Fast besluten att lära mig spela SC2

Permalänk
Medlem

Fast besluten att lära mig spela SC2

Hej,

har under många år spelat datorspel och hållt mig till det jag kan, dvs MMO och FPS spel, men är nu fast besluten att lära mig att spela starcraft 2. Hur ska jag gå till väga? Om det är videos jag ska titta på, vilka? Tips? Jag har numera väldigt svårt för att lära mig någonting nytt och behöver verkligen all hjälp jag kan få, tack på förhand!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att spela spelet du försöker lära dig och inte bry dig så mycket om att du fuckar dina stats om det inte finns någon statreset funktion

Permalänk
Medlem

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=2008...

Där har du en liten guide för nybörjare, det mesta är Basic som en vanlig RTS spelare vet redan om, det finns till och med funktioner som redan finns i AOE2.
Lär dig grunderna och sedan leta efter strategier i forumet, kolla på day9's videos och lär dig andras misstag.
Själv tycker jag att det svåraste var att lära sig att Macroa och microa, när du väl kan det så är du nog redan uppe i golden league.
Det tar tid att lära både macro och micro men med många matcher så lär man sig till slut.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Vad sägs om att spela spelet du försöker lära dig och inte bry dig så mycket om att du fuckar dina stats om det inte finns någon statreset funktion

Det är omöjligt, har blivit helt stats obsessed det senaste året, vilket suger röv... Får ångest om jag inte får 2 kdr på bf varje spel... Om jag förlorar i ngt spel slutar jag spela och börjar direkt flama spelet i forum osv.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=2008...

Där har du en liten guide för nybörjare, det mesta är Basic som en vanlig RTS spelare vet redan om, det finns till och med funktioner som redan finns i AOE2.
Lär dig grunderna och sedan leta efter strategier i forumet, kolla på day9's videos och lär dig andras misstag.
Själv tycker jag att det svåraste var att lära sig att Macroa och microa, när du väl kan det så är du nog redan uppe i golden league.
Det tar tid att lära både macro och micro men med många matcher så lär man sig till slut.

okej, ill look into it. Tommoz

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Det finns inget annat sätt än att hårdträna i ett spel som Starcraft, det krävs fruktansvärda mängder tid för att bli riktigt bra, några tips från mig som är high diamond atm (inget extraordinärt enligt mig), men iaf:

Kolla Teamliquid's forum för olika strategier.

Kolla ALLTID dina egna replays om du förlorar, så du kan kolla vart det gick snett någonstans.

Det gäller att ha rätt "mindset" för spela, det är enkelt att bli frustrerad efter en förlust som hållit på länge, men det gäller att ta det som att man enkelt måste träna mer, det finns ingenting som är så härligt som när man spelar nästintill flawless en hel match det lovar jag.

Välj dig att sätta in i en speciell ras, du kan testa köra mot datorer och lära känna hur unitsen för varje ras känns och vilken ras som passar dig mest. Zerg är en "macro" orienterad ras där det gäller att ha koll på flera baser samtidigt och ha konstant flöde av mineraler och gas för att kunna utnyttja faktumet att Zerg kan fylla på med units mkt snabbare än både Terran och Protoss kan.

Ska sägas dock att för alla raser så är macro väldigt viktigt men Zerg är den som kräver mest macro iaf. Terran är väldigt mycket "Micro" dvs hur väl du styr din armé mot den andras armé (t.e.x Marine splitta mot banelings utan att tappa allt för mycket, det finns videos som visar vad detta är), handlar extremt mycket om hur dina units står t.e.x för terrans tanks.

Protoss är väl den rasen som är mittemellan enligt mig, det krävs inte så mycket "Micro" dock kan man bli extremt duktig med t.e.x stalkers som har en blink ability som kan vara grym att gå in i den andras bas och "harassa" som det kallas, för att irritera och lyckas döda av deras saker och sedan lyckas komma ut därifrån lika fort igen utan att tappa nåt. Annars är Protoss den rasen som är absolut viktigast att attackera vid rätt tillfälle och vid rätt platser, beror såklart på vilka units man kör, men man vill helst att Terran och Zerg units ska vara ihopklumpade om man kör Colossus t.e.x som har stor AoE skada.

Som sagt, du får känna på varje för att se vad du känner dig mest bekväm med, ge inte upp på rasen efter du bestämt dig för att bli duktig med just den, utan det är bara att fortsätta träna och lära sig kontra allt man möter.

