Nokia lanserar företagets första mobiltelefon med Windows Phone

Permalänk
Medlem

800x480 ?

800x480

Läste att Windows Phone är hårdkodad för skärmar med 800x480, någon som vet om det stämmer?
n9 med MeeGo har en skärm på 854x480 med den undre delen skall tydligen vara reserverad i Windows Phone för de tre knapparna som alltid skall synas. Vad är det för operativ som inte kan ha annan storlek än 800x480 (om det stämmer) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meanis:

Kul att lumia på nån spansk dialekt betyder typ prostituerad!
Blir kanske att köpa sig en liten slampa...

Betyder också snö på finska så kan ju ha något med det att göra.

Permalänk

Kan bli en mycket intressant lur med tanke på hur Windows Phone mango har rosats på flertalet håll, sitter för närvarande på en 3GS och efter att ha testat Android och irriterat mig på flytet i menyerna så tror jag att nästa mobil blir en med Windows. (nu har jag visserligen inte testat ICS som tydligen ska ha bättre flyt) Det negativa som jag kan se är förstås bristen på applikationer till Windows Phone, men det löser sig säkert allt eftersom plattformen mognar, samt att jag tar kvalité före kvantitet gällande appar. Antalet dåliga appar på både android och iOS gör det ärligt talat rätt svårt att hitta de där riktiga guldkornen, tyvärr.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk

Personligen tycker jag Windows Phone 7 är det snyggaste operativsystemet för mobiler just nu. Gillar den simpla, raka, praktiska, nästan skandinaviska designen. Enda anledningen jag avvaktar till att faktiskt införskaffa mig en sådan mobil är att jag gärna vill kunna spela Game Dev Story

Lite lam anledning kanske, men vafan...

F.ö. känns inte 4200 kr speciellt farligt jämfört med 5800 kr för en Iphone 4S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazeon:

Nokia faller mig inte i smaken och med den pris lappen nej tack.

A de är ju en smaksak, jag tycker precis tvärtom. Att priset är bra och designen utmärkt.
Skulle själv vilja haft en skärm på 4.3" men är väl en småsak.
Ingen NFC och ingen frontfacing kamera är väl lite synd.

Och ingen dualcore cpu är väl de värsta imo.

Permalänk
Avstängd

Fet lur...kanske kan sätta Nokia på topp igen ;D

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Enkel och smidig design! Hoppas det går bra för Nokia.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av calanbalan:

Det är inte Windows Mobile du tänker på då? Windows Phone har ju fått ganska bra mottagande rent gränssnittsmässigt. Är väl mest lite avsaknad av fullt utbyggt API som gör att vissa begränsningar av apps fortfarande förekommer. Men gränssnittet som sådant känns ju väldigt gediget och homogent.

det är väl i princip samma sak mer än att dom bytt från windows mobile till phone och gjort om typsnittet på deras OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Betyder också snö på finska så kan ju ha något med det att göra.

Snö är faktiskt lumi på finska, inte lumia

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Fy vad jag hatar den här designen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meanis:

Snö är faktiskt lumi på finska, inte lumia

Kollade du upp det också? Lumia är snö i tredje form i finska. Jag vet för jag går finskakurs.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

det är väl i princip samma sak mer än att dom bytt från windows mobile till phone och gjort om typsnittet på deras OS?

Nej långt ifrån. Det är som att jämföra Windows 3.11 med Windows 7 ungefär och säga att det är samma sak. Enda som är samma är första delen av namnet.

Windows Mobiles ersättare heter Android (om än mer polerad). Är ju bara att kolla på XDA nu jämfört med för typ 4 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

det är väl i princip samma sak mer än att dom bytt från windows mobile till phone och gjort om typsnittet på deras OS?

Absolut inte, väldigt enorm skyllnad på windows mobile och widows phone.
Gränssnittet är inte ens i närheten av desamma.
Gränssnittet (orginal) i windows mobile senaste version innan dom pensionerade det påminner en hel del om gränsnittet du ser i windows media center i win7 eller på xbox 360 slim. Innan dess så var det enormt mycket tråkigare ui.

Windows Phone har fått ett helt nytt gränssnitt och bygger inte på samma koder som föregångaren windows mobile.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Kollade du upp det också? Lumia är snö i tredje form i finska. Jag vet för jag går finskakurs.

Kollade du upp det? Lumi i tredje form är lunta. Jag vet för jag är finländsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Kollade du upp det också? Lumia är snö i tredje form i finska. Jag vet för jag går finskakurs.

Borde vara lite mer observant på kursen isåfall. Är som sagt lunta i tredjeform.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Nokia om ni läser detta: runda av kanterna på mobilen!!! Ser ut som skalen är massproducerade i en lång remsa, sen har en stor sax kapat ut varje skal.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Kollade du upp det också? Lumia är snö i tredje form i finska. Jag vet för jag går finskakurs.

Skrivet av Tazavoo:

Kollade du upp det? Lumi i tredje form är lunta. Jag vet för jag är finländsk.

Skrivet av WeeMaan:

Borde vara lite mer observant på kursen isåfall. Är som sagt lunta i tredjeform.

Som sagt lumi, lumen, lunta. Men med det sagt så ja lumia är en böjd form av ordet snö på finska men inte 3 form
utan partitiv plural.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

det är väl i princip samma sak mer än att dom bytt från windows mobile till phone och gjort om typsnittet på deras OS?

Det här är just orsaker varför Microsoft inte borde ha sitt namn på sin produkt och inte kalla något Windows, som med Xbox, ungar verkar inte ens veta att det är Microsoft som står bakom produkten. Folk tar förgivet att något är skit så fort det är Microsoft...

Förövrigt så är det här nyheten jag väntat på sedan mars i år, dock så verkar det som att jag får vänta några månader till innan jag får klämma och känna på Lumia 800.
Men är kluven, N9 verkar kunna köra Android applikationer på grund av MeeGo, men Lumia 800 är billigare och mer framtidssäker plus är en aning snabbare.
Svårt val...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Är det bara jag som blir frustrerad att 99% av mobilerna inte har tangentbord?
HTC Desire Z börjar bli lite gammal och har egentligen bara SE Xperia Pro som konkurrent...

När Nokia gjort en Windows 7 Phone med tangentbord så blir det nytt för mig!

Permalänk
Medlem

Ser onekligen intressant ut.
Jag är lite kluven på om jag ska köpa en ICS eller Phone 7-mobil nästa gång. Jag är väldigt nöjd med Android men Windows Phone ser så jäkla frestande ut plus att flytet verkar vara jämförbart med iOS 5 (utifrån videos jag har sett då, inte hands-on erfarenhet).

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag älskar Android och är stornöjd med mina telefoner från HTC senaste åren, jag har dock undvikit de billigaste modellerna... Men nu har jag ju första möjligheten att prova en windowstelefon som jag tror och hoppas är något... Jag ser det lite såhär at de har satsat hela sin framtid på kombinationen Nokia/Windows så de har nog förmodligen gjort den bästa telefonen hittils från Nokia för at kunna överleva som telefonleverandörer, annars vore det självmord när de redan står på branten. Jag ska faktiskt prova den här för andra leverandörer av windowstelefoner har inte haft den enorma pressen på sig at leverera en så bra produkt at den är tvungen att bli en storsäljare och med en sån kvalitè at den ska passera alla kritiska testare och rädda hela företaget. Dock vet jag inte om det blir 700 eller 800 verkar som det är utseendet och kameran och displaytypen som skiljer bara... Jag har ju bra erfarenhet med den billigare displaytypen och båda är snygga förutom at 700 luren kunde varit tunnare... och jag tycker bra kamera är bra att ha men jag är hursomhlst ingen hobbyfotograf så vi får se hur stor skilnaden är när jag får dem i handen. Et köp av Nokia blir det i alla fall, det första på många år... Funkar det inte så vet jag et recept som är en vinnare från samsung som lär dyka upp snart också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Nokia om ni läser detta: runda av kanterna på mobilen!!! Ser ut som skalen är massproducerade i en lång remsa, sen har en stor sax kapat ut varje skal.

Avrundade som på Lumia 710?

http://www.nokia.co.uk/gb-en/products/phone/lumia710/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Ser onekligen intressant ut.
Jag är lite kluven på om jag ska köpa en ICS eller Phone 7-mobil nästa gång. Jag är väldigt nöjd med Android men Windows Phone ser så jäkla frestande ut plus att flytet verkar vara jämförbart med iOS 5 (utifrån videos jag har sett då, inte hands-on erfarenhet).

Smamma här, men androids stora feta community vs WP7 Flyt. Har dessa telefoner upplåst bootloader? Tänk en sån här med android, drömmen

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Blir ett köp direkt när den kommer!
Sitter med en Omnia 7 nu med windows phone 7.5, är sjukt nöjd!
Hade Iphone 4 innan jag bytte till Omnia 7 och det är de bästa bytet jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Ser onekligen intressant ut.
Jag är lite kluven på om jag ska köpa en ICS eller Phone 7-mobil nästa gång. Jag är väldigt nöjd med Android men Windows Phone ser så jäkla frestande ut plus att flytet verkar vara jämförbart med iOS 5 (utifrån videos jag har sett då, inte hands-on erfarenhet).

WP7 flyter bättre än iOS, erkännt av Engadget till och med.

Visst snygg är Nokia telefonen och jag skulle kunna tänka mig den pga WP7 men hårdvarumässigt inget speciellt.
Jag vill se värsting telefoner i klass med tex SGS2 även om WP7 är oerhört lätt drivet som sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Är det bara jag som blir frustrerad att 99% av mobilerna inte har tangentbord?
HTC Desire Z börjar bli lite gammal och har egentligen bara SE Xperia Pro som konkurrent...

När Nokia gjort en Windows 7 Phone med tangentbord så blir det nytt för mig!

Polarn har Dell Venue pro, men han använder ALDRIG det fysiska tangentbordet eftersom att det mjukvarubaserade är så pass bra.
Har själv testat båda och kan lätt säga att man inte behöver det.

------------------

Kommer köpa denna på direkten, kanske tom. preorder från UK när den släpps.

Fördelarna med Wp7 är att kommunikation är i fokus, speciellt då Nokia står bakom hårdvaran då man äntligen kan få schyssta GSM delar i sin telefon så att inte samtalen droppar hela tiden (host iphone). Sen att UIt är så simpelt och att man ser informationen utan att behöva öppna apparna är fan guld värt, bara längtar till att lägga till RSS streamen från Swec så man slipper ladda hela sidan 24/7 för att kolla efter uppdateringar.

Sen att Facebook är inbyggt är riktigt smutt speciellt om du fiskar nyheter via detta medium med, bara lägga till alla nyhets kanaler i en grupp och sedan tuta och köra funkar även för Twitter. Samma sak med dina vänner/familj.

Förstår inte riktigt hur folk resonerar om att Android och IOS ligger mil före Wp7 OSet;
När när bedömer användbarheten av ett mobilt OS till en telefon är kommunikationen och smidigheten de viktigaste punkterna hands down!
Drar ett par exempel så att ni förstår hur jag resonerar:

Jag som säkert flera andra på detta forum gillar att vara uppdaterad inom IT, detta innebär att dagligen besöker ett flertal "nyhetssidor" antingen använder jag appar eller så har jag helt enkelt en länk till den mobila versionen av deras hemsida på skrivbordet (jag föredrar lösningar så som Swec då de känns mer kompletta och inga uppdateringar behövs göra de bara funkar).
I dagens läge när jag använder min iPhone betyder det att jag behöver öppna minst 6 stycken separata appar eller mobila sidor och ladda dessa fullt ut för att se om det har kommit en uppdatering. För mig är detta långt från optimalt, speciellt när inga uppdateringar har gjorts eller om 3G nätet inte är på topp i området.
Jag vet inte hur ni resonerar men att bara kunna länka en RSS feed till skrivbordet som en live title och sedan kunna se om nya uppdateringar har gjorts samt en Rubrik om ämnet känns ju lite mera optimalt, eller alternativt en app vilket har samma funktion som RSS feeden har.
Jag kan även bara dra in alla nyhetskanaler vilket har Facebook till en grupp och se alla uppdateringar i "Whats New" på så sätt slipper jag öppna flera appar och hemsidor. Mindre strul, snabbare och mer effektivt.

Sen har vi tex. MSN vilket verkligen har försökt att använda via iPhonen, men jag gav helt enkelt upp eftersom att det helt enkelt inte funkar om det inte är länkat till en egen kontakt i telefonen. Och om de inte är online innebär det att jag spenderat en massa tid i onödan och att jag måste öppna ytterligare ett program i telefonen. Att SMS, Facebook Chatten och MSN chatten helt enkelt är i samma ruta är för mig helt underbart, jag kan tom se om personen är vid datorn eller inte.

Dessa är de fördelarna jag gillar, det finns visserligen Office vilket jag använder då och då, även Xbox live men jag föredrar att lyssna på musik och att surfa över att spela så det är inte nåt jag personligen alls bryr mig om även om det säkert kommer att trilla in massor med spel.

Sen vill jag påpeka att det finns mer än dubbelt så många .Net programmerare som Java programmerare så jag är övertygad om att det kommer att storma in Appar speciellt när Wp7 släpps mer officiellt i Sverige och andra delar av världen (syftar då på Nokia). Sen att det finns över 35 tusen appar så känns det som att det inte är en större brist speciellt när en större del är spel och dylikt. Kanske inte finns 50 fart apps men det är inte direkt något jag kommer sakna även om de resterande 40 versionerna kommer på sikt

Sen att jag kan låsa upp min telefon utan program så som Cydia och få Dev unlock för typ 100 spänn känns nice.

Permalänk

Köpte min Optimus 7 i våras, och måste säga att, även om hårdvaran är något utdaterad, det är den bästa telefon jag någonsin använt. Har testat på iPhone och Android (dock aldrig ägt någon själv), men ingen av dem har samma flyt och stabilitet som denna. Visst var det trist att sitta och vänta på Mango och vara utan appar, men när Mango släppts blev det enorm skillnad.

Nokian ser riktigt fin ut, vore kul om den även kom i fler färger än de tre som skyltas på bilden. Men för mig ligger ett byte av telefon långt in i framtiden.

Visa signatur

Corsair 650D | Asus Z87-A ATX
Intel i7 4770K | Corsair H80i
Sapphire Radeon R9 290X 4GB TRI-X OC
4GB Kingston + 8GB Corsair Vengeance DDR3 | Corsair Force 3 120GB SSD
Samsung 500GB HDD 7200 RPM + 2TB WD HDD 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Polarn har Dell Venue pro, men han använder ALDRIG det fysiska tangentbordet eftersom att det mjukvarubaserade är så pass bra.
Har själv testat båda och kan lätt säga att man inte behöver det.

Aha hade inte sett den, tyckte dock nu när jag kikade på den att den inte verkade riktigt som jag ville ha det, såg lite plastig ut och hade tangetbordet på kortsidan i stället för långsidan
Jag har vanliga HTC Desire nu och är väldigt nöjd med den bara att jag skulle vilja ha tangentbordet till då jag skriver mycket på den, så Desire Z har ju varit i tankarna länge men när jag köper ny telefon vill jag också att den ska vara ny och inte 1 år gammal :/

Hoppas de gör en svart Lumia 710 med tangetbord, då blir den lite som N900 vilket verkade vara en jävla fin telefon!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en telefon med n9:ans design, ICS som operativsystem, s2:ans hårdvara och galaxy nexusens skärm.

Tills dess nöjer jag mig med galaxy nexus

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Aha hade inte sett den, tyckte dock nu när jag kikade på den att den inte verkade riktigt som jag ville ha det, såg lite plastig ut och hade tangetbordet på kortsidan i stället för långsidan
Jag har vanliga HTC Desire nu och är väldigt nöjd med den bara att jag skulle vilja ha tangentbordet till då jag skriver mycket på den, så Desire Z har ju varit i tankarna länge men när jag köper ny telefon vill jag också att den ska vara ny och inte 1 år gammal :/

Hoppas de gör en svart Lumia 710 med tangetbord, då blir den lite som N900 vilket verkade vara en jävla fin telefon!

Gillar inte Venue heller den ser rätt okej ut men jag tycker inte tangentbordet är nödvändigt plus att Dell har en del problem med sina lurar.
Testa det mjukvarubaserade tangentbordet det är helt underbart samt att det är mer native när du använder felkorrigeringen vilket föreslår ord direkt över input baren (helt wunderbart) vette fan känns inte som att ett fysiskt behövs alls om jag skall vara ärlig.