Min SSD funkar 1 vecka i taget.

Permalänk
Medlem

Min SSD funkar 1 vecka i taget.

Tjenare, har köpt lite nya datorkomponter som jag satt ihop.

Allt har varit frid å fröjd till 2-3 veckor sen. Vid 2,3 tillfällen har jag gått för att starta skärmen på morgonen
(stänger aldrig av datorn) och möts av en svart ruta(msdossvart). Senast idag då jag startade datorn och allt jag såg var
svart ruta och en blinkande vitt streck uppe i vänstra hörnet (sånt där streck som blinkar som man ser i start>kör>cmd).

Startade om datorn imorse och inser att den inte hittar min SSD. Igen. Det jag gjorde för att lösa det båda gångerna är bara att byta s-ata kabel (eller låna s-ata kabel från en av diskarna som funkar).
Jag kör för närvarande med SSDn i det vita s-atauttaget på moderkortet. Min kompis rekommenderade att jag inte skulle använda det mörkblåa.
Minns inte varför jag inte skulle det men det känns som att det inte ska spela nån större roll. S-atakablarna jag använt är det som följt med till mobot.

Jag har aldrig varit vaken då det här har hänt. Det händer alltid på natten då jag sover så jag vet inte om det är nått felmeddelande före SSDn slutar svara.
Jag har 5 andra satadiskar inkopplade också. Med 4 st inkopplade i dom ljusblåa uttagen och 1 tillsammans med SSDn i den vita.

Mitt mobo: http://www.inet.se/artikel/1902044/asus-p8z68-deluxe

SSD: http://www.inet.se/artikel/5315147/corsair-ssd-force-gt-120gb

Alla tips tas emot! Börjar bli less på att vara nervös varje morgon då jag ska starta skärmen.

Tack på förhand alla!

Permalänk
Medlem

Har du senaste firmware till ssdn?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste firmware i SSD:n? Sandforce-kontrollern som sitter i din disk är lite ökänd för alla möjliga skumma problem. Det låter som att problemet självt är relaterat till något slags viloläge i Windows. Testa att stänga av alla strömsparfunktioner och vilolägen i felsökningssyfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Har du senaste firmware till ssdn?

Då jag inte är hemma just nu så vet jag tyvärr inte vad jag har för firmware. Ska kika direkt jag kommer hem. Kör med den firmwaren som den kom levererad med.

Skrivet av widL:

Har du senaste firmware i SSD:n? Sandforce-kontrollern som sitter i din disk är lite ökänd för alla möjliga skumma problem. Det låter som att problemet självt är relaterat till något slags viloläge i Windows. Testa att stänga av alla strömsparfunktioner och vilolägen i felsökningssyfte.

Har stängt av allt som heter viloläge & strömsparfunktion. Stängde av så varken hårddiskarna eller skärmen ska gå i viloläge. Stänger av skärmen då jag går och lägger mig istället.

Permalänk
Skrivet av Dawit:

Då jag inte är hemma just nu så vet jag tyvärr inte vad jag har för firmware. Ska kika direkt jag kommer hem. Kör med den firmwaren som den kom levererad med.

Dom har släppt ny firmware som skall åtgärda just såna här problem.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Visa signatur

Chassi: CoolerMaster HAF 922 CPU: i5 2500k@4.5GHz CPU kylning: Corsair Hydro H100
Moderkort: ASUS P8P67 Pro RAM: Corsair Vengeance Blue 1600MHz 16GB Grafikkort: ASUS Geforce GTX 960 DCII | MSI Geforce GTX 960
Nätaggregat: Corsair HX650W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: Western Digital Green 1.5+2TB
Mus: Logitech G400 Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är det här problemet löst med den senaste firmwaren. Jag har haft liknande strul själv med min OCZ Agility 3. Jag älskar min SSD i övrigt men priset jämfört med hur litet lagringsutrymmet är är fortfarande inte tillräckligt bra.

När det dyker upp prisvärda SSD-diskar i 320-500gb storleken kommer de börja sälja som smör.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Dom har släppt ny firmware som skall åtgärda just såna här problem.

Låter för bra för att vara sant

Ska kika in direkt då jag kommer hem. Kommer inte åt från datorn jag är vid just nu. '

Tack alla för all hjälp! förhoppninsgvis ska uppdateringen lösa mitt problem.

Update: nu är flashningen gjord. Håller alla tummar att det löser problemet.
Har dock en sista fråga. Då man flashar SSDn så ska man slå på AHCI-mode. Ska man stänga av det nu då men är klar eller ska jag bara låta det vara på? Och om jag ska stänga av det. Hur stänger man av det?

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig också flertalet ggr, riktigt jobbigt! nu hoppas jag att uppdateringen fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawit:

Jag kör för närvarande med SSDn i det vita s-atauttaget på moderkortet. Min kompis rekommenderade att jag inte skulle använda det mörkblåa.
Minns inte varför jag inte skulle det men det känns som att det inte ska spela nån större roll. S-atakablarna jag använt är det som följt med till mobot.