Några nybörjar annars är: Lär dig att scouta mkt, fortsätt att smyga in i deras bas på ett elr annat vis så du alltid vet vad som kommer hända om en minut eller flera, så du är förberedd på vad som kommer och du kan bygga dom unitsen som kontrar dessa m.m, försök hålla koll på minimapen så inget smyger förbi dig, lär dig att macro'a med flera baser samtidigt innan du väljer att bli duktig på att "micro'a", micro är inte alls viktigt om du har överhuvudtaget att du har mycket större armé elr möjligheten att kunna maxxa ut din armé fort igen och han inte kan det.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva just nu, du får gärna fråga vidare om det är något som känns oklart.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tipsa om en skön lirare som är känd inom SC2 världen för sina dailes, det finns en hel del för nybörjare såväl för duktigare spelare men ett klipp att börja med skulle kunna vara detta http://blip.tv/day9tv/day-9-daily-269-newbie-tuesday-how-to-g...

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Lär dig "basic buildsen" och sen spela som fan! Erfarenhet är allt . Tror teamliquid har guides som kan hjälpa dig på vägen-

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Starta som Terran, bygg marines, vinn.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Starta som Terran, bygg marines, vinn.

Lyssna inte på denna iaf, han är antagligen bronze och inte hittat någon unit som countrar marines än.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera att du kollar på Day9s videor, han gör sina videor i utbildningssyfte och pausar vid olika tillfällen för att diskutera svagheter och fördelar.

Permalänk
Medlem

Tips beror helt på vilken nivå du spelar på just nu. Att spendera tid på väldigt tighta builds i bronze är tex helt meningslöst.

Sen kommer det inte fungera att försöka bli bra om du inte klarar av att förlora utan att genast sluta spela. Detta är så vanligt, har flera polare som har samma tendenser. Säger sig vilja bli bättre, lirar ett par games och förlorar varpå dom spenderar följande timmar med custom maps.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av klemze:

Det är omöjligt, har blivit helt stats obsessed det senaste året, vilket suger röv... Får ångest om jag inte får 2 kdr på bf varje spel... Om jag förlorar i ngt spel slutar jag spela och börjar direkt flama spelet i forum osv.

Jag kan ju säga att du får lägga det bakom dig om du ska lira SC2... Systemet är inriktat på att du ska få 50/50 i stats och under masternivå så ser du inte det. Det är bara att träna och tänka på att begränsningarna sitter i dig, spelet är inte obalanserat längre (oavsett vad jag säger, lol)! Bli bättre, det är jävligt roligt att se sig själv utvecklas. Och fokusera inte på förluster på ett negativt sätt, en förlust är bara ett game du kan lära dig av och bli bättre på!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag kan ju säga att du får lägga det bakom dig om du ska lira SC2... Systemet är inriktat på att du ska få 50/50 i stats och under masternivå så ser du inte det. Det är bara att träna och tänka på att begränsningarna sitter i dig, spelet är inte obalanserat längre (oavsett vad jag säger, lol)! Bli bättre, det är jävligt roligt att se sig själv utvecklas. Och fokusera inte på förluster på ett negativt sätt, en förlust är bara ett game du kan lära dig av och bli bättre på!

Skönt att du har lärt dig att mina roaches eller mutas inte är op längre

när du väl har kommit igång och lirar på kanske bronz till silver nivå har jag ett riktigt bra tips jag hörde på HDStarcrafts stream.

Du behöver inte kolla på dina units hela fighten, gå tillbaka till basen och bygg så mycket units du kan under den så du kan köra över han med nästa push. För jag lovar, alla bronz/silver spelar kollar bara på sina units dö/vinna.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Ett hett tips är att alltid fråga sig själv efter varje match varför förlorade jag. Är man verkligen intresserad utav att bli bättre, så ska man egentligen titta på sina replays, både dom du vinner å de du förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Ett hett tips är att alltid fråga sig själv efter varje match varför förlorade jag. Är man verkligen intresserad utav att bli bättre, så ska man egentligen titta på sina replays, både dom du vinner å de du förlorar.

Detta är så sant, även om man tror sig veta varför man förlorade är det nyttigt att gå igenom sin replay lite snabbt. Det kan även vara rätt jobbigt när man måste titta på hur man strular till det. Men brukar hjälpa, inte minst med att inte spendera all sin tid åt att klaga över balans då det oftast är ens eget fel även om det kan ta emot att erkänna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Lyssna inte på denna iaf, han är antagligen bronze och inte hittat någon unit som countrar marines än.

