WoW i 1920x1080p - Vad för inställningar bör min dator klara av?

Permalänk
Master of Overkill

har du 60 fps i raids a spelar du 1v1 mob utanför durotar?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Varför har man inte frågat tidigare!

Läste igenom alla svar jag fått (stort tack till alla för den suveräna hjälpen jag fått) och kollade igenom settings för en stund sen... Skratta inte för mycket nu är ni snälla men självklart var det ju DX9 som jag haft aktiverat och inte DX11 (tack Json_81)! Jag gissar att det är därför jag haft dessa problem hela tiden? =/

Passade också på att aktivera "Triple Buffering" och "Use Hardware" (antog att detta är "Sound Hardware Accelleration") i sound settings eftersom några tipsade om detta och det blev i alla fall inte sämre! Verkar kunna springa runt och snurra med kameran utan några som helst dipp till 30-40 fps nu

Skrivet av Fixxxer22:

Det andra var att ställa in, på Game Preferences under Options i launchern :
Trilinear Filtering : JA
Sound Hardware Accelleration : JA

Efter detta fungerade allt som vanligt. Jag vet inte om det är samma problem men det är ju värt att testa iaf.

Är det "Triple Buffering" och "Use Hardware" som du menar? Hittade inga inställningar som heter exakt sådär annars.

Åter igen ett stort tack till alla för hjälpen jag fått!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imbauser123:

Datorsystemet i fråga är i signaturen.

Anledningen till att jag frågar är att även om jag stänger av alla addons och sätter grafikinställningarna på Low så klarar inte datorn att hålla 60 fps konstant. Om jag hoppar runt och snurrar lite eller spelar arena så sjunker fps'en till drygt 30-45 fram och tillbaks med bara en sekunds varaktighet och sen går den upp igen till 60 i nån sekund och sen kan den hoppa ner till 50, upp till 60, ner till 45 etc etc.

Det jag undrar är om detta verkar vettigt? Ska inte mitt system klara att hålla WoW(DX11) i 60 fps (kör med vertical sync) konstant utan att göra såkallade "hopp" ner till en fps på nånstans mellan 30-50 fps då och då när jag testar att köra med Low settings i 1920x1080 resolution.

Finns det andra inställningar jag kan testa som kan hjälpa?

Personligen kör jag wow i 1080p, 4x AA, resten full ut ultra i windowed (Maximized)mode, och har alltid 60fps (cappat genom console; /console maxfps 57), med riggen i sign. Du borde väl kunna det, men antagligen behöver du klocka upp processorn iallafall, och 5770 är inte det bästa för WoW direkt. Fick klocka mitt lite grand.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Rigg i sign.
Ultra på allt förutom shadows på good och sunshaft på high tror jag. Går i 60 FPS i princip överallt utom ogrimmar, har dock inte raidat på "nya" datorn då jag började igen precis.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

WoW är extremt CPU krävande.
Kanske det värsta spelet som finns därute.
Som jämförelse så gjorde jag ett "fultest" (inte vetenskapligt mao) och körde min 2600k i dels std 3.8ghz (mitt asus mobo kör 4 kärnor turbo i 3.8 som standard)
Och dels 5.0ghz och jag fick ganska exakt 30% högre framerate när jag flög runt i org (ganska mycket folk online).
Vilket ger en i princip linjär skalning.
Detta i 2560*1600 och det mesta i ögongodis påslaget på ett GTX580.

I övrigt så upgraderade jag från en q9550 till 2600k och skillnaden var enorm, 80-100% kvickare vill jag minnas (snart ett år sen så jag är inte 100 på siffrorna).

Och utöver det så är WoW även ett av få spel som faktiskt har glädje av upp till 8 kärnor.

Källa på att WoW drar nytta av 8 kärnor, tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av Imbauser123:

Varför har man inte frågat tidigare!

Läste igenom alla svar jag fått (stort tack till alla för den suveräna hjälpen jag fått) och kollade igenom settings för en stund sen... Skratta inte för mycket nu är ni snälla men självklart var det ju DX9 som jag haft aktiverat och inte DX11 (tack Json_81)! Jag gissar att det är därför jag haft dessa problem hela tiden? =/

Passade också på att aktivera "Triple Buffering" och "Use Hardware" (antog att detta är "Sound Hardware Accelleration") i sound settings eftersom några tipsade om detta och det blev i alla fall inte sämre! Verkar kunna springa runt och snurra med kameran utan några som helst dipp till 30-40 fps nu

Är det "Triple Buffering" och "Use Hardware" som du menar? Hittade inga inställningar som heter exakt sådär annars.

Åter igen ett stort tack till alla för hjälpen jag fått!

Mycket möjligt, de kan ha bytt namn på inställningarna. Jag kom kände igen snurr+fps dipp fenomenet. Det var som sagt runt 1 år sen jag hade problemet själv och har hunnit avinstallera spelet sen dess.

Permalänk

i5 750 är juh fan en fantastisk processor, den ska inte flaska i WoW även på stock mot ett HD5770.

Överklocka dem lite. 3.6GHz funkar på stock voltage, samt bör juh en 20% boost på GPUn inte vara något hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Källa på att WoW drar nytta av 8 kärnor, tvivlar jag starkt på.

Du tyckte att det var ett 8kärnigt argument?
Det är 3.8 vs 5.0 du ska titta på.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att ditt 5770 inte kommer att flaska någonstans, jag lirar själv på ultra med en AMD athlon X4 640

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

WoW är extremt CPU krävande.
Kanske det värsta spelet som finns därute.
Som jämförelse så gjorde jag ett "fultest" (inte vetenskapligt mao) och körde min 2600k i dels std 3.8ghz (mitt asus mobo kör 4 kärnor turbo i 3.8 som standard)
Och dels 5.0ghz och jag fick ganska exakt 30% högre framerate när jag flög runt i org (ganska mycket folk online).
Vilket ger en i princip linjär skalning.
Detta i 2560*1600 och det mesta i ögongodis påslaget på ett GTX580.

I övrigt så upgraderade jag från en q9550 till 2600k och skillnaden var enorm, 80-100% kvickare vill jag minnas (snart ett år sen så jag är inte 100 på siffrorna).

Och utöver det så är WoW även ett av få spel som faktiskt har glädje av upp till 8 kärnor.

Får ca 30-40fps i Orgrimmar med rig i sig. Även på 3,8ghz oc.
Med allt på high.

Gick från Phenom 720 till denna, skillnaden är inte så stor för mig.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk

Jag kan maxa wow i 1200p med min laptop (se sig), dock inte med 60 fps konstant. Jag har låst fps:en till 30 för att jämna ut fps drops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Vill bara säga att ditt 5770 inte kommer att flaska någonstans, jag lirar själv på ultra med en AMD athlon X4 640

Svårt att se vad nyttan av att ljuga kommer ifrån?
Du kör säkert ultra när du dödar level 1-3 mobs med din nyskapade karaktär från vanillla-raserna, men du gör inte det när det gäller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Svårt att se vad nyttan av att ljuga kommer ifrån?
Du kör säkert ultra när du dödar level 1-3 mobs med din nyskapade karaktär från vanillla-raserna, men du gör inte det när det gäller.

Jag har kört 25man raids med ett snitt på 50 fps....

Varför skulle jag ljuga??

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Du tyckte att det var ett 8kärnigt argument?
Det är 3.8 vs 5.0 du ska titta på.

Vill gärna ha källa på att WoW drar nytta av 8 kärnor bara.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Källa på att WoW drar nytta av 8 kärnor, tvivlar jag starkt på.

Den gör det automatiskt sen 3.3.2:
http://www.mmo-champion.com/threads/818615-Multi-Core-Cpu-Arc...
Men men fr.o.m 3.1.0 så kunde man justera via config fil
http://www.wowwiki.com/CVar_processAffinityMask:
vilket kunde ge en redig FPS boost:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=60505&mpage=1&print=true

Och blizzards ord om saken:
"The cvar 'processAffinityMask' controls which CPU cores are available for the World of Warcraft client to use. Previously the game client was limited to 2 cores as a default which players could override in the configuration file. In the past this provided a performance boost on some CPUs and operating systems. We have identified several systems that are experiencing severe performance issues with this restriction and have removed it. Players who would like to restore the old behavior can do so by updating the Config.**** file by adding: SET processAffinityMask "3". "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den gör det automatiskt sen 3.3.2:
http://www.mmo-champion.com/threads/818615-Multi-Core-Cpu-Arc...
Men men fr.o.m 3.1.0 så kunde man justera via config fil
http://www.wowwiki.com/CVar_processAffinityMask:
vilket kunde ge en redig FPS boost:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=60505&mpage=1&print=true

Och blizzards ord om saken:
"The cvar 'processAffinityMask' controls which CPU cores are available for the World of Warcraft client to use. Previously the game client was limited to 2 cores as a default which players could override in the configuration file. In the past this provided a performance boost on some CPUs and operating systems. We have identified several systems that are experiencing severe performance issues with this restriction and have removed it. Players who would like to restore the old behavior can do so by updating the Config.**** file by adding: SET processAffinityMask "3". "

Där ser man! Tack

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den gör det automatiskt sen 3.3.2:
http://www.mmo-champion.com/threads/818615-Multi-Core-Cpu-Arc...
Men men fr.o.m 3.1.0 så kunde man justera via config fil
http://www.wowwiki.com/CVar_processAffinityMask:
vilket kunde ge en redig FPS boost:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=60505&mpage=1&print=true

Och blizzards ord om saken:
"The cvar 'processAffinityMask' controls which CPU cores are available for the World of Warcraft client to use. Previously the game client was limited to 2 cores as a default which players could override in the configuration file. In the past this provided a performance boost on some CPUs and operating systems. We have identified several systems that are experiencing severe performance issues with this restriction and have removed it. Players who would like to restore the old behavior can do so by updating the Config.**** file by adding: SET processAffinityMask "3". "

Hej!

Nu får vi skilja på äpplen och päron. Det som avses ovan är fysiska kärnor vilket det i 2600k och 2500k finns 4 st av. 2600 har dessutom hyperthreading vilket alltså inte 2500k har. Detta är den egentliga skillnaden mellan dom två processorerna.
World of Warcraft (precis som dom flesta andra spel) kan inte dra nytta av hyperthreading utan får istället ofta en sämre prestanda på en processor med hyperthreading. Så 2500k är mer lämpad som processor för World of Warcraft (samma sak gäller för samtliga släppta spel från Blizzard än så länge, hur D3 kommer att fungera är ännu inte säkert ... ).

Källa? Googla på World of Warcraft och hyperthreading. Bland annat så pcgamershardware går det att hitta information (sitter tyvärr så att jag inte kan länka just nu...)

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den gör det automatiskt sen 3.3.2:
http://www.mmo-champion.com/threads/818615-Multi-Core-Cpu-Arc...
Men men fr.o.m 3.1.0 så kunde man justera via config fil
http://www.wowwiki.com/CVar_processAffinityMask:
vilket kunde ge en redig FPS boost:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=60505&mpage=1&print=true

Och blizzards ord om saken:
"The cvar 'processAffinityMask' controls which CPU cores are available for the World of Warcraft client to use. Previously the game client was limited to 2 cores as a default which players could override in the configuration file. In the past this provided a performance boost on some CPUs and operating systems. We have identified several systems that are experiencing severe performance issues with this restriction and have removed it. Players who would like to restore the old behavior can do so by updating the Config.**** file by adding: SET processAffinityMask "3". "

menar du att det nuförtiden är onödigt att lägga in SET processAffinityMask "14" (exempel) i configfilen?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Inaktiv

När jag spelar wow så brukar jag ligga på 60 FPS men när jag är i Orgrimmar (Al'akir Horde server) så sjunker den till drygt 50 FPS.
Wow är ett extremt krävande spel idag men det är lite konstigt att FPS'n går ned i Arena där det inte är fler än 10 spelare.

Kan garantera att ditt grafikkort ska funka i max settings då en kompis har också ett 5770 och köra ultra i allt med 1920x1080 upplösning. Fast han har dock en i7 processor.

Har du spelat på private servers? Vet många som har gjort det innan och sen dragit ned custom filer som inte funkar så bra när man spelar på vanliga wow.
Kanske vore ett bra alternativ att installera om spelet.

EDIT: Det jag menade med mina FPS är att du kan ju ser det ur ett perspektiv att inte ens jag med GTX 580 och i7 ligger på 60 FPS konstant.

Permalänk
Medlem

Det händer inte så mycket med mer än två kärnor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

http://media.bestofmicro.com/1/K/269624/original/Intel%20Core...

Det händer inte så mycket med mer än två kärnor.

Det där pekar mer på en duktig GPU begränsning.
Men visst, wow kör med 3 huvud trådar.
Så utöver det blir det såklart inte så stor skillnad.
Men likväl kan det utnyttja 8 kärnor.

Permalänk
Master of Overkill

Amen ska jag svara igen eller? 60 FPS KONSTANT ÄR I EN fight med med 24 andra personer i en 25 Man raid på en RAID BOSS under FIGHT med konstant 60 fps allt ULTRA då vill jag se den datorn jag droppar till typ 64 FPS på sindigrosa meda llt maxat så folk kan ju prata på

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Json_81:

http://media.bestofmicro.com/1/K/269624/original/Intel%20Core...

Det händer inte så mycket med mer än två kärnor.

tittar dom upp i luften eller?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Morpiha:

När jag spelar wow så brukar jag ligga på 60 FPS men när jag är i Orgrimmar (Al'akir Horde server) så sjunker den till drygt 50 FPS.
Wow är ett extremt krävande spel idag men det är lite konstigt att FPS'n går ned i Arena där det inte är fler än 10 spelare.

Kan garantera att ditt grafikkort ska funka i max settings då en kompis har också ett 5770 och köra ultra i allt med 1920x1080 upplösning. Fast han har dock en i7 processor.

Har du spelat på private servers? Vet många som har gjort det innan och sen dragit ned custom filer som inte funkar så bra när man spelar på vanliga wow.
Kanske vore ett bra alternativ att installera om spelet.

EDIT: Det jag menade med mina FPS är att du kan ju ser det ur ett perspektiv att inte ens jag med GTX 580 och i7 ligger på 60 FPS konstant.

tack för en person som fattar att inte ens han med ett 580 och en i7 kan komma konstnat 60 FPS fan vad jag älskar dig + om någon ska till DH kan dom ju komma till min plats så kan jag vissa er sen när jag ska raida

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det där pekar mer på en duktig GPU begränsning.
Men visst, wow kör med 3 huvud trådar.
Så utöver det blir det såklart inte så stor skillnad.
Men likväl kan det utnyttja 8 kärnor.

Du har nog rätt, AMD-grafen ser annorlunda ut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

tack för en person som fattar att inte ens han med ett 580 och en i7 kan komma konstnat 60 FPS fan vad jag älskar dig + om någon ska till DH kan dom ju komma till min plats så kan jag vissa er sen när jag ska raida

Trevligt att man gjorde någon nytta idag.

Permalänk
Master of Overkill

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240