In-ear eller slutna hörlurar för 3000

Permalänk
Medlem

In-ear eller slutna hörlurar för 3000

Har bestämt mig för att inför skaffa några riktigt bra lurar eller in-ear, så för max 3000 vilka är bäst?
Kommer använda dom för musik (rock, metal) och möjligen spelande

Permalänk
Medlem

Gå på Audio Concept och lyssna på lite olika lurar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är absolut inte bra på ljud, men får man fråga vad du tänkt spela från för källa? Om du tänkt använda dem till datorn men kör med moderkortets integrerade ljudkort så får du nog avsätta lite pengar från budgeten till ett ljudkort också.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

lägg 700-800kr på ljudkort och resten på ett par slutna hörlurar

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

lägg 700-800kr på ljudkort och resten på ett par slutna hörlurar

Han borde ha en lurförstärkare också... Då kan det Asus Xonar STX vara ett bra köp om lurarna ska användas till dator.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ska använda till mesta dels mobil sen datorn (ska redan köpa ett ljudkort som är inräknat i min budget)

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa ett par slutna over ear och bara koppla dem till mobilen. Vad lyssnar du på för musik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Skulle inte köpa ett par slutna over ear och bara koppla dem till mobilen. Vad lyssnar du på för musik?

Skickades från m.sweclockers.com

Rock och metal

Permalänk
Moderator
Moderator

De allra flesta telefoner har rent ut sagt skitljud, i vissa fall kan det förbättras med en portabel hörlursförstärkare men skit in blir generellt sett skit ut. Jag har kört med Sennheiser IE-8 säkerligen två år nu, kanske lite mer. Bästa lurarna jag provat, men de går inte att använda med min SII för ljudet i den är rent horribelt. Kör därför vidare på pmp (cowon S9)+mobil.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

De allra flesta telefoner har rent ut sagt skitljud, i vissa fall kan det förbättras med en portabel hörlursförstärkare men skit in blir generellt sett skit ut. Jag har kört med Sennheiser IE-8 säkerligen två år nu, kanske lite mer. Bästa lurarna jag provat, men de går inte att använda med min SII för ljudet i den är rent horribelt. Kör därför vidare på pmp (cowon S9)+mobil.

:/ om jag skulle ha med cowon S9 så gick det över min budget (3000 är absoluta smärtgränsen)

Permalänk
Moderator
Moderator

Nja jag menade inte att du absolut måste köra en annan spelare, men att man inte skall förvänta sig några stordåd ur de flesta mobiltelefoner vilket är lite trist.. Det finns en del billigare spelare på marknaden som har bra ljud de också, men den ende som kan avgöra om du tycker din telefon har ok ljud eller inte är du själv så låna ett par vettiga lurar och prova? Alternativt jämför med ljudet från en stereo/vettigt ljudkort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nja jag menade inte att du absolut måste köra en annan spelare, men att man inte skall förvänta sig några stordåd ur de flesta mobiltelefoner vilket är lite trist.. Det finns en del billigare spelare på marknaden som har bra ljud de också, men den ende som kan avgöra om du tycker din telefon har ok ljud eller inte är du själv så låna ett par vettiga lurar och prova? Alternativt jämför med ljudet från en stereo/vettigt ljudkort.

Får väll ta och åka och testa IE 8an nu då i min mobil

Permalänk
Medlem

Jag har satsat på bra hörlurar till datorn och bra in-ear till mp3spelare/mobil och har lyssnat på en hel del grejer. Själv har jag ett par http://www.bildochljud.se/test/ultimate-ears-triplefi-10 till mobilen.

Rent generellt så får man väldigt mycket bättre ljud för pengarna med hörlurar. Med hörlurar så får ljudet en mycket större rymd och dynamik. För säg 1500 kr kan du få riktigt bra ljud i ett par hörlurar medan in-ear för samma summa är "hyfsade" enligt mig.

Sen är det ju tyvärr också så att dagens mobiler som bäst har mediokra ljudkretsar. För min del blev det ett rejält steg neråt i ljudkvalitet när jag gick över från MP3-spelaren till en Samsung Galaxy S. Smidigheten med Spotify online i mobilen gör ändå bytet värt det men det är synd att man inte kan få bra ljudkvalitet också. Bra hörlurar höjer ändå ljudkvaliten totalt sett, även om det såklart blir lite av skit in, skit ut.

Jag hade aldrig orkat släpa runt på hörlurar på stan och bussen så där är in-ear ett givet val. Men vid datorn så är hörlurarna i sin tur ett givet val. Fundera på vilken situation där det är viktigast för dig med bra ljud och köp för det i första hand, och komplettera med nåt billigt så länge. Att köpa ett enda par hörlurar/in-ear till både dator och mobil blir en rejäl kompromiss som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobil? Kolla vilket ljudchip som sitter i. iPhone 4, galaxy s (inte tvåan) och ett par andra har helt okej ljud. Ta med dig mobilen och lyssna på de intressanta lurarna. Jämför med en riktigt bra källa för att höra skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Skall man lyssna på en mobil så välj en lur avsedd för det. Det finns nog ingen anledning att betala mer än ca 1000 lappen för något liknande. Shure gör en modell som heter 115m och köper man den med en knapp för mikrofon så funkar den på androidlurar och iphone minus SE som har annan pinlayout. De finns på 4sound http://www.4sound.se/itempg.aspx?artno=253072 Köp inte 3 knappars varianten om du inte har en Iphone för då funkar den bara på Iphone.
Klipsch har en trevlig runt tusenlappen som är mer neutral än shure och inte lika basglad vilket brukar vara bäst i längden.
Webhallen för dem http://www.webhallen.com/hemelektronik/140449-klipsch_image_s...
Detta är nog maxgränsen för vad ljud man får ut. Man kan betala mer och få bättre ljud men då är det inte när de är stoppade i en mobil. Jag har Sennheiser HD650 på jobbet och de låter bra i studion men inte i telefonen så där har jag ett par billiga philips. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=730822 Jag har en SGS2 och en HTC wildfire som mobiler och de är ungefär lika dåliga på att leverera bra ljud i bra(tyngre att driva) hörlurar.
Mitt råd är att om du skall ha bra ljud i mobilen köp då ett vettigt men inte överprissatt headset som philips ovan. Vill du ha dyrare köp det men förvänta dig inte några under. Lägg resterande pengar på ett par bra studiolurar hemma som kommer att ge dig glädje där. Då finns bra modeller från AKG Beyer Sennheiser Grado med flera och alla från 1000 och uppåt låter bra i stort sett. Sen gillar man ljud olika och föredrar olika. Ett bra exempel http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Vad har du för mobil? Kolla vilket ljudchip som sitter i. iPhone 4, galaxy s (inte tvåan) och ett par andra har helt okej ljud. Ta med dig mobilen och lyssna på de intressanta lurarna. Jämför med en riktigt bra källa för att höra skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en s2a

Permalänk

Beats by dr dre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL - Black Pearl, 3x Noctua 140mm | Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 (CL9) | CPU: i7 2600K @ 4.5 Ghz, Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 | MB: ASRock P67 EXTREME6 | PSU: Corsair HX 1050W | GPU: Gigabyte GTX 580 OC Windforce x3 SLI | HDD: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT | TFT: Samsung 22'' S22A350B LED HDMI

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zlatko.Dz:

Beats by dr dre?

Hade varit vettiga om de kostat 2-300:-
Ett utmärkt exempel på hur reklammakare kan lyckas sälja vilken skit som helst till alldeles för högt pris.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så gör Cowon grymma mp3-spelare med bra ljud! Äger en Cowon D2+ 16GB som jag är mycket nöjd över. Många kallar Cowon C2 för uppföljaren till D2+ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=925722

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Tråd nummer tusen om samma ämne(LOL)

Finns inget som är "bäst". Eftersom vi alla uppfattar ljud olika.
Det bästa rådet som finns är att lyssna.

Hur som helst här kommer en länk där du kan titta igenom en armé av lurar. Sidan består av en sammanslagning utifrån olika butiker runt om i Sverige. De säljer enbart "musik instrument och studio prylar"
http://ordermusic.se/produkter/studio/horlurar

Permalänk

Jag kommer alltid att förorda studiosaker som buddaz hänvisar till. Köper man dessa för 1000kr och uppåt får man ofta kvalitet utan en massa hype. Det som är problematiskt med mobiler är oförmågan att driva studiolurar på grund av deras impedans. Så köp en billigare mobillur och köp sånt som philips, sennheiser eller sony för 2-300kr. De kommer att plocka ut i stort sett max som går att få från mobilers hörlurssteg. Köp sen något riktigt och använd det där det hör hemma. Då är länken i föregående inslag utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Jag kommer alltid att förorda studiosaker som buddaz hänvisar till. Köper man dessa för 1000kr och uppåt får man ofta kvalitet utan en massa hype. Det som är problematiskt med mobiler är oförmågan att driva studiolurar på grund av deras impedans. Så köp en billigare mobillur och köp sånt som philips, sennheiser eller sony för 2-300kr. De kommer att plocka ut i stort sett max som går att få från mobilers hörlurssteg. Köp sen något riktigt och använd det där det hör hemma. Då är länken i föregående inslag utmärkt.

Många mobiler driver lurar som kostar betydligt mer än 300 kr (få mobiler som kommer "bottna" av ett par så billiga lurar. Framförallt när de är in-ear vi snackar om) så det var väll inte dagens bästa tips direkt. Det övriga har du dock en poäng med men det har ju nämnts tidigare i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Vad är det för bullshit jag läser? In-ear lurar för 200-300:- "maxar" inte utgången på en mobiltelefon/pmp. Jag har klart och tydligt skilnad på mina HD800 och HD25 via både telefonen och min Cowon 7, och dåliga in-ear lurar likt mina Etymotic ER6 så låter det värre. Visst kan jag inte spela lika starkt med mina HD800 som HD25, men det beror mer på elementets parametrar än hur bra ljud de presterar.

Jag har ALDRIG varit nöjd med någon form av in-ear lurar. De har antingen låtit dåligt, suttit dåligt eller att kabeln fångat upp för mycket ljud. Vanliga slutna sitter alltid på huvudet, och går utan problem att köra utanpå te.x en mössa. Har använt mina HD25 till min PMP i flera år, och använt dem utomhus vid både regn och snö. En tveklöst bra all-round lur! De låter inte lika bra&neutralt som många öppna lurar i prisklassen (K601, K701, DT880, HD600, HD650), men de är mycket bättre lämpade för portabelt bruk. Hörluren känns lite bastung med en viss avsaknad i mellanregistret, och med lite starkare diskant vilket verkar typiskt för slutna lurar.

Om du ska använda lurarna mycket hemma så kan det vara värt att göra som några varit inne på, skaffa ett par till bärbart bruk och ett par till hemmabruk. Inte mycket som matchar bra öppna lurar! AKG 601 får lätt plats i din budget och låter riktigt bra för pengarna, men de fungerar i stort sett bra för hemmabruk och mår väldigt bra av lite extra kraft.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Som vanligt måste vissa övertolka mina inlägg. Det är klart att olika hörlurar låter olika i samma hörlusutgång. Jag vägde inte in mer än mobiler(mobiltelefon) i mitt tyckande och de har överlag dåliga hörlursutgångar. Det finns flera bra mobila spelare men de är snart utdöda på grund av att mobilen räcker för ljud "on the run". När man spelar med tungdrivna lurar i telefonen så är min personliga erfarenhet att de levererar aldrig bättre än halvdant så fort man drar på lite och då kan man lika gärna använda något billigt och spendera pengarna på en bra hemmalur. Flera inear lurar är helt ok i 2-300 spannet och sen blir de bara flashiga och coola utan att låta nämnvärt bättre innan några runt tusenlappen. Dock måste öronen passa dessa annars låter de aldrig speciellt bra ändå. Men vill man driva ett par 3000kr lurar i sin telefon och få en frekvensgång som en bergochdalbana så är det väl ok. För mig blev jag bara besviken när jag testade mina HD650 och kunde lika gärna använda ett par lurar för 200kr.

Permalänk
Medlem

Till min HTC Desire så kommer jag köpa ett par Sennheiser IE6 och driva med en FiiO e5 till att börja med och sedan eventuellt uppgradera till en e7.

Har vägt mycket mellan IE6 och IE7 men enligt mig så är IE6 snyggare och ska enligt folks åsikter vara lite basigare och mindre neutral, vilket kan vara bra då jag även tänkte använda dom till gym osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ala, riktig trevligt tips.
Visste inte den var så billig och den verkar kunna hjälpa till rätt bra. Testad med bra betyg oxå på en independent blogg som är riktigt seriös. http://nwavguy.blogspot.com/2011/03/fiio-e5-headphone-amp.htm...
Funderar på att pimpa min telefon med en sån och testa.

Permalänk

En M50 och ett vettigt ljudkort, kanske?
Audio Technica ATH-M50 är värda att provlyssna, i alla fall.

Permalänk
Medlem

Blev en IE 8 sjukt bra ljud enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra val!

Permalänk
Medlem

Min telefon drev mina ATH-m50 utmärkt (sgs). Visst blev det bättre när jag kopplade dem till en förstärkare men det var inga enorma skillnader.

Roligt att du är nöjd med dina lurar. Lär bara bli bättre när du spelar in dem också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm