Skillnaden på Sennheiser HD558 och HD555?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej (finns inte) du har ju redan kikat på fiio, de är bra, men varför via projecten ? E7 är ju en portabel dac som du kan köra hemma också, ska du gå upp ett snäpp är det hembiomaskiner eller citypulse som är nästa steg i kvalitet.
Eventuelt kan du ha en integrerad förstärkare då med en dac eller ett ljudkort.
Vad är det du är ute efter egentligen, portabel lösning, eller stationär, skillnaden på att spela via enbart e 7 och e7 med en billig hemdac är så liten att det inte är motiverat ljudmässigt, och ska du ha bätttre så blir det en totalkostnad på 4000 som nästa steg som ger ett lyft som är värt pengarna tycker jag.
Jag har citypulse, både usbdacen och den rena hörlursförstärkaren, och de är bra, små skillnader mot benchmark, (jag har tillgång till den också)
Ta en kik på dem om du vill ha en bra usb till hörlurslösning hemma som är ett snäpp upp, du kan köpa den här
http://diykits.com.hk/

Är inte det lite overkill för ett hedsett som kostar runt 1000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Rekordmedlem

Nja bra saker är alltid bra saker, men en dac till fiion är mera lustigt i min musik o ljudvärld, speciellt om man inte skaffar en bra dac för att sedan kunna byta upp sig, en project är ju inte nått steg som är motiverat, kör bara med fiion eller skaffa något som är bättre, det är kombinationen som jag har svårt att förstå, project o fiio blir inte prisvärt, var för sig är en sak, men den kombinationen ger inget mervärde i mina ögon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja bra saker är alltid bra saker, men en dac till fiion är mera lustigt i min musik o ljudvärld, speciellt om man inte skaffar en bra dac för att sedan kunna byta upp sig, en project är ju inte nått steg som är motiverat, kör bara med fiion eller skaffa något som är bättre, det är kombinationen som jag har svårt att förstå, project o fiio blir inte prisvärt, var för sig är en sak, men den kombinationen ger inget mervärde i mina ögon.

men någonstans så blir ju det ena en bromskloss!
tycker du jag ska kombinera project med en project hörlursförstärkare? som kostar ca 1000kr.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Rekordmedlem

Bromskloss? Jo, men här ville du sätta på fiion på projecten, dacarna är för lika i prestanda så projecten fyller ingen större förbättrande funktion som dac till fiion, så det är en dålig kombination om du inte har en annan anledning till varför du ska ha projecten, men för att driva fiio e7 känns den onödig, spara pengarna till nått som ger ett verkligt lyft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Projects hörlursförstärkare är väl inte direkt portabel?
Vad har du tänkt att ha delarna till, e7 är utmärkt som portabel lösning, men projectarna är hemmadelar, du kan ju ha 2 olika system, själv har jag flera olika sätt att driva lurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag sitter och funderar lite på detta.

För att få det lite bättre så måste man ju i princip hosta upp runt 4000-5000 kr för en bra förstärkare och kanske en billig DAC till det.
Ett alternativ är ju att köra på E7an och se hur det låter. Om man vill ha något bättre så kan man ju spara pengar till en bra förstärkare och använda E7an som DAC till förstärkare, och senare om man vill, kan man ju köpa en bättre DAC med.

Det var bara en tanke jag hade.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var en bra tanke, och ägna även en tanke åt hembioreceiver hållet, de fungerar bra även som hörlursdrivare med inbyggd dac, de går att göra mycket skoj med

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är ej insatt i hembioreceivers. Kan mer om hörlursförstärkare!

Finns ju visserligen hörlursförstärkare med inbyggda DAC'ar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Jag sitter och funderar lite på detta.

För att få det lite bättre så måste man ju i princip hosta upp runt 4000-5000 kr för en bra förstärkare och kanske en billig DAC till det.
Ett alternativ är ju att köra på E7an och se hur det låter. Om man vill ha något bättre så kan man ju spara pengar till en bra förstärkare och använda E7an som DAC till förstärkare, och senare om man vill, kan man ju köpa en bättre DAC med.

Det var bara en tanke jag hade.

blir nog att köra på den iden:D

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag har själv en fiio E7 och e9 som jag dockar den i. Låter underbart och driver mina hd650 med bravur. Nästa steg blir en rörförstärkare men det får vänta då fiio kombinationen låter så bra!

Använde tidigare bara e7an till mina hd555 (moddade) men jag fick köpa till e9 när jag köpte nya lurar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av upl8447:

blir nog att köra på den iden:D

Det tycker jag att du ska!