Permalänk

3 minnen på p67?

Hej!

Jag funderar att bygga en dator med ett p67 moderkort och jag såg några ram minnen som verkade vara schysta (12gb). Problemet (eller inte) är att de är framtagna för 1366 triple channel. Fungerar de fortfarande till 1155?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

1155? Är inte det socket för processor du pratar om, medans 1366 är clockhastigheten på minnena... ?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Det är klart att de funkar, men jag rekommenderar att du kör på dualchannel, dvs 2 eller 4 stickor. Dessutom så tror jag att RAM-minnena för socket 1366 har 1.65V, och SB trivs bäst med 1.5V

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

1155? Är inte det socket för processor du pratar om, medans 1366 är clockhastigheten på minnena... ?

Han menar att det är trippelchannel till LGA 1366, det är ju dualchannel till LGA 1155, RAM-hastigheten som du syftar på är nog 1333 MHz.

MVH

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Skrivet av ChineseBoy:

Han menar att det är trippelchannel till LGA 1366, det är ju dualchannel till LGA 1155, RAM-hastigheten som du syftar på är nog 1333 MHz.

MVH

Hastigheten är 1600MHz om ni undrar.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande fråga, jag har 2x4gig av ett märke ram, och 2x4 av ett annat, kan man kombinera?

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk
Skrivet av Oteknisk:

Jag har en liknande fråga, jag har 2x4gig av ett märke ram, och 2x4 av ett annat, kan man kombinera?

Beror lite om det är någon skillnad på spänningen som krävs och timings?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Timings, volt/spänning och hastighet måste stämma.
Då fungerar det till 80%.
Det finns säkert över 30 andra olika värden att titta på.
Men dessa har mindre betydelse.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Timings, volt/spänning och hastighet måste stämma.
Då fungerar det till 80%.
Det finns säkert över 30 andra olika värden att titta på.
Men dessa har mindre betydelse.

nä de måste inte stämma, hade helt olika minnen förut, bara det att jag blev tvungen att klocka ner de 2snabbare till de 2 segare minnena.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem
Skrivet av wekkt0r:

nä de måste inte stämma, hade helt olika minnen förut, bara det att jag blev tvungen att klocka ner de 2snabbare till de 2 segare minnena.

Ja. Läs min post igen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Oteknisk:

Jag har en liknande fråga, jag har 2x4gig av ett märke ram, och 2x4 av ett annat, kan man kombinera?

Det man bör tänka på när man kombinerar olika modeller av minnen är att de svagaste minnena är de som avgör frekvens/latenser. Minnen är dock rätt lika i grunden och det värsta som kan hända är att du tvingas klocka ner minnena lite.

Permalänk
Medlem

De minnen jag tänkte försöka kombinera är G.Skill Ripjaws X Performance 2x4GB samt Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3.

Dessa har samma timings, dock kör ripjaws i 1.5v och Corsairs i 1.65 volt.

Blir det något problem ?

Tack för svaren!

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk
Medlem

1155 saknar stöd för tripple channel. Stödjer endast Dual channel.
För att få Dual channel att fungera så måste du köra 2 eller 4 moduler.
Kör du 3 moduler så kommer minnena köras i Single channel.

Minnena bör vara samma storlek (inte säker om det funkar om storlekarna skiljer), men behöver inte vara samma märke eller timings.
Dock rekommenderat att köra av samma märke och timings, men det bör funka så länge du ställer in timing och voltage i värden som alla minnena ska klara.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är 4 moduler, men med två olika storlekar. :/

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det man bör tänka på när man kombinerar olika modeller av minnen är att de svagaste minnena är de som avgör frekvens/latenser. Minnen är dock rätt lika i grunden och det värsta som kan hända är att du tvingas klocka ner minnena lite.

Eller att datorn inte bootar alls med dem eller att man behöver klocka ner dem så mycket (både latens och freq) att man förlorar mycket prestanda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir att köra på 8 gig då

Tack för alla svar!

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk

Tar prestandan av datorn en stor smäll om man kör tre stycken single channel minnen istället för två dual channel minnen?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Tar prestandan av datorn en stor smäll om man kör tre stycken single channel minnen istället för två dual channel minnen?

Minnen är alltid single channel. Sedan är det upp till moderkortet att avgöra om det blir single-/dual-/triple-/quad-channel beroende på antalet anslutna minnen och i vilka slotar de placeras.

Fastän minnen säljs i tvåpack och säljs som dual channel är det ingen skillnad mot minnena du köper styckevis.

Är det moderkort med dual channel bör 2 eller 4 minnen användas. Triple channel 3 eller 6 st minnen.
3 st minnen på dual channel moderkort ger dual channel mot 2/3 av minnet, sista 1/3 nås med single channel.
Tex 3 st 2 GB ger dig dual channel mot de första 4 GB, och de sista 2 GB nås med single channel. Det är ju betydligt bättre än att plocka bort det sista minnet och riskera att swapfilen används istället om man går över 4 GB minnesanvändning.

Vad ParasiteX skriver var aktuellt på de första dual channel moderkorten som krävde identisk minneskonfiguration i alla minneskanaler för att dual channel skulle fungera. Nu kan minneskanalerna köras individuellt och ändå ge dual channel. AMD kallar funktionen 'unganged dual channel', och intel vill jag minnas kallar det 'asynkron dual channel'

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Nu kan minneskanalerna köras individuellt och ändå ge dual channel. AMD kallar funktionen 'unganged dual channel', och intel vill jag minnas kallar det 'asynkron dual channel'

Tja, det är väl snarare tvärt om att de körs i dualchannel men ändå går att nås i två trådar så att säga. Men jag förstår hur du menar iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)