Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Suuur. Inte nog att man var tvungen att plocka isär en bokhylla för att de skulle installera ny el och sätta in fiber idag, utan fiber skulle inte alls in idag som sagts på utskicket, utan detta händer först efter nyår.

Nu sitter det dessutom en drös fula lister i lägenheten som de nya sladdarna till elcentralen går igenom. Nu fattas det väl bara att bolaget inte sänker hyran iom att jag ska börja betala för min egna el. Kommer väl således få en hyreshöjning på 400kr/mån, saftigt!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av Chobi:

Suuur. Inte nog att man var tvungen att plocka isär en bokhylla för att de skulle installera ny el och sätta in fiber idag, utan fiber skulle inte alls in idag som sagts på utskicket, utan detta händer först efter nyår.

Nu sitter det dessutom en drös fula lister i lägenheten som de nya sladdarna till elcentralen går igenom. Nu fattas det väl bara att bolaget inte sänker hyran iom att jag ska börja betala för min egna el. Kommer väl således få en hyreshöjning på 400kr/mån, saftigt!

Det låter oproffsigt. Har de flyttat elcentrelen eller vad?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Lite sur på målerifirman vi anlitade i vårt nya hus..

Vi tapetserade vardagsrummet helt själva (aldrig tapetserat förut) Tog ca 1,5 vecka för oss fast då jobbade vi förstås bara kvällar lite och flyttade även felplacerade strömbrytare..

Blev väl inte perfekt men anlitade en målarfirma för att tapetsera om hallen och köket.. tänkte nu får man ser hur proffs arbetar.. nja.. på en vägg som är ca 4m som vi har som fondvägg lyckades dom få mönstret väldigt snett.. ca 1dm mellan tak och golv . lol..

Till och med vi lyckades att få det rätt..

Men sambon ska ringa dom imorgon.. försöka få ner kostnaden, vi betalar förstås inte fullt pris men vi har samtidigt inte tid att låta dom komma o fixa det eftersom vi måste flytta ut ur lägenheten o in i huset.

Vet inte hur mycket man ska försöka få ner priset.. Dels det där failade mönstret och även i hallen finns lite bubblor och dåligt underarbete på ett ställe man ser typ en linje genom tapeten.. kanske slipat för dåligt där..

Allt som allt skulle det kosta 10000kr utan tapet (hall 2-vånings + kök)

Undrar hur mycket man ska försöka få ner priset?..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Bilen dog mitt på stopplinjen i en 4-vägs korsning för ca 1 tim sedan. Försökte starta flera gånger men utan resultat. Så det fick bli att rulla iväg den i neutralläge in till höger.
Jag har bensin i tanken, laddat batteri, inga varningslampor tända. Jättekul.

Sen är det ett jävla fenomen hur vissa bilister beter sig. Om det står en bil med varningsblinkers på samt att denne håller på att försöka starta bilen. Vad i helvete gör att de kör ända upp i rö*en på en och sedan ställer sig på tutan?! Fel i huvudet. Det är ju inte direkt så att man bara kastar sig ur bilen och börjar knuffa bort den innan man har testat några gånger. Det är ju förfan bara att skita i stopplikten och köra om på fel sida av refugen när det är fritt eftersom det inte är en normal situation.

Ja det hände mig med stopp i rödljuset i en korse. Det är konstigt vad folk tror en tuta kan göra Som tur är hade jag en kompis i bilen som fick puttapå

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Det låter oproffsigt. Har de flyttat elcentrelen eller vad?

Låter som ett stigarbyte och att de gamla rören har varit försmå eller så har det inte gått att dra igenom kablarna och de har fått gå en alternativ väg till elcentralen i lgh. Fult kankse? mjo. men funktiononen vill alla ha. om man nu inte vill stå och bila upp ett spår i en vägg genom flertalet våningar och källarutrymmen och sen spackla igen.. sånt blir dyrt vilken ingen vill betala för.

Det är så sjukt tråkigt att vara elektriker då folk aldrig ser vad man gör. det ska bara funka oavsett.
Ibland får man en glad person som tycker att det blev mycket bättre än det var innan och att det är ett annat ljus i lokalen. Sen när de får räkningen så blir de ändå snea i slutändan.
Sen att folk alltid kommer på just nu när de börjar bli mörkt att de vill ha lite belysning i trädgården då det är kallt och marken snart börjar frysa till.. ja det är inte deras fel utan det ska bara göras...

Dessutom folk blir så griniga om man stänger av strömmen för folk. Nä det går inte för sig. jag lagar mat eller kör tvättmaskin. Jaha? när ska vi göra vårat jobb då? kl 03 på natten då du sover eller?
Ja för en rörmokare har ju aldrig ens upplevt att jobba natt så vitt jag vet men en elektriker så är de bara att jobba natt för att ingen funktion ska störas.

Fan vad trött man blir på jävla kontorsnissar ibland.

Suck..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Låter som ett stigarbyte och att de gamla rören har varit försmå eller så har det inte gått att dra igenom kablarna och de har fått gå en alternativ väg till elcentralen i lgh. Fult kankse? mjo. men funktiononen vill alla ha. om man nu inte vill stå och bila upp ett spår i en vägg genom flertalet våningar och källarutrymmen och sen spackla igen.. sånt blir dyrt vilken ingen vill betala för.

Det är så sjukt tråkigt att vara elektriker då folk aldrig ser vad man gör. det ska bara funka oavsett.
Ibland får man en glad person som tycker att det blev mycket bättre än det var innan och att det är ett annat ljus i lokalen. Sen när de får räkningen så blir de ändå snea i slutändan.
Sen att folk alltid kommer på just nu när de börjar bli mörkt att de vill ha lite belysning i trädgården då det är kallt och marken snart börjar frysa till.. ja det är inte deras fel utan det ska bara göras...

Dessutom folk blir så griniga om man stänger av strömmen för folk. Nä det går inte för sig. jag lagar mat eller kör tvättmaskin. Jaha? när ska vi göra vårat jobb då? kl 03 på natten då du sover eller?
Ja för en rörmokare har ju aldrig ens upplevt att jobba natt så vitt jag vet men en elektriker så är de bara att jobba natt för att ingen funktion ska störas.

Fan vad trött man blir på jävla kontorsnissar ibland.

Suck..

Jag är mätare på ett anläggningsföretag, alltså faller jag halvt in i din kategori för "jävla kontorsnissar". Skulle strömmen gå på vårt kontor så kommer det kosta projekten en jävla massa pengar. Maskiner kan komma stå still för att modeller blir försenade etc.
Vi utför ofta beläggningsarbete på natten, ser inte varför det skulle vara problem för dig att klippa strömmen på natten på känsliga ställen.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av Lopphunden:

Bahh.. någon som vet hur man får bort kåda (ej klåda) från händerna?

Ta lacknafta, noga med att tvätta händerna efter med tvål och vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Det låter oproffsigt. Har de flyttat elcentrelen eller vad?

Nä, men det installerade en ny elcentral istället för den gamla från 70-talet. I och med att det nu blir individuell mätning av elen satte de även en givare i hallen, och denna ska dras till centralen tillsammans med två andra sladdar jag ej vet vad de är bra för.

I och med att väggar är massiv betong är det helt enkelt billigare att dra de genom lister, då den ursprungliga elen går i gamla rötna kablar bakom köksväggen.

Men det är fan bäst för dem att hyran sänks. . .

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

ser inte varför det skulle vara problem för dig att klippa strömmen på natten på känsliga ställen.

Fritid går före jobb.

Dessutom så stiger kr/tim märkbart för nattarbete och då plötsligt så var det inte lika roligt längre att anlita någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Vi utför ofta beläggningsarbete på natten, ser inte varför det skulle vara problem för dig att klippa strömmen på natten på känsliga ställen.

För att hantverkare jobbar 7-4. Tider över det har vi sjukt mycket påslag på lönen och skulle öka debiteringen ytterligare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Första gången jag skriver i den här tråden, har bara följt den tidigare!

Origin samarbetar inte så jag kan inte lira Bf3 så är måttligt road idag! Tur att How I met your mother finns..

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Medlem

Fan. Var inne på att skaffa ny rigg nu innan vintern men nu när jag inte vet vad bilreparationen kommer att kosta så blev allting surt :(.

Permalänk

Ffffuuuu, tv'n dog just och det är inte antennförstärkaren eller fiberconvertern som dött -.-
I want tv!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Fan fått sova på soffan pga snarkat inatt :s
Undra om man ska installera bf3 idag eller inte

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ffffuuuu, tv'n dog just och det är inte antennförstärkaren eller fiberconvertern som dött -.-
I want tv!

Tydligen så var våran tv i vardagsrummet död också enligt morsan. Vet inte vad men skulle tippa på att pappa/plåtläggaren stött i parabolen i onsdags när dom lade tak.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Fr1dd:

Fritid går före jobb.

Dessutom så stiger kr/tim märkbart för nattarbete och då plötsligt så var det inte lika roligt längre att anlita någon.

Det är ett ganska enkelspårigt sätt att se på det. Just i detta fallet får ju beställare ta hänsyn till hur mycket ett driftavbrott kostar denne. Det kan lätt överväga lite OB.

Det jag retade mig på var personens oförmåga att förstå varför "jävla kontorsnissar" inte vill ha sin ström skuren.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Tydligen så var våran tv i vardagsrummet död också enligt morsan. Vet inte vad men skulle tippa på att pappa/plåtläggaren stött i parabolen i onsdags när dom lade tak.

Det var tydligen Utsikt nät som utförde underhållsarbete i kabelnätet i natt. Phew, inget allvarligare

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

För att hantverkare jobbar 7-4. Tider över det har vi sjukt mycket påslag på lönen och skulle öka debiteringen ytterligare.

Skrivet av Mannequin:

Det är ett ganska enkelspårigt sätt att se på det. Just i detta fallet får ju beställare ta hänsyn till hur mycket ett driftavbrott kostar denne. Det kan lätt överväga lite OB.

Det jag retade mig på var personens oförmåga att förstå varför "jävla kontorsnissar" inte vill ha sin ström skuren.

Jag tror det företag jag är på nu tar 10 lax varje natt vi jobbar extra per gubbe. Oftast är vi 3 st som jobbar natt och vi har mängder med nätter framöver för att folk är så 'dumsnåla'.
När folk hör vad det kostar så är det inte så jäkla roligt längre.

Vi skulle byte ett par armaturer i en rulltrappa. Vi föreslog att antagligen så har de en person som byter håll på den ena rulltrappan då och då eller så stänger de av hela den ingången i huset under de timmar det tar. Eller så jobbar vi natt. Ja. Det blev nattarbete som nog gick upp mot en 100k bara i 'lön' 3 Elektriker, 3 Undertakare, 2 Väktare + Material för bara 65k för våran del + Undertakarnas material. Om ens det räcker.

Det är så att alla andra dödliga personer bara vill jobba 7-4 eller därrunt. helst mindre. men hantverkare överlag eller elektriker framförallt där är de fan alltid någon annan som sätter vilka tider man ska jobba på.
Visst vi är ett jour yrke men det är då och då. Inte så att någon florist eller kontorsnisse behöver stiga upp mitt i natten för att de har glömt stänga av datorn eller ett par blommor har vissnat. När vi behövs så är det oftast något som har gått sönder pga ren Dumhet eller snålhet.

Sen att vi må vara kinkiga överlag men säg mig en person som jobbar utanför "byggyrket" som hade velat sitta på ett bygge där det verkligen aldrig är rent och bristfälliga matplatser? Man ska vara glad om man har tillgång till en toalett och handfat ibland och har man redigt jävla tur eller är gnällig så är det någon som kommer och städer en gång i månaden. Vi har rätt till samma standard till alla andra på raster och Lunch mm.

Nej det går så jävla fint för hantverkare och sitta i skiten och äta lunch. Men för någon som jobbar på kontor nej fan de skulle inte ens ta ett steg in där man ibland får sitta för att fråga något eller ha ett mindre möte. än mindre faktiskt äta lunch där. De skulle nog bara bli sängliggande flera månader pga trauma och sjukdomar de kan bli smittade av då de är så rena av sig.

De som gnäller att vi utför dåliga jobb eller tycker att vi ska jobba udda tider kan ju ta och gå ner och bjuda hantverkarna på lunch och sitter i deras 'lunchrum' eller kanske vara så snäll och bjuda in de till det fina ljusa välstädade lunchrummet där det finns både mikro och handfat och bekväma stolar.

Sällan är det ens vårat fel för jobb blir 'dåligt' utfört. Det är Pengar, Pengar, Pengar som gäller. en seriös hantverkare gör det bästa av det bästa i situationen. Är det inte det så är det ren skit man får jobba med som är köpt på jem och fix och kostar 25 öre mindre än köpa något som är både bättre och snyggare och oftast tar mindre tid att montera. Så blir det som det blir.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Äj jag ramlade bär jag va ute o gick <3 :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Äj jag ramlade bär jag va ute o gick <3 :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Se upp så du inte skadar dig. Det kan göra ont...

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Skrivet av Eadcruzher:

Se upp så du inte skadar dig. Det kan göra ont...

Tro mey ja vet av erfarenhet ikv <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Blev lite deprimerad nu när jag insåg det var Sensation White ikväll och jag som inte ens har slängt en tanke på att dra dit :/ Men ångrar mig nu och vill dit
Blir en deppig lördagskväll!

Permalänk
Skrivet av Eadcruzher:

Se upp så du inte skadar dig. Det kan göra ont...

Varför ska han titta uppåt för? Det är väl ändå där man sätter fötterna man ska titta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Varför ska han titta uppåt för? Det är väl ändå där man sätter fötterna man ska titta

Han kanske gick på händerna och blev förvirrad

Permalänk
Skrivet av Fr1dd:

Han kanske gick på händerna och blev förvirrad

Man vet aldrig vart man ska kolla, men uppåt är alltid bra! Man vet aldrig när det ramlar satelliter

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Skrivet av Eadcruzher:

Man vet aldrig vart man ska kolla, men uppåt är alltid bra! Man vet aldrig när det ramlar satelliter

Eller toalettsitsar...

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Eller toalettsitsar...

Eller städ...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Eller städ...

Städ slapp jag.
Hade en hel del innanför västen och skulle ut och snacka med en tjejkompis. Slutade med ett fall och smärta. Kom ihåg, försök inte balansera på staket i trätofflor efter en runda ölspelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Eller städ...

http://www.imdb.com/title/tt0348913/

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Hua vad trött man är. Inte bättre av att man har suttit och spelat guild wars sedan lunchtid ungefär...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare