 1920x1200 om du undrar. Jag kanske köper ett till 560ti, men jag tror inte det behövs.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Eller bara en beg 775 quad vilken händer med bra i spel fortfarande och ett till 560 ti.

Permalänk
Skrivet av Eott:

Eller bara en beg 775 quad vilken händer med bra i spel fortfarande och ett till 560 ti.

Mja... Jag håller inte riktigt med. Jag hade q6600 innan, och det blev sjukt stor skillnad när jag bytte till i2500k.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Håller med om man inte vill lägga 3500:- på uppgradering till i5 så är inte beggad quad inte ett dålig alternativ.

Skrivet av SuperZnake:

Mja... Jag håller inte riktigt med. Jag hade q6600 innan, och det blev sjukt stor skillnad när jag bytte till i2500k.

Tja det finns en bunt benchmarks som säger att skillnaden i spel är akademisk, http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx... kolla i 1920x1080 så flaskar ändå grafikkortet för det mesta. Gissar att du kanske bytte mer än CPU och installerade om opperativsystemet

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

Håller med om man inte vill lägga 3500:- på uppgradering till i5 så är inte beggad quad inte ett dålig alternativ.

Tja det finns en bunt benchmarks som säger att skillnaden i spel är akademisk, http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx... kolla i 1920x1080 så flaskar ändå grafikkortet för det mesta. Gissar att du kanske bytte mer än CPU och installerade om opperativsystemet

Jag bytte moderkort, minnen och cpu, och det gav betydligt stabilare spelupplevelse. Då körde jag först på 4870x2. Bytte sedan till 560ti, vilket gav extra skjuts också.

Skulle gissa att det är lägsta-fpsen som förbättras framförallt med ny processor. I länken ovan så har X4 980 ett tydligt steg ner. Tror en äldre quad har ännu sämre resultat där.

Kan också vara så att mitt gamla 4870x2 var extra CPU-krävande. Ett 560ti kräver inte lika mycket.

Jaja.. iaf är paketet jag tipsade om innan prisvärt och kraftfullt.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Skrivet av SuperZnake:

Köp typ detta:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116

Eller om du kan hitta motsvarande billigare någon annanstans. Här har du i5-2500k(grym cpu för pengarna), 8gb minne(smått overkill, men det är ändå så billigt) och möjlighet till CF/SLI. Lätt att överklocka också. Bara positivt att säga.

Inte så mycket mer att tänka på. Kolla min signatur för en bra variant. Inte dyrt, men väldigt kraftfullt. Funkar jättebra till BF3 i 1920x1200 om du undrar. Jag kanske köper ett till 560ti, men jag tror inte det behövs.

Lustigt att jag får det svar som jag förväntade mig. Men jag ville ändå kolla detta forum där det finns många som kan datorer i fall det skulle dyka upp något annat tips.

Ja det är väl det paketet jag sneglat lite på. Har gjort en del efterforskningar men hittar sällan någon som tipsar om annat än i5-2500k. Det är nästan overkligt ensidigt stöd för den CPUn. Får väl försöka gömma undan lite pengar som inte går till julklappar och börja lägga rökridåer för frugan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Mja... Jag håller inte riktigt med. Jag hade q6600 innan, och det blev sjukt stor skillnad när jag bytte till i2500k.

Skrivet av Daeadalus:

Lustigt att jag får det svar som jag förväntade mig. Men jag ville ändå kolla detta forum där det finns många som kan datorer i fall det skulle dyka upp något annat tips.

Ja det är väl det paketet jag sneglat lite på. Har gjort en del efterforskningar men hittar sällan någon som tipsar om annat än i5-2500k. Det är nästan overkligt ensidigt stöd för den CPUn. Får väl försöka gömma undan lite pengar som inte går till julklappar och börja lägga rökridåer för frugan

Är i princip så enkelt att det är inte värt att uppgradera till nått långsammare om man redan har en hygglig CPU, och ändå måste byta moderkort. 2500k är helt enkelt en väldigt kompetent CPU till ett rimligt pris.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru