Permalänk
Medlem

Pc monitor vs vanlig tv?

Hej satt och funderade lite nyvaket sådär. Nu har jag ju t.ex suttit och lirat BF3 bra länge på en DELL U2311H och det funkar ju bra. Dock har jag problem med ljuset i spelet men annars är det bra. Men om jag skulle köpa en plasma/LCD/LED. Skulle det funka att köra bra i BF3 eller vad är det egentligen som händer? Har nämligen aldrig riktigt testat att köra något FPS-Spel på en vanlig tv kopplad från datorn. Förklara gärna varför man inte likväl kan använda en vanlig tv om så är fallet.

MVH
Eavo

Permalänk

En dataskärm är designad för att man ska sitta nära och en TV är designad för att sitta längre bort

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Pixeltätheten, "dots per inch" är oftast lägre. Så precis som swedishguy säger så blir det inget vidare att sitta nära en tv. Sen är inte alltid responstiden hos en tv jättebra heller, men det tror jag skiljer mer mellan olika modeller.

Permalänk
Medlem

dataskärmens pixlar är mindre än vanlig tv, du vet när man kolla noga i skärmen så ser man små rutor, och om du skulle ha en stor tv med små pixlar så kostar det en massa pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

dataskärmens pixlar är mindre än vanlig tv, du vet när man kolla noga i skärmen så ser man små rutor, och om du skulle ha en stor tv med många pixlar så kostar det en massa pengar

Va? 32" LCD PC monitor vs 32" LCD TV om båda är 1080P dvs 1920x1080 så har inte katten en TV mindre antal pixlar för du skulle den ha en lägre upplösning.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Nä men om du har en 24" med 1080p eller en 50" med 1080p då kommer det vara större "rutor" (men lika många pixlar) även om det är samma upplösning? eller är jag helt vilse på det? Logiskt sett så borde det ju vara mycket tätare på en 24 än en 50 tex.

Men vid samma tum så bör det inte skilja något, då är det väl andra saker som kan göra bilden sämre på en TV vs Datorskärm.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en tv som du ska spela med och när det gäller snabba scener osv då är nog plasman ett bra val, men el räkningen kan gå igång :/
fast det var för 1år sen jag köpte min, 42 panasonic plasma drar runt 380watt hade jag för mig :/
responstiden är för fan ingen fel på 0:001ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Nä men om du har en 24" med 1080p eller en 50" med 1080p då kommer det vara större "rutor" (men lika många pixlar) även om det är samma upplösning? eller är jag helt vilse på det? Logiskt sett så borde det ju vara mycket tätare på en 24 än en 50 tex.

Men vid samma tum så bör det inte skilja något, då är det väl andra saker som kan göra bilden sämre på en TV vs Datorskärm.

Stämmer mycket bra, Dock så tror jag att Tv apparater har sämre input lag än Monitors kan ha fel så rätta mig gärna.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en tv för att spela typ assassins creed och andra liknande spel från pc men även film tror ni att input lag blir för kraftigt med en bravia cx520 som har s-pva? Tv,s verkar ju ha ganska mycket input lag till skillnad från pc-skärmar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Nä men om du har en 24" med 1080p eller en 50" med 1080p då kommer det vara större "rutor" även om det är samma upplösning? eller är jag helt vilse på det? Logiskt sett så borde det ju vara mycket tätare på en 24 än en 50 tex.

Men vid samma tum så bör det inte skilja något, då är det väl andra saker som kan göra bilden sämre på en TV vs Datorskärm.

Precis det jag tänkte på vid samma tum så lär inte pixelstorleken skilja, men då är det inget man kan gämföra mellan TV/Dator-skärm heller för har du en större dator skärm har du även där större pixlar om båda är 1920x1080 så därför förstog jag inte poängen att nämna det.

