Asus GTX 570 Direct CU II - låter som f*n, byta fläktar?

Permalänk
Medlem

Asus GTX 570 Direct CU II - låter som f*n, byta fläktar?

Efter att ha läst ett gäng 'recensioner' på Inet och prisjakt på detta kort som bedyrade hur pass tyst detta kort skulle vara (döva gamers?), slog jag igår till och köpte det.

Monterade det idag efter att ha klippt lite i hårddisk-cagen i mitt Antec Solo, och jag är mäkta nöjd över prestandan rent grafiskt.

Men helvete vad det låter! Är grymt missnöjd.
Har snurrat ner fläktarna till lägsta (10%) mha MSI Afterburner, och det låter som om grannen står och duschar/dammsuger/diskar konstant. Vid spelande är det givetvis mkt värre, men det kan man generellt leva med. Tveksamt i detta fall dock, då jag tydligt hör skiten genom lurarna (STÄNGDA lurar, Sennheiser HD280 Pro). Då pratar vi fläkthastighet på ca 20%.

Jag vågar knappt tänka på vad dom som recenserat kortet och påstår det vara tyst har suttit med för kylning innan.

Inser att det inte går att köpa tysta kort med 'bra' prestanda (något som kommer klara BF3 med grym FPS och åtminstone köra Medium/halv-High). Men jag tänker att man kanske kan modda sig till det? Om inte får jag försöka lämna tillbaka det (tveksamt om det går när man satt igång det redan? köpt på Webhallen).

Är det nån som vet hur det funkar med fläktar på grafikkort? Uppenbart är att på detta kort sitter en rätt fet kylare vad gäller flänsarna, men fläktarna är ju totalt skräp. Vill byta ut fläktarna alltså, men det lär ju knappat vara lika lätt som att byta fläkt i ett nätagg till exempel. Nån med erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Låter mer som det är något fel.
MSI 570/580 är riktigt tyst.
Asus DIRECT Cu II är riktigt tyst kylare också, dock har många fått dåliga exemplar på framförallt Asus Direct II där fläktarna låter förjävligt.
Detta är ett fel och dom är normalt sett helt knäpptysta.

Har själv lyssnat på ett och det är verkligen helt knäpptyst, och jag är väldigt känslig för ljud.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket som skiljer på fläktarna mellan 560 Ti och 570 korten, men min DCII 560 Ti Top låter som ett jetplan över 38% fläkthastighet. Måste höja till ungefär 40-45% för att få det under 80-90C och då låter det väldigt mycket, trots max volym och hörlurar på.

Köpte det precis som dig för att jag läst att DCII kylarna ska vara väldigt tysta och svala. Men icket!

Enligt CDON så kan jag måsta stå för felsökningskostnad ifall dom inte dömmer produkten felaktig. Tycker inte det är okej att möjligtvis betala någon 500Kr för att lyssna på fläktar. xD

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det är rätt säkert att "högljut" är ett relativt begrepp.
Sitter själv med 580 Direct CU II och tycker att det är riktigt tyst, på "tomgång" ligger fläkten på 18%, 44 grader,
Självklart susar det från burken, men med totalt 13 fläktar är det inte så konstigt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Coil whine?!

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Resonans?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Låter som något är helt fel. Mitt 570 är tyst iallafall

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Resonans?

Ja det resonerar ordentligt i hela burken.

Försökte lämna tillbaka kortet idag på Webhallen. Gick som väntat - inte alls, det är 7 dagar i obruten förpackning. Om man vill får man tydligen lämna tillbaka men man får bara 75% av pengarna, så dom säljer det som demo-ex.

Permalänk
Medlem

Har samma kort, och jag hör det inte över fläktarna i mitt chassi ens vid full load (mitt chassi är inte det tystaste chassit, men ändå). Något är fel med ditt kort

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Ja det resonerar ordentligt i hela burken.

Försökte lämna tillbaka kortet idag på Webhallen. Gick som väntat - inte alls, det är 7 dagar i obruten förpackning. Om man vill får man tydligen lämna tillbaka men man får bara 75% av pengarna, så dom säljer det som demo-ex.

Ja dom har ingen skyldighet att ta emot återköp om de köps i butik, därför jag gillar köpa över nätet

Varför inte bara lämna in det och få ett nytt som faktiskt är helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja dom har ingen skyldighet att ta emot återköp om de köps i butik, därför jag gillar köpa över nätet

Varför inte bara lämna in det och få ett nytt som faktiskt är helt?

Jag kan inte lämna in det till Webhallen, dom tar inte emot det utan hänvisar till Asus eftersom det här med ljudnivå inte är något 'fel' i deras mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Jag kan inte lämna in det till Webhallen, dom tar inte emot det utan hänvisar till Asus eftersom det här med ljudnivå inte är något 'fel' i deras mening.

Spela in ett klipp och skicka med returönskan.
DC II kortet är nämligen nära ljudlöst om allt står rätt till.
på 30% ex är fläktarna rejält tysta.

Om dom inte godtar det så ja, då är webhallen ett skämt.
Då företag borde veta vid det här laget att coilwhine, problem med kylning etc är relativt vanligt problem idag på nätagg, grafikkort.

Permalänk

mitt 570 Direct CU II är RIKTIGT tyst, så något måste vara fel :S

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Avstängd

mitt 570 cuII är också i stort sett ljudlöst. ngt fel på ditt kort.

Permalänk
Medlem

Mitt är helt knäpptyst i idle (29C). vid 50C börjar det låta lite. Måste vara något fel på ditt kort.

Visa signatur

i7 920 @ 3,6 Ghz | Rampage II Gene | ASUS GTX570 DirectCUII | 6 Gb Corsair 1600 Mhz | 74 Gb Velociraptor 10.200 rpm | 1TB WD | 520W Corsair PSU | Antec p183 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Spela in ett klipp och skicka med returönskan.
DC II kortet är nämligen nära ljudlöst om allt står rätt till.
på 30% ex är fläktarna rejält tysta.

Om dom inte godtar det så ja, då är webhallen ett skämt.
Då företag borde veta vid det här laget att coilwhine, problem med kylning etc är relativt vanligt problem idag på nätagg, grafikkort.

Jag köpte det i butik (Fruängen), och där sa dom i kassan när jag frågade vad som gäller att just missljud från fläktar mm är något man får ta direkt med tillverkaren, i detta fall Asus, så det verkar inte bättre i sådant fall.

Jag är fortfarande osäker på hur tyst det egentligen ska vara. Dom flesta påstår att det är ska vara riktigt tyst/nästintill ljudlöst, men mitt kanske låter lika mycket som andras, bara att jag har högre 'krav'?

Som exempel kan jag säga att jag kör ett Nexus Value nätagg som är det tystaste nätagg med fläkt jag känner till. Sen är det bara två 120mm nexus (en på thermalrightkylare CPU och en utblås) och en 92mm nexus i fronten, alla nedtrimmade med Zalman fanmate. Hårddisk är upphängd i Antec Solos gummiband. Så det är väldigt tyst att börja med.

När jag har fläktarna på 10% som är lägsta hör jag dom tydligt. Om jag har datorn igång i vardagsrummet och har öppen dörr in till sovrummet och är där inne så hör jag tydligt ett litet dånande från fläktarna. Svårt att beskriva så här objektiva saker.

Funderar på om jag ska sikta på att modda kortet istället, ny fläkt eller nåt.

Permalänk

Sitter själv med 580 DCII och är mycket nöjd, inte alls som du beskriver men som föregående säger så är det tydligen lite problem med ljudnivån på fläktarna!

Sen ang. retur/RMA anspråkan så är ju leverantören (Webhallen) skyldiga att ta in ditt kort för uppföljning och ev. åtgärd om det visas sig vara att kortet har öppenbara tillverkningsfel. Dock så har dem samtidigt rätt att kräva dig på ersättning OM det inte visar sig vara fel på det. Jag skulle garanterat lämna in det för garantiåtgärd, du som kund har alltid rätt att få lämna det till återförsäljaren inom 1 år, kolla med ARN.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så spela in ett clip med olika % på fläktarna och lägg upp på youtube så andra kan lyssna som sitter på samma kylare.
Enda sättet, men jag tvivlar du har högre "krav".

Ditt kort ska INTE överrösta dina andra fläktar tydligt i idle, helt omöjligt om allt står rätt till.

Hittade inte mycket men
http://www.youtube.com/watch?v=Qt7_mHgwr98
Slutet på videon, detta är i furmark så fläktarna går på mer än vid spel och såklart väldigt långt ifrån idle.

Sen är det ju dock skillnad på missljud och fläktljud, ex högtoniga oljud osv. Eller bara "fläkt ljud" dvs blåsande.

Permalänk
Medlem

Bra idé, jag ska kolla om jag kan få till en schysst inspelning.

Har en kondensatormic och fet preamp så det ska nog gå, måste bara dona runt med prylarna lite (och koppla in kortet igen, ligger i låda då jag försökte lämna tillbaka det).