Permalänk
Medlem

Några frågor om Linux

Hej sitter och funderar på att installera Linux på min dator, men vilken HDD ska jag installera Linux på? Jag har två alternativ.

1. Installera på min windows 7 HDD på tot. 500GB har använt hälften nästan.
2. Installera på en laptop-hdd, en 2,5" HDD på 80GB.

Tanken är att jag ska installera Linux, ubunto troligtvis, för att leka runt och testa lite saker, kanske sätta upp en webbserver. Kommer läsa en Linux kurs nästa år och vill därför testa redan nu hur Linux fungerar.

Så nu till min fråga, vilken HDD ska jag installera Linux på, och 32- eller 64-bit OS?
Sen kommer en följe-fråga, kommer jag ha möjlighet att välja vilket OS jag vill boota?

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan göra på flera sätt.
En normal installation på egen hårddiskpartition
En installation inifrån windows med wubi
En installation i en virtuell dator via tex virtualbox eller vmware
Installerar du normalt eller med wubi så kommer det upp en startmeny vid boot där du väljer os, installerar du en virtuell maskin så startar du den genom att klicka igång programmet som vilket annat som helst.
Om du ska köra 32 eller 64 bit har med dina minnesbehov att göra 32bit kan bara hantera 4Gbyte
Om du ska testa så kanske du först ska köra 32 bit virtuellt eller via wubi, då är det lätt att ändra o ta bort installationer, jag har själv flera olika virtuella testmaskiner i min dator, de har fördelen att man lätt kan backa tillbaka dem om man gör konfigurationer som inte fungerar, man bara laddar in en "gammal hårddiskfil" som man sparat från början innan man börjar leka, en testmaskin i linux behöver inte vara stor alls, 10-20gbyte brukar vara mer än nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova i virtualbox eller vmware först skulle jag rekomendera.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att Ubuntu går att köra direkt från installationsskivan, om du bara vill känna dig för så kan det ju vara en eminent lösning, det går tillochmed att installera saker under tiden du kollar runt ,men det försvinner iofs när du stänger av datorn, men det kan ju i och för sig vara en välsignelse inför första försöket.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jo, virtualbox är ett alternativ, har använt det i skolan på lokala nätverk för att installera windows server och sedan installera ex DHCP på den. Glömde skriva att jag har installerat ubunto på en bärbar som hade vista som segade, använder den datorn till spotify och surfande så installerade ubunto med spotify,

Ska installera virtual box och leka lite i ubunto.

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem

Du kan installera Linux på samma hårddisk som Windows, sedan kommer GRUB att låta dig boota valfritt operativsystem.

Skrivet av x3onz:

Tack för alla svar.

Jo, virtualbox är ett alternativ, har använt det i skolan på lokala nätverk för att installera windows server och sedan installera ex DHCP på den. Glömde skriva att jag har installerat ubunto på en bärbar som hade vista som segade, använder den datorn till spotify och surfande så installerade ubunto med spotify,

Ska installera virtual box och leka lite i ubunto.

Ubuntu.
Dhcpcd kommer med största sannolikhet finnas med i alla distributioner med undantag av möjligtvis Gentoo eller Arch Linux (om du mixtrar med paketen).

Jag rekommenderar dig att installera Arch Linux istället; dels får du mycket mer kunskap om hur Linux fungerar och dels får du mer kontroll över ditt operativsystem. Arch har en väldigt bra och informativ dokumentation som finns här.

Edit:

Det kanske är värt att nämna att Spotify också finns tillgängligt på Arch Linux.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

Debian kan ju vara ett bra alternativ, det brukar vara stabilt och bra om man mixtrar med serverfunktioner. Jag kör debian på webservern (VPS) och på min Linksys NSLU2 och när man installerat så kan man nästan glömma bort dem. Hade haft en av servrarna igång ett halvår såg jag innan jag behövde starta om efte en uppdatering. Det bara rullar på.

Arch Linux kör jag mer på mina "lekdatorer", alltså de jag använder till vardagsbruk såsom min htpc och min stationära. Upplägget hos Arch Linux är lite annorlunda när det gäller uppstartsfiler (mer likt FreeBSD) så vill man lära sig Linux kan det vara bra att prova några olika varianter. Debian är väldigt likt ubuntu men kör mer vältestade programpaket som inte uppdateras lika ofta så man får i allmänhet en stabilare grund att bygga på. Arch Linux är lite tvärtom, där kör man med alltid de senaste programmen, men trots det så upplevs det som stabilt tycker jag. Men det är mer jobb att underhålla Arch Linux eftersom det uppdateras snabbare. Ubuntu känns mer som något blandat hopkok där vissa saker är uppdaterat, patchat och överarbetat och andra saker glöms bort. Men det funkar ju bra ändå för det mesta.

På filservern kör jag FreeBSD. Det är en ganska trevlig upplevelse tycker jag, men Linux är det inte i och för sig...

Vad jag ville ha sagt är alltså att man inte ska vara rädd att prova lite olika varianter. Många verkar tro att Linux är samma sak som ubuntu men det är ju bara en variant på det hela.