Rykte: Nvidia Kepler är Geforce GTX 580 – gånger två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Och jag sitter med GTX 275...

Och jag på 130!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast påståendets validitet kvarstår ju ännu; Det är bara BF3, på ultra, med 3 skärmar, som skulle ha nytta av ett sådant kort. Samtliga spel där ute är ju konsolportningar och kräver inte lika mycket, och samtliga spel som släpps inom 6 månader är också konsolportningar. Så, BF3 undantaget, finns det ingen anledning för sådana kort ^^ Vilket i sig är väldigt, Väldigt sorgligt.

Ja så kan man ju resonera. Men de flesta vill ju att kortet skall räcka till bra i spel i cirka 2 år också. Då är vi framme vid 2014 och flera spel med frostbite 2.0 bör vara släppta + att utvecklare gör spel för nästa generations konsoler som bör ha liknande kort under huven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ja så kan man ju resonera. Men de flesta vill ju att kortet skall räcka till bra i spel i cirka 2 år också. Då är vi framme vid 2014 och flera spel med frostbite bör vara släppta + att utvecklare gör spel för nästa generations konsoler som bör ha liknande kort under huven.

poängen var att det inte är lönt för oss med GTX560Ti eller över att köpa dessa när de först släpps - eftersom spelmarknaden inte har hunnit ikapp. Sommaren 2012 kommer det säkert vara annorlunda och då kommer jag vara en av de första som lägger händerna på en GTX680 ;D

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

De kan mycket möjligt announca det då, men konsolen kommer knappast släppas redan nu. Microsoft och Sony står fortfarande vid sig att vi har precis passerat halva livslängden för dagens generation av konsoler. Tidigast 2014 eller 2015 beräknas nästa generations konsoler släppas.

Enligt ryktet jag hörde så skulle de presentera den på nästa E3 och sen släppa den till jul.

Enligt SA så har de redan fått tillbaka de första testkretsarna och att den kommer förmodligen att släppas under våren eller sommaren 2013
http://semiaccurate.com/2011/12/05/exclusive-xbox-next-chip-j...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

ska lätt spara ihop till ett high-end nVidia kort!

Vart jag än går så tycker jag att du skriver att "detta ska köpas"?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Skulle GK100 vara ett singelkort som presterar som 2x580? Eller är det Nvidias nya 690?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer och presterar så bra som det verkar: herregud!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Frågan är, hur många 7970 AMD behöver trycka in i en bräda för att klå detta monster?

0,8st 7970 på ett kort?

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Jag förstår inte. Skulle GK100 vara ett singelkort som presterar som 2x580? Eller är det Nvidias nya 690?

GK100 är ersättaren åt dagens GTX580 med en Gpu och ska ha dubbelt så många cuda cores så att de blir som 2 st GTX580 kort idag och alltså heta GTX680 som ja fattat det.

GTX690 har inte nvidia pratat alls om de kommer eller när ännu.....vet att redaktionen hatar microshuttering som kan uppstå med flera grafikprocessorer och därför kör dom enbart en grafikprocessor medans vissa inte alls märker av de.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

FX-serien var oxå hypad innan release..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

2013? så nvidia är enligt dina källor 1 helt år efter amd?
vill dom verkligen sätta sig i en sådan sits?
tror knappast 660/670 korten säljer lika bra som amd:s 7970.

Nu har jag absoluit ingen statistik som jag kan komma på, men har fått som intryck att det faktiskt, för spelkort, är mellansegmentet som omsätter mest. Fler som kan tänka sig spendera ca 2000 på ett kort som vinner i prisVprestanda än de som kan tänka sig spendera 4000+ för att ha det bästa.

Någon som HAR siffror?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quickzor:

Vart jag än går så tycker jag att du skriver att "detta ska köpas"?

Ehm jaha och?

Har köpt en AMD 631 (FM1 system) prolle som jag sa är förövrigt väldigt nöjd med det systemet...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Förstår inte vissa som säger att konsol är win/win och att utvecklarna inte tjänar pengar på PC-marknaden...

Blizzard. Nuff said

OnT: Ser fram emot en framtida uppgradering av PCn med mitt nuvarande GTX460

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

GK100 är ersättaren åt dagens GTX580 med en Gpu och ska ha dubbelt så många cuda cores så att de blir som 2 st GTX580 kort idag och alltså heta GTX680 som ja fattat det.

GTX690 har inte nvidia pratat alls om de kommer eller när ännu.....vet att redaktionen hatar microshuttering som kan uppstå med flera grafikprocessorer och därför kör dom enbart en grafikprocessor medans vissa inte alls märker av de.

Länken har postats tidigare, men enligt bilden så ser det ut som GK110 har två stycken GK104. Vart GK100 kommer in i bilden ser jag inte alls.
Ska dock bli spännande att följa nvidias kontrande steg när väl AMD fått ut sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Förstår inte vissa som säger att konsol är win/win och att utvecklarna inte tjänar pengar på PC-marknaden...

Blizzard. Nuff said

Blizzard gör spel som bara fungerar bra med mus och tangentbord.

Att konsolplattformen är win/win för utvecklare och de företag som står för konsolerna är ju självklart. Utvecklare tjänar överlägset mest pengar i det segmentet. Däremot är det ingen som har påstått att det är lika mycket win för konsumenterna (speciellt på Sweclockers där alla spyr galla över konsoler och skriker efter ickeportade spel till PC).

Permalänk

Bara ge mig stöd för 4960x1600 i Portrait-Landscape-Portrait så är jag nöjd, fastän det skulle innebära SLI.
Inte någon babyupplösning som 5760x1080 här inte!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Trevligt med lite nya grafikkort =D Kommer inte köpa vid release men desto tidigare de släpps desto tidigare går de ner i pris
Mitt 460 får funka ett tag till.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

om jag inte minns helt fel så körde de väl med samma snack inför 4xx serien.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Länken har postats tidigare, men enligt bilden så ser det ut som GK110 har två stycken GK104. Vart GK100 kommer in i bilden ser jag inte alls.
Ska dock bli spännande att följa nvidias kontrande steg när väl AMD fått ut sina produkter.

http://assets.vr-zone.net/14067/005.jpg

Får tacka för din roadmap och menar så klart då GK110 men de roliga är på sidan är att på detta kort står de inget om 2 GPU som de gör på GTX690 kortet och att de ska 512 cores ggr 2 .

Så de borde betyda att 2 st GK104 samsas på samma grafikprocessor för GTX680.

Men ska bli roligt att se när dom kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

...men spelen som görs är konsollport. Tänk om de kunde vara likadant som bilindutrin/oljeländerna att de gick hand i hand. För dyr olja inga bilar, inga bilar ingen olja.

Noterbart är att grafikdelen i en PS3 är ett Geforce 7800GTX.

noterbart är också att har man bara en GPU att utgå ifrån kan man progga enbart för den GPUn och där efter få en kod som är väldigt anpassad för just den hårdvaran, kod som skall vara kompatibel med många olika senarion kan inte göras lika bra / effektiv, jag är själv ingen programerare eller utvecklare men det räcker med lite sunt förnuft...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Länken har postats tidigare, men enligt bilden så ser det ut som GK110 har två stycken GK104. Vart GK100 kommer in i bilden ser jag inte alls. Ska dock bli spännande att följa nvidias kontrande steg när väl AMD fått ut sina produkter.
http://assets.vr-zone.net/14067/005.jpg

Blir det inte dyrt att producera så många olika kretsar, även om det påstås att GK110 är två GK104. Dessutom skulle tiden placera den i Q3/Q4 2012 och de skulle ersätta en singel-topp-GPU med en dual-GPU lösning samtidigt som de gör tvärtom högst upp. Underligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Så nVIDIA försöker ställa sin medelprestanda mot AMDs bästa alltså?, låter som de tror att de är Intel nu och kommer göra en bulldozer av det hela, med andra ord, förlöjliga sig med fel siffror och göra folk besvikna, (nVIDIA då alltså).

De fumlar så hårt med sina hittepåsiffror för att man inte riktigt ska kunna räkna ut på egen hand vad de betyder medan AMD räknar i transistorer och riktig prestanda,
är ingen fanboy, men jag gillar de som är mest logiska, mest.

Haha, "Att göra en bulldozer" ;D

Det är BRA med konkurrens, man får hoppas att ATI och Nvidia gör båda riktigt bra kort så det blir lite priskrig. Att hoppas på det ena är bara dumt.