Men sen ja 42" eller dylikt på närma håll är ingen fröjd att sitta på, jag har en 27" Dator LCD skärm och större än så vill jag inte gå på närma håll, både för hur det ser ut och man slipper slita på nacken när man konstant får flytta huvudet ^^

Sen nämde någon här plasma, dock vill jag inte rekkomendera det skarpt om man sitter och kodar eller vad som visar samma bild på skärmen längre tider efterssom plasma har större benägenhet att få inbränningar.

Min 42" Panasonic plasma som är ca 1 år gammal har redan fått lite inbränningar från HMPCn som är kopplad till den.
EDIT: Inbränningarna i mitt fal var WIndows start menyn samt lite skrivbordsikoner efterssom det var något strul med det dåvarande trådlösa mus/tangentnbordet som vägrade låta windows släcka skärmen och gå till viloläge och jag var borta en halv dag utan att märka det.

Plasma är bra beroende på hur du använder den men inbränningar är inget roligt att få om man skall använda den dagligen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Va? 32" LCD PC monitor vs 32" LCD TV om båda är 1080P dvs 1920x1080 så har inte katten en TV mindre antal pixlar för du skulle den ha en lägre upplösning.

Just därför en 30" lcd har 2560x1600. Tvapparaterna har inte högre upplösning än 1080p på grund av HDhypen. En upplösning högre än 1080p är för övrigt helt onödigt på en TV som används just som en TV (om den nu inte har 60+ tum).

Din ipsskärm lär även ha bättre bild och betraktningsvinklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Just därför en 30" lcd har 2560x1600. Tvapparaterna har inte högre upplösning än 1080p på grund av HDhypen. En upplösning högre än 1080p är för övrigt helt onödigt på en TV som används just som en TV (om den nu inte har 60+ tum).

Din ipsskärm lär även ha bättre bild och betraktningsvinklar

Absolut har min skärm bra mycket bättre bild än en tv jag pratade bara om skärmar/tv-apparater i samma upplösning men självkalrt finns det många fördelar förutom upplösningen men det var itne det jag svarade på

Jag skulle valt en dedikerad PC skärm över en TV alla dagar i veckan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Någon har säkert redan sagt det, men en TV har oftast eftersläpningar och ghosting. Det varierar självklart och desto dyrare desto bättre

Använder själv en 40" Swedx-TV till datorn och jag märker av eftersläpningar om jag drar långsamt i spel och liknande och hela miljöer rör sig. Dock är det inget jag bryr mig om.

Permalänk

Har för mig att bättre TV apparater(32 tum) brukar ha en input delay på Cirka 15-20ms och en bättre datorskärm brukar väll ha runt 5-10ms. Skillnaden finns och kan göra skillnad i snabba spel som BF3. Skillnaden är dock inte enorm.

Om du ska använda en TV som skärm så är Samsung bland de bättre när det gäller input lag.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le32c530-le40c530-2010...

"In our input lag and subjective gaming tests, the Samsung LE32C530 performed unbelievably well, lagging by only 14ms! Needless to say, this figure makes input lag completely irrelevant on this LCD TV, making it one of the best we’ve ever seen for fast, fluid gaming enjoyment."

Kan även nämnas att större LCD skärmar ofta har högre input delay så en 32tum LCD TV och en 32tum LCD PC skärm lär ha liknande input delay.

Permalänk
Medlem

Det som strular när man kopplar en TV till en dator är att TVn kan sakna stöd för full chroma (vanligt, gör bilden suddig), stöd för full gamma (luma) range (ger s.k black/white crush), sakna möjligheten att stänga av det mesta av videoprocesseringen (vilket kan ge lagg på uppemot 150 ms) osv. Det finns TVapparater som klarar av detta men de flesta strular på ett eller annat sätt, så det går inte att säga "köp märke X så får du en TV som fungerar". En snabb TV har en lagg på 1-2 frames vid 60 fps oavsett storlek. En TV blir inte snabbare eller långsammare bara för att den är större.

Detta gäller inte bara LCDTV utan även plasmaTV, bara för att plasmaskärmen kan tända och släcka pixels jättefort så betyder det inte att elektroniken bakom är snabbare än i en LCDTV. Det finns datorskärmar som använder TVpaneler om man bara ska ha TVn till datorn, de är nog ett bättre köp än en TV.

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Någon har säkert redan sagt det, men en TV har oftast eftersläpningar och ghosting. Det varierar självklart och desto dyrare desto bättre

Använder själv en 40" Swedx-TV till datorn och jag märker av eftersläpningar om jag drar långsamt i spel och liknande och hela miljöer rör sig. Dock är det inget jag bryr mig om.

Stämmer inte riktigt, Sonys Bravia TV apparater ska T ex ha väldigt hög delay (även de modeller som kostar 20k+), medan samsungs billigare 32 tummare för CA 3-4k har en delay som är nära många PC skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Va? 32" LCD PC monitor vs 32" LCD TV om båda är 1080P dvs 1920x1080 så har inte katten en TV mindre antal pixlar för du skulle den ha en lägre upplösning.

kolla 6:e inlägg så fattar du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

kolla 6:e inlägg så fattar du

Du skrev att en "dataskärm" har mindre pixlar än en tv utan att då nämna om det gäller vid samma upplösning eller inte, rätt logiskt att en skärm med högre upplösning har mindre pixlar än en tv med lägre upplösning vilket gäller samma med 2 dator skärmar med olika upplösning även om storleken på skärmytan är samma.

Så det du menar var ungefär såhär?
"En 42" 1080P TV har sörre pixlar än en 27" 1920x1080 datorskärm när TVn har mycket större bildyta men samma upplösning"?
Vilket jag fortfarande inte förstår anledningen att du skrev.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Om du ska använda en TV som skärm så är Samsung bland de bättre när det gäller input lag.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le32c530-le40c530-2010...

Det var en specifik (och ganska gammal) modell som råkade ha bra inputlag... Tyvärr är den inte representabel för alla Samsungskärmar. Skulle inte våga säga att dagens Samsung är bland de bättre input-lag mässigt!
Yxan är helt klart på rätt spår i det han säger.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Kan även nämnas att större LCD skärmar ofta har högre input delay så en 32tum LCD TV och en 32tum LCD PC skärm lär ha liknande input delay.

Nja, storleken i sig har inget med lagget att göra. Det beror på vilken panel som sitter i, hur den drivs, och hur mycket annan "bildförbättrande" elektronik som sitter i TV:n som ökar processtiden. Som nämnts kan faktiskt billigare TV-apparater har mindre inputlag just för att det är mindre pryttlar i den som processar bilden. Men de dyrare kan ha en bättre panel, och kanske mer påkostad drivining som kan minska ghosting och annat.
...
Nämn en enda 32 tums PC skärm förresten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så det du menar var ungefär såhär?
"En 42" 1080P TV har sörre pixlar än en 27" 1920x1080 datorskärm när TVn har mycket större bildyta men samma upplösning"?
Vilket jag fortfarande inte förstår anledningen att du skrev.

Ja det var ungefär så jag menade att en dataskärm har mindre(storlek, inte antal) pixlar än en tv och det är så för att man sitter närmare dataskärmen än tv:n och tv-tillverkare tillverkare inte stora tv med samma kvalitet som på data skärm för då kommer en 32 tummare kosta 10k, och anledningen till att jag skrev det ä för att bild kvaliten blir inte samma när man sitter nära en tv, du kan testa själv sätta dej lika nära tv som du gör med datan

@TS köp dej en plazma tv, spel och massa annat går smidigare och är billigare och led, vi köpte vår 42" för 4k kr(sjukt billigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Om du ska ha en tv som du ska spela med och när det gäller snabba scener osv då är nog plasman ett bra val, men el räkningen kan gå igång :/
fast det var för 1år sen jag köpte min, 42 panasonic plasma drar runt 380watt hade jag för mig :/
responstiden är för fan ingen fel på 0:001ms

Vår 42 tummare drar typ ingenting, det stod att max var 60w och när man har energiläge på så drar den bara 40 samsung

Det är en sak som jag inte fattar, det stod att tv klarade av 600hz eller något men den körs på 120hz, kan du/någon förklara vad den 600hz betyder?

Permalänk

Köp en dataskärmsteve det har jag btw den har tv ingång hdmi vga och scart fungerar klockrent en handic tv!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Vår 42 tummare drar typ ingenting, det stod att max var 60w och när man har energiläge på så drar den bara 40 samsung

Det är en sak som jag inte fattar, det stod att tv klarade av 600hz eller något men den körs på 120hz, kan du/någon förklara vad den 600hz betyder?

Dem luras lite med det, det är helt olika tekniker.
Lätt förklarat så är dina 600Hz att din bild är indelad i 10 delbilder och så visas bilden 60 gånger per sekund vilket blir 600Hz. Dett är ett exempel.

Sen finns det även ett par andra tekniker som kan marknadsföras lite lurigt, som tex att bakgrundsbelysningen pullserar väldigt snabbt vilket även det skrivs så folk tror att det är bilduppdateringen som springer i dem Hertzen.

Skrivet av Gulbanan:

@TS köp dej en plazma tv, spel och massa annat går smidigare och är billigare och led, vi köpte vår 42" för 4k kr(sjukt billigt)

Du vet att en LED tv är tekniken på bakgrundsbelysningen så en LED-TV är en LCD-TV med annan bakgrundsbelysning.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har en Sony Bravia KDL-46CX520 (LCD) och en LG IPS236V. Jag har märkt att när man spelar seriös multiplayer så vill man sitta vid dataskärmen. Det är mycket lättare känns det som. Varför vet jag inte, kanske bara jag som e van, men det känns som att man ser små pixlar mycket bättre på den, speciellt när man skall klippa någon med nåt automatvapen på en längre sträcka så känns det iaf som att jag dödar 50% oftare med datorskärmen för man ser lite bättre. Äventyr / sport etc är ju dock roligare på tvn men där e oftast precisionen inte riktigt lika avgörande. Jag spelar absolut mest på min skärm iaf den är bättre på allt.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Du vet att en LED tv är tekniken på bakgrundsbelysningen så en LED-TV är en LCD-TV med annan bakgrundsbelysning.

ja det vet jag, nej jag menade lcd, förlåt(skrev via mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpel:

Hej!
Jag har en Sony Bravia KDL-46CX520 (LCD) och en LG IPS236V. Jag har märkt att när man spelar seriös multiplayer så vill man sitta vid dataskärmen. Det är mycket lättare känns det som. Varför vet jag inte, kanske bara jag som e van, men det känns som att man ser små pixlar mycket bättre på den, speciellt när man skall klippa någon med nåt automatvapen på en längre sträcka så känns det iaf som att jag dödar 50% oftare med datorskärmen för man ser lite bättre. Äventyr / sport etc är ju dock roligare på tvn men där e oftast precisionen inte riktigt lika avgörande. Jag spelar absolut mest på min skärm iaf den är bättre på allt.

Det låter som om du inte har full chroma på din TV. Då är den effektiva upplösningen 960 vertikala linjer istället för 1920.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Det låter som om du inte har full chroma på din TV. Då är den effektiva upplösningen 960 vertikala linjer istället för 1920.

Om ny skärmen känns grynigare/pixligare matad via dator, så kan det vara värt att testa byta pixel format från skärmen.
Finns åtminstone på ATI under "my digital flat panels/pixel format". Prova både RGB 4:4:4 och YCBCR 4:4:4 tex.

Alternativt kan det vara inputlag du känner av, som gör att allt sker lite "efter", vilket gör styrningen lite seg. Lite fyllevarning på den kan man säga

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.