Rykte: Nvidia Kepler är Geforce GTX 580 – gånger två

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning gånger fyra?

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Ångrar lite för att jag inte köpte Gen3 mobo
Hoppas den inte spränger min pcie 2.0 bara haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Plötsligt känns mina 470 så gamla...

Skrivet av Brainsplitter:

Och jag sitter med GTX 275...

Inte för att vara sån, men mitt 3 månader gamla GTX 580 känns gammalt med om uppgifterna stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Ja! Precis detta som är problemet, och det är tragiskt. Så länge Sony och Microsoft fortsätter mjölka deras relativt uråldrade konsoller så kommer knappt några spel dra någon stor nytta av kommande 7000 serien.

Inte Sony och MS fel att vissa utvecklare är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Inte Sony och MS fel att vissa utvecklare är kass.

så du menar att det är utvecklarnas fel att sony och ms nite släpper nya konsoller? skulle gärna höra en förklaring av detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Finner det roligt att det är gflops pre watt dom räknar, och med tanke på hur många watt dom drar nu... XD

Så om man räknar på dagens gtx480 som drar ~250W @ 1,35Tflops, så kan man ju gissningsvis räkna på minst 300W på next-gen gtx680...

Vi säger att det är lika Tflops/watt så blir det ju: 1350/250 = 5,4Gflops/watt vilket ger 5,4 * 300W = GTX680 - 1,62Gflops

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer, kostnaden kvittar imo om man kan skippa SLI och ändå maxa allt.

Permalänk

borde inte detta betyda ännu större chip än gf110?
Med tanke på de stora problemen dom hade initialt när dom gick över på 40nm så gissar jag att det har upprepats igen då 28nm verkar dröja...
förmodligen så liten andel gpus som funkar att det inte är värt köra på, så länge inte processen/konstruktionen ändrats...

spekulerar givetvis bara, kul med konkurrens dock

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Uppgradering spikad om detta stämmer

Permalänk
Medlem

Häftigt men till stor del värdelöst. 580 klarar det mesta på högsta inställningar och kommer antagligen att göra det tills nästa konsolgeneration kommer ut runt 2013.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

så du menar att det är utvecklarnas fel att sony och ms nite släpper nya konsoller? skulle gärna höra en förklaring av detta...

felet är att pc gaming marknaden är oftast olönsam och ingen tillverkare orkar lägga någon vidare energi på pc spelen och gör dom till halvtaskiga portningar, så i grund och botten är det konsumentens fel.. vi får helt enkelt bojkotta xbox 360 och ps3 och bara köpa allt till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inso:

Häftigt men till stor del värdelöst. 580 klarar det mesta på högsta inställningar och kommer antagligen att göra det tills nästa konsolgeneration kommer ut runt 2013.

Jag slår ofta i taket med min singel-GTX 580 på flera av de spel jag spelar när jag skruvar upp grafiken, även vissa konsollkonverteringar. Fast jag kanske är lite mer kräsen?

Permalänk
Medlem

Kommer förhoppningsvis komma ut vettig tills man ska uppgradera nästa sommar!
Och man kan ju hoppas dom blivit testade riktigt tills dess också

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

...men spelen som görs är konsollport. Tänk om de kunde vara likadant som bilindutrin/oljeländerna att de gick hand i hand. För dyr olja inga bilar, inga bilar ingen olja.

Noterbart är att grafikdelen i en PS3 är ett Geforce 7800GTX.

¨nja. 7900GTX
http://en.wikipedia.org/wiki/RSX_%27Reality_Synthesizer%27 ->NV47 -> http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_7_Series#GeForce_7900_GT...

och har ju dessutom krympts 2 ggr (till 65nm 2008 och till 40nm 2010) ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att ta det med en ''Skopa salt'' som de skriver. Vi vet ingenting om detta än. Men det ser lovande ut

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Blir kul att uppgradera någon gång i framtiden. Både AMD och Nvidia ser lovande ut men jag tror inte rykterna stämmer.

Permalänk
Medlem

Ser nice ut, skippade uppgradering till 580 för det kändes inte värt, klocka mitt 480 ist

Permalänk
Medlem

Glad att jag suttit kvar på mitt 480 (som fortfarande kör allt på max) från förra generationen. Blir ett "680" så fort dom släpps retail. Kanske tar ett till 480 begagnat om det kliar i plånboken medan jag väntar, så får dom gå in i sekundära riggen sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zaptoit:

Glad att jag suttit kvar på mitt 480 (som fortfarande kör allt på max) från förra generationen. Blir ett "680" så fort dom släpps retail. Kanske tar ett till 480 begagnat om det kliar i plånboken medan jag väntar, så får dom gå in i sekundära riggen sen.

Vi tänker i samma banor

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

¨nja. 7900GTX
http://en.wikipedia.org/wiki/RSX_%27Reality_Synthesizer%27 ->NV47 -> http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_7_Series#GeForce_7900_GT...

och har ju dessutom krympts 2 ggr (till 65nm 2008 och till 40nm 2010) ...

Spelar ju ingen roll, 7800GTX och 7900GTX är i princip identiska.

Det är kretsen den baseras på, inte ett speciellt grafikkort.

OnT: Ser fram emot våren. kan bli imponerande siffror om detta stämmer

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

¨nja. 7900GTX
http://en.wikipedia.org/wiki/RSX_%27Reality_Synthesizer%27 ->NV47 -> http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_7_Series#GeForce_7900_GT...

och har ju dessutom krympts 2 ggr (till 65nm 2008 och till 40nm 2010) ...