Jag lirade Season1 och var rank 1 i diamond så vifta inte med tomma argument.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Det finns inget annat sätt än att hårdträna i ett spel som Starcraft, det krävs fruktansvärda mängder tid för att bli riktigt bra, några tips från mig som är high diamond atm (inget extraordinärt enligt mig), men iaf:

Kolla Teamliquid's forum för olika strategier.

Kolla ALLTID dina egna replays om du förlorar, så du kan kolla vart det gick snett någonstans.

Det gäller att ha rätt "mindset" för spela, det är enkelt att bli frustrerad efter en förlust som hållit på länge, men det gäller att ta det som att man enkelt måste träna mer, det finns ingenting som är så härligt som när man spelar nästintill flawless en hel match det lovar jag.

Välj dig att sätta in i en speciell ras, du kan testa köra mot datorer och lära känna hur unitsen för varje ras känns och vilken ras som passar dig mest. Zerg är en "macro" orienterad ras där det gäller att ha koll på flera baser samtidigt och ha konstant flöde av mineraler och gas för att kunna utnyttja faktumet att Zerg kan fylla på med units mkt snabbare än både Terran och Protoss kan.

Ska sägas dock att för alla raser så är macro väldigt viktigt men Zerg är den som kräver mest macro iaf. Terran är väldigt mycket "Micro" dvs hur väl du styr din armé mot den andras armé (t.e.x Marine splitta mot banelings utan att tappa allt för mycket, det finns videos som visar vad detta är), handlar extremt mycket om hur dina units står t.e.x för terrans tanks.

Protoss är väl den rasen som är mittemellan enligt mig, det krävs inte så mycket "Micro" dock kan man bli extremt duktig med t.e.x stalkers som har en blink ability som kan vara grym att gå in i den andras bas och "harassa" som det kallas, för att irritera och lyckas döda av deras saker och sedan lyckas komma ut därifrån lika fort igen utan att tappa nåt. Annars är Protoss den rasen som är absolut viktigast att attackera vid rätt tillfälle och vid rätt platser, beror såklart på vilka units man kör, men man vill helst att Terran och Zerg units ska vara ihopklumpade om man kör Colossus t.e.x som har stor AoE skada.

Som sagt, du får känna på varje för att se vad du känner dig mest bekväm med, ge inte upp på rasen efter du bestämt dig för att bli duktig med just den, utan det är bara att fortsätta träna och lära sig kontra allt man möter.

Några nybörjar annars är: Lär dig att scouta mkt, fortsätt att smyga in i deras bas på ett elr annat vis så du alltid vet vad som kommer hända om en minut eller flera, så du är förberedd på vad som kommer och du kan bygga dom unitsen som kontrar dessa m.m, försök hålla koll på minimapen så inget smyger förbi dig, lär dig att macro'a med flera baser samtidigt innan du väljer att bli duktig på att "micro'a", micro är inte alls viktigt om du har överhuvudtaget att du har mycket större armé elr möjligheten att kunna maxxa ut din armé fort igen och han inte kan det.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva just nu, du får gärna fråga vidare om det är något som känns oklart.

Tackar, ska känna lite på alla raserna

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ge dig lite tips !

Ha Tålamod och beslutsamhet. Som jag skrev i en annan tråd Standaren på SC2 spelarna är relativt Hög. Verkar som nästan alla är mycket seriösa(läser Strategier och kollar på videos om det)

Så om du hamnar i Silver leauge som nybörjare kommer det "redan" bli svårt.

Vill inte skrämma dig eller så , men det är därför jag säger att du ska ha tålamod

Permalänk
Medlem

mitt tips är att skaffa ett riktigt tangentbord/mus och lär dig ALLA keybindings

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av znirreoc:

mitt tips är att skaffa ett riktigt tangentbord/mus och lär dig ALLA keybindings

Razer Anansi och Razer Naga funkar bra :)?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Hoppa över singleplayer och övningar och allt shit och starta dina första 5 placement med att med uppsåt förlora.

Därefter så sätter du igång att lära dig smaken på varje cheese som finns, från nya 7 Roach Rush till klassisk dubbel proxy barack vadheterdedärsakernasomhopparochharsig. På så sätt så vinner du de flesta bronzematcher, vilket känns bra och man blir motiverad att fortsätta upp till silver och guld och vidare mot oändligheten. Som bonus så lär du dig känna igen cheese när du ser den.

Nu har du "bra stats" och har bara framgång att se fram emot, samtidigt som du haft jättekul med diverse cheese.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znirreoc:

mitt tips är att skaffa ett riktigt tangentbord/mus och lär dig ALLA keybindings

Är ju ett uselt tips att börja med. Man kan spela på väldigt hög nivå utan att ha den finaste utrustningen. Visst hjälper det till en viss gräns, men då ska man vara på en relativt hög nivå.

