EU tvingar Western Digital att sälja hårddiskfabrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Den enda trenden som spelar roll, den historiska. Själva formfaktorn 3.5 tum är inte vad som menas här (då den egentligen inte säger något förutom det yttre skalet) utan vad jag hänvisar till är såklart teknologin.

Jag förstår inte hur du kan på allvar mena att du tror att någon hårdvarufabrik i dagsläget kommer att kunna producera samma komponenter om 10 år.

De 3.5" diskar som säljs idag är inte samma som såldes för 20 år sedan. De har successivt uppgraderats och bytts ut. Grunden är dock den samma. Stora volymer kommer alltid behövas. Så 3.5" kommer det nog finnas behov av i framtiden också. Kostnadseffektivare än att sitta med ett par 2.5" diskar.

Skrivet av Lösbonde:

Varför skulle DDR2 försvinna, och vad pekade på det?

3.5 tum är benämningen på den yttre storleken, säger absolut inget om insidan.

De fabriker som producerade 3.5 tums enheter 1983 har inget som helst värde för en nutida produktion, förutom själva lokalen och infrastrukturen.

Allt pekade på att DDR2 skulle försvinna, inget pekar på att 3.5" ska försvinna inom en omedelbar framtid. Och ingen kommer slå sig in på marknaden direkt från grunden om de inte kan köpa en färdig fabrik i dagsläget. Så för att det ska finnas flera aktörer så måste någon sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicSpray:

Med tanke på SSD's livslängd som är kortare än de mekaniska diskar i dagsläget.

Var har du fått detta ifrån? Jag var under uppfattningen att ssd'er var galet driftsäkra, och att det första som "borde" gå sönder i dem isf skulle vara kontrollern. Medan en mekanisk disk har rörliga delar som slits ut...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Narien:

Var har du fått detta ifrån? Jag var under uppfattningen att ssd'er var galet driftsäkra, och att det första som "borde" gå sönder i dem isf skulle vara kontrollern. Medan en mekanisk disk har rörliga delar som slits ut...

Det är allmänt känt, en SSD kan inte skriva hur mycket som helst.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Varför väljer Hitachi att sälja ut hårddisktillverkningen till WD om det är en bransch där det går att konkurrera på samma villkor som jättarna WD och Seagate? Vilket företag vill begå ekonomiskt självmord genom att köpa en avknoppad WD-fabrik med ett par halvgamla patent?

3.5"-diskar är väl på väg ut från servermarknaden? Har fått lite offerter på nya hp-servrar och samtliga diskar (18 till antalet) är 2.5"-varianter. Med SSD-enheter i samma format kommer övergången till mindre diskar att påskyndas. Idag är det väl ingen som önskar att vi hade 5.25"-diskar för större lagringsutrymme? Och vi har inte haft den storleken på hårddiskar på länge, och trots teknikutvecklingen har större yta gett större lagringskapacitet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är allmänt känt, en SSD kan inte skriva hur mycket som helst.

Det är allmänt känt att du måste skriva tiotals Gb om dagen i flera år för att nå den gränsen. Mekaniska diskar brukar anses osäkra efter 3 år. Och få överlever 5 år. SSD lever med andra ord längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Det är allmänt känt, en SSD kan inte skriva hur mycket som helst.

Nog för att det är sant, men det är inte lika begränsat som folk tror.

Anandtech:

Citat:

Let's quickly do the math again. If you have a 100GB drive and you write 7GB per day you'll program every MLC NAND cell in the drive in just over 14 days—that's one cycle out of three thousand. Outside of SandForce controllers, most SSD controllers will have a write amplification factor greater than 1 in any workload. If we assume a constant write amplification of 20x (and perfect wear leveling) we're still talking about a useful NAND lifespan of almost 6 years. In practice, write amplification for desktop workloads is significantly lower than that.

(Lägre write amplification ger alltså längre liv, så 6 år är lite worst case scenario ändå. Därtill så skriver många nog mindre än 7 GB/dag (min dator ligger på ~9 just nu, men det är inkl. backups och alla hårddiskar).

Därtill igen:

Citat:

Remember that the JEDEC spec states that once you've used up all of your rated program/erase cycles, the NAND has to keep your data safe for a year. So even in the unlikely event that you burn through all 3000 p/e cycles and let's assume for a moment that you have some uncharacteristically bad NAND that doesn't last for even one cycle beyond its rating, you should have a full year's worth of data retention left on the drive. By 2013 I'd conservatively estimate NAND to be priced at ~$0.92 per GB and in another three years beyond that you can expect high speed storage to be even cheaper. In short, combined with good ECC and an intelligent controller I wouldn't expect NAND longevity to be a concern at 25nm.

Jag är nog inte heller den enda här som haft hårddiskar dö innan 6 års ålder, även om vissa självklart klarar sig längre.
(Perspektiv: det var 6 år sedan SATA 3 Gb/s och 500 GB-diskar kom. 2 TB-diskar har bara funnits i 2 år.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Den enda trenden som spelar roll, den historiska. Själva formfaktorn 3.5 tum är inte vad som menas här (då den egentligen inte säger något förutom det yttre skalet) utan vad jag hänvisar till är såklart teknologin.

Jag förstår inte hur du kan på allvar mena att du tror att någon hårdvarufabrik i dagsläget kommer att kunna producera samma komponenter om 10 år.

Intel bygger 22nm fabriker, vilka idioter, tror dom på allvar att man kommer tillverka saker i 22nm om 10 år?

Permalänk
Medlem

Det här är väl ändå ett väldigt dåligt tillfälle att på något sätt hinda hårddisktillverkning? Jag kan definitivt se deras poäng och jag håller med dem, bara de väntar till Q4 2012. Visserligen så brukar väl dessa affärer sällan gå igenom över en natt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Maxtor 2!!

Kan tänka mig deras slogan "Maxtor has risen on earth once again to burn, crush and destroy!!"

Maxtor4ever.

Skulle vara något. Saknar Maxtor. Körde alltid Maxtor. Sen nu senaste åren har det bara blivit Western Digital.

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Varför skulle DDR2 försvinna, och vad pekade på det?

3.5 tum är benämningen på den yttre storleken, säger absolut inget om insidan.

De fabriker som producerade 3.5 tums enheter 1983 har inget som helst värde för en nutida produktion, förutom själva lokalen och infrastrukturen.

3.5 tums enheter är billigare och billigare tillverkningskostnad jämfört med 2.5 tums enheter.
Själv tror nog den kommer hålla kvar i över 10 år, då det är ett billigare alternativ om man vill ha större lagringsmöjligheter.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

http://viktor.cafe.se/files/2010/11/facepalm.jpg

Intel bygger 22nm fabriker, vilka idioter, tror dom på allvar att man kommer tillverka saker i 22nm om 10 år?

.. Vart någonstans slutade du tänka?

Intel bygger/uppgraderar fabriker inför den framtida teknologin, de köper inte fabriker utrustade för gårdagens/dagens. Enorm skillnad.

Så fort en fabriksinvestering har betalat för sig, så börjar företagen att pressa konkurrenternas priser, man minskar marginalerna för att man inte har en dyr fabrik att betala för, utan behöver endast fokusera på vinstkrav och driftkostnader.

Att köpa en fabrik under detta tillfälle innebär en stor risk (förändringar i teknologin) samtidigt som man har en låg vinstmarginal. Detta gör att köparna är mindre köpsugna, och när köparna dessutom vet att WD är tvugna att sälja fabriken så kan de komma undan med skambud.

Detta i sin tur leder till att WD drar in mindre pengar, vilket i sin tur leder till dyrare priser för oss konsumenter (för att nå samma avkastningskrav).

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

3.5 tums enheter är billigare och billigare tillverkningskostnad jämfört med 2.5 tums enheter.
Själv tror nog den kommer hålla kvar i över 10 år, då det är ett billigare alternativ om man vill ha större lagringsmöjligheter.

Betvivlar det, men om köparna tänker i samma banor så behöver detta inte nödvändigtvis vara lika farligt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lösbonde:

Betvivlar det, men om köparna tänker i samma banor så behöver detta inte nödvändigtvis vara lika farligt.

Finns absolut ingenting som pekar mot att 3,5 tums diskar är påväg att försvinna.. Varken historiskt (eftersom 3,5 tums diskar har mer eller mindre varit i bruk sedan 1983) eller produktmässigt.. Teknologin går frammåt ja men några större förändringar är inte att vänta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

För att dra det till sitt yttersta, ingen av deras varor får säljas inom EU och de får inte göra några affärer inom EU öht.

Hade varit EU i ett nötskal.

Säljförbud på WD för att motverka monopol, Samsung får monopol i EU. <.<

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

SweClockers, lite aftonbladet-varning på nyhetstiteln kanske?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

.. Vart någonstans slutade du tänka?

Intel bygger/uppgraderar fabriker inför den framtida teknologin, de köper inte fabriker utrustade för gårdagens/dagens. Enorm skillnad.

Så fort en fabriksinvestering har betalat för sig, så börjar företagen att pressa konkurrenternas priser, man minskar marginalerna för att man inte har en dyr fabrik att betala för, utan behöver endast fokusera på vinstkrav och driftkostnader.

Att köpa en fabrik under detta tillfälle innebär en stor risk (förändringar i teknologin) samtidigt som man har en låg vinstmarginal. Detta gör att köparna är mindre köpsugna, och när köparna dessutom vet att WD är tvugna att sälja fabriken så kan de komma undan med skambud.

Detta i sin tur leder till att WD drar in mindre pengar, vilket i sin tur leder till dyrare priser för oss konsumenter (för att nå samma avkastningskrav).

Jag tror inte du förstår begreppet sarkasm...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Det var ju faktiskt inte ett galet beslut!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det här var ju glada nyheter, hade precis tänkt köpa mig en hårddiskfabrik. Vad ska dem ha för den?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Det här var ju glada nyheter, hade precis tänkt köpa mig en hårddiskfabrik. Vad ska dem ha för den?

Tror dom ska ha över 9000 för den

Permalänk
Medlem

Det är WD eget förslag

Som en lösning på problemet föreslog Western Digital att sälja av en av sina fabriker och att utföra kompletterande åtgärder (övrig komponenttillverkning och nödvändiga patent), för att en tredjepart ska kunna börja tillverka hårddiskar omgående. Det här skulle se till att det finns konkurrens på marknaden, och på så vis även göra uppköpet av Hitachi godkänt av Europakommissionen.
Western Digital vill inte kommentera vilka potentiella köpare som finns på marknaden, bara att en budgivning på en fabrik ska inledas. Ett alternativ vi ser mycket troligt är att Toshiba köper upp fabriken och på så vis kan säkra en plats på 3.5-tumsmarknaden av hårddiskar.

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Så Seagate får lov att köpa Samsung. Men WD får inte köpa Hitachi "för då blir det monopol".
Känns lite orättvist....

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Så Seagate får lov att köpa Samsung. Men WD får inte köpa Hitachi "för då blir det monopol".
Känns lite orättvist....

Var har du fått informationen att Seagate får tillstånd/godkännande att köpa Samsung utan vidare av EU?
Jag säger inte att de har det, men om du kommer med ett sådant uttalande så skulle jag självfallet anta att du har en källa på det.

Permalänk
Medlem

Apple får tydligen stämma företag till höger och vänster utan att EU lägger sig i. Men när det gäller företag som Microsoft eller i detta fall Western Digital, ja då är det annat ljud i skällan. Hyckleri utan dess like.

(Hoppas verkligen att EU går under och det har verkligen Grekland, Italien och Spanien lyckats bra med. Romarriket, Kalmarunionen, Tredje riket, Brittiska imperiet, Sovjetunionen bara för att nämna några.)

Permalänk
Medlem

Ja vafan är detta för trams? om nån ska bli tvingad till nåt så är det fan rövhålen på apple.. värre svin finns inte.

Permalänk

ÅÅååååååå, fan Eu är ju sååå jobiga. Dålig ekonomi och stoppar företag, vad händer härnäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Så Seagate får lov att köpa Samsung. Men WD får inte köpa Hitachi "för då blir det monopol".
Känns lite orättvist....

Nej "förebygga en monopolsituation." och det är en bra sak... vi vill väll inte att ett företag kan sätta priser hursomhelst?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Betvivlar det, men om köparna tänker i samma banor så behöver detta inte nödvändigtvis vara lika farligt.

Sant, dock vet man ju inte hur priserna och hur utvecklingen ser ut i framtiden... innan man kommer dit

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är allmänt känt att du måste skriva tiotals Gb om dagen i flera år för att nå den gränsen. Mekaniska diskar brukar anses osäkra efter 3 år. Och få överlever 5 år. SSD lever med andra ord längre.

Vi får väl se om mina SSD hårddiskar håller i 7-8 år som mina Seagate diskar är inne på nu och fungerar lika bra nu som dom var nya, används dagligen gör dom också. Ingen annan jag känner har märkt att deras hårddisk skulle bli osäker efter 3 år. Och framförallt att hårddisken skulle bli osäker efter 5 år. Jag kan dock inte påstå att jag har erfarenheter av SSD hårdiskarnas hållbarhet. Dom verkar inte generera någon värme så det bådar gott. Men efter att ha läst om antalet begränsade skrivningar och problemen som stoppat krympningen av komponenterna i SSD så blir man självklart skeptiskt.
Men jag kan mycket väl tänka mig att mekaniska hårddiskar som utsätts för överklockning och för varma temperaturer går sönder nästan direkt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Vi får väl se om mina SSD hårddiskar håller i 7-8 år som mina Seagate diskar är inne på nu och fungerar lika bra nu som dom var nya, används dagligen gör dom också. Ingen annan jag känner har märkt att deras hårddisk skulle bli osäker efter 3 år. Och framförallt att hårddisken skulle bli osäker efter 5 år. Jag kan dock inte påstå att jag har erfarenheter av SSD hårdiskarnas hållbarhet. Dom verkar inte generera någon värme så det bådar gott. Men efter att ha läst om antalet begränsade skrivningar och problemen som stoppat krympningen av komponenterna i SSD så blir man självklart skeptiskt.
Men jag kan mycket väl tänka mig att mekaniska hårddiskar som utsätts för överklockning och för varma temperaturer går sönder nästan direkt.

Att en del diskar håller längre är väl helt naturligt? Men att blunda för att de är det som går sönder mest är bara dumt. Nätagg och Hdd är utantvekan det som jag får byta ut mest hos folk.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Apple får tydligen stämma företag till höger och vänster utan att EU lägger sig i. Men när det gäller företag som Microsoft eller i detta fall Western Digital, ja då är det annat ljud i skällan. Hyckleri utan dess like.

(Hoppas verkligen att EU går under och det har verkligen Grekland, Italien och Spanien lyckats bra med. Romarriket, Kalmarunionen, Tredje riket, Brittiska imperiet, Sovjetunionen bara för att nämna några.)

Tror du ska sluta bland äpple och päron. De två fallen har inte den minst tillstymmelse med varandra att göra och dessutom är förutsättningar totalt skilda.