Rykte: Nvidia Kepler är Geforce GTX 580 – gånger två

Permalänk
Medlem

Bra, tidsplanen timar om jag börjar spara nu

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Det är en krympning på 104% från 40 till 28 nm, så inte nödvändigtvis.

Utveckla gärna...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Blir att vänta på ett ASUS 680GTX CUII!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Och jag sitter med GTX 275...

Själv bytte jag nyss upp mig från GTX9800+...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Hela utlägget om konsollerna baserades på de här.

Känns mäkta onödigt att uppgradera och se framemot något spel överhuvudtaget så länge inte konsollerna får sig en rejäl remake. Man bör ha i åtanke att även "PC spelet BF3" beordrades konsolifieras efter halva produktionstiden. COD serien är ju ingen hemlighet att de är en ren konsolport heller.

Så egentligen, va ska man med dessa kort till egentligen, mer än att ha bara för att ha?

Efter halva produktionstiden i bf3 hade de redan byggt grafikmotorn till spelet så den delen är inte portad:)

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk

Blir nog en bra ersättare till min GTX 580 om rykterna nu stämmer. 1024 beräkningsenheter på en GPU är inget att leka med, trodde först att det skulle stanna på 768 CUDA kärnor, men om det blir 1024 så blir det instant upgrade, inget snack då GTX 580 fortfarande känner sig lite trött på 2560x1600.

Permalänk

[QUOTE="Mithras;11717365"]Där fick du mig ^^
om jag ändrar mitt påstående till (om man spelar på en skärm) då?

Fast påståendets validitet kvarstår ju ännu; Det är bara BF3, på ultra, med 3 skärmar, som skulle ha nytta av ett sådant kort. Samtliga spel där ute är ju konsolportningar och kräver inte lika mycket, och samtliga spel som släpps inom 6 månader är också konsolportningar. Så, BF3 undantaget, finns det ingen anledning för sådana kort ^^ Vilket i sig är väldigt, Väldigt sorgligt.[/QUOTEJ

Jag kör på två rejält överklockade 580 i SLI i 6040x1080 i 3D och det finns betydligt fler spel än BF3 som skulle må rejält mycket bättre med mer kraft än jag har.
Många kommande spel kommer ha liknande krav. Det är en missuppfattning att bara för att många spel har konsolerna som huvudmål så kommer spelen inte kunna anstränga en PC. Spel som Skyrim må vara ett dåligt exempel men vad med exempelvis Crysis 2? Har du provat maxa det på 3 skärmar i DX11? Och än mer... tycker du Crysis 2 är illa anpassat till PCn då det är ett "konsolspel" i grund och botten? Jämför med Crysis 1 som bara fanns på PC.
Finns flera exempel men jag hinner inte drar flera nu.
Svejs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Då är vi 2 Så det känns som en hyffsad uppgradering till våren!

Då är vi 3. Känns på en gång lite mer aktuellt att vänta på Nvidias kort. Jag som tänkte tagit AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Så nVIDIA försöker ställa sin medelprestanda mot AMDs bästa alltså?, låter som de tror att de är Intel nu och kommer göra en bulldozer av det hela, med andra ord, förlöjliga sig med fel siffror och göra folk besvikna, (nVIDIA då alltså).

De fumlar så hårt med sina hittepåsiffror för att man inte riktigt ska kunna räkna ut på egen hand vad de betyder medan AMD räknar i transistorer och riktig prestanda,
är ingen fanboy, men jag gillar de som är mest logiska, mest.

Vaa??? Såg då inga positiva siffror om bulldozer före lansering....det enda var att nån klockat den högt men inga seriösa artiklar iaf och det är inte det här heller...
Att kepler kommer bli bättre än fermi är självklart frågan är bara hur mycket,30-40% bättre kanske? spekulerar vilt...

Permalänk
Medlem

Ska bli sjukt att se vad man kan hitta på i spelvärlden med saker som Radeon 7970 och det här monstret.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk

Ryktes och "läckor" kriget är i full gång. För AMD gäller det att få folk att inte julköpa ett 560TI-580 utan att vänta tills 79xx kommer. För Nvidia gäller det att få folk att inte köpa 79xx utan vänta tills 6xx kommer. Stora insatser står på spel. Och kom i håg:
1. I KRIG ÄR ALLT TILLÅTET
2. KRIGETS FÖRSTA OFFER ÄR SANNINGEN!
Mao tro inte på något av ryktena. Men man kan alltid hoppas

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att Nvidia skulle försöka på en ny 500mm^2+ på ny processnod. Känns som om antingen lär de inte av sina misstag eller så är källan båg.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Utveckla gärna...

Han menar snarare att antalet transistorer per ytenhet ökar med 108 %. 40*40/(28*28) = 2,04 (så nu blev det inte 108 % utan snarare 104 %). Men man kan ju inte bara stirra blint på de siffrorna, eftersom mellanrummet mellan transistorerna antagligen inte kommer att minska lika mycket som storleken på transistorerna.

1/2,04 = 0,49, vilket betyder att minskningen av transistorerna blir 51 % (men riktigt så stor skillnad blir det ju inte pga anledningen jag skrev tidigare).

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir ett nVidia för min del vid nästa grafikkortsbyte. Jag har haft en del problem med mitt HD5850, mest som har varit med drivers och dels att jag kan inte alls klocka det nånting utan att få bluescreens men det var samma problem på mitt förra grafikkort som var ett 8800GTS (första gen, 320mb), som dessutom dog till slut. Har alltid köpt referenskort, så det blir nog att vänta ett tag tills Asus eller MSI får lägga vantarna på dem nya korten och göra det de gör bäst!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att dem hinner släppa high-end korten så tidigt som möjligt, speciellt 680. Lär sjunka lite i pris till sommaren då jag tänkt investera i ett nytt grafikkort och installera vattenkylning i burken. Blir om nom nom!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

http://vr-zone.com/articles/report-nvidia-28nm-desktop-gpu-ro...

Enligt detta så kommer inte highend kepler förens slutet 2012 eller tidigt 2013
Mellanklassaren av kepler kommer få hålla ställningarna i singel/dual gpu setup under 2012

Kan det bli så att GTX6xx serien blir utan stora kepler som istället lanseras som GTX7xx och ställs mot HD89xx

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DAoG:

... Konsoler är en win/win situation för både konsument, spelutvecklare och konsoltillverkare.

Nej. Konsoler är en win/win situation för spelutvecklare och konsoltillverkare - båda tjänar mer pengar och får mer kontroll samt behöver inte lägga så mycket energi/pengar på att lyckas, dvs. det är lägre risk.

Konsoler är enbart negativt ur konsumentperspektiv - dyrare, mer inlåst, oflexibelt, håller tillbaka utvecklingen, sämre konsumentvilkor (som dessvärre portats till pc) m.m. m.m.

Det enda de är bra för när det kommer till konsumentvärde är att tillhandahålla "casual gaming". Vad jag menar med detta är att det kan mycket väl vara trevligare att slagga i soffan tillsammans med polare/n och spela med handkontroll i ett spel som inte kräver så mycket av spelarna än att sitta själv i en dåligt belyst källare hemma hos mamma och spela det nyaste ubernördiga rollspelet som egentligen släpptes på 90-talet men har fått en ny modd som du bara måste testa... Ja jag överdriver medvetet....

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem

Nästa kort blir det värsta Single-GPU på marknaden. Trött på dubbelGPU-lösninar. Trist att jag ska behöva vänta tills April dock...

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

borde inte detta betyda ännu större chip än gf110?
Med tanke på de stora problemen dom hade initialt när dom gick över på 40nm så gissar jag att det har upprepats igen då 28nm verkar dröja...
förmodligen så liten andel gpus som funkar att det inte är värt köra på, så länge inte processen/konstruktionen ändrats...

spekulerar givetvis bara, kul med konkurrens dock

Jo, lägg till den ökade minnesbussen och allt runtomkring som krävs för att effektivt mata dubbelt så många CC, och du har förmodligen en krets som är för stor för att kunna hanteras i TSMCs maskiner.
Lägg till att 33% bredare minnesbuss ska mata 100% fler CC. Någon med GTX580 kan ju dra ner minnesklocken till 2/3 och se vad som händer med prestandan i höga upplösningar. Någon som nämnde flaskhals?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

http://vr-zone.com/articles/report-nvidia-28nm-desktop-gpu-ro...

Enligt detta så kommer inte highend kepler förens slutet 2012 eller tidigt 2013
Mellanklassaren av kepler kommer få hålla ställningarna i singel/dual gpu setup under 2012

Kan det bli så att GTX6xx serien blir utan stora kepler som istället lanseras som GTX7xx och ställs mot HD89xx

2013? så nvidia är enligt dina källor 1 helt år efter amd?
vill dom verkligen sätta sig i en sådan sits?
tror knappast 660/670 korten säljer lika bra som amd:s 7970.

ett 680 ät iaf ett givet köp så fort det finns andra modeller än referens(även om man måste vänta tills 2013), sen får man väl köpa ett extra om 1 kort är för klent.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mithras:

Där fick du mig ^^
om jag ändrar mitt påstående till (om man spelar på en skärm) då?