Och ändå ser det så fult ut?

Mitt 7800GTX kunde köra Far Cry 2 helt spelbart i 1080p, visserligen på rätt låga inställningar men ändå. Och ändå envisas konsolerna med 720p, ingen AA och sjukt sega interfacer.

Halvt OnT: hoppas såna här rykten drar ned priset på 7000-serien. (Orkar inte vänta till april)

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir prestanda/strömförbrukning som blir avgörande denna gång också?

Permalänk

Glöm nu inte hur mycket Fermi hypades, och var långt ifrån den succé folk hoppades på. Finns stor risk att det blir samma sak med Kepler.

Dock kommer GK100 med all sannolikhet vara det bästa singelgpu kortet när både Nvidia och AMD fått visa sitt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Och ändå ser det så fult ut?

Mitt 7800GTX kunde köra Far Cry 2 helt spelbart i 1080p, visserligen på rätt låga inställningar men ändå. Och ändå envisas konsolerna med 720p, ingen AA och sjukt sega interfacer.

Halvt OnT: hoppas såna här rykten drar ned priset på 7000-serien. (Orkar inte vänta till april)

en krympning i sig medför ingen ökad prestanda, gör enbart så att kärnan drar mindre kräm.
kanske blir en gnutta snabbare då hela chippet är mindre, och strömmen inte behöver färdas lika långt.

ni får tänka på att folket som utvecklar för konsoll har suttit och kramat varenda droppe prestanda ur dagens konsoller i över ett halvt decennium nu.
tillsammans med den den low level åtkomst de får till hårdvaran så blir det en hel del mer effektivt än en standard windowsdator.

samtidigt så lirar konsollerna aldrig i samma liga som datorerna, ser kanske ok ut för de flesta, men 720p ( om ens det ) @ 30 FPS , som det oftast slutar i, duger inte åt alla.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inso:

Häftigt men till stor del värdelöst. 580 klarar det mesta på högsta inställningar och kommer antagligen att göra det tills nästa konsolgeneration kommer ut runt 2013.

Skrivet av Zaptoit:

Glad att jag suttit kvar på mitt 480 (som fortfarande kör allt på max) från förra generationen. Blir ett "680" så fort dom släpps retail. Kanske tar ett till 480 begagnat om det kliar i plånboken medan jag väntar, så får dom gå in i sekundära riggen sen.

Nej nej nej! Ett 580 klarar inte mycket på höga inställningar.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Även om dessa kort skulle vara exakt som det står, och de visar sig vara perfekta monster på alla sätt, så finns det ändå inget spel, nuvarande eller på uppgång, som skulle kunna få kortet att bli värt att köpa (Om det nu inte finns någon där ute som fortfarande vill kunna köra BF3 på Ultra FPS 60+ hela tiden, för vilken konstig anledning som finns). ME3, Bioshock Infinite, Rainbow Six Patriots, ingen av dessa kommer bli ett Crysis-dito.

Jag skyller allt på konsolindustrin, som fortfarande inte har planer på att släppa nya generationens konsoler inom den närmaste tiden (sist jag fick höra något snackades det om 2014)

Både Microsoft och Sony har gått ut med att dom jobbar på nya Konsoller och Nintendo kommer med sin nya i april-maj har ja för mig.

Du kan räkna med en uppvisning av nya konsoller på 2012 E3 Mässa i LA i Juni och sedan misstänker ja att Microsoft släpper sin till julhandeln 2012 och Sony har gått ut att dom inte ska bli efter Microsoft denna gång så dom kanske skyndar på och släpper den till okt-nov 2012.

Men helt säker att de kommer nya nästa år , eller tidigt 2013 men misstänker att dom inte vill ligga långt efter Nintendo.

själv tycker ja att Nvidia nya toppkort låter grymt som ska ersätta dagens GTX580 och sedan kanske 2013 att ersättaren åt GTX590 kommer med dubbla grafikprocessor så kanske dubbla av dom nya kretsarna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Men om strömförbrukninngen inte är lägre än GTX580 kommer jag köpa ett Kepler-kort bara för att slå sönder det >=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Även om dessa kort skulle vara exakt som det står, och de visar sig vara perfekta monster på alla sätt, så finns det ändå inget spel, nuvarande eller på uppgång, som skulle kunna få kortet att bli värt att köpa (Om det nu inte finns någon där ute som fortfarande vill kunna köra BF3 på Ultra FPS 60+ hela tiden, för vilken konstig anledning som finns). ME3, Bioshock Infinite, Rainbow Six Patriots, ingen av dessa kommer bli ett Crysis-dito.

Jag skyller allt på konsolindustrin, som fortfarande inte har planer på att släppa nya generationens konsoler inom den närmaste tiden (sist jag fick höra något snackades det om 2014)

Senaste jag hörde var att det pratades om nästa XBOX runt julen 2012.

Skrivet av sweloop64:

borde inte detta betyda ännu större chip än gf110?

Det är en krympning på 104% från 40 till 28 nm, så inte nödvändigtvis.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Moore's law 4lajf jao 8) <3

Blir antagligen lagom till att 2560x1440 blir standard för skärmar?!
Sen är vi tillbaka på ruta ett igen. Sambandet prestanda kontra upplösning blir kanske densamma som dagens grafikkort och 1080p.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

haha shit, nästan som att mitt GTX 590 känns gammalt

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5