Random blue screens och hög värme på grafikkort och processor

Permalänk
Medlem

Random blue screens och hög värme på grafikkort och processor

Har haft min nya dator (mitt första datorbygge) i en vecka nu och har stött på en del problem hittills. Har fått 8 st blue screens sedan i måndags och har svårt att finna ett samband mellan dessa för vad som kan vara orsaken då datorn verkar ha kraschat helt slumpmässigt, alltså inte bara när den är tungt belastad som vid extrema gaming-sessioner exempelvis. Dessutom händer det rätt ofta att diverse program hänger sig vid uppstart och måste startas om. Datorn är helt oklockad.

Mina komponenter:

moderkort: ASUS P8Z68-V PRO
processor: Intel Core i7 2600K (med stockkylare)
minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 LP
ssd: Intel SSD 320 Series 120GB
mekanisk disk: Samsung EcoGreen F4 2TB
grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB "Synergy Edition"
ljudkort: Asus Xonar Essence STX
nätaggregat: Corsair AX 850W
chassi: Corsair Obsidian 650D
operativsystem: Windows 7 Home Premium SE OEM, 64bit, SP1

Kraschdump från min senaste BSOD (använder programmet WhoCrashed 3.02):

On Sat 2011-11-05 21:39:21 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\110511-27378-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7CC40)
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA8001AC96A0, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

Kan även ange resten av kraschdumparna om ni skulle behöva det.

Mitt första riktiga problem uppstod när fått igång datorn och skulle sätta igång att installera drivrutiner. Laddade ner alla drivrutiner som fanns tillgängliga till mitt moderkort på Asus hemsida och började installera dessa utan att egentligen veta vad exakt de var till för (vilket kanske var lite dumt). Sedan började jag uppdatera Windows och det var här det började att knasa sig; installationen i Windows Update verkade frysa vid en viss uppdatering och jag avbröt då nedladdningsprocessen och försökte igen men det blev samma fel gång på gång (har för mig att det gick till så här, minns inte alla detaljer exakt). Misstänkte att jag hade installerat någon skum drivrutin som orsakade problemet och beslöt mig för att formatera SSD:n som jag använder som systemdisk för att göra om allt igen, men under avinstallationen kom det upp ett felmeddelande om att någon fil var korrupt eller liknande (minns inte exakt) och det gick inte att fullborda formateringen. Testade att ta ut alla onödiga komponenter och USB-enheter, vilket gav profit då jag lyckades att formatera SSD:n och installera Windows på nytt. Installerade denna gång endast de nödvändiga drivrutinerna och kunde genomföra uppdateringen av Windows felfritt. Började installera program och finjustera inställningar i naiv tro att allt var frid och fröjd, men dröjde inte länge innan Blue Screen of Death-helvetet inleddes från ingenstans.

Trodde först att det var kylaren som följde med CPU:n som inte var korrekt monterad då jag hade lite problem med att installera denna. Tyckte att det såg ut som att alla pinsen inte var ordentligt nedtryckta i moderkortet; tog därför av kylaren och monterade den på nytt genom att trycka till fästanordningen ordentligt denna gång. Nu ser det ut som att alla pins är helt nere och jag tror åtminstone att kylaren sitter åt ordentligt mot CPU:n, men i vilket fall hjälpte inte detta då jag fått BSOD även efter min lilla operation.

Misstänker att problemen kan vara värmerelaterat då både grafikkort och processor uppnår väldigt höga temperaturer vid mycket belastning. Använder mig av CPUID Hardware Monitor för att läsa av temperaturer. Vid låg belastning uppnår grafikkortet ca 40 grader, vars fläkt då går i ca 1600 RPM och processorn i ca 43-45 grader, vars fläkt går i ca 1100 RPM. Vid hög belastning kan dock båda vara uppe vid 70-90 grader. Testade igår att dra igång demon till Total War: Shogun 2 med alla inställningar på max i 1920 x 1080 upplösning, vilket gick ganska bra i hänsyn till FPS:n som låg omkring 30-60 - men grafikkortet kom upp hela 87 grader och processorn högre än så tror jag. Fick skumma grafikbuggar i form av artefakter som såg ut såhär: http://img577.imageshack.us/img577/2433/rageartifacts06.jpg (inte min bild!). I Intel Burn Test kommer processorn upp i 98 grader, vilket inte känns helt ok kanske. Värt att notera är som sagt att både grafikkort och processor är oklockade.

Om jag kikar i enhetshanteraren så verkar alla nödvändiga drivrutiner vara installerade, bortsett från en "Okänd enhet" under "Andra enheter" (bild: http://img715.imageshack.us/img715/3900/namnlsou.png). Har prövat att uppdatera drivrutin till denna okända enhet från både skivan man fick med moderkortet och från nätet utan framgång. Tror ni det kan vara något viktigt?

Eftersom det står "Error: MEMORY_MANAGEMENT" i kraschdumpen kanske det är något med minnet som spökar? Försöker nu att få igång Memtest86 för att checka stickorna, men lyckas inte installera skiten!

Snälla hjälp mig någon, blir helt galen på detta!!

Permalänk
Medlem

In i bios, och ställ in allt manuelt. Eller klicka på default knappen längst ner till höger. Vet inte ifall du varit där inne och klickat på några stora fina knappar kan vara en pryl till blå skärmarna.

Kan vara ssd'n också som blå skärmar. Dock intel ska ha låga antal som har problem. men man vet aldrig.
Testa ladda ner real temp 3.60 eller senare. Den visar bättre på Sandy bridge.

2 av 100 fel som det kan vara

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

In i bios, och ställ in allt manuelt. Eller klicka på default knappen längst ner till höger. Vet inte ifall du varit där inne och klickat på några stora fina knappar kan vara en pryl till blå skärmarna.

Kan vara ssd'n också som blå skärmar. Dock intel ska ha låga antal som har problem. men man vet aldrig.
Testa ladda ner real temp 3.60 eller senare. Den visar bättre på Sandy bridge.

2 av 100 fel som det kan vara

Tack för svar.

Har inte ändrat något i BIOS innan blåskärmarna började dyka upp så vitt jag kan minnas. Angående SSD:n valde den just därför att folk verkar ha minst problem med Intel, men det är klart att det kan ha blivit något strul med den ändå...

Permalänk
Medlem

När jag startar upp datorn står det:

Marvell 88SE91xx Adapter - BIOS Version 1.0.0.0022
PCIe x1 5.0Gbps
Adapter 1 Disks Information: AHCI Mode
No hard disk is detected!

Press space to continue

Kan det här ha någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

När jag startar upp datorn står det:

Marvell 88SE91xx Adapter - BIOS Version 1.0.0.0022
PCIe x1 5.0Gbps
Adapter 1 Disks Information: AHCI Mode
No hard disk is detected!

Press space to continue

Kan det här ha någon betydelse?

Betyder bara att du inte har några diskar inkopplade på Marvell kontrollern, så om jag vore dig skulle jag inaktivera den i BIOS för å spara in några sekunder på uppstartstiden och en grej mindre som Windows måste ladda in drivrutiner till.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Om processorn fortfarande når 90c borde du nog kolla om du verkligen har fått dit kylaren klokt igen och se om fläkten snurrar när datorn är igång, jag antar att stock kylarn fortfarande ser likadan ut med 4 st plast pluppar som man kan vrida 1/3 varv för att låsa.

Att grafikkortet når 87c är nog inget att vara rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmbah:

Om processorn fortfarande når 90c borde du nog kolla om du verkligen har fått dit kylaren klokt igen och se om fläkten snurrar när datorn är igång, jag antar att stock kylarn fortfarande ser likadan ut med 4 st plast pluppar som man kan vrida 1/3 varv för att låsa.

Att grafikkortet når 87c är nog inget att vara rädd för.

Det är fortfarande 4 pluppar ja, men om man vrider dem så låser man upp, skall endast trycka dit dem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmbah:

Om processorn fortfarande når 90c borde du nog kolla om du verkligen har fått dit kylaren klokt igen och se om fläkten snurrar när datorn är igång, jag antar att stock kylarn fortfarande ser likadan ut med 4 st plast pluppar som man kan vrida 1/3 varv för att låsa.

CPU-fläkten snurrar definitivt, men kan ju prova att montera om den ännu en gång. Fast om man håller på att ta av och sätta på den hela tiden, finns det inte risk att kylpastan försämras då?

Citat:

Att grafikkortet når 87c är nog inget att vara rädd för.

Så du tror inte att artefakterna jag fick i spelet är relaterade till för varmt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

CPU-fläkten snurrar definitivt, men kan ju prova att montera om den ännu en gång. Fast om man håller på att ta av och sätta på den hela tiden, finns det inte risk att kylpastan försämras då?

Så du tror inte att artefakterna jag fick i spelet är relaterade till för varmt grafikkort?

Du behöver inte ta loss den helt utan bara kolla att alla verkligen är i och inte är upplåsta och trycka 2 st i taget snett över / \ X .

Visst kan de vara så att grafikkortet är för varmt men dom korten brukar ligga runt 80-90c i load, Sweclockers kom upp i 82c med deras test.

*Edit Sista jag kan komma på är att ladda ner Cpu-Z för att kolla vad Core Voltage ligger på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmbah:

Du behöver inte ta loss den helt utan bara kolla att alla verkligen är i och inte är upplåsta och trycka 2 st i taget snett över / \ X .

Visst kan de vara så att grafikkortet är för varmt men dom korten brukar ligga runt 80-90c i load, Sweclockers kom upp i 82c med deras test.

*Edit Sista jag kan komma på är att ladda ner Cpu-Z för att kolla vad Core Voltage ligger på

Har nu monterat kylaren en tredje gång och varit mycket noggrann med att trycka in alla pins ordentligt, men likväl kommer processorn upp i 98 grader när jag kör Intel Burn Test och fläkten snurrade över 2100 RPM som mest. Misstänker själv att kylpastan inte kyler optimalt efter att ha avlägsnat och satt på kylaren ett par gånger.

Core Voltage i CPU-Z varierar mellan 1.000-1.200 V.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska montera av moderkortet och kolla på andra sidan för att se om pushpinnen från kylaren sitter rätt. Jag antar du inte har gjort ngn tabbe som skyddsplats sitter kvar eller ngt sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Har nu monterat kylaren en tredje gång och varit mycket noggrann med att trycka in alla pins ordentligt, men likväl kommer processorn upp i 98 grader när jag kör Intel Burn Test och fläkten snurrade över 2100 RPM som mest. Misstänker själv att kylpastan inte kyler optimalt efter att ha avlägsnat och satt på kylaren ett par gånger.

Core Voltage i CPU-Z varierar mellan 1.000-1.200 V.

Jag har hört många som har haft väldigt höga temps med orginalkylaren till den prollen, finns även dom som har fått klocka ner prollen en aning för att få bättre temps!
Så slutsatsen av det betyder nog att du har fått en riktigt dålig kylare, å du får nått stoppa i en bättre helt enkelt!

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Har nu monterat kylaren en tredje gång och varit mycket noggrann med att trycka in alla pins ordentligt, men likväl kommer processorn upp i 98 grader när jag kör Intel Burn Test och fläkten snurrade över 2100 RPM som mest. Misstänker själv att kylpastan inte kyler optimalt efter att ha avlägsnat och satt på kylaren ett par gånger.

Core Voltage i CPU-Z varierar mellan 1.000-1.200 V.

Du MÅSTE lägga på ny kylpasta om du tar bort kylaren och sätter dit den igen, det blir inte bra om du kör samma, dålig kontakt och det blir mycket varmare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

Jag tycker du ska montera av moderkortet och kolla på andra sidan för att se om pushpinnen från kylaren sitter rätt. Jag antar du inte har gjort ngn tabbe som skyddsplats sitter kvar eller ngt sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt chassi är så pass finurligt att det har ett hål bakom processorsockeln, just för att underlätta byte av CPU-kylare. Därav kan jag tydligt se att alla pins sitter rätt utan att behöva ta ut moderkortet.

Skrivet av Meckley:

Jag har hört många som har haft väldigt höga temps med orginalkylaren till den prollen, finns även dom som har fått klocka ner prollen en aning för att få bättre temps!
Så slutsatsen av det betyder nog att du har fått en riktigt dålig kylare, å du får nått stoppa i en bättre helt enkelt!

Jo funderar på att göra't, men alltså borde ändå inte stockkylaren rent teoretiskt vara tillräckligt om man inte håller på och klockar?

Skrivet av TheDiddler:

Du MÅSTE lägga på ny kylpasta om du tar bort kylaren och sätter dit den igen, det blir inte bra om du kör samma, dålig kontakt och det blir mycket varmare!

Okej, antar att man bör ta bort den gamla pastan innan man applicerar ny då eller?

Visst är faktumet att min CPU blir väldigt varm ett problem som bör återgäldas, men tror ni att det är orsaken till blåskärmarna jag fått? Dessa har alltså inträffat även när processorn inte varit särskilt belastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Mitt chassi är så pass finurligt att det har ett hål bakom processorsockeln, just för att underlätta byte av CPU-kylare. Därav kan jag tydligt se att alla pins sitter rätt utan att behöva ta ut moderkortet.

Jo funderar på att göra't, men alltså borde ändå inte stockkylaren rent teoretiskt vara tillräckligt om man inte håller på och klockar?

Okej, antar att man bör ta bort den gamla pastan innan man applicerar ny då eller?

Visst är faktumet att min CPU blir väldigt varm ett problem som bör återgäldas, men tror ni att det är orsaken till blåskärmarna jag fått? Dessa har alltså inträffat även när processorn inte varit särskilt belastad.

Ja, du skall ta bort den gamla pastan också. Gör rent med isopropanol som du kan köpa på ditt apotek. Finns säkert fler kem du kan göra rent med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Mitt chassi är så pass finurligt att det har ett hål bakom processorsockeln, just för att underlätta byte av CPU-kylare. Därav kan jag tydligt se att alla pins sitter rätt utan att behöva ta ut moderkortet.

Jo funderar på att göra't, men alltså borde ändå inte stockkylaren rent teoretiskt vara tillräckligt om man inte håller på och klockar?

