Permalänk
Medlem

Slänga ut windows för?

Finns det någon anledning att inte slänga ut windows till förmån för Ubuntu?

Jag tycker senaste ubuntu är så jäkla snyggt + att jag tröttnat lite på windows.

Det enda jag gör på datorn är surf, mail, programmering i form av Matlab och C, skriver dokument.

Eller finns det några uppenbara fallgropar jag missat?

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kan göra allt du vill är väl allt frid och fröjd. Vanliga brister är annars att man saknar windowsprogram eller att linuxversionerna är långsamma (framför allt gui:n (matlab kanske?), flash och liknande) eller dåliga.

Permalänk
Medlem

Spelar du inte många "stora spel" så är det bara att byta på, du får mycket mer möjlighet att leka med utseende och andra inställningar i Linux. Enklare att förstå systemets config-filer än Windows register med tycker jag.

Är sugen på att köra in Linux på någon dator igen, får se om det blir en webserver som jag hade förr, fattas bara ett nätagg för att plocka ihop en 4e PC här, de andra tre behöver windows för spel/andra speciella program just nu.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Spelar aldrig några spel på datorn.

Så saker som GUI och flash är långsammare? Jag som trodde att saker skulle flyta på bättre.

Och hur funkar Office i Linux under Wine? Är det också slött? Kommer troligtvis mestadels använda LaTex för att skriva, men ändå.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid OpenOffice, å andra Office-kloner(?)

Permalänk
Medlem

Prova Fedora istf Ubuntu, jag kör båda och tycker spontant att GUIet är rappare i Fedora, men jag tycker inte Ubuntu är sämre änW7. Flash fungerar utan problem.

Permalänk

Man kan vända på resonemanget också, varför slänga ut Windows om det inte finns några större fördelar att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finns ju alltid OpenOffice, å andra Office-kloner(?)

Dessa är dock inte lika bra.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Har ALDRIG märkt att matlab-GUIt är segt jämfört med Windows diton på samma maskin. Det finns väl en anledning till att Matlab är installerade på alla Linuxmaskiner på Chalmers, men inte på Windowsmaskinerna?

Programmering gör jag helst under Linux också, vet inte varför dock. (Det här sitter jag och skriver från en W7-maskin, men det är för att Vsphere Client inte finns till Linux).

Office under Wine är väl inte att rekommendera tror jag, men det beror inte på att det skulle bli långsamt, utan svårt att få igång. Får du igång så tuggar det nog på. LibreOffice finns ju, och det fungerar bra så länge du inte har en massa magiska makron och annat bös i dina filer.

LaTeX fungerar också det kanonbra under Linux, brukar TeXwork då det finns för Mac OS X, Linux samt Windows (och jag använder alla tre).

Nackdel om du har en bärbar: Du kan uppleva sämre batteritid under Linux. kanske 10-15 minuter sämre om datorn knatar på i 4 timmar under Windows (Högst personlig uppskattning!).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Största fördelen med Linux är i min mening att precis allt är dokumenterat. Inte nödvändigtvis väldokumenterat, men informationen finns där om man har tid att läsa man-pages.

Till skillnad från Windows kan man skaffa sig en riktig förståelse för hur operativsystemet fungerar, och om man orkar sitta och pilla i config-filer kan man få det att bete sig ganska precis hur man vill.

Detta betyder inte att man måste läsa man-pages och edita config-filer för att kunna använda Linux, lika lite som man måste in i registret i Windows. Kommersiella Linuxdistron fungerar idag bra på de flesta datorer utan man behöver tweaka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Spelar aldrig några spel på datorn.

Så saker som GUI och flash är långsammare? Jag som trodde att saker skulle flyta på bättre.

Och hur funkar Office i Linux under Wine? Är det också slött? Kommer troligtvis mestadels använda LaTex för att skriva, men ändå.

Jag kör själv Office 2007 i Ubuntu 11.10 med hjälp av wine. Det fungerar perfekt, förutom att det inte kan uppdateras av någon anledning.
I Ubuntu 11.04 hade jag mycket problem, men i senaste versionen fungerar det som sagt perfekt.

Permalänk
Medlem

Kör själv OpenSUSE på min laptop och fungerar utan anmärkning, vissa saker funkar till och med bättre än under det bloatade Vista som jag fick med från Dell.

Som standard med OpenSUSE följer LibreOffice med och det fungerar bra, måste dock installera separat lexikon för att få svensk rättstavning. Spontant känns programmets GUI lite gammalt när man är van vid office 2007, men man vänjer sig snabbt.

Skillnaden mellan OpenOffice och LibreOffice är väldigt liten, LibreOffice kommer från OpenOffice men drivs av ett annat företag. Läs mer om skillnaden här

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Beroende på hur mycket grafiskt lull-lull du slänger på och vilken Linux-distribution du väljer så kan systemet med GUIs m.m. gå både snabbare eller långsammare. Rent generellt, om du kör Ubuntu i någon form som liknar Windows rätt mycket i hur man ställer in saker och hur program ser ut, så är det också likvärdigt i snabbhet.

Vad gäller Office är det VÄLDIGT få saker som du som normal användare någonsin kommer märka skillnad på i OpenOffice och MS Office. Jag kör själv OpenOffice på alla hemdatorer samt på jobbets datorer.

Framförallt liknar ju gränssnittet i OO de tidigare versionerna av MS Office med menyer och toolbars i klassisk stil, medan Gud vet vad de tänkte på när de designade senaste MS Office som vi fått in på våra tunna klienter. Man hittar ju inget längre, saker ligger på ologiska platser, huuuh vad folk svär över hur o-användarvänligt vissa standardsaker har blivit.

Så kör du på med Ubuntu och OpenOffice, Firefox är ju likadant t.ex. och en hel del andra program.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte slänga ut Windows, du behöver inte välja en eller den andra, du kan välja båda två!
Du kan dual boota Windows och Linux. Det kan vara väldigt bra speciellt om man tycker att båda operativ systemen är bra eller känner att man har användning för båda.

Personligen kör jag Linux hemma och Windows på jobbet.
Jag föredrar Linux, därför kör jag det hemma.
Men Windows är bra om man utvecklar i C#/ASP.NET, vilket vi gör på jobbet.

Permalänk
Medlem

Håller med rektor. Finns ingen anledning med att börja med att slänga ut Windows eftersom Linux fungerar fint bredvid Windows tills man har hittat rätt.

Det kan ta ett tag att hitta rätt distribution som man av individuella skäl gillar bäst (Virtualbox ftw för detta).

Permalänk
Medlem

Hmm...alltid varit sugen på att prova Linux. Håller inte på med programering eller liknande. Utan spelar, surfar, lyssnar på musik och film. Finns det någon alls anledning för mig att välja Linux?
Har aldrig sett eller provat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Finns det någon alls anledning för mig att välja Linux?

Självklart:

Skrivet av thexps:

alltid varit sugen på att prova Linux.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Dessa är dock inte lika bra.

Använder aldrig Microsofts Officepaket längre, trivs så många gånger bättre i OpenOffice och kan göra allt jag vill och lite till. Vad skulle göra dem sämre?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

En viktig anledning för mig är att jag kan sätta upp min arbetsmiljö precis som jag vill ha den. Välja fönsterhanterare, paneler, snabbkommandon och precis allt så som det passar mig. I en Windowsinstallation kan man inte välja något annat än default WM eller ens få väck den horribla startmenyn.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hedersmedlem

Matlabs GUI är skrivet i Java med likvärdig prestanda på de flesta plattformar. *nix är den klassiska miljön att använda Matlab i, så stödet är oklanderligt.

För programmeringsuppgifter så känner jag mig väldigt begränsad i Windowsmiljö, men det beror helt på vilken omgivning man är van vid. Klart är att det finns en mycket större möjlighet att hitta en omgivning som just man själv gillar i Linux, iom alla de alternativ som finns att tillgå. Brukar personligen bli en uppsjö av terminaler, Vim-sessioner, tmux, virtuella skrivbord, etc., under programmeringssessioner. Det är även ofta väldigt användbart att kunna köra oneliners i terminalen för allt möjligt, och en mängd andra småanledningar som helt enkelt förenklar och snabbar upp arbetet.

