Tystare fläkt till Compucase 8K01?

Permalänk
Medlem

Tystare fläkt till Compucase 8K01?

Tjenare,

Jag har en trevlig liten HTPC hemma med dessa komponenter:

Compucase 8K01 120W (Svart/Silver)
Zotac ION ITX G Series 330
640Gb hdd Sata
2 GB ddr2

Använder den enbart till film och musik och är ruskigt nöjd men börjar tröttna på att den väsnas. CPU-fläkten låter inte jättemycket men tänkte ändå byta den. Nätagget dock börjar bli olidligt men vet inte riktigt vad jag kan göra åt det? Köpa nytt eller byta fläkten i nätagg?

I dagsläget ligger CPU temp runt 20-25 grader och belastningen på CPUn är mer eller mindre 0 vid användning. Så behövs inga kraftiga saker, bara tysta. Kan tyvärr ingenting om kylning så lite råd vore uppskattat! Ska även stoppa i en SSD-disk att köra XBMC på istället för den vanliga som jag har nu och trixa lite med spindown på den vanliga där alla media-filerna ligger som jag inte använder så tokigt ofta.

Permalänk
Medlem

Byta fläkt i ett skitnätagg från HEC är inte att rekommendera. Det är riktigt ineffektivt och kommer antagligen dö av värmen. Byt mot bättre pico-psu, du klarar dig nog på 65W, 100W med god marginal. Väldigt tråkigt med fläkt på CPU, är det en Atom så kanske du kan byta flänsen mot en stor nordbrygge-kylare men tvivlar på att den får plats.

60 mm fläktar är inte tysta alls och undervoltar man dem blåser de mindre än du gör med näsborrarna, modda för ett större men tunt utblås i toppen är mitt råd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Jag har som sagt noll koll på den typen av hårdvara, har du några förslag på pico-psu? Vet inte vad som är kompatibelt etc men vore guld värt att byta ut den för nu är det olidligt. Fläkten ska jag göra något åt senare, testade att ta ur den en stund och skillnaden var marginell så nätagget känns viktigast. Är dessutom sjukt lite plats med alla kablar och sånt så frågan är om jag ens kan sätta i en bredare fläkt...

Permalänk
Medlem

http://mini-itx.se/picopsu80acdc12v667a80wadapter-p-394.html?...

Det där borde fungera bra? Behöver jag några andra delar?