AMD släpper Catalyst 11.11a – optimerar för BF3, Skyrim och Rage

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtrows:

what? vad är radeon pro? får ta och googla på detta efter jobbet tror jag! för spelet flyter på high med ena 5770't jag har men kör jag cf så laggar det på low

Du gör typ en egen profil och eftersom skyrim inte har någon men körs i direct x 9 så kan man tydligen köra bioshocks aa profil på den istället och det funkar

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

RP fungerar inte här heller, jag har donat med det innan och vad jag än gör så har jag bättre fps med ett kort.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

är de en för eller nackdel att ta hem den här uppdateringen?
tänkte för att jag skulle verkligen behöva en liten extra skjuts i skyrim

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

är de en för eller nackdel att ta hem den här uppdateringen?
tänkte för att jag skulle verkligen behöva en liten extra skjuts i skyrim

Det är som sagt 2-7%, jag fick ingen märkbar skillnad men det skadar inte att testa.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av dmr:

Det är som sagt 2-7%, jag fick ingen märkbar skillnad men det skadar inte att testa.

då ska ja testa o ladda hem skiten, de skadar ju som sagt inte att testa

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

ATI/AMD har alltid varit känt för att har prisvärda grafikkort men bristande drivrutiner. Man får det man betalar för.

Gammal Nvidia propaganda!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att de inkluderade HD48xx-serien. Får skumma skuggor ibland på berg och liknande. Prestandan är jag dock nöjd med i övrigt

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Inte med mina 5770s iaf.

Visst den visar att bägge korten jobbar, men jag får ändå 15-20 fps mer om jag avaktiverar CF i CCC

Eller gör jag fel?

Antigen gör du fel på nått vänster eller så har du otur.

Skrivet av najtrows:

what? vad är radeon pro? får ta och googla på detta efter jobbet tror jag! för spelet flyter på high med ena 5770't jag har men kör jag cf så laggar det på low

Med min stationära rigg (signatur) så dubblade jag nästan min FPS med programmet. Den enkla förklaringen är väl att programmet tvingar igång CF, däremot så fungerar det ju inte perfekt. Får du det att fungera så är det helt klart värt att prova.

Skrivet av Grusburk:

Du gör typ en egen profil och eftersom skyrim inte har någon men körs i direct x 9 så kan man tydligen köra bioshocks aa profil på den istället och det funkar

Förstår inte riktigt, jag lade bara till skyrims exe-fil och valde force crossfire, inget mer och det fungerade. Behövde inte använda nån förinställd bioshock profil.

Skrivet av MyZk0:

Gammal Nvidia propaganda!

Du talar till en som de senaste 10 åren haft 3 Nvidiakort och 4 ATI, båda sidorna har ibland haft stora problem men jag har de senaste 2-3 åren upplevt att ATI haft sämre drivrutins support. Jag håller inte på någon sida, jag håller på sidan som för stunden är mest prisvärt och på samma gång haft bäst support på drivrutiner. Tyvärr så har min budget i de flesta fall varit den slutgiltiga faktorn och då har ATI kommit ut som vinnare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cowabunga:

Är det en generell prestandaförbättring, eftersom den kallas "performance driver", eller är det enbart de förbättringar som punktas upp i changeloggen?

I så fall verkar det ganska onödigt* att installera i BF3-syfte;

"- Löser bildkorruption från specifika kameravinklar"

* 11.11 gav (iaf mig) betydligt sämre prestanda än 11.10 och 11.9

Är du säker på att det inte beror på spel patchen? har inte hunnit testa så mycket men det känns som spelet är segare nu.

Skrivet av Zeuxlarsson:

ATI/AMD har alltid varit känt för att har prisvärda grafikkort men bristande drivrutiner. Man får det man betalar för.

Så nVidia optimerar fortfarande deras 8k serie för spel som bf3? eller är det bara en massa fan boi snack från dig?

Skrivet av IDX:

Denna höjde min fps med ca 10 i BF3, så jag är nöjd. Även om det inte står nått om performance i drivers note så fick den sig en bump iaf

Som någon annat också har frågat, vad har du för grafikkort och vilka drivrutiner hade du innan?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag spelar skyrim på högsta och spelet flyter på hur bra som helst

Permalänk
Skrivet av kaya:

Är du säker på att det inte beror på spel patchen? har inte hunnit testa så mycket men det känns som spelet är segare nu.

Så nVidia optimerar fortfarande deras 8k serie för spel som bf3? eller är det bara en massa fan boi snack från dig?

Som någon annat också har frågat, vad har du för grafikkort och vilka drivrutiner hade du innan?

Det sade jag inte, när jag menade support på drivrutiner menade jag mer att kvalitén på nvidias generellt sett har varit bättre de senaste åren. Mina tre senaste kort har alla varit ATI och jag har ändå varit i stora drag nöjd men dom släpper halv-trasiga drivrutiner ganska ofta. Jag är ingen fanboy, jag konstaterar endast att för stunden (och ett par år tillbaka) så verkar nvidia ha bättre kodknackare till sina drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

ATI/AMD har alltid varit känt för att har prisvärda grafikkort men bristande drivrutiner. Man får det man betalar för.

Skitsnack. Har haft både AMD/ATi och Nvidia-kort sen många år tillbaka. Båda tillverkare har sina problem med drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Vad hade du för drivisar innan — och — vad har du för grafikkort nu? xD

Hade 11.11 innan, och tyvärr sitter jag bara på singel 6770 (ett kort på seg RMA) just nu, kör förövrigt medium med några high inställningar i 1080p.

Average fps innan: 45-50
Efter beta driver: 55-65

Som soldat, inte kollat vilken fps jag har i jets/helikopter.

Permalänk
Skrivet av IDX:

Hade 11.11 innan, och tyvärr sitter jag bara på singel 6770 (ett kort på seg RMA) just nu, kör förövrigt medium med några high inställningar i 1080p.

Average fps innan: 45-50
Efter beta driver: 55-65

Som soldat, inte kollat vilken fps jag har i jets/helikopter.

Ok, tack.

Får kanske bli att dra in och testa den själv då.. vilket ju alltid TAR EMOT

Permalänk
Skrivet av Sheytan:

Jag spelar skyrim på högsta och spelet flyter på hur bra som helst

Skrivet av Zeuxlarsson:

Antigen gör du fel på nått vänster eller så har du otur.

Med min stationära rigg (signatur) så dubblade jag nästan min FPS med programmet. Den enkla förklaringen är väl att programmet tvingar igång CF, däremot så fungerar det ju inte perfekt. Får du det att fungera så är det helt klart värt att prova.

Förstår inte riktigt, jag lade bara till skyrims exe-fil och valde force crossfire, inget mer och det fungerade. Behövde inte använda nån förinställd bioshock profil.

Du talar till en som de senaste 10 åren haft 3 Nvidiakort och 4 ATI, båda sidorna har ibland haft stora problem men jag har de senaste 2-3 åren upplevt att ATI haft sämre drivrutins support. Jag håller inte på någon sida, jag håller på sidan som för stunden är mest prisvärt och på samma gång haft bäst support på drivrutiner. Tyvärr så har min budget i de flesta fall varit den slutgiltiga faktorn och då har ATI kommit ut som vinnare.

Skrivet av Grusburk:

Du gör typ en egen profil och eftersom skyrim inte har någon men körs i direct x 9 så kan man tydligen köra bioshocks aa profil på den istället och det funkar

bioshocks aa profil?? Fattar inte alls vad du menar och ni som säger att ni kan spela max utan problem fattar inte hur jag droppar ner till 40 fps nästan hela tiden med 2st 6970s förstod inte alls RadeonPro eller hur jag ska ställa in skiten snälla någon ge en riktigt bra förklaring!
Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det sade jag inte, när jag menade support på drivrutiner menade jag mer att kvalitén på nvidias generellt sett har varit bättre de senaste åren. Mina tre senaste kort har alla varit ATI och jag har ändå varit i stora drag nöjd men dom släpper halv-trasiga drivrutiner ganska ofta. Jag är ingen fanboy, jag konstaterar endast att för stunden (och ett par år tillbaka) så verkar nvidia ha bättre kodknackare till sina drivrutiner.

Eftersom du citerade en person som klagade på AMD för att dom inte optimerar 4k serien längre och sa att nvidia är bättre och man får vad man betalar för så tolkade iaf jag det så.
Sen har jag haft betydligt fler nvidia kort än amd kort, 5870 är mitt första amd kort och jag kan inte påstå att nvidia eller amd är bättre på drivrutiner, båda släpper oftast bra drivrutiner men ibland så skiter det sig för båda tillverkarna.
Det var väl inte allt förlängesen som nvidia släppte en drivrutin som tom förstörde grafikkorten, vad jag vet så har det aldrig hänt med amd.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Antigen gör du fel på nått vänster eller så har du otur.

En liten mini guide hur du gjorde?

Jag la bara in tes.exe i RP--> högerklick "play"

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Visste inte om det hära RadeonPro programmet innan, men det fungerar superbt, har ett 4870x2 kort och efter att ha lagt till profil för skyrim så fick jag nästan en fördubbling i fps på High/Ultra inställningar. (från avg 25-30 till 45-55)
New Profile Wizard->
Next
Välj TESV.exe - Next
Application controlled - global - global -Next
Application controlled - global -Next
Standard - Off, Unless Application specifies - Next
Driver default - Bioshock profile - Next
Finish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molekylmannen:

Behövs det? Jag har ett 4890 och det flyter på hur bra som helst i Bf3.

jo men inte för cf. gpu1 100% och gpu2 0%, får runt 30-50 fps i bf3 med en gpu om cf funkar då kan når medium och high.

4850x2 2gb.

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

När crossfire fungerar kanske det blir dax att köpaskyrim, inte innan dess.

C

Sant lika bra du köper bätre dator. 400FPS är bättre än 200FPS

Skyrim har Low res Texturer och det är CPU det drar inte gf kort. Så ...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piotrr:

Problemen med negativ skalning i multi-GPU och i Fallout 3, New Vegas och Oblivion märkliga effekter på vatten (helt transparant cirkel runt spelaren) brukade bero på att Bethesda av någon märklig anledning skickade med en gammal DLL för identifikation av AMD multi-GPU, en DLL som dessutom var 32-bit enbart och nästan inte fungerade alls i 64-bits windows.

Minns inte vad filen heter nu, sitter på jobbet, men den låg i Oblivions och Fallout3s programmappar. Har inte kollat om den ligger i Skyrim-mappen eftersom jag bytte ut mina 2x4890 mot 1x6970 och inte upplever några problem.

Viste jag inte, kan du skicka ett PM om du kommer på namnett. Känns som det skulle kunna få migg att starta inte bara oblivion. Som t.ex hur man starta LOTR i vista och windows 7´och inte får game sync error

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Som sagt tusen gånger, installera RadeonPRO och lägg till tes.exe i programet så fungerar CF (nästan) felfritt. Dubblar nästan din FPS. SÅ CF fugnerar visst, med 3:e parts program.

Gör det inte alls det.. jag drog skyrim genvägen från skrivbordet in i RadeonPro och sedan minimerade det och startade spelet som vanligt genom skrivbordet och jag har samma skitdåliga fraps 45 när jag springer.. ska man ställa in något särskilt?

Permalänk
Medlem

Jag fick dock mycket sämre med dessa ! Från 60 fps (vsync på) till 23 fps. Så antar CF fungerade en aning iaf.. 6950 kort i skyrim.

Permalänk
Skrivet av koobi:

Jag fick dock mycket sämre med dessa ! Från 60 fps (vsync på) till 23 fps. Så antar CF fungerade en aning iaf.. 6950 kort i skyrim.

BF eller skyrim?

Permalänk
Inaktiv

<Raderat>

Edit: då jag köpt min kopia via Steam, körde jag filintegritets-testet som meddelade att 3 filer inte kunde verifieras och kommer hämtas på nytt; 3.6GB.

Update: krasharna i Skyrim berodde alltså inte på 11.11a utan skadade lokala filer. Någon prestandaökning eller sänkning märkte jag inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

BF eller skyrim?

Skyrim.
Brukade alt tabba ur spelet sen in igen så fick man bra fps. Kör på Ultra allt och höjt allt,klicka i vatten osv. Blir väl köra tillbaka dom gamla!

Permalänk

Nä nu har jag testat diverse inställningar med RadeonPro och det ger ingen ökad prestanda vid CF, dock så får jag inte negativ skalning längre.

Men nu har jag tröttnat och drar ned den nya drivrutinen.

Om någon får 5770 att skala bra i skyrim så hojta till

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nej, och jag betvivlar att Nvidia skulle göra samma sak för sina kort i tex FX 5000 serien heller.
Självklart prioriteras de kort som verkligen är mest aktuella för spelet i fråga i första hand. 4000 serien är gammal vid det här laget.
Någon uppdatering av drivrutiner kommer inte att förvandla ditt kort till ett monsterkort som klarar BF3 utan problem i vilket fall som helst.

Drivrutinerna för ett så gammalt kort har de redan uppdaterat så mycket det i princip går och det går knappast att klämma ut mer.
Köp ett nytt kort istället om du vill ha högre prestanda.

Mest aktuella? nu är det ju dock så att HD 4000 fortfarande är den dominerande bland AMDs serier sett till spelande.

Dessutom, som du säger så är säkerligen prestandan generellt sett som man får ut ur korten redan uppnådd men det kommer ständigt nya spel som korten behöver optimeras för och HD 4000 serien som kom 2008 så är det för mig verkligen underligt att man redan förpassat den.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Tillbaka till 11.11 för skyrim då jag fick horribel fps med dom!

Permalänk
Medlem

11.11 var katastrof och krashade skyrim etc, samt att artefakterna på berg etc långt bort stannade kvar.

11.11a gjorde underverk för mitt 6970, ingen märkbar prestandaskillnad, lirar på ultra i 2560x1600.