Sen att lära sig ALLA keybindings direkt känns väldigt onödigt. Jag har spelat Starcraft 2 i ungefär ett år och kan fortfarande inte hotkeys för upgraderingar, vissa högtechbyggnader och units man inte gör så ofta. Viktigare att man kan keybindings för harvesters, gateways/barracker och för sina grundunits.

Lär dig grunderna först, se hur proffsen gör och imitera. Efter det, när du kan grunderna, då kan du gå in på detaljer.

Permalänk
Medlem

Kolla på mycket videos, studera dina replays och öva mycket. Grundläggande macro och buildorder kan du öva mot datorn om du vill. Glöm bara inte att göra det på "faster", annars är allt bortkastat när du väl hoppar in i en riktigt match. Makro är viktigare än mikro tills du blir riktigt grym, då måste du kunna båda bra. Väldigt lätt i början att fokusera på mikro och det går ofelbart åt helsike.

EDIT: En sak till, personligen tycker jag Terran har lägst tröskel och Zerg högst, förmodligen för att Terran är minst makrointesiv och Zerg mest.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Jag lirade Season1 och var rank 1 i diamond så vifta inte med tomma argument.

Och du menar att mass marines är det enda man behöver göra? Vad bra att du kommer med så "roliga" och "bra" tips för någon som ska lära sig spela SC2. Det finns mängder av saker som bräcker mass marines. Protoss - Force fields. Terran - en siege tank. Zerg - Banelings. Eller försöker du vara rolig och säga att du tycker att terran är OP fast att dom inte är det? Det finns en sak som är diskutabelt OP och det är förmågan att shift-köa Snipes med mass ghost i lategame TvZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

EDIT: En sak till, personligen tycker jag Terran har lägst tröskel och Zerg högst, förmodligen för att Terran är minst makrointesiv och Zerg mest.

Skulle nog säga att Protoss kräver minst macro pga. warpgate-mekanismen.

Permalänk

Mitt tips är att inte hålla på och lära dig all ost som finns. Kör INTE Alakais råd och köra enkla lösningar. Istället så lägger du tiden på att lära dig ordentligt macro. Titta igenom Day9s alla casts för macro/fundamentals och noobie-tuesday för den ras du valt att spela. Du kommer stiga långsammare på detta sätt. Men ditt stigande kommer vara solidare och du kommer nå absurt mycket längre.

Men det är MITT tips.
Självklart så gör du vad du vill med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Skulle nog säga att Protoss kräver minst macro pga. warpgate-mekanismen.

Hmm, mja kanske det. Är kanske lite en smaksak. Man måste ju ta hänsyn till var man sätter sina pylons och så, Terrans kan ju slänga sina depots var dom vill. Men strunt samma, zerg är mest macro iaf. Min poäng var att jag personligen tycker det är jäkligt jobbigt med Zerg när man lärt sig en annan ras primärt, just för att det är svårare och så annorlunda med makron. Så vill man spela zerg kanske man ska börja där från början.

Edit: Känner mig tvungen att posta denna. Där ligger iaf jag i lä med APM.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Oh ett till tips...

Fastna inte i fällan som allt för många individer på SC2 forum gör och whina över att den ena eller den andra enheten är för OP och att inget biter på den.

Även fast spelet inte är perfekt balanserat så finns det ingen strategi eller enhet som är så bra att den är omöjlig att stoppa.
Så om du kommer på dig med att förlora mot något så analysera om hur, vad varför du dör.

Ibland handlar det om att förutse hur saker ser ut innan och kanske stoppa något inann det kommer (om one-base muta dödar dig, kolla hur deras timings ser ut och stoppa dem innan det t.ex.).

Ja det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Och du menar att mass marines är det enda man behöver göra? Vad bra att du kommer med så "roliga" och "bra" tips för någon som ska lära sig spela SC2. Det finns mängder av saker som bräcker mass marines. Protoss - Force fields. Terran - en siege tank. Zerg - Banelings. Eller försöker du vara rolig och säga att du tycker att terran är OP fast att dom inte är det? Det finns en sak som är diskutabelt OP och det är förmågan att shift-köa Snipes med mass ghost i lategame TvZ.

Vi snackar om en nybörjare här, inte någon som ska lira mot diamonds direkt. Massmarine är bra om man lätt vill lära sig spelet samt att vinna (han ville inte sabotera sin winratio). Sen kan man testa på lite mer avancerade strategier när man lärt sig om alla units i spelet osv.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>