Då du redan fått det som bör vara lösningen (dvs firmware uppdatering) så tänkte jag tala om för dig varför din kompis rekommenderade det vita uttaget på ditt moderkort.
De mörkblåa portarna går på Marvell kontrollern som är känd för att orsaka fel och allmän inkompatibilitet speciellt med Sandforce SSD (Corsair, OCZ, A-data m.fl) men även med vanliga hårddiskar, personligen har jag inaktiverat de portarna helt och om jag någon gång vill sätta in fler diskar i datorn lär jag köpa ett extra kontrollerkort istället för att aktivera Marvell kontrollern igen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då du redan fått det som bör vara lösningen (dvs firmware uppdatering) så tänkte jag tala om för dig varför din kompis rekommenderade det vita uttaget på ditt moderkort.
De mörkblåa portarna går på Marvell kontrollern som är känd för att orsaka fel och allmän inkompatibilitet speciellt med Sandforce SSD (Corsair, OCZ, A-data m.fl) men även med vanliga hårddiskar, personligen har jag inaktiverat de portarna helt och om jag någon gång vill sätta in fler diskar i datorn lär jag köpa ett extra kontrollerkort istället för att aktivera Marvell kontrollern igen.

Tack så mycket för svaret! Länge sen jag postade på swec. Har blivit så van hur otrevliga folk är på olika forum. Tack så mycket alla för all hjälp! Har hört att jag kanske måste formatera för att problemet ska försvinna helt. Men vi får väl se. Tack iaf alla

Permalänk
Medlem

jag kör också den vita men min krashade i förmiddags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuzZi>:

jag kör också den vita men min krashade i förmiddags.

Efter att du uppdaterat firmwaren? Formaterat efter uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Nej inte efter uppdateringen, jag har inte formaterat än, om det sker igen så får jag väll göra det också
Men jag hoppas det fungerar nu

Permalänk
Inaktiv

Börja med att uppdatera BIOS om du inte gjort det redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Börja med att uppdatera BIOS om du inte gjort det redan.

okej

Permalänk
Medlem

Datorer datorer datorer. Uppdaterade formwaren igår samt la in SP1an då det inte var gjort då jag relativt nyligt installerat win7. Nu imorse så frös datorn till sen döck herr blåskärm upp och sa "irql_not_less_or_equal ".

Jag har inte formaterat efter att jag uppdaterat firmwaren. Tänkte göra det idag då jag kommer hem. Tänkte höra om nån har erfarenhet av detta? Hörde att man ska efter en firmwareuppdatering gå in i BIOS och välja "reset all to default".

Sen ska jag även tilläga att före jag uppdaterade firmwaren så kom det upp en annan blåskärm där det stod om "kernel data inpage error". Den har jag dock aldrig sett efter firmwarenuppdateringen.

Vad säger experterna? Ska jag fara hem och formatera och efter formateringen se till att BIOS är uppdaterad till senaste versionen sen bara stoppa in moderkortsskivan och installera alla drivrutiner igen.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att åka hem, installera senaste bios, klocka(om du nu har en klock) sen formatera och försök att använda drivers du tankat från asus hemsida då dom oftast är mer uptodate än vad dom på skivan.

Permalänk

Reklamera den. Den är en riktig sunkdisk. Jag hade också problem med BSoD med den och inget hjälpte.

Jag skaffade en Crucial M4 istället.

Permalänk
Medlem

Skall bli roligt att se om ditt problem fixar sig med firmwareupdate bios och fullständig formatering/ominstallation.
Sitter i riktigt djupa tankar på att uppgradera från min intel 80gb g2 till denna. Men osäkerheten från en sandforce 22xx är för hög just nu känns det som.
Lycka till och meddela gärna alla steg som gjorde att din disk fungerade, om och när den gör det

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Skall bli roligt att se om ditt problem fixar sig med firmwareupdate bios och fullständig formatering/ominstallation.
Sitter i riktigt djupa tankar på att uppgradera från min intel 80gb g2 till denna. Men osäkerheten från en sandforce 22xx är för hög just nu känns det som.
Lycka till och meddela gärna alla steg som gjorde att din disk fungerade, om och när den gör det

Kan ju ge feedback på min och min kusins Vertex3 som också är SF 22xx.
På båda våra så har det räckt med att uppdatera firmware, min har varit stabil sen 2.08 (tror de är uppe i 2.15 nu?) medans min kusin inte fått några problem alls med sin, uppdaterade den dock till 2.13 i samband med att jag byggde hans dator.

Stabiliteten på dessa beror dock mycket på vad du har för hårdvara i övrigt.
Sitter du t.ex på ett moderkort med bara Marvell chipset för Sata3 tjänar du på att köra disken på dina Intel Sata2 portar istället, och om så är fallet är en uppgradering helt onödig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kan ju ge feedback på min och min kusins Vertex3 som också är SF 22xx.
På båda våra så har det räckt med att uppdatera firmware, min har varit stabil sen 2.08 (tror de är uppe i 2.15 nu?) medans min kusin inte fått några problem alls med sin, uppdaterade den dock till 2.13 i samband med att jag byggde hans dator.

Stabiliteten på dessa beror dock mycket på vad du har för hårdvara i övrigt.
Sitter du t.ex på ett moderkort med bara Marvell chipset för Sata3 tjänar du på att köra disken på dina Intel Sata2 portar istället, och om så är fallet är en uppgradering helt onödig.

Låter ju helt klart låvande.
Måste fråga om Corsair har tryckt in liknande fix som OCZ och sandforce kom fram till?
Hur som helst.
Sitter just nu med ett gammalt mobo som har sb700 från amd men kommer uppgraderas till antingen nästa gen bulldozer eller ivy bridge när denna släpps.
Men har förstått att Marvelkontrollers är illa och intels är bäst, tydligen skall amd's vara riktigt bra dom också.
Mobot jag sitter med just nu http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M4A78HTPC/ förväntar ingen wowupplevelse i och med sata 2 men vill gärna få in min intel g2 i min bärbara ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hej, nu är jag hemma å tänkte uppdatera BIOS. Det var dock väldigt länge sen jag gjorde det så jag undrar vad enklaste sättet är? EZ Flash?

Update: Nu är BIOS uppdaterat iaf. Inväntar första kraschen före jag formaterar *håller tummarna*

Update 2: Fick min första blåskärm nu men jag har upptäckt ett väldigt tydligt mönster. Direkt jag startar och tar hem nått i utorrent.
Tex: http://www.fz.se/filer/?id=222 så dyker blåskärmen upp. Jag testade nu att avinstallera utorrent och placera det på en annan disk.
Alltså jag sket helt å hållet i SSD-disken (c:). Har kört och testat ta hem olika saker i olika farter och ingen blåskärm har dykt upp.

Läser man på utorrents forum verkar detta vara ett vanligt problem. Men jag ska fortsätta felsökandet senare i eftermiddag.
Nån som har nått tips på varför SSDn skapar blåskärmarna i samband med utorrent får gärna skriva. Även om det bara är spekulationer.

Update 3:Kikat in mina minidumps och dom säger att det är NDIS.sys som bråkar.

Update 4:Kommer formatera imorrn Tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawit:

Hej, nu är jag hemma å tänkte uppdatera BIOS. Det var dock väldigt länge sen jag gjorde det så jag undrar vad enklaste sättet är? EZ Flash?

Update: Nu är BIOS uppdaterat iaf. Inväntar första kraschen före jag formaterar *håller tummarna*

Update 2: Fick min första blåskärm nu men jag har upptäckt ett väldigt tydligt mönster. Direkt jag startar och tar hem nått i utorrent.
Tex: http://www.fz.se/filer/?id=222 så dyker blåskärmen upp. Jag testade nu att avinstallera utorrent och placera det på en annan disk.
Alltså jag sket helt å hållet i SSD-disken (c:). Har kört och testat ta hem olika saker i olika farter och ingen blåskärm har dykt upp.

Läser man på utorrents forum verkar detta vara ett vanligt problem. Men jag ska fortsätta felsökandet senare i eftermiddag.
Nån som har nått tips på varför SSDn skapar blåskärmarna i samband med utorrent får gärna skriva. Även om det bara är spekulationer.

Update 3:Kikat in mina minidumps och dom säger att det är NDIS.sys som bråkar.

Update 4:Kommer formatera imorrn Tisdag.

Jag flashade BIOS igår också, och jag har inte fått blåskärm än. Nu har det tydligen kommit ännu en uppdatering:
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162
Men den har jag inte provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuzZi>:

Jag flashade BIOS igår också, och jag har inte fått blåskärm än. Nu har det tydligen kommit ännu en uppdatering:
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162
Men den har jag inte provat.

Det är den jag lagt in. Mitt fel känns som det är nån drivrutin som spökar. Tror inte det är SSDn i sig längre. Men ska som sagt formatera imorrn och installera ett digital dörröga i ytterdörren. Kan bli en fin dag imorrn! Nu sova. Nattinatt

Update 1: Nu är dörrögat installerat. På 39 minuter ska det formateras

Update 2: Nu är det formaterat. Ingen blåskärm än så länge. Allt verkar stabilt. Ska testa plåga datorn under kvällen så får vi se vad SSdn säger.

Update 3: Jaha ni. Har fått 1 bsod under kvällen. Och det var då utorrent gick i maxfart (10.9mb/sec). Har ökat diskcachen så den inte ska bli överbelastad. Höll även på att installera osignerade drivrutiner till min Dell U2711 då det hände.

Update 4: Fick just en till bsod som handlade om ndis.sys. Ska testa att inte ha igång utorrent alls å se om jag får en bsod.

Permalänk
Medlem

Hur går det? Funderat på att skita i ocz/corsair och helt enkelt gå på en intel 320 eller så... pallar inte med skitgrejer som krånglar.

Permalänk
Medlem

Tjenare Knuppe. Det går bara fint med hårddisken nu efter all uppdatering och formatering.
Tips är att inte köra med Utorrent 3.0. Då den verkar vara en riktigt fin "trigger" mot SSD.
Läst om flera som har det problemet. Jag kör med en gammal version nu (version 2.2)