Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II låter som en jetmotor!

Permalänk
Medlem

Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II låter som en jetmotor!

Hej alla kära medlemmar på sweclockers!

Det är som så att jag inhandlade ett Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II i veckan och installerade det alldeles nyss. Jag installerar det genom att fästa de två PCI-E kablarna i grafikkortet och installera det i nätaggregatet, det till synes enda sättet att koppla in kortet. Inga andra tillbehör medföljes. Fick t.o.m. springa ner till Inet bara för att köpa den extra PCI-E kabeln som inte medföljdes och som ju behövdes. När jag sätter på datorn låter den som en jetmotor. Stoppar jag fingrarna emellan fläktarna på grafikkortet blir datorn behagligt tyst. När jag läser på kundrecensioner på Inet berömmer alla kortet för hur tyst det är. Jag blir bara så lack. Vad är det jag gör för fel?

EDIT: Grafikkortet börjar alltså låta såhär sekunden efter att jag startar datorn. Än så länge har jag inte ens lyckats få en bild på min skärm nu såhär efter att jag installerat mina nya delar, men det tar jag efter att jag fixat det här. Ljudnivån är totalt oacceptabel.

Såhär ser min dator ut i övrigt:

Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz + medföljande processorkylare
Grafikkort: Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II
Optisk enhet: Optiarc AD-7200S
Chassi: Fractal Design Define R2
Nätaggregat: Corsair HX 620W 80+
Moderkort: Asus P8P67 B3
RAM-minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
Hårddisk: 640GB Western Digital
4 st 120mm chassifläktar (varav 2st är Noctua NF-S12B FLX)
Windows 7 Professional
Samsung SyncMaster P2450 (24" skärm)

Jag skulle hemskt gärna uppskatta all hjälp jag kan få!

Mvh / seriegubben

Permalänk
Medlem

Och du har installerat drivrutiner till grafikkortet?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Hej alla kära medlemmar på sweclockers!

Det är som så att jag inhandlade ett Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II i veckan och installerade det alldeles nyss. Jag installerar det genom att fästa de två PCI-E kablarna i grafikkortet och installera det i nätaggregatet, det till synes enda sättet att koppla in kortet. Inga andra tillbehör medföljes. Fick t.o.m. springa ner till Inet bara för att köpa den extra PCI-E kabeln som inte medföljdes och som ju behövdes. När jag sätter på datorn låter den som en jetmotor. Stoppar jag fingrarna emellan fläktarna på grafikkortet blir datorn behagligt tyst. När jag läser på kundrecensioner på Inet berömmer alla kortet för hur tyst det är. Jag blir bara så lack. Vad är det jag gör för fel?

EDIT: Grafikkortet börjar alltså låta såhär sekunden efter att jag startar datorn. Än så länge har jag inte ens lyckats få en bild på min skärm nu såhär efter att jag installerat mina nya delar, men det tar jag efter att jag fixat det här. Ljudnivån är totalt oacceptabel.

Såhär ser min dator ut i övrigt:

Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz + medföljande processorkylare
Grafikkort: Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II
Optisk enhet: Optiarc AD-7200S
Chassi: Fractal Design Define R2
Nätaggregat: Corsair HX 620W 80+
Moderkort: Asus P8P67 B3
RAM-minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
Hårddisk: 640GB Western Digital
4 st 120mm chassifläktar (varav 2st är Noctua NF-S12B FLX)
Windows 7 Professional
Samsung SyncMaster P2450 (24" skärm)

Jag skulle hemskt gärna uppskatta all hjälp jag kan få!

Mvh / seriegubben

Har du haft ett kort från ATI innan? Sätt i ett gammalt kort och installera om windows om du får nån bild, sen kan du sätta i ditt 580.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Hej alla kära medlemmar på sweclockers!

När jag sätter på datorn låter den som en jetmotor. Stoppar jag fingrarna emellan fläktarna på grafikkortet blir datorn behagligt tyst. När jag läser på kundrecensioner på Inet berömmer alla kortet för hur tyst det är. Jag blir bara så lack. Vad är det jag gör för fel?

EDIT: Grafikkortet börjar alltså låta såhär sekunden efter att jag startar datorn. Än så länge har jag inte ens lyckats få en bild på min skärm nu såhär efter att jag installerat mina nya delar, men det tar jag efter att jag fixat det här. Ljudnivån är totalt oacceptabel.

Mvh / seriegubben

Ja men det är inte så att de sakerna hänger ihop? Ja menar, antingen har du fått ett måndagsexemplar (skicka tillbaka i så fall) eller så går grafikkortet fläktar på maxvarv av nån anledning, vilket kanske är samma anledning som gör att du inte får bild?

Permalänk
Medlem

Och kollar man här http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... skriver du ju att du hade ett ATI kort innan. Så drivrutinerna kan ju vara bra att börja med...

Permalänk

Fläktarna går på maxhastighet de första fem sek under uppstarten. Sen tar inställningar från bios över på min dator och fläkthastigheten går ner.

Det är alltså inget fel på hur mycket det låter. Ditt problem är att datorn inte går vidare och att du inte får bild.

Permalänk

"problemet" är att dem går på 100% hela tiden (dvs indikerar på att något är fel eftersom datorn inte startar upp som den ska = ingen bild)... testa att resetta bios.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!

Jag har bytt tillbaks till mitt gamla grafikkort. Bilden kommer fram och allt är till synes bra, men när windows skall laddas upp så får jag efter en milisekund en blå skärm, och processen från det att datorn startas till det att windows skall laddas upp upprepas ännu en gång, och så fortsätter det. Precis som Supermotard föreslår försöker jag att omformatera mitt windows för att börja om på ny kula och se hur det funkar, men jag kan inte få min windows 7 CD att starta. Det enda jag kan för tillfället är att gå in och ut ur BIOS. Jag försökte med att göra så att BIOS bootar med de optimala inställningarna, men det funkar inte. Windows inbyggda reperationsfunktion är dessvärre även den maktlös.

Jag sitter och läser moderkortets manual för tillfället, i hopp om att jag skall stöta på något jag kan testa.

Jag kan f.ö. säga att de nya komponenterna jag installerat förutom GTX 580 också är det moderkort jag skrev upp på listan i mitt första inlägg, samt processorn och RAM-minnena i samma lista. Därför kan jag tänka mig att allt detta är ett mjukvaru problem som måste fixas till. Just nu läser jag dock igenom manualen som sagt. Får jag inga svar där får ni gärna ge mig tips under tiden på vad som skall göras.

Tack ännu en gång för era svar!

Mvh / seriegubben

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows? Annars har du felet där..

Då du har helt andra komponenter nu, så vet inte datorn vad det är för något.
Installera om, och i med nya drivrutiner till moderkort och komponenter..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du installerat om Windows? Annars har du felet där..

Då du har helt andra komponenter nu, så vet inte datorn vad det är för något.
Installera om, och i med nya drivrutiner till moderkort och komponenter..

Fixat! Det funkar alldeles utmärkt med det gamla grafikkortet...

... men inte med det nya! Med det gamla kortet får jag bild, och jag lyckades att boota windows 7 CD:n för att sedan omformatera hela burken och installera drivrutiner till moderkortet. När jag sedan försöker med att plugga in GTX 580 så låter den fortfarande soom en dammsugare på helvarv och skärmen kan inte detektera någon bild.

Är det ett skitexemplar jag har fått eller är det jag som fortfarande gör något fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Är det ett skitexemplar jag har fått eller är det jag som fortfarande gör något fel?

Låter ju mer och mer som att det faktiskt är ett måndagsex..

Skulle höra med supporten där du köpt kortet, för att se om de har någon lösning eller ett byte av kort.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Låter ju mer och mer som att det faktiskt är ett måndagsex..

Skulle höra med supporten där du köpt kortet, för att se om de har någon lösning eller ett byte av kort.

Det är ju bara så irriterande! >.<

Jag får helt enkelt ringa till supporten när den har öppnat, och i värsta fall får jag väl lämna in skräpet och få ett nytt exemplar. Oavsett vad kommer det kosta tid, och möjligtvis pengar. Men framförallt tid.

Jaja, tack så hemskt mycket för era svar hursomhelst!

Mvh / seriegubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Hej alla kära medlemmar på sweclockers!

Jag installerar det genom att fästa de två PCI-E kablarna i grafikkortet och installera det i nätaggregatet, det till synes enda sättet att koppla in kortet. Inga andra tillbehör medföljes. Fick t.o.m. springa ner till Inet bara för att köpa den extra PCI-E kabeln som inte medföljdes och som ju behövdes.

Mvh / seriegubben

För att klargöra, har du 2 st 8-pins kontakter i grafikkortet? HX620 har ju bara 6-pins annars. Köpte du adaptrarna 6-pin till 6+2-pins?

Mvh

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Skrivet av Felidae:

[...] Jag installerar det genom att fästa de två PCI-E kablarna i grafikkortet och installera det i nätaggregatet, det till synes enda sättet att koppla in kortet.[...]

Mvh / seriegubben

Har du testat att koppla in det i morderkortet också? ;D

Visa signatur

//Broman

"Mitt liv fick en dålig start, som Göran Persson i en Go-Cart"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebbard:

För att klargöra, har du 2 st 8-pins kontakter i grafikkortet? HX620 har ju bara 6-pins annars. Köpte du adaptrarna 6-pin till 6+2-pins?

Mvh

Till att börja med ville jag bara meddela de oerhört lyckliga nyheterna om att jag till slut fick det att funka. Jodå, jag hade 2 st 8-pins kontakter i vardera port till grafikkortet. Den ena 8-pins kabeln medföljde kortet, och var utformad som så att den hade en 8-pins kontakt som var fäst i 2 st. 6-pins kontakter. Meningen var väl att en av dem skulle fästas med ytterligare en 8-pins kontakt till den andra porten i grafikkortet. medan den andra 6-pins kontakten skulle fästas i en annan 6-pins kontakt som i sin tur skulle fästas i nätaggregatet. Det blir lite krångligt att förklara, men summan av kardemumman är att denna kabel var helt åt fanders. Bort med den! Vad jag gjorde var att jag tog 2 st 6+2-pins kontakter och fäste dem båda i varsin port på grafikkortet och sedan i var sitt uttag på nätaggregatet. Sedan funkade allt! Hurra!

Skrivet av blinn_ulof:

Har du testat att koppla in det i morderkortet också? ;D

Jo tack, det gjorde jag faktiskt!

Vill ni veta mer om hur det förhöll sig kan jag ju ta bilder och visa er. Någon annan kanske får samma problem och behöver guidance. Annars så tackar jag så hjärtligt er alla för era svar!

Mvh / seriegubben