Fast påståendets validitet kvarstår ju ännu; Det är bara BF3, på ultra, med 3 skärmar, som skulle ha nytta av ett sådant kort. Samtliga spel där ute är ju konsolportningar och kräver inte lika mycket, och samtliga spel som släpps inom 6 månader är också konsolportningar. Så, BF3 undantaget, finns det ingen anledning för sådana kort ^^ Vilket i sig är väldigt, Väldigt sorgligt.

60 FPS vs 100 FPS eller 60 FPS vs 80 FPS är stor skillnad om du har 120hz skärm + 1920.1080.

Det är flyt man vill ha inte att det känns segt när man drar musen eller att man kan droppa till 45 PFS eller mindre på capsain border när 30 pers stor och skjuter på mig eller sprängs som fan + om man har pengar och gillar att hålla på med hårdvara och mixtra och benchmarka och spela i 5760x1080.

Jag fattar vad du menar men när jag gick från 60hz till 120hz + bättre dator så vill man bara ha mer + det är FLYT man vill åt som jag sa innan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Själv bytte jag nytt upp mig från GTX9800+...

jag köra med GTX260 fortfarnde men snart uppgrader till GTX680 på min nya dator .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

orkar inte läsa igenom hela tråden, men var det inte likdana häftiga siffror innan fermi lanserades?...det "häftiga" blev att det inte alls blev lika kraftfullt, däremot förbrukade den en häftig massa watt...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Utgardaloki;11717463"]

Skrivet av Mithras:

Där fick du mig ^^
om jag ändrar mitt påstående till (om man spelar på en skärm) då?

Fast påståendets validitet kvarstår ju ännu; Det är bara BF3, på ultra, med 3 skärmar, som skulle ha nytta av ett sådant kort. Samtliga spel där ute är ju konsolportningar och kräver inte lika mycket, och samtliga spel som släpps inom 6 månader är också konsolportningar. Så, BF3 undantaget, finns det ingen anledning för sådana kort ^^ Vilket i sig är väldigt, Väldigt sorgligt.[/QUOTEJ

Jag kör på två rejält överklockade 580 i SLI i 6040x1080 i 3D och det finns betydligt fler spel än BF3 som skulle må rejält mycket bättre med mer kraft än jag har.
Många kommande spel kommer ha liknande krav. Det är en missuppfattning att bara för att många spel har konsolerna som huvudmål så kommer spelen inte kunna anstränga en PC. Spel som Skyrim må vara ett dåligt exempel men vad med exempelvis Crysis 2? Har du provat maxa det på 3 skärmar i DX11? Och än mer... tycker du Crysis 2 är illa anpassat till PCn då det är ett "konsolspel" i grund och botten? Jämför med Crysis 1 som bara fanns på PC.
Finns flera exempel men jag hinner inte drar flera nu.
Svejs.

Crysis 2 är imho en jävla dålig port.

Sen som sagt ändrade jag påståendet till "endast en skärm" för en anledning. Att 3D vision med 3 skärmar tar kraft som GTX580 inte kan ge är i mina ögon uppenbart.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag med min core 2 duo och 9800gt sli sitter och väntar på ivybridge och nya graffekort, hoppas varianter med tystare kylare hinner komma ut när väl ivy är ute...

Permalänk
Avstängd

Frågan är, hur många 7970 AMD behöver trycka in i en bräda för att klå detta monster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

orkar inte läsa igenom hela tråden, men var det inte likdana häftiga siffror innan fermi lanserades?...det "häftiga" blev att det inte alls blev lika kraftfullt, däremot förbrukade den en häftig massa watt...

Visst var det så... Man får väl hoppas att nv har lärt sig av sina misstag men det ser ju onekligen ut att bli en Fermi-repris - Iaf på pappret:P

Permalänk
Medlem

Maxwell verkar vara ett ännu större "hopp".

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Maxwell verkar vara ett ännu större "hopp".

Om du tänker på grafen så är den "DP GFLOPS per Watt" vilket inte är så intressant för spel eller konsumentmarknaden (än). Men den lär förstås vara betydligt snabbare även i spel när den väl kommer.

Permalänk
Medlem

De ligger lite efter. Dessa kommande kort skulle vi behövt när första iterationen av Eve online Incarna släppdes, hehe.

Men då blir det att vänta till monster texturmoddarna till skyrim kommer ut. Alltid kul när texturerna som används har högre upplösning än skärmens max. Behöver nog uppgradera mer än gpun till dess dock...

och så kanske jag äntligen kan öppna mitt dumma word dokument jag glömt lösen till.

Spännande vår om inte år kommer det i allla fall bli.

Visa signatur

I love the smell of fresh components in the morning.