Permalänk

Grafikkortet låter

Hej,

nu är det så att mitt dryga 2 år gammla dators gpu fläkt har börjat låta nå jävulskt, så fort fläkten kommer över 30% börjar fläkten "brumma" pga att den bllir för varm och detta ljud är förbannat jobbigt, detta kom från ingenstans också..

Har ett PowerColor AX5850 grafikkort, ATI, 1GB GDDR5-min och när datorn inte har några program igång eller så att man slö surfar så går det finemang men när man väl drar igång ett spel så börjar den låta, vad skall jag göra åt detta? Är det bästa jag kan göra att köpa ett nytt?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så att fläkten och flänsarna inte är alldeles täckta av damm? Ju mer damm i, desto värre blir det ju.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Jo, jag rensade fläkten på damm för dryga 4 dagar sedan och då vart den grafikkortet lite kallare men efter ett tag så återgick den till det vanliga och började brumma på, så är rätt säker på att det inte har med damm att göra iaf..

Permalänk

Fläkten kan vara slut, personligen så skulle jag antingen köpa en Arctic cooling kylning till den (billigare än ett nytt kort iaf) för tystnad och bra kylning.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk

Om det är så att fläkten har gjort sitt så tror jag att jag bestämmer mig för att köpa en ny istället, har ingen erfarenhet med att byta fläkter och dylikt så det är lika bra att köpa en ny. ^_-

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med mitt 5850 som har en kylning mkt lik din; obalans i fläkten som ordsakade pulserande brum.
Fast det gick över innan jag han åtgärda felet.

I alla fall: det jag tänkte göra på mitt kort var att plocka bort orginalfläkten och sedan sätta en stor och tyst eftermarknadsfläkt utanpå höljet, så att den skickar ned luft i hålet där den gamla fläkten suttit.
Inte det vackraste man kan göra, men det är nog det billigaste och enklaste.

Om du ger upp så kan jag tänka mig att köpa kortet av dig, fast då blir det för dess "defekta" värde (:

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Jag har haft liknande problem med mitt 5850 som har en kylning mkt lik din; obalans i fläkten som ordsakade pulserande brum.
Fast det gick över innan jag han åtgärda felet.

PRECIS det som händer för mig men som sagt så tror inte jag att jag skulle klara av att göra det du sa jag skulle göra så skall nog investera i ett nytt, sen med att sälja det så vet jag inte om jag tänker göra det, återkommer isåfall.