Okej, antar att man bör ta bort den gamla pastan innan man applicerar ny då eller?

Visst är faktumet att min CPU blir väldigt varm ett problem som bör återgäldas, men tror ni att det är orsaken till blåskärmarna jag fått? Dessa har alltså inträffat även när processorn inte varit särskilt belastad.

Kolla runt lite på kundrecensioner på olika "säljsidor" så ser du hur många det är som tycker att det är dåliga kylare. När folk får klocka ner sina prollar pga värmen så säger det iaf mig att dom är kass, men sen finns det ju dom kylare som är bättre än andra men de flesta exemplaren är nog helt kass.
Testa att stänga av HT i BIOS tills du bytt kylare så kanske du får ner tempen en hel del, funkade för mig!

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Ja, du skall ta bort den gamla pastan också. Gör rent med isopropanol som du kan köpa på ditt apotek. Finns säkert fler kem du kan göra rent med.

Aight!

Skrivet av Meckley:

Kolla runt lite på kundrecensioner på olika "säljsidor" så ser du hur många det är som tycker att det är dåliga kylare. När folk får klocka ner sina prollar pga värmen så säger det iaf mig att dom är kass, men sen finns det ju dom kylare som är bättre än andra men de flesta exemplaren är nog helt kass.
Testa att stänga av HT i BIOS tills du bytt kylare så kanske du får ner tempen en hel del, funkade för mig!

Vad jag har läst om kylaren i fråga är att den är kass ja men att den ändå är duglig om man inte tänker klocka processorn... men det du säger stämmer säkert.

Prövade att stänga av Hyperthreading och blev inte så mkt bättre för det tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Aight!

Vad jag har läst om kylaren i fråga är att den är kass ja men att den ändå är duglig om man inte tänker klocka processorn... men det du säger stämmer säkert.

Prövade att stänga av Hyperthreading och blev inte så mkt bättre för det tyvärr :/

Det verkar väldigtg konstigt detta, men jag hade nog testat med en annan kylare i första hand. Har du testat att klocka ner prollen något med?

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk

När jag öppnade min 2500k Kartong trodde jag det var ett skämt, Kylaren är ju fan typ 1cm tjock + fläkten är så glad att jag köpte ny kylare när jag beställde processorn orkade inte sno kylaren från AMD datan bara för intel skickar med något så litet att det passar för kyla moderkortet istället.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Det verkar väldigtg konstigt detta, men jag hade nog testat med en annan kylare i första hand. Har du testat att klocka ner prollen något med?

Nej har inte vågat mig på någon form av klockning då jag än så länge är rätt konservativ av mig och tror att datorn kommer att explodera så fort jag börjar pillra med klockfrekvenser eller liknande. Vill nog läsa på lite om det först innan jag blindt börjar mecka med fabriksinställningar och riskera att bli av med garanti etc (blir man det?) - även om det verkar rätt enkelt.

Men vad är att föredra; vatten- eller luftkylning? Tror jag har läst att vattenkylning fungerar bäst i Obsidian 650D (mitt chassi).

Permalänk
Skrivet av ohnoyo:

Nej har inte vågat mig på någon form av klockning då jag än så länge är rätt konservativ av mig och tror att datorn kommer att explodera så fort jag börjar pillra med klockfrekvenser eller liknande. Vill nog läsa på lite om det först innan jag blindt börjar mecka med fabriksinställningar och riskera att bli av med garanti etc (blir man det?) - även om det verkar rätt enkelt.

Men vad är att föredra; vatten- eller luftkylning? Tror jag har läst att vattenkylning fungerar bäst i Obsidian 650D (mitt chassi).

Beror ju på, om du tänker på sluten vatten kylning typ H80 eller liknande eller om du tänker på riktig vatten kylning.

Har sätt exemplar på att slutna kylnings paket kan börja läcka och skada annat i datorn därför gick jag på luft som funkar lika bra

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Beror ju på, om du tänker på sluten vatten kylning typ H80 eller liknande eller om du tänker på riktig vatten kylning.

Den billigare varianten! Att de börjar läcka hör väl till det väldigt ovanliga?

Permalänk
Skrivet av ohnoyo:

Den billigare varianten! Att de börjar läcka hör väl till det väldigt ovanliga?

Jo sant sant men risken finns ju alltid.. Sen slutna vatten paket är ju 3 saker som gör ljud 2 fläktar pnp och själva pumpen..
Luft paket har oftast bara 1 eller 2 fläktar som låter

Var är din budget ?

Finns så många kylare
Annars är denna prisvärd http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Slutna vatten paket finns inga billiga varianter då jag inte skulle rekommendera Antec KÜHLER H2O 620 pga pumpen låter som en kaffe bryggare och hela skiten suger =D

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller