Datorn hittar inte min andra hårddisk!

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte min andra hårddisk!

Tjena!

Har ny dator och allt funkar finfint förutom att den inte hittar min andra hårddisk jag har i datorn. Kör en SSD hårddisk med windows 7 på och tänkte ha min 1TB Samsung Spinpoint F3 som lagringshårddisk för filmer osv..

Men den syns inte när man är inne på "Den här datorn" där SSD disken visas osv. Dock om jag går in i bios och kollar så hittar den hårddisken men den visas inte i windows.

Någon som vet vad felet är?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Fractal Design Define R3. ASRock Z68 Extreme3 GEN 3. CPU i5 2500K. Corsair 8GB.
SSD 120GB Corsair Force 3. 1TB Samsung spinpoint F3. Corsair HX 750W. GeForce GTX 570 Windforce Rev 2.0

Permalänk

hejsan!

Skrivet av Flipen:

Tjena!

Har ny dator och allt funkar finfint förutom att den inte hittar min andra hårddisk jag har i datorn. Kör en SSD hårddisk med windows 7 på och tänkte ha min 1TB Samsung Spinpoint F3 som lagringshårddisk för filmer osv..

Men den syns inte när man är inne på "Den här datorn" där SSD disken visas osv. Dock om jag går in i bios och kollar så hittar den hårddisken men den visas inte i windows.

Någon som vet vad felet är?

Tacksam för hjälp!

ja du kan ju kolla i diskhanteringen om du hittar den där.. du kanske måste tilldela den en enhetsbeteckning..
vet du hur du gör eller ska jag skicka bilder? för de är svårt att förklara.

Permalänk
Medlem

gå in i Kontrollpanelen välj alla kategorier - sen går du in i administrationsverktyg sen in i diskhantering.

Lycka Till!

Permalänk
Skrivet av doskrille:

gå in i Kontrollpanelen välj alla kategorier - sen går du in i administrationsverktyg sen in i diskhantering.

Lycka Till!

ja de skulle ju faktiskt oxå funka, men de hade ja inte tänkt på..
högerklicka på "dator" sen hantera. gå ner på diskhantering till vänster..
om hårddisken finns där så högerklicka sen på Enhetsbeteckning/sökväg så ska de ordna sig, får ev. kanske formatera oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av space_lock:

ja de skulle ju faktiskt oxå funka, men de hade ja inte tänkt på..
högerklicka på "dator" sen hantera. gå ner på diskhantering till vänster..
om hårddisken finns där så högerklicka sen på Enhetsbeteckning/sökväg så ska de ordna sig, får ev. kanske formatera oxå.

Hittade hårddisken där ja men den visas fortfarande inte när man går in på Den här datorn? :S

Visa signatur

Fractal Design Define R3. ASRock Z68 Extreme3 GEN 3. CPU i5 2500K. Corsair 8GB.
SSD 120GB Corsair Force 3. 1TB Samsung spinpoint F3. Corsair HX 750W. GeForce GTX 570 Windforce Rev 2.0

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa eller?

Skrivet av space_lock:

ja du kan ju kolla i diskhanteringen om du hittar den där.. du kanske måste tilldela den en enhetsbeteckning..
vet du hur du gör eller ska jag skicka bilder? för de är svårt att förklara.

Skicka gärna bilder för får det fan inte att funka.

EDIT
_________________

Fick det att funka nu genom att formatera disken.

Visa signatur

Fractal Design Define R3. ASRock Z68 Extreme3 GEN 3. CPU i5 2500K. Corsair 8GB.
SSD 120GB Corsair Force 3. 1TB Samsung spinpoint F3. Corsair HX 750W. GeForce GTX 570 Windforce Rev 2.0

Permalänk
Medlem

hur formaterade du disken utan att kunna se den i "dator" ?
klickar överallt och hittar inte vart det står det, gör man det i cmd så behöver man väll en enhetsbeteckning ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Flipen:
Så det tog verkligen så lång tid innan du förstod vad space_lock skrev i sitt inlägg.

Kardizz:
Ber du om hjälp?
space_lock har redan svarat att man måste gå till diskhanteraren och fixa innan den syns på de vanliga ställena. Men jag kan tilllägga att man ser disken där på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du ser den längst ned. Beroende på om du högerklickar i den vänstra rutan (disk 0, 1 osv) eller den högra rutan så får du olika val i menyn som dyker upp. När den blivit formaterad dyker den upp läst upp vilket blir 3 ställen.

Permalänk
Medlem

enda stället jag kunde se den i var i "Device Manager" och där kan man inte partionera. tog ett tag sen kom jag på hur man kom till "Computer Management" --> " Disk Management ". så det löste sig trots allt :=

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Krånglat med ssd'n ett bra tag innan ja snubblade in på denna tråd! Fick inte fram den så jag såg den på datorn men efter ja läst här så fick jag till det! Tack igen

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

hade precis samma problem och sökte rätt på denna tråd, följde anvisningarna som givits här och allt löste sig. Tack!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har samma problem, men vad ska jag göra här?

När jag kollar i enhetshanteraren hittar den bara en hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericrqt:

http://www.bilddump.se/bilder/20170809170631-81.225.193.190.png

Hej!

Jag har samma problem, men vad ska jag göra här?

När jag kollar i enhetshanteraren hittar den bara en hårddisk.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Permalänk
Medlem

@klacko: Jag har inte ens det alternativet när jag högerklickar så det blir svårt

Permalänk
Medlem

Jag kan varken initiera hårddisken på MBR eller GTP. Får felmeddelande på båda.

MBT:

GPT: