Problem med "system reserved partition"

Permalänk
Medlem

Problem med "system reserved partition"

Har en ny dator bestyckad med en 120GB SSD (tänkt som systemdisk) och två 2TB HDD (tänkt som speglade datadiskar). Har installerat Windows 7 på SDD:n. Efter installationen upptäckte jag att det har skapats en 100 MB stor "system reserved partition" på ena HDD:n. I mitt försök att få bort denna partition lyckades jag ställa till det lite grann: Nu räknas hela denna HDD:n som systemdisk. Dessutom, i ett försök att dela upp SDD:n i en bootpartition och en systempartition lyckades jag visserligen skapa en andra partition, dock kan jag nu varken göra om denna till systempartition eller förändra storleken på den.

Nån som vet vad jag kan göra för att:
- Dela upp SDD:n i en boot- och en systempartition. Hur stor bör dessa respektive partitioner i så fall vara?
- Göra båda HDD:arna till rena datadiskar, där den ena automatiskt ska speglas mot den andra?

Skulle helst se att jag slipper installera om hela operativsystemet.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad på begäran*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Plocka ur lagringsdiskarna och reparera mha W7 skivan.

Boot och systempartition?
Om du inte vill ha systempartitionen (System reserved) kan du skapa partitionerna manuellt mha diskpart vid installation.
Annars är det bara låta det vara, spelar ju ingen somhelst roll om den är där eller inte:)

Hur stor partitionerna ska(!) vara är det ingen som "vet". Det är bara du som kan veta sånt eftersom det är du som installerar dina program och spel på SSD'n.

Permalänk
Medlem

Okej, hur gör jag för att reparera datadiskarna med Windows 7-skivan då?

Innebär det att det inte finns något sätt att bli av med systempartitionen annat än att installera om hela operativsystemet?

Vad är det som ska finnas på bootpartitionen, är det mer än operativsystemet? Just nu behövs ca. 20GB för Windows 7. Jag hade tänkt lägga alla program på systempartitionen, således får denna gärna vara så stor som möjligt. Kan man definiera en systempartition så att alla program installeras där?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

System reservered är till för bitlocker och bootfiler. Finns den inte läggs detta på C:\ Normalt är den reserverade partitionen på 100 MB vilket verkar stämma för dig med.

Har nu några av dessa bootfiler hamnat på dina andra diskar istället för SSD'n så koppla ur dem och starta datorn, den kommer automatiskt att försöka fixa startproblemen åt dig.

Vill du utöka C:\ kan du göra det i diskhanteraren, annars partition wizard.

Permalänk
Medlem

Okej, har precis testat med Partition Wizard, verkar funka bra. Vad är det som talar emot att man bara har en enda partition på systemdisken? Just nu vet jag ju inte ens var på disken som mina program installeras.

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Talar emot att bara ha en partition? Inget, absolut inget. Finns inget som stoppar dig eller rekommenderar dig att ha en partition.

Med mekaniska diskar rekommenderas att man separerar windows och program/spel, alltså allra helst installerar dessa på annan disk men så är inte fallet med en SSD.

Dina program installeras där du väljer såklart! C:\Program Files.

Permalänk
Medlem

Ett steg framåt och två steg tillbaka...

Med förhoppningen att lösa startproblemen kopplade jag nyss ur HDD:arna (som jag förstått att jag skulle göra?!) och försökte sedan starta om datorn med endast SSD:n inkopplad. Resultatet blev ett felmeddelande om att "bootmgr is missing". Tyvärr hjälper inte heller en omstart, varken med eller utan HDD:arna inkopplade, och jag kommer inte in i BIOS eftersom datorn inte hittar tangentbordet.

Vad göra?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Undrar mer varför tangentbordet inte funkar nu helt plötsligt.

Du måste ju reparera startfiler mha skivan om den inte startar winre vilket den inte verkar göra.

Permalänk
Medlem

Jag antog att det inte har drivrutiner eller nåt sånt. Den hittar varken det trådlösa eller det "vanliga" tangentbordet med sladd.

Nu är jag inne på att göra en komplett nyinstallation av operativsystemet, men vill först vara säker på att hela installationen hamnar på SSD:n. Borde det inte funka med att helt enkelt köra installationen med HDD:arna urkopplade?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kineto:

Jag antog att det inte har drivrutiner eller nåt sånt. Den hittar varken det trådlösa eller det "vanliga" tangentbordet med sladd.

Nu är jag inne på att göra en komplett nyinstallation av operativsystemet, men vill först vara säker på att hela installationen hamnar på SSD:n. Borde det inte funka med att helt enkelt köra installationen med HDD:arna urkopplade?

Det är just så man ska göra när man installerar ett OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är just så man ska göra när man installerar ett OS.

Will do.

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GaMeR2K5:

Äsch skitprat!

Har absolut INGEN som helst betydelse HUR många hårddiskar man har anslutna när man installerar Windows. Enda som krävs är att man i BIOS väljer vilken av diskarna datorn ska boota ifrån, sedan väljer man denna disk även i installationsprogrammet för Windows.

"System Reserved" är för övrigt ganska bra att ha... förstår inte varför så många vill ta bort den partitionen som tar upp futtiga 100Mb?

Nej det har det iofs inte, om man vill råka få bootfiler på en helt annan disk än systemdisken

Permalänk
Medlem

Så där ja, nu är Windows helt nyinstallerat på SSD:n, allt ser bra ut. HHD:arna har jag nu också monterat och formaterat, nu ska jag bara fixa speglingen så är det bara att köra på.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |