Inkonsekvent hit detection i BF3

Permalänk
Medlem

Inkonsekvent hit detection i BF3

Hej!

Är det någon mer än jag som tycker att hit detection i BF 3 är fruktansvärt inkonsekvent?

Några exempel:

Pansar åker över mina minor utan att de exploderar.

Pansar åker över mina min minor och exploderar, men jag får inga poäng.

UMP 45 mot karbin i CQC: sitter på knä och UMP:ar kontrollerade skurar mot en motståndare som inte sett mig. Hit, hit, hit, hit....han vänder sig om, spray and pray och jag är nere....

Springer mot försvarslinjen, kastar mig på mage och snipar in mot gröten på kanske 100 meter avstånd. Hit, hit, hit sedan får jag en kula i huvudet och dör. Byter till assult gör samma sak med en bössa utan scoop. Sray and pray, två kills och någon assist på några sekunder...

UMP 45 igen. Försvarar flagan och sprayar på några meters avstånd. Hit, hit, hit och sedan är jag död. Byter till recon. Campar flagan, ostadig, druckit några öl. Pang pang, siktet hoppar som en studsboll...två headshots.... Är helt förbluffad.

Ja, så här kan det se ut vissa kvällar. Kanske inte hela världen, men för min spelstil är det katastrofalt. Jag är en smygare, lägger minor, försvarar flagor genom att gömma mig i terrängen, kör mycket spots ...ja försöker spela taktiskt och smart... Då blir mina kills väldigt viktiga för att jag ska lyckas. Jag måste få bort en campare för att jobba ostört i området etc.

Jag upplever samma problem i MW3, men på en mer acceptabel nivå. För övrigt är jag vuxen och kan själv avgöra vilka spel jag tycker är bra eller inte, så inget snack om att ena spelet är skit och det andra är så mycket bättre. Det jag vill komma till är att MW 3 inte har dedikerade servrar och det har varit snack om att det är en dålig sak. Men för mig fungerar MW 3 bättre när vi kommer till hit detection. Hur kan det vara så? Borde det inte vara tvärtom? Jag är som sagt inte så insatt i tekniken.

Så, fler som upplever som jag eller kan förklara vad som händer...

För övrigt har jag snabb uppkoppling 100Mit...

Permalänk

Problemen kan härledas till en orsak. halvdan nätkod från DICE. Detta har alltid varit ett problem med BF-serien. Allt man kan göra är att se till att man själv har så låg latens som möjligt och sen hoppas att DICE löser problemen på sin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmedc:

UMP 45 mot karbin i CQC: sitter på knä och UMP:ar kontrollerade skurar mot en motståndare som inte sett mig. Hit, hit, hit, hit....han vänder sig om, spray and pray och jag är nere....

Ett av problemen är ju att du använder UMP som är ett av de svagaste vapnen i spelet, särskilt på 20m och uppåt. Då tar det ju många träffar innan fienderna dör. https://docs.google.com/spreadsheet/lv?key=0Ag42gMGK9WrwdHRfa...

Sen är det ju alltid en dos av slump när man sprayar på varandra i ett sånt här spel. Ibland får man in ett lotto-hs på motståndaren, ibland dör man istället själv direkt.

Själv tycker jag att hit detection funkar utan problem. Däremot så märker jag att folk klagar på "hitboxen" så fort de har dåligt flyt.

Permalänk
Medlem

Finner samma sak gång på gång, igår var jag 3 meter från en snubbe drog av två skott med hagelbrakaren bägge hit han vänder sig om och tar upp M9 och pang, pang så var jag död. Sen visar den killer-view och då står han på 100% hälsa.

2 min senare så snipar jag en kille med hagelbrakaren på en 40-50m...

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Problemen kan härledas till en orsak. halvdan nätkod från DICE. Detta har alltid varit ett problem med BF-serien. Allt man kan göra är att se till att man själv har så låg latens som möjligt och sen hoppas att DICE löser problemen på sin sida.

Men nu har ju BF3 client-side hitdetection vilket gör att det är din dator som rapporterar in till servern att du träffat istället för bara vart du siktat. Nackdelen är ju att du blir träffad runt hörn istället. Dice vet ju inte hur man gör ordentlig server-side hitreg.

Till TS: Jag har inga större problem med hitreg men jag lirar aldrig på servrar med över 30 ping, eftersom du har 100Mbit så sitter du väll inte på adsl samt har datorn ansluten via wifi vilket ökar ping. Kan vara något med punkbuster som strullar men det är tveksamt.

Permalänk
Medlem

Detta har och kommer väll alltid vara såhär. Hitdetection och Hitboxen är riktigt dåligt i detta spel, redan på betan spelades det videos med detta. http://www.youtube.com/watch?v=YGaP5wTYLtQ denna förklarar rätt bra. Detta problem upplever jag fortfarande. Och det var likadant i Bf2, att man ibland även själv undrar hur man får HS eller att i vissa lägen onormalt ofta har tur.

Hur detta hänger ihop med hur dom har kodat, mot vilken lina man har vet jag inte. Men vad jag förstår så utgår skotten alltid från den som har lagget. Så om du har bra lina och den som skjuter har en sämre så hinner du uppdatera snabbare men den som sämre lina får sista ordet. Det är så jag förstått när jag kollat runt på detta. Fast man blir ju snurrig av att bara tänka på det, nån annan som kan grunderna på problemet?

Hur som helst så är väll detta en av sakerna till varför detta spel har svårt att slå inom E-sporten. Dock så tar spelets underhållningsvärde över hitbox defekten allt som oftast, därför spelar man på :).

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

Man måste söka sig till servrar med låg ping och som man vet är bättre presterande helt enkelt. Har man ändå problem kan det också bero på problem lokalt.

Problemet är väl egentligen inte att det är usel Hit Detection och Hit Box, självklart går det att förbättra, men generellt handlar det nog mer om att det händer väldigt mycket som skall synkas; fordon, destruction, ljus, ljud mm. Jämför med CS där väldigt lite information behöver synkas till och från klienter/server.

Lite patchar och optimeringar kommer förbättra det, men det kommer nog alltid att finnas problem med detta i den här typen av spel, där mycket händer hela tiden.

Permalänk

BF3 använder sig utav UDP vilket gör att förlorade paket mellan server och client skickas inte om, så allt från dö bakom väggar, skjuta fast den andra inte tar skada handlar nog om loss.

Tycker dock de ska implementera en net_graph 3 som HL motorn har. Så man ser allt från loss till ms osv.

Permalänk
Skrivet av Kylskåpshandtag:

BF3 använder sig utav UDP vilket gör att förlorade paket mellan server och client skickas inte om, så allt från dö bakom väggar, skjuta fast den andra inte tar skada handlar nog om loss.

Tycker dock de ska implementera en net_graph 3 som HL motorn har. Så man ser allt från loss till ms osv.

Fast frågan är om några shooters använders sig av TCP eftersom felkontrollen innebär hög latens. Hur är det med COD tex?

Permalänk
Avstängd

Tattig nätkod.

Ser skott flyga genom tanks ibland.
Dör utan att bli skjuten.
Springer över en väg, bakom skydd etc. Dör direkt.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Avstängd

Ja det är riktigt jävla dålIgt ialla fall!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mmedc:

Jag upplever samma problem i MW3, men på en mer acceptabel nivå. För övrigt är jag vuxen och kan själv avgöra vilka spel jag tycker är bra eller inte, så inget snack om att ena spelet är skit och det andra är så mycket bättre. Det jag vill komma till är att MW 3 inte har dedikerade servrar och det har varit snack om att det är en dålig sak. Men för mig fungerar MW 3 bättre när vi kommer till hit detection. Hur kan det vara så? Borde det inte vara tvärtom? Jag är som sagt inte så insatt i tekniken.

MW3 har laservapen som träffar omedelbart, BF3 har kulor som ska flyga genom spelvärlden, fordon, miljö som går sönder osv osv. mängden data som måste vara i synk går inte att jämföra. Ändå är det tydligen helt otänkbart att BF3 skulle vara mer känsligt för packetloss och hög latency..

Skrivet av Zeuxlarsson:

Problemen kan härledas till en orsak. halvdan nätkod från DICE. Detta har alltid varit ett problem med BF-serien.

I vilken spelserie med motsvarande komplexitet och spelarantal är det inte ett problem?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

MW3 har laservapen som träffar omedelbart, BF3 har kulor som ska flyga genom spelvärlden, fordon, miljö som går sönder osv osv. mängden data som måste vara i synk går inte att jämföra. Ändå är det tydligen helt otänkbart att BF3 skulle vara mer känsligt för packetloss och hög latency..

Nej, det är inte helt otänkbart när allt faller på sin plats.