Att enkelt säga "Microsoft Office är bättre" är bristfälligt. I mina ögon är det öht inte sant, och om man inte har någon (väldigt) specifik kompatibilitetsanledning så skulle jag inte rekommendera det till någon idag, iom prisskillnaden. Detsamma gäller de senaste iaf 5–6 åren. Rekommenderar att idag använda LibreOffice framför OpenOffice.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det som är betydligt bättre i Microsoft Office är Excel då den kan göra mera saker än Libreoffice (Openoffice) kalkylark (Math) tänker främst på företag då.

En vanlig Svensson klarar sig med Libreoffice (Openoffice) kör själv Xubuntu samt Libreoffice Tjejen dock Office 2007 samt Windows 7.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grabben_83a:

Det som är betydligt bättre i Microsoft Office är Excel då den kan göra mera saker än Libreoffice (Openoffice) kalkylark (Math) tänker främst på företag då.

Samma möjligheter finns i Open/LibreOffice Calc, men att det finns så många färdiga exempel och andra resurser att studera i Excel-fallet gör det enklare att klistra ihop större projekt. VBScript är också väldigt utbrett i programmeringsföretagsbranschen (på gott och ont). Calc kan (till skillnad från Excel) även använda t ex Python/Javascript/C++ för makron, så det finns ingen direkt begränsning i vad det klarar av.

Det är väldigt vanligt att företag sitter på monster-Excel-applikationer i VBScript som vuxit större än vad alla hade kunnat frukta. Det är inte Excels fel, men det har gett upphov till många bra historier på http://thedailywtf.com/

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Samma möjligheter finns i Open/LibreOffice Calc, men att det finns så många färdiga exempel och andra resurser att studera i Excel-fallet gör det enklare att klistra ihop större projekt. VBScript är också väldigt utbrett i programmeringsföretagsbranschen (på gott och ont). Calc kan (till skillnad från Excel) även använda t ex Python/Javascript/C++ för makron, så det finns ingen direkt begränsning i vad det klarar av.

Det är väldigt vanligt att företag sitter på monster-Excel-applikationer i VBScript som vuxit större än vad alla hade kunnat frukta. Det är inte Excels fel, men det har gett upphov till många bra historier på http://thedailywtf.com/

På det företaget jag jobbar tror jag inte de byter då de är Microsoft Enterprise kunder och helt inkörda i Windows och Microsofts värld.

Men för framtida eventuella omstruktureringar så skall jag tänka på Libreoffice / Openoffice som alternativ tillsammans med Javascript / Python C++ .

Dock kan man jue inte komma ifrån att många andra företag kör Officepaketet vilket ibland gör det svårt med docx formatet då vissa saker helt enkelt inte syns i openoffice / Libreoffice eller ser helt korrekt ut.

Men som sagt för en privatperson alldeles ypperligt alternativ. Eller om man är ett företag som inte byter dokument med massa andra företag.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Finns det någon anledning att inte slänga ut windows till förmån för Ubuntu?

Jag tycker senaste ubuntu är så jäkla snyggt + att jag tröttnat lite på windows.

Det enda jag gör på datorn är surf, mail, programmering i form av Matlab och C, skriver dokument.

Eller finns det några uppenbara fallgropar jag missat?

Byt inte.

Visa signatur

Powered by Gentoo

Permalänk
Avstängd

Visst finns det fallgropar. Det är inte helt säkert att du får skrivaren eller webbkameran att funka under Linux. Om du har det vet jag inte.
Jag har en Windows 7 dator, och jag vill inte pilla i den.
Har däremot en separat dator som enbart kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det sköna med linux är att du alltid kan få hjälp ifall du stöter på problem, bara gör en sökning på google eller fråga i nåt forum. Med windows är det svårare. Det är min uppfattning iaf.

Men jag rekommenderar dualboot så du kan utvärdera själv. Men ge också linux en chans, vissa saker är annorlunda och tar kanske viss tid att vänja sig med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några fördelar (som jag tycker) med Linux:

1) Det finns massor av superbra fri programvara som enkelt kan installeras med bara ett par klick eller ett enkelt kommando. Man kan hitta ekvivalenter till nästan vilket windowsprogram som helst, och i vissa fall är de rentav bättre. Dessutom finns en hel del program till båda plattformarna (varav Matlab är ett exempel).
2) Man kan ordna utseendet precis hur man vill. Välja fönsterhanterare, ändra paneler och teman och allt möjligt. En del saker är markant bättre än i Windows, t ex kategorierna i motsvarigheten till startmenyn. Man kan få det att se ut som i Mac OS X om man vill, man kan få en minimal Fluxbox-stil eller en roterande 3D-kub som skrivbordsväxlare om man gillar ögongodis. Välj själv!
3) Systemet kan i vissa fall bli rappare och mer responsivt. I mitt fall klarar datorn av att spela upp film med högre upplösning än på Windows 7.
4) Kommandoraden är mer framträdande och lättare att använda. Det är ett kraftfullt verktyg och både roligt och nyttigt att lära sig.
5) Det kostar inget och oavsett vilken dist man väljer finns det ett stort community bakom som är redo att hjälpa till. Gillar man datorer är det nästan ett måste att åtminstone prova! Det är enormt lärorikt.

Nackdelarna är som följer:

1) Det är inte svårt att installera Linux, men det kan vara svårt och ibland omöjligt att få allt att fungera perfekt. Sannolikheten är relativt stor att din webbkamera, 3D-grafik eller annan hårdvara inte fungerar. Däremot brukar wlan-kort, suspend/hibernate och trackpads fungera bra nu för tiden. Ntfs-stöd finns också så man kan läsa och skriva till Windows-formaterade hårddiskar.
2) Många program finns endast till Windows. MS Office-paketet, nästan alla spel, Spotify osv (det sistnämnda lär ska funka bra i Wine, men det kan man inte räkna med att så många program gör).
3) Det kommer krävas en hel del pillande och du lär bli ganska frustrerad över att saker och ting inte fungerar som du är van vid. Inte direkt en nackdel i sig men man måste vara beredd på det så man inte tröttnar.
4) Windows 7 är trots allt rätt bra, och om man inte stör sig alltför mycket på det eller är en stark anhängare av idéerna bakom fri mjukvara så finns det i dagsläget mindre anledning att byta än kanske någonsin tidigare. Å andra sidan kostar det just ingenting så varför inte testa?

Jag rekommenderar dig att säkerhetskopiera alla dina filer (det är lätt hänt att man råkar formatera fel partition) och sen installera en dual boot-konfiguration. Vilken dist du väljer spelar ingen jättestor roll, de flesta är väldigt bra. Lycka till!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Intressant läsning.

Jag hade tänkt att köra med dualboot. Ville mest bara veta vad för nackdelar det finns med att köra Linux som primärt OS.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Linux är lättare att sätta sig in i än Win7. När jag började testa Linux förra vintern trodde jag det skulle vara en större utmaning att greppa, men döm till min förvåning att jag upplevde det lättare att ta till sig hur grunderna fungerade. Nu är jag inget terminal-freak (men lärt mig de mest nödvändiga kommandona) men man klarar sig rätt bra med peka-och-klicka metoden. Visst har har jag distro-hoppat en del under det gångna året, säkert testat 10 olika linuxversioner, men man hittar rätt tillslut (mitt val är LinuxMint 12 med Mate)

Fördelarna är att det är gratis och att du hittar svar på nästan alla problem via google. Windows knowledgebase lämnar mycket att önska.

Ge det en chans, det tillhör nästan dator-almänbildningen att ha testat Linux och att lära sig något nytt är alltid berikande.

Nackdelarna är att man ibland måste ha ett stort tålamod, men hittills har jag inte stött på en olösligt problem, så har man bara tålamod och gillar tillfredsställelsen av att ha lyckats lösa ett problem tycker jag TS ska ge det en chans. Installera för Guds skull inte Ubuntu 11.10, Unity gör i mitt tycke arbetsmiljön svårjobbad och kan lätt avskräcka en nybörjare - men visst, vissa gillar det så du kanske gillar det

GL!

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem

Proprietära flash funkar minst lika bra i linux 64-bit som i windows men gnash (libre version av flash) har fortfarande många problem.