Permalänk
Medlem

Känns roligare om dom kunde införa support för 3 skärmar utan SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Känns roligare om dom kunde införa support för 3 skärmar utan SLI.

Faktiskt den orsaken att jag gick ifrån Nvidia till AMD, när jag byggde min senaste dator!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Inte så lätt när man inte vet va du har för dator

Om du hade läst så hade du vetat att jag har ett gtx 470.

Skrivet av snozan:

Hög samt stabil. Iallafall i RtCW

Va?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det hade vart så skönt om AMD kunde vara prestandakungen ett litet tag nu, känns som att de verkligen behöver detta Tycker mina 5850s presterat jättebra och kostade inte så mycket. Tyvärr gick fläkten på en av dessa sönder för några veckor sedan men sådant är livet. Sen borde AMD vara bättre på att utveckla drivrutiner men tydligen har det gröna laget liknande problem så båda är väl "lika dåliga".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Ska bli nice. Hoppas på ett galet presterande singlecore-kort så man slipper microstuttering och problem i alla former. SLI-profiler etc slipper man vänta/lita på.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Blir nog en bra ersättare till min GTX 580 om rykterna nu stämmer. 1024 beräkningsenheter på en GPU är inget att leka med, trodde först att det skulle stanna på 768 CUDA kärnor, men om det blir 1024 så blir det instant upgrade, inget snack då GTX 580 fortfarande känner sig lite trött på 2560x1600.

Enbart under förutsättning att det inte stämmer och blir ett singel-GPU kort så håller jag med.
Dual-GPU lösningar har jag haft nog av för att inse dess begränsningar och valde den bättre och smarate lösningem med multipla singel-GPu av vassare slaget.
Funkar klart bättre när CF/SLI inte stöds vilket är vanligt på skitportningar/lata utvecklare som offrar mid/highend för att göra spel acceptabla på kontorsburkar.
När CF/SLI fungerar blir det äkta prestanda, inte nåt stryt pga strypta kärnor på kortena för att komma under meningslös spec vad gäller strömförbrukning.
Att skylla på plats på moderkort/chassi håller ej år 2011 när det snarare är ens eget felaktig val av dessa som man bör och skall skylla på.
Med tanke på målgrupp för toppkortet finns ingen anledning till mindre än 4GB vram/GPU då 2GB/GPU inte räcker när man ligger över 2,5GB redan nu.

Skrivet av Rourke:

Ska bli sjukt att se vad man kan hitta på i spelvärlden med saker som Radeon 7970 och det här monstret.

Med konsollportningar så händer det inget radikalt utan hårdvaran kommer som vanligt ligga årtionden före lata utvecklare.
Flera utvecklare måste följa DICE och utnyttja dagens hårdvara och det som erbjuds samt ha en låginställning för utdaterad och gårdagens utrustning medans "very high/ultra" är just maximera dagens utrustning med DX13 och whatever som finns för att öka realismen.
3 skärmar utan SLI är ju mindre lyckat, utan enbart precis son med CF en "show-off" när det krävs multipla GPU för att trycka ut spelbara FPS och MS är inget stort problem på kort som orkar med liksom SLI-profiler då dessa kan skapas av användarna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det hade vart så skönt om AMD kunde vara prestandakungen ett litet tag nu, känns som att de verkligen behöver detta Tycker mina 5850s presterat jättebra och kostade inte så mycket. Tyvärr gick fläkten på en av dessa sönder för några veckor sedan men sådant är livet. Sen borde AMD vara bättre på att utveckla drivrutiner men tydligen har det gröna laget liknande problem så båda är väl "lika dåliga".

De har varit prestandakungen större delen av tiden de senaste åren eller? Fast ajg håller med om att AMD behöver vara det ett tag för att behålla användarnas respekt då folk gärna sätter likhetstecken mellan det AMD som gör GPU:er och de som gör CPU:er, varav de senaste fläckat ner ryktet på sistone.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Även om dessa kort skulle vara exakt som det står, och de visar sig vara perfekta monster på alla sätt, så finns det ändå inget spel, nuvarande eller på uppgång, som skulle kunna få kortet att bli värt att köpa

Crysis 2