Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

HR-02 Macho och Asus P8Z68-V

Tjena!

Köpte en HR-02 Macho kylare för att använda med mitt Asus P8Z68-V och i5 2500K men lusläste uppenbarligen inte Thermalrights hemsida tillräckligt nogrannt då kylaren inte passar på detta och vissa andra Asus kort utan en speciell bakplåt (som inte följde med). Är det någon som har koll på var man kan få tag på asus-bakplåten? Har mailat Thermalright men inte fått något svar än.

Såg i en recension till HR-02 Macho att det var någon annan som haft samma problem, dock på ett P8Z68-V Pro (tror dock dom är mer eller mindre identiska). Han hade löst det genom att plocka bort en kylfläns på moderkortet. Nån som har testat detta eller vet mer om det? Det som hindrar bakplåten från att passa är en plåt på baksidan som hamnar under kylarens bakplåt. Skulle tro att den inte är så nödvändig, men vill ju helst inte modifiera moderkortet om det går att slippa.

//Leo

Permalänk
Medlem

Jahapp, jag hamnade i samma sits då, men jag tror inte att det har något med en bakplåt att göra, utan den kylfläns som du nämner att du läst om.

Skall själv leta, men länken till den recensionen skulle uppskattas. Just nu ser det ut som att jag måste lista ut hur man plockar bort den kylflänsen och sedan såga av en "vinge" på den, och typiskt så verkar alla andra kylflänsar ha skruvar UTOM den där, som har några plastpluppar bara, och de undrar man ju om de går att trycka tillbaka...

Permalänk
Medlem

Tjena!

Som du sa så hade jag fått det där med bakplåten helt fel. Det var som sagt kylflänsen som var i vägen. Fick till slut svar från Thermalright där dom skickade bilder på hur den asus-kompatibla fram bracketen såg ut. Den enda skillnaden var att det verkade som att dom plockat bort några millimeter på den sida som går emot kylflänsen.

Jag löste det till slut genom att plocka fram vinkelslipen och helt enkelt slipa bort lite av bracketen så att den fick samma utseende som den asus-kompatibla. Funkade helt utan problem sen.

//Leo

Permalänk
Medlem

Tack!

Skall bege mig ut i stadens industriområden och se om man kan hitta någon verkstad som släpper in mig så jag kan slipa ned de där millimetrarna jag med.